جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۸:۰۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۴۴۹۹
موسیقی

مشکل مرموز کنسرت‌های موسیقی

کنسرت‌های موسیقی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
 نبود آکادمی صدابرداری و ضعف تجهیزات و امکانات باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه صدابرداری کنسرت‌های موسیقی شده است.

به گزارش  هنرآنلاین، مشکل صدابرداری یکی از عمده‌ترین مشکلات اجراهای زنده موسیقی در ایران است که گاهی سر و صداهای فراوانی به پا می‌کند و با انتقاد گروه‌ها و مخاطبان موسیقی همراه می‌شود. این مشکل گرچه صرفاً به ضعف صدابردارها مرتبط نمی‌شود و مشکلات تجهیزاتی هم در آن دخیل است ولی عمدتاً از توجه نکردن به صدابرداری به عنوان یک فن آکادمیک و یادگیری صرفاً تجربی آن ناشی می‌شود.

 

صدابرداری از جمله فن‌های موسیقی است که کمتر به چشم می‌آید ولی تأثیر به سزایی در مطلوبیت کیفیت صدا دارد. صدابرداری نامطلوب می‌تواند کیفیت اجرای گروه را تحت شعاع قرار بدهد و فضای اجرای برجسته‌ترین گروه‌های موسیقی را هم به شلوغی و بی‌نظمی بکشاند، در حالی‌که صدابرداری حرفه‌ای و مطلوب، قابلیت پوشاندن ضعف‌های جزئی اجرای موسیقی را دارد و به گوش مخاطب کمک می‌کند تا برای شنیدن اجرای خوب موزیسین‌های روی صحنه صبر و تأمل بیشتری داشته باشد.

 

در کشور ما به واسطه این‌که اجراهای حرفه‌ای موسیقی قدمت زیادی ندارد، صدابرداری کنسرت‌ها هم جوان است و به مرور دارد پیشرفت می‌کند اما شاید سرعت پیشرفت صدابرداری به نسبت سرعت پیشرفت مقوله‌های تنظیم و مهندسی‌ صدا آهسته‌تر باشد. در این سال‌ها اجراهای مختلفی برگزار شده که تماشاگران از کیفیت صدابرداری آن ناراضی بوده‌اند و یا گاهی اوقات صدای خود گروه‌ها هم در می‌آید و به وضعیت صدابرداری سالن‌ها اعتراض می‌کنند.

 

معمولاً تالارهایی که موسیقی زنده در آن‌ها اجرا می‌شود، گروه‌های صدابرداری متعلق به خودشان را دارند و صدابرداری اکثر اجراهای آن سالن را به عهده می‌گیرند. بعضی از گروه‌های موسیقی هم با یک صدابردار حرفه‌ای متعلق به خودشان کار می‌کنند و در زمان اجرای زنده، صدابردار خود را همراه با تجهیزات متعلق به صدابردار به محل برگزاری کنسرت می‌برند. در این شرایط سالن‌های موسیقی هم ممکن است با صدابردار متعلق به گروه‌ها همکاری کنند و تجهیزات سالن را در اختیار صدابردارها قرار بدهند تا صدابردار مربوطه در عرضه یک صدای مطلوب‌تر‌ به تماشاگران حاضر در سالن موفق عمل کند.

 

مشکلاتی که در زمینه صدابرداری در سالن‌های موسیقی به وجود می‌آید را به دو شکل می‌توان بررسی کرد. یکی از آن‌ها مشکلات آنی دور از انتظار‌ است که هرازچندگاهی در کنسرت‌های مختلف پیش می‌آید و باعث نگرانی موزیسین‌های روی صحنه و ناراحتی مخاطبان می‌شود. این مشکلات اگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع شود، فضای کنسرت را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد ولی اگر در طول کنسرت چند بار تکرار شود و هر بار در اجرا وقفه بیندازند، به کل کنسرت لطمه می‌زند و حتی گروه روی صحنه را هم زیر سؤال می‌برد. البته خیلی وقت‌ها این مشکلات را نمی‌توان از چشم گروه‌ صدابردار دید و نامناسب بودن فضای سالن هم به بروز همچین اشتباهاتی کمک می‌کند ولی در هر صورت باید سعی کرد تعداد این اشتباهات تقلیل یابد.

 

اما مشکل اصلی صدابرداری در سالن‌ها به ضعف تجهیزات صدابرداری و تخصص صدابردار‌ها بر می‌گردد که شاید این مشکل هیچگاه در طول کنسرت وقفه‌ای ایجاد نکند و حتی مخاطب عام متوجه این ضعف نشود، اما مخاطب حرفه‌ای که شنیدن جزئی‌ترین صداهای موسیقی هم برایش اهمیت دارد را با نارضایتی از سالن خارج می‌کند. به ویژه اگر مخاطب، اجراهای برون‌مرزی هم دیده باشد یا عادت به تماشای کنسرت‌های خارجی داشته باشد، به سهولت متوجه می‌شود که صدابرداری بعضی از سالن‌ها دچار ضعف است و کیفیت مطلوبی ندارد. در این صورت طبیعی است که امکان دارد حتی خوش‌ترین ساز و خوش‌الحان‌ترین آواز هم به شکل نامناسبی به گوش مخاطب برسد و گوش مخاطب را آزار بدهد. از این رو نیاز به حرفه‌ای‌تر شدن فضای صدابرداری در سالن‌های کنسرت موسیقی احساس می‌شود.

 

صدابرداری یک تخصص است که صدابرداری کنسرت‌ها و اجراهای زنده جزو زیرشاخه‌های آن قلمداد می‌شود. یادگیری صدابرداری کنسرت‌های موسیقی نیاز به آموزش تئوری و همینطور آموزش عملی و کارگاهی دارد و یک صدابردار حرفه‌ای باید دوره‌های آموزشی این تخصص را بگذارند. تعداد فن‌ورزهای حوزه صدابرداری موسیقی در ایران بسیار معدود است و معمولاً آن‌هایی که دوره‌های صدابرداری را آموزش می‌بینند هم در فضاهای دیگری مشغول به کار می‌شوند و به سراغ صدابرداری اجراهای زنده نمی‌روند.

 

چند آموزشگاه در کشور فعال است که هنرجوها می‌توانند در آن‌ دوره‌های صدابرداری را بگذرانند ولی از آن‌جایی که طول دوره‌ها طولانی و مستلزم هزینه بسیار است، علاقه‌مندان موسیقی به ورود به این حرفه علاقه‌ کمتری نشان می‌دهند و ترجیح‌شان این است که تخصص‌های دیگری مثل نوازندگی، تنظیم یا میکس و مسترینگ را یاد بگیرند که امکان دیده شدن‌شان هم بیشتر است.

 

از طرفی، یادگیری صدابرداری به سهولت اتفاق نمی‌افتد و هنرجویان این رشته باید مباحث متعددی از جمله تئوری موسیقی، سازشناسی، سبک‌شناسی، هارمونی، نرم‌افزارهای صدابرداری و طراحی صدا، سیگنال پروسسینگ، شناخت افکت‌های صوتی، صداى دیجیتال، استفاده از پلاگین‌ها و افکتهاى مختلف و... را بگذارنند که خود همین موضوع هم به ایجاد فاصله بین هنرجوها و فن صدابرداری کنسرت‌های موسیقی دامن می‌زند. البته شاید اگر علاقه‌مندان به موسیقی احساس می‌کردند که حرفه صدابرداری از احترام بیشتری برخوردار است و جامعه موسیقی به آن اهمیت بیشتری می‌دهد، ممکن بود تمام سختی‌های این مسیر را به جان می‌خریدند و به آن ورود می‌کردند اما در حال حاضر صدابرداری زیر پرچم سایر فن‌های موسیقی قرار گرفته و توجه کمتری به آن می‌شود.

 

همه مشکلاتی که در زمینه آموزش و اعتبار هنری صدابرداری وجود دارد، باعث شده است تعداد صدابردارهای فعال در استودیوها و سالن‌های کنسرت موسیقی چندان زیاد نباشد. در میان همین افراد هم تعداد محدودی هستند که در نگاه موزیسین‌های معتبر کشور مورد وثوق باشند. اکثر این صدابردارها به طور تجربی به حوزه صدابرداری ورود کرده‌اند و دوره‌های صدابرداری را نگذرانده و در مسترکلاس‌های مرتبط با صدابرداری در کنسرت‌ها حضور پیدا نکرده‌اند.  

 

برخورد غیر حرفه‌ای برخی از شرکت‌های واردکننده سیستم‌های صوتی هم به مشکل صدابرداری در کنسرت‌های موسیقی دامن زده است. طبیعی است که نقاشی یک نقاش بر روی بوم، زیباتر و مطلوب‌تر از نقاشی وی بر روی کاغذ است و ابزار کار تأثیر مستقیمی در مطلوبیت کیفیت کار دارد. بنابراین تا وقتی تجهیزات به روز و کاملاً استاندارد در اختیار صدابردارهای موسیقی نباشد، نمی‌توان انتظار داشت اتفاق ارزنده‌ای در این زمینه رخ بدهد.

 

صدابرداری کنسرت‌های موسیقی نیازمند یک نگاه حرفه‌ای همه جانبه است. یعنی در وهله اول باید یک آکادمی مختص صدابرداری وجود داشته باشد تا هنرجوهای مستعد در آن دوره‌های تئوری و کارگاهی صدابرداری را آموزش ببینند و بعد تجهیزات مناسب و استاندارد در اختیار فارغ‌التحصیلان این اکادمی قرار بگیرد تا بتوانند بهترین صدای ممکن را از موسیقی گروه‌های مختلف گرفته و به گوش مخاطبان برسانند. ضمن این‌که تخصصی‌تر شدن فضای سالن‌ها هم به یک صدابرداری با کیفیت‌تر کمک می‌کند و باعث می‌شود اتفاقی که درخور شأن گروه‌های موسیقی و همینطور مخاطبان پر شمار این گروه‌ها است رخ بدهد و اختلالی در زمینه برگزاری کنسرت‌های موسیقی پیش نیاید.

 

 

 

 

 

  • 9
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش