دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۰:۱۱ - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۶۰۶۱۵
تئاتر شهر

ارقام گزارش‌های مالی اداره کل هنرهای نمایشی باور ناپذیرند!

هنرهای نمایشی,ارقام گزارش‌های مالی اداره کل هنرهای نمایشی
اداره کل هنرهای نمایشی همچون دیگر نهادهای دولتی در هفته دولت اقدام به انتشار گزارشی مبتنی بر اعداد کرد که در آن بتواند از فعالیت‌های یک ساله خود دفاع کند. اعدادی که بسیار بزرگ بودند؛ اما بیش از آنکه عظیم باشند، به نظر می‌رسید درجهت انحراف اذهان عمومی تهیه شده‌اند.

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: اداره کل هنرهای نمایشی همچون دیگر نهادهای دولتی در هفته دولت اقدام به انتشار گزارشی مبتنی بر اعداد کرد که در آن بتواند از فعالیت‌های یک ساله خود دفاع کند. اعدادی که بسیار بزرگ بودند و خبر از موفقیت‌های دستگاه کاظم نظری طی یک سال گذشته داشتند. البته نظری به استناد به همین آمار از موفقیت‌هایش نسبت به مدیر سابق اداره کل، قادر آشنا و یکی از مدیران کنونی ارشاد گفت.

او درباره دوران کرونایی و تعطیلات طولانی‌مدت دوران آشنا چیزی نگفت؛ اما همین آمار هم نشان می‌دهد که ارقام بیش از آنکه عظیم باشند، در جهت انحراف اذهان عمومی تهیه شده‌اند. برای مثال درباره تعداد تماشاگران تئاتر مشخص نشده است که چند درصد متعلق به جشنواره‌ها و چند درصد خریداران بلیت در گیشه‌های تئاترند. پس رقم ۳ میلیون ۳۴ هزار و ۱۲۵ مخاطب برای ما یک ظاهر و یک باطن دارد؛ چون نمی‌دانیم چه تعداد از این مخاطبان در چرخه اقتصادی تئاتر که مدام در حال کوچک شدن است نقش‌آفرینی داشته است. برای درک مطلب کافی است به دیگر ارقام موجود رجوع کنیم. جایی‌که در گزارش آمده ۴هزار و ۴۸۰ اثر در یک سال گذشته روی صحنه رفته است. البته این رقم نیز تفکیک ناشده است و مشخص نیست چه میزان از اجراها صحنه‌ای یا خیابانی، جشنواره‌ای یا اجرای عمومی است. با اعلام آنکه در مجموعه ۳۹ هزار و ۲۸۹ بار نمایش روی صحنه رفته است می‌توان فهمید هر اجرا برابر با ۷۷ نفر مخاطب داشته و میانگین ۶.۵ اجرا به ازای هر نمایش بوده است. با توجه به آنکه به‌صورت سنتی رقم ۱۵ اجرا در هر نوبت برای یک نمایش کف اجرا در ایران به حساب می‌آید، رقم ۶.۵ می‌تواند نشان‌دهنده یک وضعیت بد باشد.

اما مسأله صرفاً این نیست. در گزارش آمده است «۱۸۶ گروه از کمک‌هزینه حمایتی نمایشی در تهران و ۱۲۵ گروه از کمک‌هزینه حمایتی هنرمندان در استان‌های دیگر بهره‌مند شده‌اند.» این بخش گزارش با واکنش تند در شهرستان‌ها روبه‌رو شده است. برای مثال در یک مورد جذاب از سوی انجمن‌های نمایش استان‌ها پیامی در فضای مجازی منتشر می‌شود. در این پیام آمده است:

«اهالی تئاتر استان‌ها، گروه‌های همواره پر تلاش تئاتر کشور، در روزهای گذشته به مناسبت هفته دولت گزارشی مبنی بر حمایت از گروه‌های تئاتر و اجراهای عموم و... توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد منتشر شد که سؤالات بسیاری برای فعالان تئاتر کشور ایجاد کرده است. به همین دلیل به اطلاع همه گروه‌های تئاتری استان‌ها می‌رسانیم در «دو سال گذشته» هیچ مبلغ حمایتی برای «حمایت از تولید و اجرای عموم» به انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها واریز نشده است و عملاً حمایتی از اجراهای عموم در استان‌ها انجام نشده است. بنابراین اگر حمایتی در استان‌ها از گروهی شده مستقیماً توسط مرکز بوده است. نتیجه آنکه در دوسال گذشته هیچ بودجه‌ای با چنین تعریفی (حمایت از تولید و اجرای عموم) به استان‌ها اختصاص نیافته است.»

این پیامی است که با امضای مدیران انجمن‌های استانی منتشر شده است. علاوه‌بر این براساس آمار تنها ۶.۹ درصد از نمایش‌ها کمک هزینه گرفته‌اند و باز معلوم نیست کدام نمایش‌ها. این مهم در دولت پیشین ممکن شده بود و دولت هر ساله بیلان مالی خود از جمله کمک‌هزینه‌ها را با مشخصات کامل اعلام می‌کرد، چیزی که دولت کنونی از آن اجتناب کرده است. با این حال مسأله استان‌ها می‌تواند محل جالبی باشد که دولت چه نقشی در آن ایفا می‌کند و اساساً چه رویکردی نسبت به آن دارد. برای آنکه نقدی عادلانه شکل بگیرد، به سراغ یکی از نمایش‌های موفق سال جاری خارج از تهران رفتیم تا ببینیم برای یک نمایش موفق با توجه به این آمار جذاب وضعیت به چه نحوی است.

پوریا قلی‌پور، مدرس و کارگردان تئاتر است که پس از مراجعت از آلمان، سال‌ها است در زادگاهش کرمان مشغول به فعالیت است. برخلاف هم‌نسلانش که تهران را مقصد فعالیت خود برمی‌گزینند تا خرقه مهاجرت بر تن می‌کنند، تصمیم می‌گیرد خارج از مرکز فعال باشد. فعالیت‌های آموزشی قلی‌پور در این سال‌ها منجر به اجراهای مختلف شده است که آخرینش «چه کسی مسیح را کشت؟» است. نمایشی انتقادی با رگه‌های سیاسی درباره نسبت حاکمان و مردمان. به لطف اینترنت تماشای نمایش از راه دور برای من میسر شد و دیدن انبوهی هنرجوی جوان روی صحنه تئاتر کرمان که فاقد زیرساخت‌های تهران در حوزه اجرا و آموزش است، نویدبخش و امیدوارکننده بود. نمایشی که بیش از چهار سال تمرین‌ها و آموزش‌هایش صورت گرفته بود موفق می‌شود ۳۲ شب در کرمان روی صحنه برود. به یاد داشته باشیم میانگین اجرای آثار موفق در خارج از تهران عدد ۱۵ است و ما داریم به نمایشی می‌پردازیم که دو برابر میانگین روی صحنه بوده است.

قلی‌پور می‌گوید برخلاف بیشتر کارهای غیرتهرانی که با پول دولت پا می‌گیرند، با سرمایه شخصی یک تهیه‌کننده نمایش خود را آماده کرده است. «نمایش چه کسی مسیح را کشت؟» در حد فاصل ۲۵ خرداد تا ۲۷ تیر، یعنی در گرمای خرماپز کرمان با اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر کرمان موفق به جذب ۳هزار نفر مخاطب می‌شود. یعنی هر شب ۹۸ مخاطب که ۲۸ درصد از میانگین آمار دولتی فراتر است. 

قلی‌پور می‌افزاید که تهیه‌کننده کار برای تولید این اثر رقمی نزدیک به ۸۰ میلیون هزینه کرده است که اساساً با ارقام حاکم بر تئاتر کشور اختلاف زیاد دارد. به عبارتی نمایش با حداقل رقم ممکن بدون حمایت دولتی ساخته و موفق می‌شود در گیشه به فروش ۲۰۰ میلیون تومانی دست یابد. یعنی چیزی نزدیک به دو و نیم برابر سرمایه گذاشته شده طی یک ماه به چنین رقمی در کرمان دست یافته است. با اینکه عدد ۲۰۰ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۲ عدد کوچکی است؛ اما می‌تواند بدل به یک تراژدی دردناک‌تر شود. ۵۳ میلیون از این رقم به جیب سالندار رفته و ۹ درصد نیز به واسطه قوانین جدید مالیاتی کسر شده است. سامانه بلیت‌فروشی نیز ۵ درصد از فروش نمایش را از آن خود می‌کند تا درنهایت چیزی برای گروه اجرایی باقی نماند. برای نمایشی که  ۱۷ اجراگر و انبوهی عوامل اجرایی داشته است، سودی برای تقسیم باقی نمانده است. قلی‌پور می‌گوید به‌طور متوسط موفق به دادن تنها یک میلیون تومان به بازیگرانش شده است. به عبارتی اجرت چهار سال زحمت حتی پول رفت‌وآمد بازیگران را هم تأمین نکرده است. قلی‌پور تصریح می‌کند که اجرا در یک شهرستان هیچ سودی ندارد. 

تفاوت روایت قلی‌پور به عنوان هنرمندی موفق با روایت اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان دستاوردی موفق، از زمین است تا آسمان. شرایط فعالیت یک هنرمند موفق به نظر هیچ ارتباطی با دستاوردهای خیالی اداره کل هنرهای نمایشی ندارد؛ گویی هنرمندان در جزیره‌ای متفاوت از سرزمین تحت سلطه مدیران فعالیت می‌کنند.

احسان زیورعالم

  • 11
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش