دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۰:۳۸ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۳۰۰۰۷۹
موسیقی

رضا مهدوی: حاکمیت هیچ‌گاه از سوی هنرمندان ضربه نخورده است

رضا مهدوی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
رضا مهدوی می‌گوید: امیدوارم در آینده نزدیک به بالندگی و بلوغ فکری برسیم که مسوولان و دستگاه‌های امنیتی و حراستی به هنرمندان تکیه و اعتماد بیشتری کنند و همه این باور را داشته باشند حاکمیت هیچ‌وقت از سوی هنرمندان ضربه نخورده است.

این نوازنده سنتور و کارشناس موسیقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اطلاعیه جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد می‌گوید: همه بندهای این اطلاعیه جزو مواردی بود که خواسته قاطبه جماعت موسیقی بود؛ چه آن‌هایی که شرکت و مؤسسه دارند و چه آن‌هایی که به عنوان شخص حقیقی دنبال کارشان می‌روند.

 

او با اشاره به این بند اطلاعیه که «محدودیت افراد حقیقی در ارائه تقاضای صدور مجوز تک‌آهنگ برداشته شده است»، بیان می‌کند: چه خوب است این امکان (اقدام شخص حقیقی برای صدور مجوز) به افراد داده شود، زیرا برخی شرکت‌ها و موسسه‌ها محدودیت‌هایی دارند یا ایجاد می‌کنند که کار را سخت می‌کند.

 

مهدوی با بیان اینکه این نگاه دفتر موسیقی را به فال نیک می‌گیریم، اظهار می‌کند: الان فضای دیجیتال در دنیا در حال پیشرفت است و ما هم از دنیا جدا نیستیم. الان افراد حقیقی می‌توانند کارشان را زودتر انجام بدهند و هر تعداد قطعه که می‌خواهند در فضای مجازی منتشر کنند و بازخورد آن را ببینند. اگر استقبال شد آن را «قاب شده» و به شکل سنتی به بازار وارد کنند.

 

او ادامه می‌دهد: قبلا فضای مجازی نبود و امکان ارائه کار به این شکل در آن وجود نداشت؛ افراد هزینه می‌کردند و کار را به بازار می‌فرستادند. اثرشان پس فرستاده می‌شد؛ یعنی به دلیل ضعیف بودن کار یا نداشتن تبلیغات، استقبال عمومی نداشت. هم فرد و هم شرکت از این موضوع ضرر می‌کردند و سرخوردگی به وجود می‌آمد.

 

این کارشناس موسیقی همچنین می‌گوید: الان می‌توانند آمار بازخورد قطعه موسیقایی را در فضای مجازی ثبت کنند و نتیجه آن را ببینند.

 

مهدوی همچنین درباره این بند که «در سه حوزه موسیقی بی‌کلام اصیل و دستگاهی ایران، موسیقی بی‌کلام نواحی و موسیقی بی‌کلام کلاسیک، آثار کلیه آهنگسازانی که حداقل دو بار موفق به کسب مجوز دفتر موسیقی برای آلبوم و یا اجرای صحنه‌ای شده باشند، از بررسی شورای موسیقی بی‌نیاز خواهد بود. کیفیت گروه‌های موسیقی اجراکننده آثار بی‌کلام سه حوزه یادشده، نیز به شرط آنکه مشخصات گروه در دفتر موسیقی ثبت شده، حداقل دوبار مجوز اجرای صحنه‌ای گرفته و ترکیب آن نیز ثابت مانده باشد، نیاز به بررسی در شورای موسیقی نخواهد داشت»، اظهار می‌کند: اینکه مجوزها تسریع پیدا می‌کند خیلی خوب است، آقای ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) این موضوع را خیلی خوب متوجه شد که موسیقی مجوز نمی‌خواهد، کلام مجوز می‌خواهد، آن هم نه کلام بزرگانی مانند حافظ و سعدی!

 

او یادآور می‌شود: گذشته‌ها می‌گفتند ۷۲ نفر از چهره‌های برجسته موسیقی ایران نیازی به مجوز ندارند، اسامی آن را هم اعلام کردند. اما هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاد. مدیران بعدی هم این شعار را می‌دادند اما عملا آثار این افراد به شورا می‌رفت و بررسی می‌شد و گاهی کار چهره‌های خیلی سرشناس نیز گیر می‌کرد.

 

این نوازنده سنتور معتقد است: من فکر می‌کنم نگاه دفتر موسیقی این است که چهره‌های شاخص و آن‌ها که درجه‌های هنری دارند و معتبر هستند نیازی نیست معطل و بررسی شوند مگر در موارد امنیتی و حراستی. باید در این زمینه هم بیشتر کوتاه بیایند و به هنرمندان بیشتر اعتماد کنند.

 

او در ادامه می‌گوید: شرکت‌ها و موسسه‌های فرهنگی هنری از دولت، مراقبت می‌کنند زیرا می‌خواهند بقا داشته باشند. به نظرم اگر دفتر موسیقی ممیزی را به موسسه‌ها واگذار کند، اتفاق خیلی خوبی است. با این کار به اصل ۴۴ قانون اساسی نزدیک می‌شویم و وزارت ارشاد به نظارت بر چیزی که بر عهده آن است، می‌پردازد.

 

مهدوی اضافه می‌کند: امیدوارم در آینده نزدیک به بالندگی و بلوغ فکری برسیم که مسوولان و دستگاه‌های امنیتی و حراستی به هنرمندان بیشتر تکیه و اعتماد کنند و همه این باور را داشته باشند حاکمیت هیچ‌وقت از سوی هنرمندان ضربه نخورده است.

 

این هنرمند با بیان اینکه هنرمندان همیشه حامی و همراه دولت‌ها بودند، اظهار می‌کند: چه خوب است درباره ممیزی نیز به آن‌ها اعتماد شود. در عرصه ورزش بعد از یک مسابقه فوتبال تعداد زیادی نیروی امنیتی جمع می‌شود که اتفاقی رخ ندهد و بازهم شاهد خسارت‌های مادی و معنوی هستیم، اما تا به حال در یک کنسرت ندیده‌ایم موسیقیدان‌ها و مخاطبان حرکت ناشایسته‌ای داشته باشند. با این حال همیشه بیشترین فشارها روی هنرمندان و جامعه موسیقی بوده است. اما من فکر می‌کنم با این نگاه جدید، این موضوع کم کم در حال رفع شدن است.

 

او همچنین درباره تصمیم جدید دفتر موسیقی و بند دیگر این اطلاعیه که می‌گوید «افزایش اعتبار پروانه فعالیت موقت از شش ماه به یک سال و صدور پروانه دائم فعالیت پس از فعالیت قانونی طی مهلت پروانه موقت (به جای پروانه‌های چهارساله فعلی)» تغییر کرده است، بیان می‌کند: وقتی شرکتی از چند فیلتر نظارتی و امنیتی رد می‌شود و مجوز می‌گیرد دیگر نباید هر ساله تمدید شود. وزارت ارشاد با نگاه نظارتی پنهان، می‌تواند مجوز دائمی بدهد و در طول مسیر آن‌ها را نظارت و ارزشیابی کند.

 

مهدوی معتقد است این اقدام مانع پیشرفت استودیوهای صدابرداری موسیقی، شرکت‌ها و موسسه‌ها نمی‌شود و بیان می‌کند: این خیلی خوب است زیرا افرادی که درجا می‌زنند، خودشان، خودشان را کنار می‌زنند. افرادی که کار می‌کنند و سرمایه‌ می‌گذارند افراد به‌روزی هستند و اینجاست که ایجاد رقابت واقعی به وجود خواهد آمد و کسانی که نتوانند در این رقابت سالم شرکت کنند، خود به خود حذف می‌شوند. الان هیچ رقابتی بین شرکت‌ها نداریم.

 

این کارشناس موسیقی اظهار می‌کند: ما باید از آقای ترابی بخواهیم جلسه‌ای بگذارند و این را بررسی کنند که هرکس کار خودش را انجام بدهد. اینکه هر خواننده و نوازنده و فروشگاه‌داری، مجوز شرکت بگیرد و هر شرکتی، فروشگاه تاسیس کند، تداخل صنفی است. الان خلط مبحث شده و کسی که خودش مغازه و شرکت دارد دیگر رقابتی با پخش آثار دیگران ندارد. این ارتباط ناسالم و به دور از اخلاق است. به نظرم این می‌تواند بند چهارمی باشد که من از دفتر موسیقی می‌خواهم پیگیری باشد.

 

 

  • 14
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش