پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۷:۴۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۳۷۳۳
تئاتر شهر

حميدرضا آذرنگ:

از هنر تئاتر گريزی ندارم

حميدرضا آذرنگ,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

 حميدرضا آذرنگ اين روزها با فيلم «بيست و يک روز بعد» بر روي پرده سينماهاست. بازيگري که در اين سال هاي اخير جزء بازيگران پرکار در عرصه سينما و تئاتر ناميده شده است. حداقل سالي چند کار از او يا روي صحنه تئاتر و يا روي پرده سينما به نمايش گذاشته مي شود. او در جشنواره فيلم فجر براي فيلم «ااااادت نمي کنيم» نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش مکمل مرد شد و در چند فيلم ديگر هم به ايفاي نقش پرداخت. 

 

براي آذرنگ فرقي نمي کند که در عرصه سينما به ايفاي نقش بپردازد و يا در يک نمايش تئاتر بازي کند. آنچه مهم است نقشي است که بايد ايفا کند. بازي او در فيلم کودکانه «بيست و يک روز بعد» برگرفته از همين ديدگاهي است که اين بازيگر سينما نسبت به انتخاب نقش هاي خود دارد.

 

او معتقد است که حتي اگر نقش کوتاهي را هم بازي کند، اما همان نقش تاثيرگذار باشد، با يک نقش اصلي بلند هيچ فرقي ندارد. به زودي از اين بازيگر سينما فيلم «آذر» به کارگرداني محمد حمزه اي و «قاتل اهلي» به کارگرداني مسعود کيميايي اکران عمومي خواهدشد. لازم به ذکر است که نمايش «ترن» به کارگرداني آذرنگ اسفند ۱۳۹۵ يکي از نمايش هايي بود که مورد استقبال قرار گرفت. با اين بازيگر سينما و تئاتر درباره وضعيت کنوني سينما و تئاتر به صحبت پرداخته ايم که در زير مي خوانيم.

 

مي دانم که سال هاي پرکاري را سپري مي کنيد، مشغول چه کاري هستيد؟

گاهي نمايشنامه اي مي نويسم و گاهي هم براي بازي به يک فيلم فکر مي کنم. اين روزها هم که با فيلم «بيست و يک روز بعد» روي پرده سينما هستم و مردم را تشويق مي کنم تا اين فيلم را ببينند.

 

مشغول کاري در تئاتر هستيد يا خير؟

بعد از استقبال خوبي که از نمايش «ترن» شد، هنوز کاري را در حوزه تئاتر شروع نکرده ام، البته تا پيش از اين هم درگير جشنواره تئاتر سوره بودم که با نمايش «خنکاي ختم خاطره» حضور داشتم.

 

گفتيد جشنواره، بهتر است از اينجا شروع کنم که اين همه تعدد جشنواره هاي مختلف چه در عرصه سينما و چه در عرصه تئاتر کمکي به هنرمندان مي کند يا خير؟

ببينيد جشنواره ها بايد مکاني براي ارائه تئاترهايي باشد که قرار است ديده شوند و در معرض داوري قرار گيرند. اگر جشنواره تئاتر و ديگر جشنواره ها، رويداد فرهنگي و هنري خود را به نوعي سفارشي انتخاب کنند، آن جشنواره ضرر خواهدکرد. تنوع و رنگارنگي جشنواره در ميان آثار شرکت کننده در آن موجب هويت بخشي به جشنواره مي شود. نگاه سليقه اي به آثار شرکت کننده در جشنواره ها، رويداد فرهنگي مورد نظر را از حالت کلي و اصلي خارج مي کند و آن را به شبه جشنواره تبديل خواهدکرد.

 

شما مخالف برگزاري جشنواره ها هستيد؟

اتفاقا وقوع چنين رويدادهايي بسيار شيرين و دوست داشتني است. اما آنچه آزاردهنده است، همياري و همکاري همه هنرمندان تئاتر و مسئولان در کنار هم است. چرا همه با هم و در کنار هم همياري و همکاري نکنيم. کاري که منجر به ايجاد شرايط مطلوب براي تئاتر در بالاترين حالت کيفي ممکن مي شود، حيف است که اين موضوع در نظر گرفته نشود و خطوط فکري سليقه اي تنها براي نمايش تفاوت مديريتي مديران و مسئولان به کار گرفته شود. بهتر است همه با هم با يک خط فکري مناسب و هدف مشترک براي تئاتر، فرهنگ و هنر جامعه خود کار کنيم.

 

من فکر مي کنم الان نمايشنامه زيادي مورد استقبال قرار مي گيرد. چه دلايلي براي نمايش هايي که مورد استقبال قرار مي گيرند، وجود دارد؟

من معتقدم نمايشنامه هايي هميشه مي مانند که روايت آن قديمي نمي شود و هميشه جاودانه در نگارش هستند. بايد در نمايشنامه ها از داستان و وقايعي سخن به ميان آوريم که تنها متعلق به امروز نباشد. بلکه بايد متعلق به گذشته، حال و آينده هر انساني در دنيا باشد.

 

در نگاهي ديگر به اين موضوع بايد نمايشنامه شکلي دراماتيک به خود داشته باشد تا مخاطب را جذب کند، چرا که دراماتيک بودن نمايشنامه به شيوه صحيح خود موجب به کارگيري ذهن مخاطب در دل داستان نمايشنامه مي شود. در اين صورت هنگامي که مخاطب آن نمايشنامه را مي خواند و يا شاهد اجراي آن است، خود را جاي تک تک شخصيت ها قرار داده و وقايع داستان را براي خود تداعي مي کند.

 

حميدرضا آذرنگ,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

انتخاب نقش هاي شما چه در تئاتر و چه سينما هرچند که کوتاه باشند، بر چه اساسي است؟

بعضي وقت ها قصه فيلم ها و نمايشنامه ها جذبم مي کنند. هر بازيگري براي انتخاب يک نقش بايد تکليف اش با خودش روشن شود. گاهي وقت ها بازيگر فيلمنامه هايي را مي خواند که متوجه مي شود کمبود ها و کاستي هايي دارد که راجع به آن بايد بحث شود و کم کم پيش برود. در اکثر فيلم ها و نقش هايي که انتخاب مي کنم، جاي اما و اگر نمي گذارم.

 

عده اي معتقد هستند که سينما نوعي تفريح و سرگرمي است. فکر مي کنيد فيلم هاي امروزي براي جذب مخاطب موقعيت مناسبي به لحاظ مضمون فيلم ها دارند يا خير؟

من مخالف هستم با اين عنوان که فقط هنر مي تواند جنبه تفريحي داشته باشد. اما رسالت هنر، رسالت برجسته اي است که دغدغه هاي اجتماعي که آزاردهنده است و شرايطي که انسان را از اميدواري دور مي کند را بتواند هشدار دهد. مطمئن باشيد که آنچه در جامعه ديده شده آثاري است که در فيلم هاي امروز شاهد آن هستيم. من فکر مي کنم دولتمردان ما بايد از همين آثار يک مقدار به خودشان بيايند و جامعه را به سمت امنيت و آرامش برگردانند.

 

در کنار سينما به فعاليت هاي تئاتر هم مي پردازيد و در نمايش هاي مختلف بازي مي کنيد. چطور سينما و تئاتر را در کنار هم داريد؟

تئاتر به نوعي زندگي واقعي من است، جايي که نمي توانم از آن گريزي داشته باشم. سينما را در شرايط فعلي تجربه مي کنم. به هر حال سينما، صنعت است. تفاوتي در بازيگري براي من ندارد. دو مديوم که بايد وظيفه ام را انجام دهم. وقتي قرار است نام بازيگر را با خودم يدک بکشم، بايد در هر مديوم خودم را محک بزنم. قرار نيست حرفه ام را با تئاتر شروع کردم تا پايان هم در خدمت هنر تئاتر باشم. البته اين موضوع به مفهوم رها کردن هنر تئاتر هم نيست. اما سينما را هم دروغ است اگر بگويم دوست ندارم. 

 

حميدرضا آذرنگ,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

همه کساني که تئاتر را شروع مي کنند دوست دارند روزي وارد عرصه سينما هم بشوند. سينما به نوعي تجربه براي تکميل کار يک بازيگر است. من فکر مي کنم هر کسي از اينکه مورد توجه قرار مي گيرد و ديده و يا تقدير مي شود، خوشحال خواهدشد. در هر جشنواره اي تعدادي سليقه يک اثر هنري را قضاوت مي کنند من با پذيرفته نشدن توسط هيئت داوران نه به نااميدي و ياس خواهم رسيد و نه با پذيرفته شدن و مورد عنايت قرار گرفتن به آن خودباوري خواهم رسيد که بگويم جهانم تمام شد. 

 

اين را تئاتر به من آموخت که هر جايي باشم، تازه ابتداي راه هستم و به نوعي آغاز راهي است که در پيش گرفته ام. همچنين من ياد گرفته ام که هر پاياني، آغاز يک جريان ديگري است و معتقدم جايي براي تمام شدن وجود ندارد.

 

ماهنامه دنياي زنان

 

 

bartarinha.ir
  • 14
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش