چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۰۹:۴۱ - ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۶۰۶۲۹۴
تئاتر شهر

الهام شعبانی خبر داد:

توقیف نمایش «سالی که دوبار پاییز شد»/گفتند اجرای این اثر به صلاح نیست!

الهام شعبانی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
الهام شعبانی (بازیگر) از توقیف نمایش «سالی که دوبار پاییز شد» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج خبر داد.

الهام شعبانی که قرار بود از مهر ماه با نمایش «سالی که دوبار پاییز شد» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج روی صحنه برود در گفتگو با ایلنا، از توقیف این نمایش، پیش از اجرا خبر داد و گفت: سه ماه برای این نمایش تمرین کردیم اما پس از سه نوبت بازنویسی متن و رعایت اصلاحیه‌های مدنظر شورای ارزشیابی و نظارت و بازبینی در نهایت به گروه اطلاع دادند که به صلاح نیست این نمایش را روی صحنه ببرید!

 

این بازیگر تئاتر با اشاره به پروسه‌ای که این گروه نمایشی برای دریافت مجوز طی کردند، گفت: خانم عاج متن را برای دریافت مجوز به شورای ارزشیابی و نظارت فرستادند، متن را خواندند گفتند تشریف بیاورید و مسائلی را مرتفع کنید، نویسنده با توجه به ایرادهای گرفته شده متن را بازنویسی کرد و دوباره و سه باره این اتفاق افتاد و هر سه بار، هرچه شورای نظارت و ارزشیابی گفت در متن اعمال شد. تا اینکه در نهایت بعد از جلسه خانم عاج با آقای محسن امیری (رئیس شورای ارزشیابی و نظارت) نوبت بازبینی برای نمایش دادند که به معنای تائید اولیه متن بود.

 

شعبانی ادامه داد: بعد از بازبینی بدون اینکه حرفی با گروه بزنند، از خانم عاج خواستند به اداره‌کل هنرهای نمایشی مراجعه کند. آنجا هم دوباره اصلاحیه‌هایی دادند که همه را کارگردان پذیرفت و گفت اعمال می‌کند و خواستار نوبت بازبینی دیگری شد. اما شورا این قضیه را موکول به دو روز دیگر کرد. دو روز بعد آقای امیری به خانم عاج گفت «بهتر است اجرا نروید.»

 

او با اشاره به استانداردهای دوگانه شورای ارزشیابی و نظارت در ممیزی نمایش‌ها، گفت: به ما می‌گویند به صلاح نیست که یک کار اجتماعی که همه موارد اصلاحی را رعایت کرده، روی صحنه برود اما به کاری مجوز اجرا می‌دهند که سرشار از شوخی‌های مبتذل است و من به عنوان مخاطب حاضر در سالن شرم‌ام می‌شود وقتی چنین دیالوگ‌هایی را می‌شنوم سرم را بالا بیاورم. آیا شورای نظارت و ارزشیابی اینها را ندیده؟ نمایش‌های سخیف مشکلی ندارند، اما وقتی کارگردانی درباره یک مساله اجتماعی حرف می‌زند اجرایش به صلاح نیست؟

 

بازیگر نمایش «قند خون» خاطرنشان کرد: حداقل قبلا آدم‌هایی برای بازبینی آثار می‌آمدند که خودشان تئاتری بودند و علاوه بر ممیزی، کیفیت کار را هم می‌دیدند و مدنظر داشتند. اما امروز، به‌نظر می‌رسد ملاک ممیزی از سوی بعضی از این آقایان تغییر کرده و می‌خواهند تئاتر را به سمت تئاتر گلریز ببرند. با چنین نگاهی، وقت و انرژی ما را که به نگاه‌مان مسائل اجتماعی است هیچ می‌انگارند و هیچکسی هم نیست که از ما دفاع کند. نمی‌دانیم کجا برویم درد و مشکل‌مان را بگوییم. این تئاتر نه تهیه‌کننده‌ای داشت نه سوپراستار؛ همه از بازیگران تئاتری‌اند. ما به کیفیت کار فکر کردیم.

 

شعبانی که پیش از این برای بازی در دو نمایش لیلی عاج جایزه تندیس بهترین بازیگر زن در جشن بازیگران و تقدیر جشنواره تئاتر فجر شده بود، گفت: من، امین میری و محمد نادری به عنوان بازیگران این نمایش، سه ماه تمام وقت‌مان را گذاشتیم. در این مدت هرکدام‌مان بازی در پروژه‌های دیگری را رد کردیم، وقت و انرژی گذاشتیم و هزینه کردیم. چه کسی باید جوابگو باشد؟

 

شعبانی خاطرنشان کرد: ما تئاتری کار می‌کنیم که از پوست و گوشت و استخوان‌مان است و انتفاع مالی ندارد اما باید چند ماه تلاش کنیم تابه اجرایی ایده‌آل برسیم. سوال من این است که ما دستمزد و حقوق ثابت که نداریم پس به چه دل خوش کنیم؟

 

شعبانی با اشاره به قصه نمایش که از نظر شورا در تقابل با صلاحدید جامعه تشخیص داده شده، گفت: داستان درباره حاج یونس است که دچار کابوس‌هایی شده و احساس می‌کند قبلا حکم و قضاوتی اشتباهی کرده و الان که حالش بد است و روزهای بدی را سپری می‌کند به خاطر همان قضاوت اشتباهی است که کرده. در واقع نمایش از زاویه کابوس‌های این شخصیت و درگیری‌ها و حال بدش روایت می‌شود که احساس می‌کند باید بخشیده شود.

 

شعبانی با بیان اینکه «ما دنبال لاابالی‌گری روی صحنه نیستیم و می‌خواهیم درباره جامعه و فقط مشکلاتش حرف بزنیم» یادآور شد: امیدوارم روزی اتفاقی بیفتد که کسی صدای ما تئاتری‌ها را بشنود و اجازه دهند روی صحنه حرف واقعی‌مان را بزنیم.

 

 

  • 17
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش