دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۲:۴۳ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۹۰۷۳۲۵
تئاتر شهر

همزمان با اجرای «لیرشاه» مطرح شد؛

تلویزیون و رادیو دادگاهی شوند/ شکسپیرگو زیاد داریم

نشست رسانه ای عوامل تئاتر لیرشاه,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
مسعود دلخواه با تاکید براینکه موضع گیری مدیران تئاتر مسیر آینده این هنر را نشان می‌دهد، گفت: با توجه به وضعیت تبلیغ و معرفی تئاتر در تلویزیون و رادیو معتقدم این دو باید در یک دادگاه فرهنگی محاکمه شوند. 

به گزارش ایسنا، عصر سه شنبه ۲۷ آذرماه نشستی رسانه‌ای با حضور جمع زیادی از عوامل نمایش «شاه لیر» که در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود، در سالن کنفرانس این مجموعه و با حضور تعداد کمی از اهالی رسانه برگزار شد. 

 

در این نشست مسعود دلخواه درباره اجرای نمایشی از شکسپیر گفت: شکسپیر میراث فرهنگی همه زمینیان است، مثل مولوی و حافظ. او بخشی از تئاتر ملی هر سرزمینی است چون آثارش‌ برای همه نوشته شده است و متن‌های نمایشی شکسپیر هم برای مخاطب عام است و هم مخاطب خاص.

 

مسعود دلخواه: دیگر ترسم ریخته است

او در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمان حدودا چهار ساعتی نمایش که برای مخاطب امروز ممکن است طولانی و سخت باشد چرا که فضای مجازی عادات بسیاری را در خواندن و دیدن تغییر داده است؟ بیان کرد: شکسپیر متن «شاه‌ لیر» را با همین زمان نوشته ولی آنچه از شکسپیر در ایران اجرا شده معمولا فرزندانی ناقص و در واقع چکیده‌ای از آثار او بوده است. با این حال به نظرم تصور غلطی از تماشاگر ایرانی داریم و من زمانی فهمیدم این تصور غلط است که نمایش «بیگانه» را اجرا کردم و آن زمان متوجه شدم ما یک قشر فرهیخته فرهنگی هم داریم که باید مورد توجه باشند، به همین دلیل ترسم از این موضوع ریخته بویژه آنکه در همین نمایش هم که وقفه‌ای کوتاه برای استراحت درنظر گرفته شده تعداد کمی از تماشاگران رفته‌اند. 

 

کارگردان «شاه لیر» درباره بحث تبلیغاتی که در نشست مطرح شد و در پاسخ به دیگر سوال ایسنا که طبق آمار رسمی اعلام شده تعداد مهمانان این نمایش و نیز دیگر نمایش‌های تئاتر شهر بسیار زیاد است و آیا این نوع بلیت‌ها به ضرر نمایش‌ها نیست؟ گفت: سیستم حاکم بر تبلیغات تئاتر ما، مناسبات بین دولت، تئاتر خصوصی و تئاتر دولتی یک شبه به وجود نیامده و یک شبه هم حل نمی‌شود، اما برای من به عنوان یک کارگردان با سابقه ناراحت کننده است که به جای تمرکز بر نمایش باید دنبال شهرداری و بنر تبلیغاتی باشم و حس می‌کنم به من توهین شده است. الان دغدغه منِ کارگردان مسائل مالی وتبلیغات شده و فقط ۲۰ درصد استعدادم را صرف اجرا می‌کنم چون ۸۰ درصد بقیه را باید برای موارد دیگر خرج کنم. 

 

تلویزیون و رادیو باید در دادگاه فرهنگی محاکمه شوند

دلخواه با انتقاد از وضعیت تبلیغات در صدا و سیما و برنامه‌های کم آن‌ها ادامه داد: تلویزیون و رادیو باید در یک دادگاه فرهنگی محاکمه شوند، چون مگر کمک به تئاتر باید صدقه‌ای باشد؟

 

وی اضافه کرد: در هیچ جای دنیا بلیت مهمان (برای تئاتر) وجود ندارد و ما هر شب ۱۵ بلیت مهمان داریم و اکثر مهمان‌هایی که می‌آیند برای گروه نیستند و البته این سیاستی است که حاکم است. 

 

کارگردان «مفیستو» همچنین گفت: جدا از این‌ها نکته‌ای که باید بگویم این است که تئاتر ما باید سر و سامان پیدا کند. یک جوان تازه فارغ‌التحصیل شده شاید انگیزه و توانش را داشته باشد که پیگیر این همه امور مربوط به اجرا باشد ولی به هر حال اتفاقی عجیب است ضمن اینکه ما تا به حال هیچ کمک هزینه‌ای از دولت دریافت نکرده‌ایم ولی آقای کرمی (مدیر کل هنرهای نمایشی) قول داده‌اند که کمک شود تا ما متضرر نشویم. 

 

او خاطرنشان کرد:‌ ما از اجرای این نمایش بازخورد خوبی گرفته‌ایم و واکنش‌ها از سوی کسانی که بویژه از شهرستان آمده‌اند برایم بسیار ارزشمند است، چون بدون اینکه تجاری بودن کار را اولویت قرار دهیم این اتفاق افتاده و موضع‌گیری مسئولان در این شرایط نشان می‌دهد مسیر آینده تئاتر چه خواهد شد. مسئولان تئاتری ما در نقش «لیر شاه» هستند تا سره را از ناسره و تملق و صداقت را از هم تشخیص دهند.‌ همه ما هم «کُردلیا» هستیم و حال باید تشخیص داده شود که آیا این نوع تئاتر، باید حمایت شود یا آن‌هایی که تملق و چاپلوسی دارند؟ 

 

در این بخش نادر مشایخی آهنگساز و رهبر گروه موسیقی این نمایش درباره زمان نمایش اظهار کرد:  فکر نمی‌کنم عادت تماشاگر ایرانی به زمان کوتاه یک کار باشد و این شگردی از طرف سرمایه‌داری است که زمان کوتاه باشد تا به این ترتیب کم بودن زمان باعث کمتر فکر کردن مردم شود. این دقیقا چیزی است که ۳۰ سال است در اروپا روی آن فکر می‌شود و مثلا از تلویزیون اتریش برنامه‌هایی ۱۲ ساعته برای تئاتر پخش می‌شود تا در مقابل شگرد سرمایه‌داری به نتیجه‌ای دیگر برسد و این زمان طولانی باعث تفکر شود. 

 

انتقاد دلخواه از مدیر تئاتر شهر

در ادامه دلخواه در پاسخ به دیگر سوال ایسنا درباره حادثه شمشیر خوردن یکی از بازیگران و پیگیری‌هایی که گفته بود برای بیمه بازیگران انجام می‌شود گفت: در این نمایش سانحه فقط شامل آقای علی اکبری نیست و افراد دیگری را هم داشتیم که حالشان بد شد و اورژانس به اجرا آمد. در این راستا ما یکصد بازیگر را بیمه مسئولیت کردیم ولی از مسئول تئاتر شهر انتقاد دارم که فراموش کرد به ما بگوید سالن بیمه بوده و نمی‌دانم چرا نگفتند چون ما این همه هزینه کردیم بدون اینکه از چنین موضوعی اطلاع داشته باشیم.

 

بهترین سالن تئاتر جمهوری اسلامی‌ این است؟

در این نشست همچنین مهدی سلطانی در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: اگر نمایشی خسته کننده باشد پنج دقیقه هم زیاد است و اگر جذاب باشد ۴ ساعت هم طول بکشد، مخاطب دارد. در اروپا نمایشهایی بوده که از طلوع آفتاب شروع شده و غروب آفتاب تمام شده و مردم شام و نهار خود را هم همانجا خورده‌اند. البته پاشنه آشیل ما ممکن است همین زمان باشد چرا که عده‌ای فکر می‌کنند چطور روی این صندلی‌ها چهار ساعت بنشینند و بعد بخاطر رودربایستی نتوانند بروند. 

 

او افزود: ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که هنر و فرهنگ در اولویت نیست و خیلی‌ها دوست دارند بودجه هنر صرف جاهای دیگری شود، اصلا فضیلت یعنی کار هنری نکردن در حالی که کاری که تئاتر به لحاظ اخلاقی و اجتماعی انجام می‌دهد کمتر از آنچه یک مسجد انجام می‌دهد، نیست. در ایران بسیاری از هنرپیشه‌های امریکایی شناخته شده هستند و امریکا با ابزار فرهنگی، فرهنگ و هنر خودش را توسعه می دهد ولی ما با وجود توانایی و استعداد بالا به آن موفقیت نرسیدیم. از ان سو وقتی جشنواره‌ای برگزار می‌شود مهمانان خارجی می‌آیند و روی این صندلی‌های بهترین سالن ما (تئاتر شهر ) می‌نشینند و می‌گویند، بهترین سالن تئاتر جمهوری اسلامی این است؟

 

این بازیگر با بیان اینکه «ان شاءالله مسئولان که برخی فقط اسم فرهنگی روی خود دارند توجهی به این مسائل کنند» ادامه داد: ما مشکل فرهنگی هم داریم مثلا وقتی سالن‌های سینما با یک چهره و کمدی مبتذل پر می‌شوند قابل تامل است و خوشا به حال کشوری که آثار هنری‌اش از آثار غیرهنری اش بیشتر است.

 

سلطانی گفت: من در خارج از کشور تئاتر خوانده‌ام و می‌گویم که «لیر شاه» شاخصه‌های تئاتری‌ زیادی دارد و برای دانشجویان مفید است، اما دانشجویان، اساتید دانشگاه و هنرمندان کجا هستند که لااقل کار را نقد کنند؟

 

او در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: کسانی‌که به دیدن نمایش نمی‌آیند ترس از زمان (نمایش) دارند ولی آن‌هایی که می‌آیند مشعوف می‌شوند و در این میان آقای دلخواه قطعا تمهیداتی درنظر گرفته از جمله موسیقی که توسط آقای مشایخی اجرا می‌شود.‌

 

پاوه‌نژاد: سخت‌افزار امروز تئاتر شهر، منهدم‌تر از گذشته شده

الهام پاوه‌نژاد دیگر بازیگر این نمایش هم در سخنانی بیان کرد: چند سالی از آخرین کاری که در تئاتر شهر داشتم گذشته و امسال متوجه شدم شرایط سخت افزاری سخت‌تر و منهدم‌تر از گذشته بود. خواهش من از مسئولان این است که اندکی از آنچه در جشنواره‌ها بریز و بپاش می‌شود و آخر  هم نمی‌فهمیم در آن‌ها چه اتفاقی افتاده است، صرفه‌جویی شود تا برای بخشی از تئاتر شهر، این خانه ما خرج کنند چون تهویه تئاتر شهر واقعا اذیت‌کننده است و نه حق ما است که به عنوان تولید کننده یک اثر نمایشی در این شرایط باشیم و نه تماشاگر که برای چنین وضعی هزینه کند.

 

بهاره رهنما: شکسپیرگو زیاد داریم و شکسپیر بین، کم

بهاره رهنما هم در بخش پایانی نشست گفت: متاسفانه (در میان اهالی فرهنگ و هنر هم ) شکسپیرگو زیاد داریم ولی شکسپیربین کم داریم و جای تعجب و نقد است که حتی برخی منتقدان خوب هم می‌گفتند چرا ما باید سه ساعت بیایم شکسپیر ببینیم؟ همه چیز ما ویترین شده است.

 

او با اشاره به اینکه «یک زمانی حضور روی صحنه سالن اصلی یک اتفاق خیلی بزرگ در زندگی یک بازیگر تئاتر بود ولی الان اصلأ مزیتی محسوب نمی‌شود» افزود: فضای فرهنگی اهالی فرهنگ ما خیلی فقیرتر از ذهن فرهنگی مردم ماست و من خوشحالم کسانی به دیدن این نمایش آمدند که برای اولین یا دومین بار بود در زندگی‌شان تئاتر می‌دیدند و تا آخر هم تماشاگر کار بودند.

 

در این نشست، تعداد دیگری از بازیگران و نیز قاسم جعفری مشاور پروژه هم حضور داشتند.

 

 

  • 15
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش