یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۰۸:۵۸ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۰۹۰۵
موسیقی

انتقاد کاکایی، ساکت و مهدوی از پخش موسیقی نازل در صدا و سیما

هدف تلویزیون از رواج موسیقی بی‌کیفیت چیست؟

عبدالجبار کاکایی و کیوان ساکت و رضا مهدوی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
سه تن از فعالان حوزه موسیقی معتقدند که صداوسیما و به طور ویژه تلویزیون در حال تبلیغ موسیقی بد و نامناسب است و با این رویکرد سطح سلیقه مردم را تنزل می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین، نقش رسانه‌ها که مهم‌ترین آن صداوسیماست، در چگونگی ارائه محتوای خوب و مناسب به مردم بسیار اهمیت دارد، زیرا که این رسانه از گستردگی بسیار زیادی در میان مردم برخوردار است.

 

این روزها شاهد هستیم که در برنامه‌های مختلف تلویزیون، خوانندگان پاپ بسیاری به عنوان مهمان حضور پیدا کرده و به اجرای قطعاتی از آثار خود می‌پردازند؛ آثاری که چندان هم دارای کیفیت بالایی نیستند و اشعار و ترانه‌های آن نیز چنگی به دل نمی‌زنند. این مسئله‌ از آن‌جا که باعث افت سطح سلیقه مخاطبان می‌شود، بسیار مورد انتقاد فعالان حوزه موسیقی قرار گرفته است.

 

در روزهای اخیر نیز ویدئویی از اجرای ضعیف یکی از چهره‌های غیرهنری که مدتی است در حوزه خوانندگی ورود کرده، در فضای مجازی در حال پخش است، فردی که به صورت گسترده در برنامه‌های مختلف تلویزیونی حضور پیدا کرد و به نوعی خود را به مخاطبان شناساند.

 

برای بررسی دقیق‌تر رویکرد صدا و سیما به موسیقی بی‌کیفیت، با عبدالجبار کاکایی (ترانه‌سرا)، کیوان ساکت (نوازنده) و رضا مهدوی (کارشناس موسیقی) گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

نقش اسپانسر در حضور موسیقی نازل در تلویزیون

عبدالجبار کاکایی در این باره می‌گوید: «صداوسیما برنامه‌های خود را به خاطر ظاهرا مسئله بی‌پولی، به شرکت‌ها و تهیه‌کنندگان واگذار می‌کند و آن‌ها هم برای جذب مخاطب و کسب سود سراغ سلیقه‌های روز بازار می‌روند و به همین دلیل است که سروکله این نوع از موسیقی که مورد نقد است، در شبکه‌های تلویزیونی پیدا می‌شود.»

 

او در همین راستا اضافه می‌کند: «نهادهای دیگر هم مانند فعالان حوزه موسیقی، نخبگان و مطبوعات باید کمک کنند تا جامعه جهت نگاهش را  به آثار خوب برگرداند. الان بعضی از خوانندگان که آثار و ترانه‌هایشان مورد تایید منتقدان و رسانه‌ها نیست، در طول سال ده‌ها کنسرت برگزار می‌کنند و در مقابل خواننده‌ای که مورد تایید است، هشت کنسرت بیشتر در سال ندارد و روی او سرمایه‌گذاری نمی‌شود.»

 

بیراهه‌ای که شبکه نسیم انتخاب کرده 

رضا مهدوی، کارشناس حوزه موسیقی نیز با تاکید بر اینکه در صداوسیما انتخاب‌های خوبی در حوزه موسیقی صورت نمی گیرد، بیان می‌کند: «این روزها در تلویزیون به طور ویژه به موسیقی پاپ توجه می‌شود، در حالی‌که شاهد هستیم همواره از سوی مسئولان توصیه شده است تا به موسیقی سنتی و دستگاهی پرداخته شود.»

 

او با انتقاد از رویه شبکه تلویزیونی نسیم، می‌گوید: «متاسفانه از زمانی‌که شبکه نسیم ایجاد شده است و چهره‌های مطرح سینمایی جهت اجرای برنامه‌های تلویزیونی برگزیده شدند، انتخاب‌های نادرستی صورت گرفته و از خوانندگان پاپ برای جذب مخاطب استفاده شده است در حالی‌که اصلا نیازی به این مسئله نیست و خود چهره‌های سینمایی بسیار محترم هستند و نقش موثری در جذب مخاطبان دارند.»

 

مهدوی درباره سطح نازل آثار و اشعار برخی از خوانندگان این حوزه، بیان می‌کند: «متاسفانه از چهره‌هایی استفاده می‌شود که آثارشان پیش از این مذموم بود و مجوز نمی‌گرفتند، همچین ترانه‌ها و اشعارشان بی‌متحوا است و پیامی ندارد. این مسئله هم بزرگان موسیقی را دل زده می‌کند، هم به لحاظ ادبیاتی، زبان محاوره‌ای را رواج می‌دهند که مضر است.»

 

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه باید تاکید کرد لُمپنیسم و نگاه پوپولیستی در بخش مهم بدنه موسیقی کشور در حال دست و پا کردن جایگاهی برای خود است.»

 

این کارشناس با بیان اینکه با توجه به جایگاه تعریف شده برای صداوسیما، مردم فکر می‌کنند هر آنچه پخش می‌شود درست است، می‌گوید: «این مسئله از آنجایی نشات می‌گیرد که گفتند صداوسیما دانشگاه است اما دانشگاه مکانی برای متخصصان و فرهیختگان است و نباید در این سازمان شاهد افراد نه چندان مطرح و غیرمتخصص باشیم.»

 

مهدوی ضمن اشاره به آسیب‌های نگاه اقتصادی به هنر و به طور ویژه موسیقی، توضیح می‌دهد: «وقتی نگاه اقتصادی غالب می‌شود، لطمات جبران ناپذیری به موسیقی می‌زند. کار تا آن جا نزول کرده که این روزها شاهد ورود چهره‌های پزشکی و غیر هنری به حوزه موسیقی هستیم و این مسئله نشانگر این است که هنر این سرزمین دچار مشکل شده و پس از گذشت مدتی دیگر نمی‌توان پادزهری برای آن پیدا کرد .»

 

نقش «خندوانه» در ترویج موسیقی بد

کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده باسابقه تار نیز ضمن انتقاد از رویکرد برنامه‌های تلویزیونی درباره دعوت از خوانندگان پاپ، بیان می‌کند: «صداوسیما با برنامه‌های پربیننده‌ای مانند «خندوانه»، نقش موثری در سلیقه‌سازی مخاطبان و تماشاگران آن داشته است. این رویه غلط در دیگر برنامه‌های تلویزیون هم دنبال می‌شود.»

 

او ادامه می‌دهد: «این روزها شاهد هستیم که در چنین برنامه‌هایی از خوانندگان بسیار بسیار ضعیف و بد دعوت می‌شود تا به اجرا بپردازند و از این طریق به ترویج و تبلیغ موسیقی مبتذل می‌پردازند. در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه صدا و سیما هم است که در بالا بردن ذائقه و شناخت عمومی جامعه از موسیقی تلاش و موسیقی با کیفیت و مناسب را به مردم معرفی کند.»

 

  • 13
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش