دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۲۰:۲۶ - ۱۸ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۴۸۶۷
موسیقی

امیر پورخلجی:

کُپی‌رایت در ایران یک بُحران است

امیر پورخلجی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
 متاسفانه برخی از مردم گمان می‌کنند که کُپیِ غیرمجاز آثار موسیقی حقشان است در صورتی که این کار یک دزدی است. باید برای حل مسئله‌ی کُپی‌رایت یک ستاد بُحران تشکیل داد.

به گزارش تسنیم، «عاشق کیست» نام آلبومی است با صدای شهرام ناظری و آهنگسازی امیر پورخلجی. در این آلبوم سیزده رباعی از ابوسعید ابوالخیر خوانده شده و ارکستری از پراگ، آوازِ شهرام ناظری را همراهی می‌کند. در روزگاری که خوانندگان موسیقی ایرانی بیشتر به دنبال کارهای پاپیولار و عامه‌پسند هستند، شهرام ناظری به پیشنهادِ امیر پورخلجی سراغِ رباعی‌های ابوسعید ابوالخیر می‌رود تا هزاره‌ی بوسعید را هم گرامی بدارد. در این آلبوم ارکستر به مانند سازی است که آواز را همراهی می‌کند. «عاشق کیست» آلبومی برای آشنایی با بوسعید است و مخاطب با شنیدن این اثر با جهان‌بینیِ ابوسعید ابوالخیر آشنا می‌شود. البته شاعری تنها یک وجه از بوسعید است و این عارف وجه‌های بسیاری داشته است.

 

«عاشق کیست» پس از انتشار، برای چند هفته در صدر آلبوم‌های پُرفروش حوزه موسیقی بود. برای آشنایی با زوایای مختلف آلبوم «عاشق‌کیست» پای صحبت‌های امیر پورخلجی آهنگساز این اثر نشستیم. پورخلجی از آهنگسازان جوان حوزه موسیقی کلاسیک است و ایده‌ی اصلیِ آلبوم «عاشق کیست» در ذهن او شکل گرفته است.

 

در روزهای گذشته بخش نخست این گفت‌وگو را خواندید و در ادامه بخش نهایی گفت‌وگو با امیر پورخلجی را می‌خوانید:

 

تسنیم: یکی از معضل‌های کنونی موسیقی در ایران، بحث کُپی‌رایت است. به طور شک آلبوم «عاشق کیست» هم دچار این مسئله شده است و در حال حاضر برخی از سایت‌ها، این آلبوم را برای دانلود غیر مجاز آپلود کرده‌اند. نظرتان درباره این مسئله چیست.

بسیاری از مردم نمی‌دانند که آثار موسیقی را نباید به طور غیرمجاز دانلود کنند. متاسفانه گمان می‌کنند که این حقشان است. وقتی ما شیشه شیری را از مغازه بدون اجازه برداریم، دزدی محسوب می‌شود، اما وقتی حاصل تلاش یک آهنگساز و یک موزیسین را بدون اجازه دانلود می‌کنیم، این برایمان دزدی محسوب نمی‌شود. ما در این زمینه باید فرهنگ‌سازی کنیم و این فرهنگ‌سازی هم بر عهده‌ی رسانه‌ای مانند صداوسیما است. مسئله‌ی کُپی‌رایت در حوزه موسیقی یک بُحران است که باید برای حلش یک ستاد بُحران تشکیل داد. اگر اوضاع همین‌گونه پیش برود، به زودی به جایی می‌رسیم که دیگر آثار موسیقی جدی تولید نمی‌شود.

 

هزینه خرید یک سی‌دی یا هزینه دانلود قانونی یک آلبوم، چندان هم زیاد نیست. هر مخاطبی هم براساس علاقه‌مندی‌اش آلبوم‌ها را خریداری می‌کند و در طول سال هم شاید فقط چند آلبوم بخرد و این چند آلبوم هزینه‌ی چندان زیادی ندارد.

 

تسنیم: ارکستر سمفونیک تهران وقتی به ایتالیا رفت تا با ارکستر فستیوال راونا اجرایی مشترک داشته باشد، در سالنی روی صحنه رفت که یک سالن ورزشی بود. اما این سالن را با سیستمی دقیق مُسقف کرده و با استفاده از امکانات بسیار، این سالن را آکوستیک کرده بودند.

سالن‌های اجرای آثار هنری در پاریس، تعدادشان بسیار زیاد است. در ایران اما اجرای موسیقی در شهرستان‌ها معمولا در سالن‌های ورزشی است. در تهران هم تنها سالن استانداردی که داریم، تالار وحدت است که آن هم ظرفیتی حدود ۷۵۰ نفر دارد.

 

تسنیم: آنچه در آلبوم «عاشق کیست» می‌شنویم چقدرش براساس ملودی‌های موسیقی ایرانی است. به هر موسیقی این آلبوم را یک ارکستر سمفونیک اجرا کرده و در عین حال آوازش را شهرام ناظری خوانده است.

در موسیقی ایرانی کمتر اتفاق افتاده که ساز ایرانی در اجرای موسیقی نباشد. در آلبوم «عاشق کیست» هیچ ساز ایرانی وجود ندارد و تنها اِلمان موسیقی ایرانی در این آلبوم آواز استاد ناظری است. تمام موسیقی این اثر براساس موسیقی دستگاهی ایران هست اما مطابق با آوازخوانی قدیم موسیقی ایرانی نیست و با آن فضاها فاصله‌ی بسیار دارد. جاهایی از موسیقی در دستگاه «همایون» و «نوا» ساخته شده و تمام تحریرهای خواننده هم براساس موسیقی ایرانی است. در کل می‌شود گفت که ما یک موسیقی ایرانی که در ارکستر گل‌ها رخ میداد، در اینجا نداریم. در واقع این یک تجربه جدید است و سعی کرده که فضاهای جدیدی را تجربه کند.

 

تسنیم: در حال حاضر کیفیت ارکستر سمفونیک تهران را چطور می‌بینید. به هر حال شما ترجیج داده‌اید که موسیقیِ اثرتان را با ارکستری در پراگ ضبط کنید و ارکستر سمفونیک تهران را در نظر نگرفتید. در سال ۱۳۹۴ اثری از شما با همین ارکستر سمفونیک تهران ضبط شد که سرونوشت این اثر هم معلوم نشد به کجا کشیده شد.

از نظر هزینه ضبط ارکستر چه به لحاظ ساعت کار و چه از نظر دستمزد نوازندگان، انجام این کار در اروپا کمتر از ایران است. حتی با این که در اروپا دستمزدها را به یورو پرداخت می‌کنند. البته که نوازندگان حقشان است که حقوق مناسبی بگیرد. چرا که یک نوازنده برای رسیدن به جایگاهی والا و حضور در ترکیب یک ارکستر معتبر، سال‌های سال زحمت کشیده است. هر شغلی انتهایی می‌شود برایش متصور شد اما موسیقی هرگز انتها ندارد. راخمانینف می‌گوید: «موسیقی برای زندگی کافی است اما زندگی برای موسیقی کافی نیست.» موسیقی مانند دریایی است که هر موزیسین در آن مانند یک قطره است.

 

به هر حال زمانی که آقای رهبری در ایران بود، برنامه‌ی یک ساله تنظیم کرده و چاپ کرده بود و هر هفته و هر ماه اجراهای مداوم و مرتبی داشت. این یعنی همان کاری که هر ارکستر معتبر و درجه یکی انجام می‌دهد. حتی زمان‌هایی که ارکستر به دلیل مناسبت‌ها نمی‌توانست کنسرت بدهد، آقای رهبری کارهای دیگری از ارکستر می‌خواست و مثلا به ضبط آثار می‌پرداخت. در واقع در زمان آقای رهبری، ارکستر سمفونیک هرگز تعطیلی نداشت.

من اگر مسئول جایی باشم و بدانم که نمی‌توانیم از نظر مالی حقوق کارمندان یا کارکنان آنجا را بدهیم، اولین نفری هستم که از آنجا استعفا می‌دهم. وجدان هر کسی به او می‌گوید که شما به چه علتی در آنجا کار می‌کنید.

این ما موزیسین‌ها هستیم که برای همدیگر می‌مانیم و مسئولان هر چندوقت یک بار عوض می‌شوند.

 

تسنیم: زمانی که آقای رهبری در ایران بود، ارکستر سمفونیک تهران اجراهای مداومی داشت. نخست برنامه‌ای شش ماهه برای سال ۱۳۹۴ ارائه کرد و در ادامه برنامه‌ای با عنوان «از مهر تا مهر» تدوین و چاپ کرد که برنامه‌ای یک ساله برای ارکستر سمفونیک تهران بود. بسیار از همان ابتدا می‌گفتند که این کار در ایران عملی نیست. حتی برخی از موزیسین‌های ایرانی هم می‌گفتند که ما به آقای رهبری هشدارهای لازم را داده‌ایم که اینگونه دقیق و مداوم نمی‌شود در ایران کار کرد.

اما آقای رهبری در شش ماه نخست حضورش در ارکستر، این برنامه‌های مداوم را عملی کرد و نشان داد که می‌شود اینگونه هم در ایران کار کرد.

 

در شش ماه نخست حضور آقای رهبری در ارکستر، همه‌ی نوازندگان به عشق علی رهبری می‌آمدند و کار می‌کردند. این نوازندگان در این مدت حقوقشان پرداخت نمی‌شد اما باز هم این نوازندگان می‌آمدند و کار می‌کردند.

آنچه مهم است این که بدون نظم نمی‌شود کار کرد. متاسفانه در حال حاضر هر بی‌نظمی که می‌بینیم و اعتراضی اگر بکنیم، برخی‌ها می‌گویند: «مگر اینجا سویس است» این جمله‌ی درستی نیست. ما اینگونه فکر می‌کنیم که بی‌نظم مانده‌ایم و مانند سویس با نظم نمی‌شویم.

 

موسیقی کلاسیک نظم می‌خواهد. رهبرای بزرگ ارکستر می‌گویند که ارکستر مانند اژدهایی است که ۸۰ سر دارد. اگر شما حواستان نباشد یکی از این سرها چیزی می‌گوید که درست نیست. موسیقی کلاسیک در نوع لباس پوشیدن و حتی در قرارگذاشتن‌های یک موزیسین تاثیر می‌گذارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 17
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش