جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۱۸:۱۶ - ۰۶ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۱۷۴۸
تئاتر شهر

چند خبر از تئاتر/ مسعود رایگان با «لاسارو» در ایرانشهر

رایگان,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
نمایش «لاسارو» به کارگردانی مسعود رایگان، اجرای یک مونولوگ در عمارت رو به رو و تمدید چند نمایش از مهم‌ترین خبرهای تئاتری ششم دی‌ماه هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی نمایش، «لاسارو» به ترجمه، طراحی و کارگردانی مسعود رایگان از جمعه هشتم دی ماه در تماشاخانه ایرانشهر، سالن استاد سمندریان روی صحنه خواهد رفت.

 

این نمایش که توسط ملچیور شدلر آلمانی نگاشته و دراماتورژی شده، برگرفته از رمان «لازاریلو» تُرمسی یکی از رمان‌های قرون وسطی اسپانیا است. لازاریلو اولین رمان پیکارِ(Picaresque Novel)  قرن چهارده اسپانیا است.

 

در خلاصه داستان نمایش آمده است: «لاسارو کودکی است که توسط مادرش به مرد کوری فروخته می‌شود، این اتفاق شروع فراز و نشیب‌های زندگی لاسارو است».

 

مسعود رایگان که دی ماه گذشته «فرشته مرگ» را با بازی نسیم ادبی و توماج دانش بهزادی در تالار حافظ به‌روی صحنه برده بود، دی ماه امسال نمایش «لاسارو» را با بازی کامبیز امینی، بانیپال شومون، فروغ قجابگلی، نوشین اعتماد، اویس خلیل زاده، محسن عیدی، یوسف محوی، نیما مظاهری، مهسا اصغری و آرزو تاج نیا در تماشاخانه ایرانشهر به‌روی صحنه خواهد برد.

 

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان: رویا تیموریان، دستیاران کارگردان: امیر دلفانی ، نوشین اعتماد، ساخت و طراحی موسیقی: علی سینا رضانیا، طراح صحنه: مسعود رایگان، طراح لباس: الهام شعبانی، برنامه‌ریز: نوشین اعتماد، طراح نور: کیوان معتمدی، طراح دکور: امیرحسین باباییان، طراح گریم: امید گلزاره، مدیر صحنه: اویس خلیل‌زاده، عکاس: ماهور موسائیان، روابط عمومی و تبلیغات: وحید نظربیگی و آیدا اورنگ، تصویربردار و تدوینگر: سامان رستمی، گرافیست: لینا خلیقی.

 

نمایش«لاسارو» از هشتم دی ماه در دو سانس  ۱۸ و ۲۰:۳۰ در تماشاخانه ایرانشهر، سالن استاد سمندریان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی به مدت یک ماه روی صحنه می‌رود.

 

اجرای یک مونولوگ در عمارت رو به رو

عمارت روبه‌رو از چهارشنبه ششم دی ماه میزبان مونولوگ «نمایشگاه گرفیتی یاسی، گالری آنینا نوزی، محله‌ی سوهو، نیویورک» است.

 

 این نمایش به کارگردانی و نویسندگی علی فرشچی و یاسمن مرادی و همچنین نقش آفرینی شادی کرم رودی و صدا پیشگی بانیپال شومون در این تماشاخانه روی صحنه می رود.

 

یاسمن مرادی نویسنده و کارگردان این نمایش در مورد چگونگی شکل گیری ایده اصلی «نمایشگاه گرفیتی یاسی، گالری آنینا نوزی، محله‌ی سوهو، نیویورک» اینطور توضیح می دهد:« ایده اصلی نمایش ما بر گرفته از جمله اندی وارهول است که می گوید در آینده هر کسی برای ۱۵ دقیقه به شهرت می رسد. برخورد ما با این جمله همزمان بود با برپایی نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران. ما اکثر هنرمندان آن نمایشگاه را می شناختیم بدون آنکه بدانیم کدام اثر متعلق به کدام هنرمند است. در حقیقت شهرت از یک جایی به بعد ارتباطش را با دلیل و مبدا قطع می کند و به مفهومی مجزا تبدیل می شود. ایده اصلی نمایش از این گزاره شکل گرفت. ما برای خلق کاراکتر و موقعیت ها تحقیقات زیادی کردیم و اصرار داریم بسیاری از تکه های نمایش مستند است.»

 

از دیگر دست اندرکاران این نمایش می‌توان به طراح صدا و آهنگساز : حانیه موسوی، طراح صحنه : فراز مدیری، طراح پوستر : میرزا حمید و گروه کارگردانی : آوا علوی و شجاع گیاهی اشاره کرد.

 

«نمایشگاه گرفیتی یاسی، گالری آنینا نوزی، محله‌ی سوهو، نیویورک» از روز چهارشنبه ششم دی ماه ساعت ۱۸ در عمارت روبه‌رو به روی صحنه می رود.

 

اجرای مجدد «در انتظار آدولف» در تئاتر مستقل تهران

به گزارش روابط عمومی، نمایش «در انتظار آدولف»، این نمایش پس از اجرا در تماشاخانه ایرانشهر برای بار دوم در سالن تئاتر مستقل تهران روی صحنه می رود.

 

نویسنده این نمایش ماتیو دلاپرته، الکساندر دلاپاتلیر، و مترجم، دراماتورژ و کارگردان آن علیرضا کوشک جلالی است.

 

در نمایش «در انتظار آدولف»، بازیگرانی چون اشکان خطیبی، آناهیتا درگاهی، حسین امیدی، آوا شریفی و رضا مولایی ایفای نقش می کنند.

 

در خلاصه این نمایش چنین آمده است: در یک مهمانی دوستان عزیزتر از جان، بیان «یک شوخی بی‌مزه» باعث می‌شود تا قبرها شکافته شوند و ارواح خبیثه شروع به‌ رژه رفتن کنند. در طی بحث‌ها ماسک‌های «تفاهم و دوستی» بی‌رحمانه بر زمین می‌ریزند. موقعیت‌های ابزورد و گروتسک، همراه با آتشفشانی از دیالوگ‌های گزنده و بی‌نظیر که یادآور سنت کمدی‌های انتقادی/ اجتماعی فرانسه است، ازجمله مولیر، بخصوص یاسمینا رضا، با ضرب‌آهنگ نفس‌گیری نمایش را به جلو می‌برند و ما را به هزارلای افکار شیطانی روشنفکران نئاندرتال نزدیک می‌کند. فرانسویان در ژانر «طنز گزنده اجتماعی» در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند.

 

در دوره اول اجرای «در انتظار آدولف» ۶۸۰۰ نفر از این نمایش دیدن کردند. دور جدید اجرای آن هم  از روز ۱۲ بهمن ماه آغاز می شود و هرشب ساعت ۲۱ در سالن تئاتر مستقل تهران روی صحنه می رود.پیش فروش بلیت های این نمایش از روز شنبه نهم دی ماه آغاز می شود.

 

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح‌ صحنه و دکور: امیرحسین دوانی، طراح لباس: آناهیتا درگاهی ، مدیر طراحی گرافیک و تبلیغات: سهیل دانش اشراقی، طراح صدا: روزبه خورزنی، دستیار کارگردان و منشی صحنه: شکوفه داوودی ، طراح گرافیک: حامد حکیمی، عکاس: مصطفی پیرهادی، مدیر روابط عمومی: سارا فرجی،  بازاریابی: کافه تئاتر مستقل تهران، دستیار تهیه و مدیر صحنه: مهرداد تقوی ،دستیار صحنه: مهسا اسلامی، سجاد طاهری، دستیار تولید: سجاد بشکار ،دستیاران طراح صحنه: میثم سلیمانی، نگین سلیمانی، محمد غضنفری، سوزان عظیمی، ساخت دکور: امیرحسین بابائیان، احمد بابائیان، محمد حسن درباغی، هوراد بابائیان، ساخت سردیس: میلاد صالحی و خدمات: محمد حق گو.

 

تمدید نمایش «یک زندگی بهتر»

به گزارش روابط عمومی نمایش، نمایش «یک زندگی بهتر» به نویسندگی مسعود هاشمی‌نژاد، دراماتورژی محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور به دلیل استقبال مخاطبان به مدت ده شب تمدید شد. این اجرا تا ۲۰ دی ماه بر صحنه خواهد بود.

 

خسرو شهراز، شمسی صادقی، سامان دارابی، مجید نوروزی و سارا رسول‌زاده در این اثر نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

نمایش «یک زندگی بهتر» قصه خانواده‌ای است که تحت فشار شدید مالی قصد دارد از موقعیت ویژه پدر سوءاستفاده کند.

 

 نمایش «یک زندگی بهتر» هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن شماره ۲ تماشاخانه پالیز واقع در خیابان کریمخان، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۶۹ به صحنه می‌رود.

 

«من یه زنم، صدامو می‌شنوین؟» تمدید شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی، نمایش «من یه زنم، صدامو میشنوین؟» به کارگردانی کاملیا غزلی به دلیل استقبال تماشاگران به مدت ۷ شب دیگر تمدید شد. اجرای این نمایش که محصول بدنه تئاتر دانشگاهی کشوراست، تاروز جمعه، ۱۵ دی‌ماه ادامه خواهدداشت.

 

پیشتر کاملیا غزلی کارگردان این اثر، درباره قصه نمایش «من یه زنم، صدامومی‌شنوین؟» گفت: ما در این نمایش از یک جنگ حرف میزنیم، جنگی که صدایش به گوش نمی‌رسد، صدایی که قرنها زیر برف و سرما یخ زده،صدایی که حتی از پژواکش هراسانیم.

 

علاقمندان برای دیدن این نمایش که همه روزه -به جزشنبه‌ها- ساعت۱۹ به صحنه می‌رود، می‌توانند به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به آدرس خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

  • 19
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش