دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۹:۲۴ - ۰۲ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۰۲۷۸
موسیقی

موسیقی پاپ در حسرت آثار ماندگار دهه‌های گذشته

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,موسیقی پاپ
 وضعیت امروز موسیقی پاپ به شکلی در آمده که اکثر خواننندگان قابل پیش‌بینی شده‌اند و آهنگسازان هم خالی از ایده و نوآوری هستند.

به گزارش هنرآنلاین، روند موسیقی پاپ در ایران پر از فراز و نشیب بوده و همچنان‌ که روزهای بسیار پر فروغی داشته، در برهه‌ای کاملاً به خواب رفته و گاهی هم بیدار بوده اما انتظار علاقه‌مندان به این سبک را برآورده نکرده است.

 

البته این موضوع تا حدی طبیعی است و یک سبک موسیقی همیشه نمی‌تواند روند رو به جلویی را طی کند. به هر حال در یک دوره خاص ممکن است موزیسین‌هایی رشد کنند که حتی جامعه موسیقی در آن دوره متوجه حضورشان نشود اما بعدها مشخص شود که آن‌ها چه نعمت‌هایی بودند. به همین خاطر است که مخاطبان امروز موسیقی پاپ علیرغم بازار خوبی که این موسیقی در کشور دارد، همچنان حسرت گذشته پاپ در کشور را می‌خورند و هنوز قطعاتی بر روی لب مردم زمزمه می‌شود که تاریخ و قدمتی طولانی‌تر از ۵، ۱۰ و یا حتی ۵۰ سال دارند.

 

خیلی‌ها متفق‌القول‌ هستند که نسل طلایی موسیقی پاپ، نسل آهنگسازان، شاعران و خوانندگان دهه ۵۰ است. در آن دهه آهنگسازان بزرگی به یک‌باره پا گرفتند و آثار فاخری را بر اساس سروده‌های جوانان نسل طلایی شعر و ترانه تولید کردند و با صدای خوانندگانی منتشر کردند که همچنان هم بخش عظیم و تأثیرگذاری از موسیقی پاپ این کشور را شامل می‌شوند. شاید علت موفقیت آن نسل در این بود که همه چیز سر جای خودش قرار داشت. ترانه‌سرا، ترانه می‌سرود و آهنگساز آن را تبدیل به موسیقی می‌کرد و به یک خواننده تحویل می‌داد. این پروسه خیلی منظم پیش می‌رفت و این‌طور نبود که اگر یک خواننده قصد خواندن می‌کرد، خودش بدون داشتن کمترین تجربه‌ای، ترانه بگوید و آهنگ بسازد. همه چیز روی اصول پیش می‌رفت و همه به این قواعد پای‌بند بودند. در آن دهه تعداد آهنگسازان خیلی زیاد هم نبود اما همه برجسته بودند. آثار آن آهنگسازان به قدری دلنشین بود که خوانندگان برای خواندن آن آثار سر و دست می‌شکستند و گاهی دعوای‌شان می‌شد که چه کسی فلان آهنگ را بخواند و بعضی اوقات یک قطعه با صدای چند خواننده منتشر می‌شد.

 

خیلی از موسیقی‌های ماندگار پاپ و یا پاپ سنتی کشور به جا مانده از موسیقی دهه ۵۰ است. البته پیش از آن در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ هم آهنگ‌های برجسته‌ای به خصوص در سبک پاپ سنتی تولید شده است. خیلی از قطعات ماندگار استاد همایون خرم به دهه ۴۰ خورشیدی بر می‌گردد. آثاری که گرچه در آن دهه‌ها تولید شده‌اند و یک خواننده به خصوص نسخه اصلی آن‌ها را اجرا کرده اما در حقیقت به یک نسل خاص تعلق ندارند، چرا که غوغای ستارگان، شهزادۀ رویا، رسوای زمانه، سرگشته (تو ای پری کجایی)، طاقتم ده و خیلی دیگر از آثار استاد همایون خرم و یا قطعات ماندگار زنده‌یاد انوشیروان روحانی همچنان هم مانا هستند و خوانندگان بسیاری آن را بازخوانی می‌‌کنند. برخی از این قطعات شاید امروز حتی نسبت به زمان خلق شدن‌شان بیشتر زمزمه شوند که نشان از اصیل و با هویت بودن آن‌ها می‌دهد.

 

در دهه ۵۰ آهنگسازانی همچون بابک بیات، اسفندیار منفردزاده و خیلی‌های دیگر که امروز در ایران نیستند، با تولید آثاری شاخص، خوراک بسیار خوبی را برای خوانندگان جوان آن نسل آماده می‌کردند. در آن سال‌ها اگر فرهاد مهراد توانایی ساخت آهنگ هم داشت، این کار را انجام نمی‌داد و سعی می‌کرد که از یک آهنگساز به تمام معنایی چون اسفندیار منفردزاده آهنگ بگیرد. یا اسفندیار منفردزاده هم شاید خودش می‌توانست ترانه‌سرایی کند ولی این کار را انجام نمی‌داد. در واقع کسی تا زمانی که حس نمی‌کرد یک آهنگساز، ترانه‌سرا و یا یک خواننده خوب نمی‌شود، پا به آن وادی‌ها نمی‌گذاشت.

 

آهنگسازی یکی از معدود کارهایی در پروسه تولید موسیقی است که شاید خیلی به تئوری‌ و علم خاصی احتیاج نداشته باشد اما قطعاً آن‌هایی که آهنگسازی را در هنرستان و یا دانشکده موسیقی آموخته باشند، می‌توانند در کار آهنگسازی‌شان موفق‌تر عمل کنند. در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ هم آهنگسازانی وجود داشتند که بدون یاد گرفتن تئوری‌های موسیقی وارد این حرفه شده بودند و آهنگسازان خوبی هم شدند اما واقعیت این است که آن‌ها موسیقی نوشتن را می‌دانستند؛ در حالی‌که امروز در عمده موسیقی‌های پاپ، خبری از نوشتن موسیقی نیست و آهنگسازی فقط در ملودی‌سرایی و نغمه‌پردازی خلاصه شده است. تا زمانی که آهنگ‌ها نوشته نشوند، یک معضل جدی سر راه موسیقی پاپ قرار خواهد داشت که آن معضل، تکرار و عدم خلاقیت است. شما وقتی تمام تعریف‌تان از آهنگسازی در جرقه زدن یک ملودی در ذهن‌تان خلاصه شود، هیچکس و هیچ چیزی نمی‌تواند تضمین کند که آن ملودی یا نغمه را قبلاً در جای دیگری نشنیده باشید. در نتیجه همین اتفاقات است که باعث می‌شود طی ۵ سال اخیر، تعداد موسیقی‌هایی که به نظر می‌آید برای نسل آینده هم بماند، شاید کمتر از تعداد انگشتان دو دست باشد.

 

موسیقی پاپ پس از انقلاب در سال‌های ۷۸ و ۷۹ با شکفتن استعدادهای جوانی در عرصه آهنگسازی و خوانندگی رونق گرفت و این وضعیت شاید تا اواسط دهه ۸۰ هم ادامه داشت. در واقع موسیقی پاپ ایران پس از انقلاب، حاصل یک جریان و جنبش نو ظهور دیگر بود که مثالش را قبلاً در همان دهه ۵۰ دیده بودیم. جریانی که آهنگسازها، ترانه‌سرایان، خوانندگان و تنظیم‌کننده‌های خوبی را به جامعه موسیقی معرفی کرد. اکثر خوانندگان مطرح موسیقی پاپ که امروز پرفروش‌ترین آلبوم‌ها را دارند و یا کنسرت‌های‌شان برای چند سانس متوالی تمدید می‌شود، خوانندگان همان برهه زمانی میان سال‌های ۷۸ تا ۸۵ هستند. محمد اصفهانی، فریدون آسرایی، محسن چاوشی، محسن یگانه، رضا صادقی، سیروان خسروی و احسان خواجه‌امیری خوانندگان همان نسل هستند و شاید بعد از آن‌ها کمتر کسی در موسیقی پاپ پا گرفت و در یک برهه زمانی ۵ تا ۱۰ ساله همچنان روی اوج ماند. معمولاً این‌طور است که خوانندگان نو ظهور ده سال اخیر موسیقی در یک برهه زمانی یکی دو ساله خیلی موفق ظاهر می‌شوند و مخاطبان بسیاری را به سمت خود می‌کشانند اما به مرور فراموش می‌شوند. شاید بتوان حداقل ۲۰ نمونه از چنین خوانندگانی را نام برد. نمونه آن‌ها در حال حاضر هم وجود دارند و احتمالاً کسی که موارد مشابه آن‌ها را قبلاً دیده، تردیدی ندارد که تب این خوانندگان هم خیلی زود فروکش می‌کند.

 

به هر حال موسیقی پاپ مثل همان دهه‌های ۴۰ و ۵۰، یک سری موزیسین برجسته خود را شناخته که این افراد الآن ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ سال است که هر کدام به نحوی خودشان را سر پا نگه داشته‌اند و کمتر از خاطر مردم رفته‌اند اما مشکل اساسی این است که همین خوانندگان هم گاهی دچار تکرار می‌شوند. خیلی از همین خوانندگان برجسته و گلچین شده پاپ امروز بی برنامه عمل می‌کنند. خواننده‌ای از میان همین افراد هست که سالانه ۳۰ قطعه منتشر می‌کند! طبیعتاً در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشد که مخاطب واکنش مثبتی به آثارش نشان دهد. یا یک خواننده دیگر گاهی در طول یک سال کاری نمی‌کند و وقتی که بر می‌گردد هم با چند اثر پشت سر هم بر می‌گردد و کارهای خودش را سوخت می‌کند. همه این مشکلات در مورد خوانندگان مطرح پاپ هم هست اما اصلی‌ترین مشکل پیش روی آن‌ها، تکرار کردن خودشان است و این تکرار شدن‌ها هم دلیلی ندارد جز ضعف آهنگسازی و تنظیم موسیقی.

 

اگر تعداد خوانندگان مطرح موسیقی پاپ را که آلبوم‌های‌شان فروش می‌رود، کنسرت‌های‌شان تمدید می‌شود و طرفدار دو آتشه دارند حدوداً ۳۰-۴۰ خواننده در نظر بگیریم؛ از میان این‌‌ها شاید ۷۰ درصد خواننده‌ها خودشان آهنگسازی کارشان را بر عهده دارند و حدوداً نیمی از آن‌ها هم در این زمینه به تکرار رسیده‌اند. در این شرایط اساساً تعریف آهنگسازی از بین رفته است. اگر در دهه ۵۰ شمار آهنگسازهای برجسته متعددی وجود داشت که آثار خوانندگان پاپ را می‌ساختند، الآن تعداد کسانی که صرفاً آهنگساز هستند و کارشان هم خوب است، احتمالاً بیشتر از ۵ آهنگساز نیست. بقیه کسانی که آهنگسازی می‌کنند، یا خوانندگانی هستند که دوست ندارند اثر کسی دیگر را بخوانند و یا آهنگسازهایی که برای خوانندگان درجه ۲ و ۳ موسیقی می‌سازند.

 

 نمونه آهنگسازانی همچون علیرضا افکاری و بابک زرین که بتوانند آثار متناسبی را برای خوانندگان مختلف بسازند خیلی کم است. علیرضا افکاری برای چند سلیقه کاملاً متفاوت مثل رضا یزدانی، احسان خواجه‌امیری و علی زندوکیلی آهنگ می‌سازد و یا بابک زرین هم همینطور. ساختن موسیقی هم برای سالار عقیلی و هم برای فرزاد فرزین کار ساده‌ای نیست. این آهنگسازها چنین توانایی دارند اما تعدادشان خیلی محدود است. شاید مشکل امروز موسیقی پاپ در همین باشد؛ ضعف آهنگسازی. اگر آثار استاد همایون خرم و یا استاد بابک بیات را همه همچنان با نام خود این افراد می‌شناسند، علتش این است که در آن آثار نقش آهنگساز چیزی فراتر از نقش آهنگساز در موسیقی‌های پاپ امروز بود. امروز شاید یک موسیقی پاپ حتی بودن ملودی ساخته شود و به خاطر تنظیم و اجرای خوبش در کوتاه‌مدت گل کند اما قطعاً چنین موسیقی‌هایی عمر طولانی ندارند.

 

خیلی از خوانندگان موسیقی پاپ یک روزی با ایده‌‌ای نو وارد موسیقی شدند اما ایده‌‌های‌شان زودتر از آن‌چه که فکرش را می‌کردیم ته کشید. دلیلش هم کاملاً مشخص است. خوانندگانی که قطعات اول‌شان موفق بود و بعدها فراموش شدند، خوانندگانی بودند که در یک پروسه طولانی‌مدت - از نوجوانی تا زمان شروع کارشان -، یک سری ملودی در ذهن‌شان ساخته بودند و همان ملودی‌ها را چند سال بعد اجرا کردند اما پس از آن لازم بود که در مدت زمان کوتاه‌تری آهنگسازی کنند که این کار از دست آن‌ها بر نمی‌آمد. در این شرایط لازم بود که آن خوانندگان به سراغ همان معدود آهنگسازهای برجسته کشور بروند که این کار را نکردند. آن‌ها که آلبوم اول‌شان حاصل ۵ یا ۱۰ سال برنامه‌ریزی و آهنگسازی بود، حالا در یک فرصت چند ماهه یک آلبوم جدید را آهنگسازی کردند که چون ذاتاً آهنگساز نبودند، آن اثرشان هرگز موفق نبود و بعدها هم همین روند را آنقدر پیش بردند که فراموش شدند.

 

به طوری کلی وضعیت امروز موسیقی پاپ به شکلی در آمده که اکثر خواننندگان قابل پیش‌بینی شده‌اند. این‌که یک خواننده بخواهد اثری را منتشر کنند و شما به عنوان مخاطب حدس بزنید که آن خواننده دوباره به همان شکل قبل کار کرده، تأسف‌بار است. البته هر خواننده و هر آهنگسازی لازم است که امضای خودش را در موسیقی داشته باشد ولی عده‌ای تکرار مکررات را با داشتن امضاء اشتباه می‌گیرند و قطعاتی را منتشر می‌کنند که فقط شعرشان با قطعه قبلی فرق می‌کند؛ آن هم نه محتوای شعر. یعنی حتی محتوای شعر هم همان قبلی است. در نتیجه همین وضعیت است که موسیقی پاپ علیرغم پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن شرایط کیفی مناسب برای ضبط موسیقی و همچنین علیرغم پیشرفت تنظیم و میکس و مسترینگ، به نسبت دهه‌ ۵۰ نمی‌تواند قطعات ماندگار خلق کند. این‌‌که در صنعت موسیقی پاپ با این همه گستردگی به جای سالانه ۴۰ ،۵۰ موسیقی خوب. ۴ ،۵ قطعه معروف و ماندگار تولید شود، خبر از وضع نچندان خوب موسیقی پاپ می‌دهد؛ حالا بماند که در تمام این سال‌ها حتی یک قطعه پاپ فارسی‌زبان هم نتوانست از محدوده این کشور خارج شود و جمعیت گسترده‌تری را از مردم دنیا جذب خود کند.

 

 

 

 

 

  • 12
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش