چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳
۰۸:۳۷ - ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۶۰۳۱۴۲
موسیقی

بررسی قطعه های آلبوم «ابراهیم» محسن چاوشی و حاشیه‌های آن

محسن چاوشی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

«ابراهیم»نهمین آلبوم رسمی محسن چاوشی بالاخره از جنجال آتش بیرون آمد و منتشر شد. البته حاشیه های این آلبوم همچنان ادامه دارد و انگار قرار نیست تمام شود. «ابراهیم» با هشت قطعه منتشر شده است و در حالی که قرار بود در قالب یک آلبوم شش قطعه ای منتشر شود، کم تعدادترین آلبوم چاوشی نسبت به تمام آلبوم های رسمی قبلی اش است.  به نظر می رسد چاوشی در این آلبوم به صدای خودش زمان بیشتری داده تا آرام آرام در گوش مخاطب رسوخ کند.تمام ترانه های این آلبوم از «حسین صفا» است و برخی به دلیل استفاده از آثار یک ترانه سرا به چاوشی ایراد گرفته اند.

 

او درباره انتخاب حسین صفا و روابطش با او به موسیقی ما گفت:«رابطه من و اشعار حسین صفا در این آلبوم پیچیده است. کلمه به کلمه این اشعار را زندگی کرده‌ام و حالا احساس می‌کنم فصل جدیدی از همکاری من و حسین صفا آغاز شده است. هر واژه تکه‌ای از احساس ما را در سال‌های میان سالی شامل می‌شود. نه آنقدر غمگین و اندوهناک و نه آن قدر پیچیده و غریب.

 

«ابراهیم» روزنوشت‌های ما برای این برهه از زندگی‌مان است. سعی کرده‌ایم از زاویه‌ای دیگر به ماجراها نگاه کنیم و با انتشاراین آلبوم، احساس می‌کنم بار بزرگی از دوش من برداشته شده است. اعتقاد دارم هر فردی وظایف و تعهداتی درباره مسائل اجتماعی خود داشته و دارد. من با «ابراهیم» پا به میدان جنگ گذاشته‌ام.» در ادامه می توانید درباره همه قطعه های منتشر شده در این آلبوم و حاشیه های آن بخوانید. عادل روحنواز نوازندگی گیتار الکتریک، توحید نوری پیانو و میثم مروستی ویولن و سه تار را در این آلبوم به عهده داشته اند.

 

و عشق جوخه اعدام است

قطعه«ببر به نام خداوندت»همان قطعه ای است که باعث شد نام این آلبوم« ابراهیم» باشد. این قطعه مانند دو آهنگ «خوزستان» و « امیر بی گزند» با نوایی جز صدای چاوشی شروع می شود. ترانه این قطعه در هم پیچیده از مضامین و ذهنیت های متفاوت است. این قطعه را با یک بار شنیدن نمی توان قضاوت کرد، چندباره آن را بشنوید.

 

لگد زدند به شیری که صبر غرش او بود

قطعه «در آستانه پیری» همان قطعه ای است که محسن چاوشی بعد از نه گفتن دفتر موسیقی، قسمتی از آن را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. شاید به همین دلیل«لگد زدند به شیری که صبر غرش او بود» عبارت آشناتری از این آلبوم برای مخاطبان باشد. تشبیه های این ترانه به همراه صدای چاوشی و موسیقی، یکی از قطعاتی است که شاید بتوان گفت اجتماعی ترین ترانه این آلبوم است.

 

از آسمان بودن بسیار دلگیرم

یک موسیقی آرام که انتظارش را نداریدآغاز گر قطعه «همراه خاک اره»است. چاوشی خود این قطعه را آرام آغاز می کند و به مخاطب فرصت می دهد شعر را بچشد. صدای گیتار الکتریک در بیشتر قسمت های این قطعه به گوش می رسد. چاوشی ترانه دردناک این شعر را باحوصله می خواند، بدون هیچ عجله ای آن را به اوج می برد و باز آن را به بستر قبلی اش برمی گرداند.

 

هی جان به سر شدم که تو را آرزو کنم

نام این قطعه«لطفا به بند اول سبابه ات بگو» است. لحن چاوشی در این قطعه ۵ دقیقه و ۳۱ ثانیه ای به لحن مستاصل ترین ها می ماند. به لحن کسی که هر چه درماندگی در آستین دارد، به صدایش بخشیده است. دکلمه در میانه این آهنگ هم به گوش می خورد. چاوشی دیروز قسمتی از این آهنگ را همزمان با انتشار«ابراهیم» در صفحه اش با متن « اما پسر شدم که تو را آرزو کنم» به اشتراک گذاشت. این قطعه به احتمال زیاد جزو همان هایی بوده که برای مجوز به اشکال خورده اما از مهلکه جان سالم به در برده است.

 

مادر مداد قرمز من کو؟

قطعه «ای ماه مهر» با دکلمه آغاز می شود. همان طور که از نام این قطعه پیداست بی ربط به ماه مهر و شروع فصل مدرسه ها نیست که چاوشی آن را « زهر حلال و بد اخلاق» می خواند. دکلمه های حسین صفا در این قطعه بیشتر از قبلی هاست و گاه و بی گاه از راه می رسد. این قطعه جزو انگشت شمار قطعه های موسیقی در ایران است که در نگاه اول طعنه به سیستم پیر و فرتوت آموزشی می زند. موسیقی پایانی این قطعه دیر از راه می رسد و شاید یکی از عیب های این قطعه به حساب بیاید.

 

دلم دف است نیستانا

چاوشی بی مقدمه به سراغ قطعه« جهان فاسد مردم را» می رود. او می خواند و دف همراهی می کند و صدای پیانو می آید. او می خواهد در این قطعه با ارجاع به برخی عبارت های عامیانه و گاه تشبیه ها تصویر بسازد. ۳ دقیقه و ۳۴ ثانیه این قطعه آن قدر زود می گذرد که بعد از تمام شدن آهنگ هنوز منتظر ادامه آن هستید،... اما انتظار بی فایده و این قطعه به پایان رسیده است.

 

مهمانان ناخوانده «ابراهیم»

اشعار دو قطعه ای که مجوز نگرفتند اما به آلبوم اضافه شدند، از کتاب شعر «منجنیق»حسین صفا ست. نام این دو قطعه «تو در مسافت بارانی» و «ما بزرگ و نادانیم» است که در ادامه از آن ها هم نوشتیم. چند روز پیش هم آهنگی به نام «مسلخ» از محسن چاوشی که به موضوع قاچاق جنسی دختران ایرانی در دبی پرداخته بود، لو رفت.

 

که زندگی دو سه نخ کام است

چاوشی شب قبل از انتشار آلبوم قسمتی از قطعه «تو در مسافت بارانی» را در صفحه خود به اشتراک گذاشت و نوید رسمی انتشار ابراهیم را داد. او در پاسخ به پرسش یکی از کاربران که «این آهنگ حذف شده محسن جان» نوشت:«خودم منتشر می کنم». در قسمتی از این قطعه می شنوید « من و تو آخورمان مرگ است / از این دُرشکه بیا پایین / تو نیز شِیهه بکش گاهی».

 

مُفلسیم در خوردن ، مُمسِکیم در مُردن

مشکلی که درباره قطعه «تو در مسافت بارانی» وجود دارد درباره قطعه «ما بزرگ و نادانیم» هم صادق است. به نظر می رسد این قطعه هم به دلیل چند واژه و مفهوم مجوز نگرفته باشد. هرچند موسیقی این قطعه جذاب و نوتر از قبلی است. در قسمتی از این قطعه می شنوید: «هم درشت و غمگینیم، هم سیاه و بدبینیم / هم برای آبادی قطره‌ ای نمی باریم / هم نگه نمی داریم / حُرمت خرابی را / شب که می شود خوابیم، صبح و ظهر هم خوابیم / عصر هم که تا شب خواب / شب دوباره تا شب خواب / توی خواب می‌بینیم، روز آفتابی را»

 

دفتر موسیقی از دو قطعه بدون مجوز بی خبر است

جنجال های آلبوم ابراهیم با انتشار آن پایان نیافت. محسن چاوشی بعد از انتشار آلبومش همه پست های قبلی در صفحه اینستاگرامش را حذف کرد و تنها چهار پست را نگه داشت. نکته جنجالی تر این که  این آلبوم به صورت رسمی شامل شش قطعه ای است که آن ها را معرفی کردیم اما در مارکت های رسمی موسیقی و هف هشتاد شامل هشت قطعه بود. به همین دلیل با روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس گرفتیم و از آن ها درباره تعداد قطعه های مجاز آلبوم ابراهیم پرسیدیم. مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد ضمن رد هشت قطعه مجاز گفت:« دفتر موسیقی این ماجرا را پیگیری می کند». هرچند در تماس های دوباره ما با دفتر موسیقی هیچ کس پاسخگو نبود!

 

به این اوضاع آشفته، جریان مجوز گرفتن پرحاشیه آلبوم ابراهیم را هم اضافه کنید. هفدهم مرداد ماه امسال، محسن چاوشی با بیانیه ای وزارت ارشاد را تهدید کرد که در صورت ندادن مجوز، آن را بدون مجوز منتشر می کند و همین بیانیه سرآغاز توفانِ «ابراهیم» بود. حاشیه های زیادی از آن روز به بعد ایجاد شد تا این که علی ترابی مدیر کل دفتر موسیقی که پیش از این اصلاح ترانه ها را تنها راه صدور مجوز می دانست، در نشست رسانه ای جشنواره موسیقی فجر گفت: « با آقای چاوشی نشستیم و با هم بستنی خوردیم و در یک شرایط دوستانه با هم حرف زدیم. من در این فضا بر اساس مسئولیت خودم سه قطعه ای را که اصلاحیه خورده بود، مجوز دادم و دو قطعه دیگر نیز اصلاحاتی دارند که باید درباره آن اقدامات لازم انجام شود.»

 

اکرم انتصاری

 

khorasannews.com
  • 42
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۱۳
جدیدترین
قدیمی ترین
درود به محسن چاوشی و حسین صفا... واقعا بعد مدتها و صداهای زشت این دنیا، گوشام یه صدای قشنگ شنید... حرف دل ... اول صبحی اشکمونو جاری کرد..
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش