دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳:۵۰ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۱۲۲۶۴۶
رادیو و تلویزیون

زمان پخش فصل سوم «زیرخاکی» مشخص شد/ سریال پایتخت همچنان بلاتکلیف

«نجلا ۲» از اول فروردین پخش می‌شود/ توافق برای ساخت فصل چهارم نون خ

سریال های جدید صداوسیما,سریال نجلا 2
مجموعه ملودرام «نجلا ۲» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور به عنوان سریال نوروزی و رمضانی شبکه سه از اول فروردین ۱۴۰۱⁩ پخش می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از سیما فیلم، مجموعه ملودرام «نجلا ۲» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی به عنوان سریال نوروزی و رمضانی شبکه سه از اول فروردین ۱۴۰۱⁩ پخش می‌شود.

تصویربرداری سریال «نجلا ۲» هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند و همزمان مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد.

این مجموعه که ایام نوروز ۱۴۰۱ و ماه رمضان از شبکه ۳ سیما پخش می‌شود، برای ۴۰ قسمت آماده شده است.

تصویربرداری فصل دوم سریال «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و به تهیه‌کنندگی سعید سعدی از ابتدای تابستان ۱۴۰۰ آغاز شده بود و در لوکیشن‌های مختلفی مانند جنوب تهران، آبادان و خرمشهر، زندان و تعدادی از شهرهای کشور عراق مانند کربلا تولید شده است.

***

زمان پخش «زیرخاکی» مشخص شد

تصویربرداری سریال «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی رضا نصیری‌نیا روز جمعه ۲۷ اسفند به پایان رسید.

سریال های جدید صداوسیما,سریال نجلا 2

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فصل سوم «زیرخاکی» سریال نوروزی شبکه یک از ۲۹ اسفند ساعت ۲۲:۰۰ روی آنتن می‌رود.

تصویربرداری سریال که از ابتدای آذر شروع شده بود، روز جمعه ۲۷ اسفند به پایان رسید و مراحل فنی همزمان در حال انجام است تا ۱۴ قسمت مجموعه در ایام نوروز از شبکه یک سیما پخش شود.

بازیگران این سریال عبارتند از پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، پیام احمدی نیا، اکبر رحمتی، خسرو احمدی، اصغر نقی زاده، ایرج سنجری، مریم سرمدی، مهری آل آقا، ابراهیم طلعتی نژاد، فاطمه نیشابوری، حسین عقدایی، عبدالحمیم تقلبی، افشین طایی، رایان سرلک با حضور هومن برق‌نورد و هنرمندی نسرین نصرتی.

***

توافق برای ساخت فصل چهارم "نون خ" حاصل شد / "پایتخت" همچنان بلاتکلیف

مهدی فرجی از توافق برای ساخت سری جدید سریال «نون‌خ» خبر داد اما هنوز تکلیفِ سریال "پایتخت" برای ادامه راه مشخص نیست.

سریال های جدید صداوسیما,سریال نجلا 2

به گزارش تسنیم، بعد از چند روز شائبه و شایعه برای ساخت سریال‌ِ «نون‌خ» در آستانه سالِ جدید، تکلیف این مجموعه تلویزیونی روشن شد.

چرا که مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال در صفحه شخصی خودش از توافق‌های جدید برای ساخت این مجموعه خبر داد و نوشت: «توافقات حاصل شد به فضل الهی نون.خ چهار سال آینده ساخته خواهد شد».

البته مهدی فرجی چند روزِ در واکنش به شایعاتی مبنی بر جلوگیری برای ساختِ‌ سری جدید «نون‌خ» اعلام کرده بود که: مدیران سازمان صداوسیما و سیمافیلم با ما مذاکره داشته‌اند که ان‌شاءالله شرایط تولید فراهم شود و از سال آینده ساخت فصل چهارم «نون‌خ» را آغاز کنیم و برای پخش عید نوروز سال ۱۴۰۲ آماده پخش شود.

پیش‌تر از این مسائل، بحثِ ادامه «بچه مهندس» هم مطرح شد. علی غفاری که این روزها با «خداداد» به استقبال سالِ جدید می‌رود و عیدانه شبکه دو سیما را ساخته، به عنوانِ کارگردان سه فصلِ این سریال، تأکید کرد فصل جدید این مجموعه برای ماه رمضان ۱۴۰۲ آماده پخش خواهد شد. 

اما در این میان، مردم شاید در کنارِ «نون‌خ» و «بچه مهندس» منتظرِ «پایتختِ» دیگری‌اند. حتی بعد از پخشِ فصل‌های یک تا پنجِ «پایتخت» از شبکه تماشا، بسیاری انتقاد کردند که چرا فصل ششم پخش نشد. حتی از عبارتِ «پایتخت» مغضوبِ تلویزیون است، استفاده کردند.

صحبت‌های چندی پیشِ محسن تنابنده در برنامه کافه آپارات هم این شائبه را به وجود می‌آورد که شایعات درست است و مدیران ارشد سازمان صداوسیما جلویِ ساخت فصل جدید سریال‌های پرمخاطب را می‌گیرند. اما در جریانِ گفت‌وگوی چندی پیش با مهدی فرجی یک نکته کاملاً مشخص شد که سهمِ‌ تقصیر تلویزیون کمتر است. چرا که او در این گفت‌وگو به خبرنگار تسنیم  گفت: تا جایی که اطلاع دارم، اتفاقاً سریال‌هایی که مورد رضایت و اقبال مردم بوده‌اند قرار است همچنان ادامه داشته باشد.

او به دنبال برخی از شایعات که مبنی بر ساختِ فصل جدید سریال‌های پرمخاطب خصوصاً «نون‌خ» در فضای‌مجازی پخش شده بود به این نکته اشاره کرد. آیا واقعاً صداوسیما مقصر است یا عواملِ پایتخت شرط و شروطی دارند که به نوعی زیاده‌خواهی است؟ هیچ‌چیزی مشخص نیست چون سیروس مقدم کارگردان سریال این روزها خیلی تمایل ندارد توضیحی بدهد و یا سازمان صداوسیما هم از آخرین باری که درباره پایتخت صحبت شده تا به امروز نکته‌ای مطرح نکرده است. 

با همه این اوصاف، مردم «پایتخت» و اتفاقاتش را دوست دارند. حتی این نکته را می‌توان از تعداد بازدیدها و مراجعات اینترنتی‌شان هم متوجه شد. از میانِ این چند فصله‌های پرمخاطب تنها «زیرخاکی ۳» به آنتن رسیده که از فردا پخشِ خود را آغاز خواهد کرد. در این تصویر بیشترین مراجعه به «پایتخت» شده که مردم سال‌ها در عید نوروز و ماه مبارک رمضان با این سریال خاطره‌های خوشی داشته‌اند. البته در عینِ حال ششمین فصلِ "پایتخت" و حواشی و ضعف‌هایش هم قابل اغماض نیست.

شاید اوجِ اختلافات میانِ «پایتخت» و صداوسیما با همین فروپاشیِ هویتی و داستانی سریال باشد که تا فصل پنجم خانواده بود و خانواده و در فصل ششم هیچ خبری از هویتِ اصلی این سریال نبود. گویی محسن تنابنده به عنوان طراح و سرپرست فیلمنامه و سیروس مقدم کارگردان فراموش کردند که راهِ‌ پایتخت چه بوده و حالا می‌خواستند از مسیرِ دیگری بروند. این عقبگرد از هویت، آسیب جدّی بود که به بیننده و سرمایه چند ساله تلویزیون وارد شد. 

خانواده نقی معمولی در فصل ششم از آن حالت روستایی و ساده خود به در آمده و قالتاق شدند، بابا پنجعلی که روزگاری نماد ستون و پایه خانواده بود از دست رفت و جایگزینی برای آن وجود نداشت. اهدای عضو در این سریال به سخره گرفته شد و حتی مزاری برای پدر در نظر گرفته نشد، همچنین مضامین ارزشی و مقدس مانند مناسک حج، نماز خواندن، شئون و ظواهر مذهبی مانند جای مهر روی پیشانی و ... وارد حیطه طنز و شوخی‌های سخیف شد.

نقی به عنوان پدر خانواده در حدی دچار خصوصیت‌های بد اخلاقی است که نمی‌تواند الگوی خانواده باشد. همه اعضای خانواده به راحتی به هم دروغ می‌گویند و موضوعات زندگی را از هم پنهان می‌کنند. هما به عنوان نماد زن ایرانی تحصیل کرده که در فصول گذشته تلاش می‌کرد نقی را هدایت کند و برای زندگی‌اش تلاش می‌کرد، این بار خود از خط خارج شده، دخترانش را بدون اجازه پدر به اردو می‌فرستد و به همسرش دروغ می‌گوید.

البته دو قسمت پایانی که ساخته شد هم نتوانست نظرِ مخاطبان را جلب کند. چرا که در قسمت ما قبل آخر، نقی معمولی در دادگاهی به اتهام انتقال کرونا به پدرزنش محکوم می‌شود. اتهامی که از نظر حقوقی پایه و اساس ندارد. "پایتخت" جدید از نقطه شروع حرکت فیلمنامه نشان می‌دهد که ضعف دارد اما تنابنده آن‌قدر توانمند است که با دیالوگ‌نویسی حرفه‌ای این نقص را بپوشاند؛ مردم ایران، کاراکترهای پایتخت را مثل اعضای خانواده‌شان پذیرفته‌اند و با همه نواقصش این کار را دوست دارند. 

حالا با این اوصاف و حرف‌های قابل تأمل محسن تنابنده در گفت‌وگو با جیرانی، شنیده‌ها حاکی از آن است که تلویزیون با توجه به تجربه ضعیف و عجیب و غریبِ فصل ششم، منتظرِ یک فیلمنامه خوب از طرفِ سازندگان «پایتخت» است. البته این روزها هم محسن تنابنده مشغله‌هایی دارد و سیروس مقدم هم "جزیره" را نیمه‌کاره رها کرده و گفته می‌شود احتمالاً یک سریال ماورایی بسازد. 

در عینِ حال، حمید شاه‌آبادی معاون سیما هم در اولین نشست خبری خود در سالِ گذشته گفته بود: تصمیم ما برای ساخت پایتخت ۷ جدّی است و صحبت‌های ما انجام شده و فقط به خاطر اینکه عجله‌ای نداشته باشیم  روی کیفیت و محتوا تأکید داشتیم فیلمنامه باید نوشته شود؛ برای ما محتوا و فیلمنامه بسیار مهم است.

به جای فرارِ رو به جلو، به نظر می‌رسد که  سازندگان باید به خاطر حفاظت از اعتبارِ "پایتخت"، فیلمنامه‌ای خوب، خانوادگی و مستحکم مثل فصل‌های ابتدایی آماده کنند. چرا که خصوصاً در فصل ششم، خبری از وسواس‌ها و ظرافت‌های فیلمنامه نبود و باید دید تلویزیون چه تصمیمی برای ادامه این سریال دارد؛ آیا تنابنده حقیقت را می‌گوید مشکل دستمزدهای میلیاردی و هزینه‌های سنگینِ‌ این سریال نیست و یا تلویزیون نمی‌خواهد دوباره شتاب‌زده عمل کند تا به سرانجامِ فصل ششم "پایتخت" و آن بازخوردها، مواجه نشود. 

آیا باید دید صحبت‌های تنابنده در برنامه کافه آپارت فریدون جیرانی درست است که گفت: واقعاً ادامه "پایتخت" دست ما نیست. دست آقایان است و دلشان بخواهد ساخته شود یا ساخته نشود. این وسط چیزی که نیست مردم است. یا تلویزیونی‌ها می‌خواهند این سریال را با یک فیلمنامه درست و محکم و کامل به سیما برگردانند. 

طراحِ «پایتخت» آخرین بار توپ را به میدانِ صداوسیما انداخت که "ما مشکلی برای ساخت «پایتخت» نداریم آقایان باید تصمیم بگیرند پایتخت ساخته شود یا نشود. به نظر می‌رسد در کنار توافق برای ساخت سری جدید «نون‌خ» و چراغِ سبز برای ساخت «بچه مهندس» برای ماه رمضان ۱۴۰۲، نوبت به "پایتخت" هم برسد که فصل هفتمی خواهد داشت یا فصل ششم ایستگاه پایانی این سریال در تاریخِ تلویزیون بوده است. 

  • 11
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش