سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳
۱۱:۱۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۷۰۰۰۹۵
موسیقی

راز محبوبیت استاد محمدرضا شجریان

راز صدای مهر

محمدرضا شجریان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

صدایش برای بعضی بوی طبیعت می‌دهد، انگار که نسیمی روح‌شنونده را نوازش می‌دهد. وقتی می‌خواند «قاصدک هان چه خبر آوردی، وز کجا وز چه خبر آوردی» غمی عجیب روح شنونده را می‌خراشد، یا وقتی می‌خواند «ببار ای بارون ببار، بر کوه و دشت و هامون ببار» میان کویر هم بوی باران استشمام می‌شود، یا آنجا که می‌گوید «رشک برم کاش قبا بودمی، چون تو در آغوش قبا بوده‌‌ای» می‌شود با تمام وجود عاشق شد. محمدرضا شجریان کسی است که هوادارانش با صدای او تمام لحظه‌ها را زندگی کرده‌اند.

 

صدای محمدرضا شجریان در سال ۱۳۳۱ برای نخستین بار از رادیو خراسان پخش شد. البته آن سال او قرآن تلاوت می‌کرد اما شروع فعالیت او به عنوان خواننده به سال‌های دهه ۴۰ و ۵۰ برمی‌گردد، اما محمدرضا شجریان هرگز تکراری نشد و نسل به نسل آواز‌هایش را با خود زمزمه می‌کردند.

 

اما چرا شجریان انقدر محبوب است؟ چرا کمتر هنرمندی به این جایگاه دست پیدا کرده که نسل‌های مختلف او را دوست داشته باشند و از او با احترام یاد کنند؟ آیا امروز هم در سال ۱۳۹۶ که موسیقی‌های مختلف به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد، شجریان بین جوانان ۲۰ ساله محبوب است؟ آیا این نسل هم تصنیف‌های او را با خود زمزمه می‌کنند و فولدری به نام «استاد شجریان» در ام‌پی‌تری پلیرهای‌شان وجود دارد؟

 

نسیم متولد سال ۷۶ است، او درباره محمدرضا شجریان می‌گوید بیشتر اوقات آهنگ‌های شجریان را گوش می‌دهد، او تقریبا همه آهنگ‌هایش را دوست دارد. هم خود شجریان و هم همایون پسرش. نسیم می‌گوید محمدرضا شجریان کسی است که از قدیم تا امروز مردم آهنگ‌هایش را گوش می‌کنند، حتی نسل جدید هم مشتاقانه دنبال آهنگ‌هایش می‌رو‌ند. کسی که توانسته سلیقه چند نسل را به این شکل به دنبال خودش بکشد حتما هنری دارد و از اجتماع و مشکلات آن می‌داند و این موضوع در ترانه‌ها و تصنیف‌هایش مشخص است.

 

نسل جدید با سبکش ارتباط برقرار نمی‌کند

اما صالح که متولد سال ۱۳۷۲ است شجریان را زیاد نمی‌شناسد. او فقط اسم شجریان را شنیده و عکس‌هایش را دیده ولی زیاد علاقه‌ای به کارهایش ندارد. او حتی یادش نیست کدام کارهای شجریان را تا به حال گوش داده است.

 

اما به نظر او نام محمدرضا شجریان خیلی بزرگ است و برای او احترام زیادی قائل است. صالح می‌گوید شجریان کسی است که موسیقی ایرانی را درست اجرا می‌کند اما سبکی که جوان‌های امروزی گوش می‌دهند پر از هیجان است، موسیقی شجریان موسیقی آرامی است که نسل جدید با آن ارتباط برقرار نمی‌کند.

 

ساغر متولد اوایل دهه هفتاد است، با اینکه شجریان فرد مورد علاقه او نیست اما صدایش را دوست دارد. او می‌گوید سلیقه هم‌نسل‌هایش به همایون شجریان نزدیک‌تر است اما سبک خواندن و خصوصا اشعار تصنیف‌های محمدرضا شجریان او را نسبت به بقیه خواننده‌ها جذاب‌تر می‌کند. او معتقد است با اینکه خوانندگان دیگری هم شعرهای خوبی خوانده‌اند و صدای خوبی هم داشته‌اند اما چون خودشان را درگیر مردم نکرده‌اند به محبوبیت شجریان نرسیده‌اند.

 

هم‌نسل‌هایم استاد شجریان را به عنوان پدر همایون می‌شناسند!

کاوه متولد ۶۹ است و معتقد است اینکه متولدین دهه ۷۰ و هم نسل‌های او صدای شجریان را گوش می‌دهند نشان می‌دهد که شجریان هنرمند بزرگی است. او می‌گوید خانواده‌ها هم در اینکه جوان‌ها شجریان را بشناسند موثر بوده‌اند. کاوه با اینکه طرفدار شجریان نیست اما بعضی کارهایش را بسیار دوست دارد، خصوصا آنها که چندین بار بازخوانی شده‌اند یا غمی پنهان دارند.

 

به نظر او با وجود اینکه موسیقی‌های زیادی وارد ایران شده و فضای موسیقی بازتر شده اما هنوز هم صدای شجریان ماندگار است. کاوه می‌گوید حرکت‌های مردمی شجریان باعث محبوبیت او شده اما در بین نسل او استاد شجریان را به عنوان پدر همایون شجریان می‌شناسند، اتفاقی که در نسل‌های پیش کاملا برعکس رخ داده و همایون شجریان به واسطه پسر شجریان بودن بر سر زبان‌ها افتاد.

 

شجریان صدای مردم است

محمدرضا متولد اوایل دهه ۶۰ است. او اجراهایی از شجریان را می‌پسندد که بیشتر مضمون وطنی داشته باشد،به عنوان مثال ترانه‌هایی همچون «میهن»، «ایران سرای امید»، «همراه شو عزیز»، «شب نورد» و ... که عمدتاً همزمان با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی اجرا شده برای او اثرگذار بوده است.

 

به نظر او اصولاً مسائل فرهنگی مانند جزیره مرجانی هستند و هر حرکت و روند فرهنگی باعث باروری و رشد این جزیره می‌شود. شجریان سال‌هاست که در عرصه موسیقی کشور فعالیت داشته و به همین منظور نقش غیرقابل انکاری در باروری این جزیره فرهنگی از خودش برجا گذاشته است.

 

گرچه او از نظر موسیقیایی اطلاع چندانی از نوع فن این هنر ندارد اما تاکید می‌کند که به تعبیری عارفانه، موسیقی، نوایی است که از سوی عالم قدسی برای انسان فرود آمده تا به او گوشزد کند که در این زندگی پر‌رنج تنها نیستی.

 

به همین واسطه حضور و فعالیت سرمایه‌هایی همچون محمدرضا شجریان را ارج می‌نهد و آن را در جهت اعتلای فرهنگی و معنوی جامعه قلمداد می‌کند. به خصوص که او در طول دهه‌ها فعالیت هنری خود نشان داده که صدای مردم بوده و هیچگاه از مردم و بطن جامعه جدا نبوده است. تمام این عوامل برای او باعث شده تا نسبت به شخصیت و فعالیت‌های استاد شجریان با دیده احترام نگریسته و به آن ارج بگذارد.

 

شجریان برج عاج‌نشین نشد و محبوب ماند

علیرضا اما از همه کسانی که «ابتکار» با آن‌ها گفت‌وگو کرده، بزرگ‌تر است، او متولد دهه ۵۰ است و همیشه صدای شجریان را دوست داشته. علیرضا می‌گوید هر دوره‌ای از شجریان یک ترانه ماندگار برایش دارد، خصوصا زمانی که با گروه عارف و پرویز مشکاتیان همکاری می‌کرد.

 

برای او هیچ تک‌آهنگی از شجریان خیلی خاص نیست ودر هر دوره با ترانه‌ای از او لذت برده است. او معتقد است دوره اسطوره ها سر آمده و هیچ کس اسطوره نیست، شجریان هم استاد آواز سنتی ماست نه یک اسطوره. به نظر علیرضا یکی از وجوهی که شجریان را از سایر هم قطارانش متمایز می‌‌کند، جایگاه اجتماعی او است. به عقیده او شجریان با هوش اجتماعی بالا توانسته در ادوار مختلف نسبت به کنش‌های اجتماعی واکنش مردمی داشته باشد که مورد اقبال مردم باشد.

 

از این حیث شجریان برای او مورد احترام است. او می‌گوید کسی که وارد حیطه واکنش‌های اجتماعی می‌شود موافقان و مخالفانی پیدا می‌کند، بنابراین چنین اقدامی کار شجاعانه‌ای است که باعث قابل احترام شدن هنرمند می‌شود.

 

علیرضا معتقد است محمدرضا شجریان کاملا با جامعه زندگی می‌کند، دقیقا بر خلاف همقطارانش که بعد از مدتی تبدیل می‌شوند به برج عاج‌نشین و دیگر کاری به کار مناسبات اجتماعی ندارند و در دنیای هنر غرق می‌شوند و تلاش می‌کنند در تاریک‌خانه‌های گوشه‌های ردیفی آواز ایرانی به دنبال ابداعات عجیب و غریب باشند. او می‌گوید شجریان گاهی دردش می‌آید و گاهی فریاد می‌کشد و این فریادها همجنس با فریادهای مردم بوده ست و به همین دلیل شجریان برای مردم قابل احترام است.

 

فاطمه امین‌الرعایا

 

 

ebtekarnews.com
  • 10
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش