پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۰۰ - ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۴۲۴۱
تئاتر شهر

گفت‌وگویی با کارگردان نمایش «روح جهنمی»

تماشاگر نمی‌داند بخندد یا گریه کند؟!

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,نمایش روح جهنمی
کارگردان نمایش «روح جهنمی» گفت: برایم تعجب‌آور است که تماشاگری بعد از دیدن این نمایش می‌گوید که نفهمیده است باید بخندد یا گریه کند؛این سطح تحصیلات و مطالعه و ذکاوت افراد را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، نمایش «روح جهنمی» به کارگردانی بابک محمدی این روزها در سالن سایه تئاترشهر روی صحنه است  و به دلیل شباهت گریم تنها بازیگر نمایش و حرف‌های دیکتاتورمآبانه‌اش به رییس جمهوری آمریکا، به تئاتری درباره «ترامپ» هم معروف شده است.

 

این نمایش که بیشتر بر روایت خلق‌وخو و عقاید شخصی شخصیتی همچون ترامپ تکیه دارد، در قالب مونولوگی در طول یک ساعت اجرا می‌شود که در بخش‌هایی طبق اذعان برخی تماشاگران کسالت‌بار هم می‌شود. ضمن اینکه در دکور آن از اکسسواری مثل مانکن دو زن استفاده شده که تنها استفاده آن، کنایه‌ای به بخش نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی است که مانع از بروز احساسات لازم شخصیت نمایش شده‌اند.

 

با این حال در این نمایش جملات و عباراتی گفته می‌شود که می‌تواند برای زنانی که به تماشای این نمایش می‌نشینند یا دست‌کم مدافعان حقوق زنان چندان جالب نباشد، هرچند کارگردان «روح جهنمی» معتقد است که "تمام این حرف‌ها و نظرات بازگوکننده شخصیت این نمایش است. "

 

بابک محمدی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اجرای این نمایش که گفته می‌شود با تغییراتی روی صحنه است، بیان کرد: این نمایش را ۳۰ سال قبل در اتریش به مدت ۹۰ دقیقه اجرا کردم و از آنجا که بخش‌هایی از آن قابل اجرا در اینجا نبود، زمان نمایش را به یک ساعت کاهش دادم. این اثر درباره آدم تنهایی بود که عقاید سیاسی و مذهبی خود را دارد و در این نمایش که در تئاترشهر اجرا می‌شود،شخصیت نمایش تقریبا همان شخصیت قبلی است و فقط مسائل و حاشیه‌های ترامپ و دیوار مکزیک را به آن اضافه کردم.

 

او افزود:‌ در واقع  شباهتی که به نظرم شخصیت این نمایش به دونالد ترامپ و به طور کلی شخصیت‌های این چنینی داشت، باعث شد فکر کنم این نمایش را می‌توان کمی به روز و آماده اجرا کرد چون شخصیت «روح جهنمی» دیکتاتوری است که قدرتی ندارد، اما به قدرت رسیده است. همانند شش‌ماه قبل که اصلا فکر نمی‌کردیم دونالد ترامپ فردی باشد که بتواند به قدرت برسد.

 

وی خاطر نشان  کرد: متن این نمایش صرفا خلق ذهن خودم نیست و بر اساس تحقیقاتی به نگارش در آمده است. اینگونه شخصیت‌ها دلقک سفیدی هستند که آدم به آن‌ها می‌خندد ولی بعد به یک دلقک سیاه مثل ترامپ و هیتلر تبدیل می‌شوند.

 

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,نمایش روح جهنمی

محمدی در پاسخ به برخی انتقاداتی که نسبت به استفاده از یک شیوه بیانی خاص با ارجاعات سیاسی ایران و برای جلب توجه مخاطب و خندان او و نیز نگاهی ابزاری و تبعیض آمیز به زن در این نمایش مطرح می‌شود گفت: ما اصلا علاقه نداریم تا به هیچ فرد سیاسی کنایه بزنیم، البته شاید برخی از صحبت‌های بازیگر نمایش و تصوری که از شباهت بیان او به یکی از شخصیت‌های سیاسی ایران پیش می‌آید، از این جهت باشد که او تا به حال ندیده یک کشیش چطور صحبت می‌کند و در بخشی از کار فقط خواسته به نحوی لفظ قلم صحبت کند، اما در این‌باره اتفاقی به طور عمد  رخ نداده و فقط در یک جاهایی ممکن است، مخاطب تشابهاتی را در جامعه پیدا کند.

 

وی تاکید کرد:‌ آنچه در «روح جهنمی» می‌بینید و می‌شنوید دیدگاه‌های شخصیت نمایش است و به نوعی جنون و دیوانگی او را در عالم تنهایی شاهد هستید. او عاشق زن‌هایی است که به نوعی از آن‌ها صحبت می‌کند، یعنی نوعی عقاید فاشیستی دارد و بهتر است از این دیدگاه به شخصیت این نمایش نگاه شود. البته دیکتاتورها به طور عموم همین نظر را درمورد زن‌ها دارند، مثل هیتلر که معتقد بود از زن‌های آلمانی باید مراقبت شود و در خانه بمانند و پسر به دنیا بیاورند، اما بعد که تعداد کارگرها کم شد گفت، زن‌ها باید در کارخانه‌ها مشغول به کار شوند و وقتی درجبهه‌ها سربازها کم شدند گفت، زن‌ها باید به جبهه‌ها بروند.

 

او در ادامه با اشاره به سختی حفظ کردن متن این نمایش و انگیزه‌ای که شکرخدا گودرزی برای انجام کاری تازه در تئاتر به او داده است، درباره نظر مخاطبانی که تا به حال نمایش‌اش را دیده‌اند گفت:  کار ما برای افرادی است که تئاتر را به معنای واقعی می‌شناسند. البته اگرچه این روزها تئاترهای خصوصی زیاد شده و تعداد تماشاگران هم افزایش پیدا کرده است، اما به نظرم  مسیر بدی در تئاتر پیش رفته، چون برایم تعجب آور است که بعد از پایان نمایش‌ خانم‌هایی با قیافه‌های شیک می‌پرسند «چطور چنین چیزهایی می‌نویسید» یا اینکه «من نفهمیدم باید بخندم یا نخندم». این‌ها همه نشان می‌دهد این تماشاگران هیچ مطالعه‌ای ندارند. به همین دلیل تاکید دارم که نمایش‌های این‌چنینی برای افراد دانشجو و تحصیل‌کرده است و برای خندیدن و خوش گذراندن نیست.

 

محمدی در پایان در پاسخ به اینکه آیا مشکل از کار او نیست که مخاطب آن را نفهمیده است؟ بیان کرد: بدی دموکراسی این است که حق با اکثریت است و افراد به هر چیزی که بخندند، می‌توان متوجه شد سطح تحصیلات، مطالعات و ذکاوت‌ آن‌ها چقدر است، اما با این حال  همین که مردم به سمت تئاتر می‌آیند خوب است، فقط فکر می‌کنم هنرمندان باید آن‌ها را هدایت کنند.

 

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,نمایش روح جهنمی

 

 

  • 15
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش