چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۰:۰۸ - ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۵۵۸۹
تئاتر شهر

تهوع از سیستم حاضر سینما مرا به تئاتر کشاند

فرهاد فزونی و پگاه آهنگرانی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

فرهاد فزونی،‌ کارگردان نمایش «دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان» گفت: این نمایش تمرین و فرآیندی طولانی را گذرانده و انتخاب بازیگرانش نه به‌خاطر چهره‌بودن بلکه دغدغه‌های شخصی آنها درباره معنای زندگی بوده است.

 

به گزارش فارس، نشست رسانه‌ای نمایش «دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان»‌ به نویسندگی و کارگردانی فرهاد فزونی با حضور امیر امیری طراح حرکت و بازی‌گردان، مارین ون‌هولک، پگاه آهنگرانی و نکیسا بهشتی بازیگران نمایش در کافه آرت برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست فرهاد فزونی اجرای این نمایش را یکی از مهم‌ترین آرزوهای زندگی‌اش به‌شمار آورد و گفت: همیشه دوست داشتم یک روزی علاوه بر گرافیک تئاتر هم کار کنم. نمی‌دانم آرزو چگونه شکل می‌گیرد. شاید در ژن انسان‌ها و شاید در طول زندگی، اما من از ۱۸ سالگی تصمیم به اجرای تئاتر داشتم. برایم جادویی اتفاق افتاد، الان بعد از بیست و اندی سال این اتفاق برایم رخ داده است.

 

وی با اشاره به علاقه‌اش به پروسه تمرینات تئاتر گفت: از ۵ سال پیش به‌طور جدی شروع به قصه نوشتن کرده و در فضای مجازی منتشر کردم، مخاطب من کسانی هستند که من مخاطب آنها هستم. این نمایش تمرینی طولانی و طراحی دشوار را از سر گذارنده است. انتخاب بازیگران تنها بر اساس بهترین بازیگر‌بودن نبود بلکه دغدغه‌های شخصی آنها برایم مهم بود. اینکه خودشان درباره زندگی چه فکر می‌کنند. بنابراین، این داستان صادقانه درگیری ذهنی من بود.

 

انتخاب تئاتر مسیر زندگی‌ام را تغییر داد

در ادامه پگاه آهنگرانی درباره روند انتخاب این نمایش گفت:‌ دو سال پیش همینجا آقای فزونی پیشنهاد بازی در این نمایش را به من داد، در حالی که نه زمان و نه مکان کار مشخص نبود.وی اظهارکرد: زمانی که بازیگر معروفی می‌شویم با قراردادهایی روبه‌رو هستیم که برق از سرمان می‌پراند اما یک مرتبه مسیر تغییر می‌کند و من چنین مسیری هیچ‌وقت ایده‌آلم نبوده است، دو سال پیش احساس کردم سوالات زیادی ذهنم را درگیر کرده است و احساس موفقیت نمی‌کنم، چرا که موفقیت را در حال و کار خوب می‌دیدیم حتی اگر آن کار‌هزار تومان هم پول در نیاورد.

 

آهنگرانی در ادامه افزود: این طور شد که شروع به کم‌کاری در سینما کردم و دو سال است بازی نمی‌کنم، مدام از من دراین‌باره سوال می‌پرسند و هشدار می‌دهند که ممکن است از یادها بروی! حتی من صفحه فضای مجازی نیز نداشتم، این تئاتر را قبول کردم تا در فرآیند مورد علاقه‌ام قرار بگیرم و برایم یک آزمون شد.این بازیگر اظهارکرد: نمایش «دستورالعمل‌های پرواز» برایم بیش از یک کار تئاتر است و شاید تمام زندگی‌ام را تغییر دهد و باعث شود به یک فضا و راه دیگر بروم. در حال حاضر از اینکه تمام بازی‌ها و کارها، پرده و فیلم و خبر را کنار گذاشتم راضی هستم.

 

وی در بخش دیگری از این نشست درباره ورود سلبریتی‌ها به عرصه تئاتر گفت: خیلی‌ها به من زنگ می‌زنند و مرا برای نمایش‌ها دعوت می‌کنند اما زمانی که متوجه می‌شوم زمان کوتاهی برای تمرین وجود دارد، قبول نمی‌کنم. این اتفاق در سینما برایم رخ می‌دهد. دیگر دو سال تمرین برای یک تئاتر یک افسانه شده است.آهنگرانی تاکید کرد: تهوع از سیستم حاضر باعث شد من نمایش آقای فزونی سر درآوردم. من گله خیلی از بازیگران تئاتر درباره حضور سینمایی‌ها به این عرصه را درک می‌کنم و به آنها حق می‌دهم و خودم این کار را به این دلیل انتخاب کردم که به‌خاطر چهره‌ام انتخاب نشدم.سپس ون‌هولک نیز با بیان اینکه هلندی است و در ایران به دنیا نیامده،‌گفت:‌۴ سال پیش در ایران شروع به کار کردم، شاید یکی از دلایل من برای به ایران آمدن نیز همین صحبت‌های پگاه آهنگرانی باشد.

 

من هم دنبال یک چیز متفاوت بودم و مدام از خود می‌پرسیدم چطور باید تئاتر کار کنم، تئاتر زندگی است یا زندگی تئاتر است،‌به‌نظر من تئاتر زندگی است و مدام باید ما را زیر سوال ببرد.یکی از این سوال‌ها روبه‌رو شدن با مرگ است. همین باعث می‌شود انسان از زندگیش لذت ببرد.حس می‌کنم با ورود به این پروژه درباره زندگی خودم آگاهی کسب کردم.در ادامه فرشاد فزونی مشاور و آهنگساز نیز با بیان اینکه از ۱۷ سالگی کار هنری کرده، گفت: مدتی است از برادرم جدا شدم و دوباره به‌دلیل تشابهات فکری و هنری‌مان به هم پیوستیم.

 

این کار به فضای فلسفی و فکری من خیلی نزدیک است.همچنین نکیسا بهشتی دیگر بازیگر نیز با اشاره به کم‌تجربه‌بودن خودش،‌گفت: من این کار را به‌مثابه یک زندگی قبول کردم که به بسیاری از شکاف‌های زندگی پرداخت دقیق دارد.امیر امیری نیز در ادامه گفت: تصور می‌کردم دیگر در ایران طراحی حرکت نداشته باشم چون تئاتر ایران در خیلی مسائل سطحی شده است قبول کردن این پروژه برایم منوط به کسب آزادی و شاعرانگی در کار بود.

 

خط‌‌کشی در هنر معنایی ندارد

در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران، فرهاد فزونی در پاسخ به این سوال که نخستین تجربه کارگردانی تئاترش چگونه بوده است،‌گفت: تئاتر برایم مثل رانندگی است که هنوز گواهینامه آن را نگرفتم. من سال‌ها در ایران گرافیک کار کردم زمانی که مدتی به هلند رفتم تصمیم گرفتم تئاتر کار کنم. خط‌کشی در هنر صحیح نیست، هنر خودش ابزاری است که خط‌کشی‌ها را از بین می‌برد.فرم برایم خیلی مهم است اما در عین حال اندیشه و مفهوم کار نیز حائز اهمیت است.وی با بیان اینکه پایان تمرین نمایش برایش دشوار است،‌ افزود: تا جایی هر کاری را ادامه می‌دهم که برایم تکراری نشود.

 

تلاش می‌کنم در کارم کپی‌کار نباشم اما زمانی که به کپی برسم کارم را رها می‌کنم تا دوباره زنده شوم.ون‌هولک در پاسخ به سوالی مبنی بر هدفش درباره فعالیت هنری در ایران گفت: از روز نخستی که به ایران آمدم گفتم اگر بخواهم اینجا کار کنم باید ایران و ایرانیان را بفهمم به‌خاطر همین دو سال اول کارگردانی نکردم چرا که حس کردم حق آن را ندارم فعلا حرف بزنم. بنابراین هر روز یک چیز جدید درباره ایران و فرهنگش کشف کردم.الان دیگر احساس می‌کنم خارجی نیستم ایران برایم جذاب است که می‌توانم به‌عنوان یک هنرمند در آن کار کنم.نمایش «دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان»‌ از ۲۴ اردیبهشت به مدت ۶۰ دقیقه هر شب ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۱۱ خرداد به صحنه می‌رود.

 

 

 

  • 11
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش