چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۷:۰۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۴۰۱۹
موسیقی

در دومین جشنواره موسیقی کلاسیک چه می‌گذرد؟

موسیقی کلاسیک,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی از ۱۷ تا ۲۴ آذر در تالار رودکی برگزار می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین: سالانه جشنواره‌های مختلفی درزمینهٔ موسیقی کشور برگزار می‌شود. جشنواره‌های موسیقی فجر، موسیقی جوان و موسیقی نواحی از جمله جشنواره‌های بزرگ حوزه موسیقی کشورمان هستند. در میان جشنواره‌های موسیقی، نیاز به جشنواره‌ای تخصصی در خصوص موسیقی کلاسیک ایرانی همواره احساس می‌شد، از این رو جشنواره‌ای در جهت حمایت از موسیقی کلاسیک ایرانی و پرداختن تخصصی به آن پا گرفت. این جشنواره نو پا امسال دومین سال برگزاری خودش را در دو بخش اجرای صحنه‌ای و پژوهشی تجربه می‌کند.

 

۱۷ آذرماه / جمعه

هفدهم آذرماه روز نخست جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی است. سئانس ابتدایی این روز شامل اجرای تک‌نوازی نی، سه نوازی گروه "نیستان" و اجرای گروه "ژلو" خواهد بود. در قسمت اول که به تک‌نوازی نی اختصاص دارد، زمان خیری روی صحنه می‌رود. نوازندگی ساز سنتور و آهنگسازی گروه نیستان بر عهده کوروش متین است و در کنار او فرشاد صارمی، کمانچه و کوروش دانایی، تنبک، خواهد نواخت. گروه ژلو هم به سرپرستی سیاوش کامکار اجرا می‌کند.

 

سئانس دوم این روز با دو نوازی شروع می‌شود. در این دو نوازی بهناز بهنام نیا ساز عود و نازنین پدرثانی ساز تنبک را می‌نوازد. در بخش میانی سازوآواز به گوش مخاطبان می‌رسد و صدای تار علی کاظمی با خوانندگی مجتبی عسگری کامل می‌شود. گروه موسیقی "برافشان" به سرپرستی هامان خلیلی و خوانندگی غلامرضا رضایی آخرین اجرای این روز را خواهد داشت.

 

۱۸ آذرماه / شنبه

سئانس اول شنبه هجدهم آذرماه از ساعت ۱۶ آغاز می‌شود. در قسمت مقالات بخش پژوهشی (مهدی قلی هدایت)، فریده رضایی، سپنتا حامدی نژاد و امید انارکی شرکت می‌کنند. سخنرانی بخش پژوهشی نیز بر عهده استاد داریوش طلایی خواهد بود. سئانس دوم روز شنبه به اجراهای صحنه‌ای مرتبط می‌شود. تک‌نوازی روز شنبه را پوریا فرجی با ساز سنتور عهده‌دار است و سه نوازی تار، نی و تنبک را به ترتیب بابک راحتی، هوشمند عبادی و سهیل المدادیان انجام خواهند داد. گروه "راوی" نیز در این سئانس روی صحنه می‌رود و سبحان مهدوی پور به سرپرستی سهیل کاکاوند با گروه می‌خواند.

 

۱۹ آذرماه / یکشنبه

در این روز جشنواره موسیقی کلاسیک تنها در یک سئانس برگزار می‌شود. از ساعت ۲۱ تا ۲۳ سه بخش تک‌نوازی، سه نوازی و اجرای گروهی اجراها را تشکیل می‌دهند. در بخش تک‌نوازی محمد ذوالنوری با ساز سه‌تار به تک‌نوازی می‌پردازد. در بخش سازوآواز حسین‌علی شاپور می‌خواند و کاوه شفیعی همراه با او سنتور می‌نوازد. اجرای انتهایی ۱۹ آذر را گروه "بحر نور" خواهد داشت، بحر نور به سرپرستی رضا پرویز زاده و خوانندگی علی خدایی روی صحنه تالار رودکی می‌رود.

 

۲۰ آذرماه / دوشنبه

به دومین بخش پژوهشی این جشنواره در سئانس نخست ۲۰ آذرماه، پرداخته می‌شود. در این بخش مجید سعیدی، سجاد تهذیبی و پویا نکویی مقالات پژوهشی خود را در مکاتب مختلف ارائه می‌کنند. سپس تا ساعت ۱۹ نشست سازوآواز با مدیریت استاد داریوش طلایی و با حضور معصومه مهر علی، مظفر شفیعی و مهدی امامی برگزار می‌شود. سئانس دوم بیستم آذر اختصاص به اجراهای صحنه‌ای دارد. دو نوازی سازهای قانون و تنبک توسط مرجان مهربان و مرتضی مومنیان، آغاز کننده این اجراها خواهد بود. در بخش سازوآواز صدای داریوش کاظمی در کنار تلفیق نوای دو ساز سنتور و تنبک شنیده می‌شود. سنتور این بخش را امین صفایی و تنبک را حمید قنبری می‌نوازد. اجرای گروه "بانگ نو" نیز در همین روز است. نسترن هاشمی سرپرست این گروه است و محمود صالحی خوانندگی این گروه را عهده‌دار است.

 

۲۱ آذرماه / سه‌شنبه

تک سئانس اجراهای روز پنجم جشنواره از ساعت ۲۱ تا ۲۳ خواهد بود. در این سئانس حجت فرجیان با ساز عود خود به تک‌نوازی می‌پردازد و در ادامه که بخش سازوآواز اختصاص دارد، علیرضا پور استاد به‌عنوان خواننده با صدای تار حمید خبازی می‌خواند. در انتها گروه سنتور نوازان "تای" با صدای علیرضا برنجیان، خواننده گروه، اجرا می‌کند.

 

۲۲ آذرماه / چهارشنبه

سئانس نخست این روز جشنواره مربوط به بخش پژوهشی موسیقی کلاسیک ایرانی است. مقالاتی که در این روز ارائه می‌شوند در زمینه تحلیلی خواهند بود و محمد انشایی، مهرداد میرزایی و احمد ایروانی شرکت‌کنندگان این بخش هستند. سخرانی بخش پژوهشی این روز بر عهده استاد مجید کیانی است. دومین سئانس این روز اجرای های صحنه‌ای جشنواره را ادامه خواهد داد. عماد حنیفه در بخش تک‌نوازی، تار می‌نوازد. در بخش سازوآواز دو ساز سنتور و تنبک کیارش داوودی و محمد کریم ابراهیمی هم‌صدا می‌شوند، منصور جمعه زاده نیز به‌عنوان خواننده این بخش در کنار آن‌ها حضور دارد.

 

۲۳ آذرماه / پنجشنبه

بیست و سوم آذرماه آخرین روز برگزاری اجراهای جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی است. هر دو سئانس این روزبه بخش اجراهای صحنه اختصاص دارد. تک‌نوازی ساز سه‌تار حمید سکوتی اولین تک‌نوازی این روز خواهد بود. در بخش سه نوازی علی‌اصغر عربشاعی، تار، پویان عطایی، سنتور و حسین زمانی، تنبک، می‌نوازد، آهنگسازی این بخش را نوازنده تار، علی اصغر عربشاهی، انجام داده است. سئانس ابتدایی با روی صحنه رفتن گروه موسیقی "تیروژ" پایان می‌پذیرد. سرپرست گروه "تیروژ" فرزان پور عارف است و مجید حسین‌خانی خوانندگی این گروه را بر عهده دارد. صدای ساز کمانچه آغازگر سئانس دوم است. هادی منتظری در بخش نخست به تک‌نوازی ساز کمانچه می‌پردازد تا این قسمت از برنامه به بخش سازوآواز خود برسد. روح‌الله دادی، نی، فرامرز کلانتری، تار و محمدرضا بار، تنبک، می‌نوازند و سید رضا طباطبایی با صدای خود بخش سازوآواز را تکمیل می‌کند. اجرای گروه موسیقی "کهن" حسن ختام اجراهای صحنه‌ای این جشنواره است. گروه کهن با سرپرستی کامیار فانیان و خوانندگی پارسا حسن دخت به اجرا می‌پردازد.

 

۲۴ آذرماه / جمعه

روز جمعه بیست و چهارم آذرماه اختتامیه جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می‌شود و دومین تجربه این جشنواره به ثمر می‌نشیند. ساعت ۲۰ این روز تالار رودکی میزبان این اختتامیه خواهد بود، تا نتایج آن اعلام شود.

 

 

 

 

 

 

  • 19
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش