سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۷:۳۱ - ۰۴ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۰۲۷۹
رادیو و تلویزیون

سالی که نکو نبود…

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,تلویزیون

با هر نگاه و اعتقادی باید گفت تلویزیون دردسترس ترین ولاجرم پرمخاطب ترین رسانه موجود در کشور ما است و حتی در روزهایی که دست عموم مردم برای دسترسی به مدیاهای مختلف باز است و تقریباً اکثر اهالی رسانه از تولیدات داخلی و خارجی مطلع هستند و در صورت تمایل می توانند آنها را دنبال کنند. بدیهی است که در مقام مقایسه آثار تولیدی تلویزیون مورد نقد و بررسی بیشتری نسبت به قبل قرار گیرد. به هر حال باید پذیرفت رسانه ملی با توجه به چهارچوب معین و مشخص اعتقادی و اخلاقی و البته ممیزی های مرسوم سیما که بیشتر سلیقه ای و تاریخ دار اعمال می شوند، نتواند با رسانه های بدون خط قرمز آن سوی آبی رقابتی داشته باشد اما یادمان نرود که همین تلویزیون با محدودیتی بیش از آنچه امروز شاهد آن هستیم دوران طلایی و موفقی را در کارنامه خود دارد که برخی مخاطبان تلویزیون امروز را با آن روزها مقایسه می کنند.

 

اگر چه برخی از اتفاقات ماندگار تلویزیون در دوران مدیریت مرتضی میرباقری در معاونت سیما رخ داد و توقع می رفت با بازگشت او تلویزیون به روزهای اوج خود بازگردد اما این اتفاق تا امروز رخ نداده و رسانه ملی به رغم آمار و ارقامی که میرباقری از آن یاد می کند نتوانسته محبوبیت  گذشته اش را متصور باشد.

 

حال و احوال نامساعد تلویزیون در دوران علی اصغر پورمحمدی (معاون سیما) و حتی کمی قبل تر از دوران علی دارابی آغاز شد و بی شک دلیل اصلی آن بر می گردد به اوضاع و احوال اقتصادی این سازمان عریض و طویل که روزی عزت ا… ضرغامی رییس اسبق تلویزیون از ورشکستگی سازمان متبوعش خبر داد.

 

در اینکه کارنامه مدیریتی افرادی مثل پورمحمدی، دارابی و امروز میرباقری نشان از این دارد که آنها کاربلدان تلویزیون هستند و در واقع رسانه را به اندازه ای که باید می شناسند که شکی نیست، پس چرا باید وضعیت این روزهای رسانه مورد اعتماد مردم کارش به جایی برسد که جز چند برنامه شاخص و یکی- دو سریال در هر فصل هیچ اتفاق پر سر و صدایی در تلویزیون حادث نشود؟!

 

برخی این نقد را وارد می دانند که تلویزیون افرادی را به شکل ثابت و تکراری در سال های مختلف به عنوان مجری، برنامه ساز، نویسنده، کارگردان و… به کار دعوت می کند، اما این نقد تا حدودی قابل اعتنا و بررسی است. فراموش نکنید مدیران تلویزیون مجبورند به کاربلدان و محبوبان مورد اقبال مخاطب میدان دهند تا معدود بیننده خود را از دست ندهند. اما این آنتن آنقدر جای و زمان دارد که مدیران اهل ریسک بیایند و کاشف افرادی جدید، با ادبیات و نگاهی نو در برنامه سازی باشند.

 

چرا تلویزیون ما کمتر از قبل حرف تازه دارد و یا یک اتفاق ویژه را آنقدر دستمالی می کند که کارش به ناکجاآباد بکشد. دوست داشته باشیم یا نه، خانواده ایرانی تنها رسانه مورد اعتماد تصویری اش را به این راحتی رها نمی کند تا به سراغ رسانه های به دور از اخلاق بروند و حتی حاضر نیست اعضای خانواده خود را با این دست رسانه ها تنها ببیند. چرا نباید از این فرصت مهم نهایت استفاده برده شود و هر روز به مخاطبان رسانه ملی افزوده شود.

توقع می رود از معاون سیما که همان جسارت سال های قبل را داشته باشد و جوانترهای خلاق را پای کار بیاورد تا آنها نیز نشان دهند چند مرده حلاج هستند!

 

آقای میرباقری! خیلی از ستاره های امروز سینما و تلویزیون حاصل اعتماد یک روز خود شما هستند!خب امروز با دیروز چه تفاوتی برای شما دارد جز اینکه قطعاً شما هم در این عرصه باتجربه تر و مطلع تر هستید و اما بحث بودجه که نبودش این روزها دست از سر تلویزیون برنمی دارد.با آمدن مرتضی میرباقری و ارتباطی که با دولت داشت این تصور به سرعت در جام جم پیچید که حال مالی تلویزیون رو به بهبود برود. این خوشحالی نه از رفتن پورمحمدی که کارنامه درخشان و وزینش در تلویزیون و جسارت در تولید برنامه های مهم و بی رودربایستی بر کسی پوشیده نیست که برای باز شدن دریچه های ریالی به سمت تلویزیون بود که خیلی ها بازگشت میرباقری را به فال نیک گرفتند. اما در دوره جدید مدیریت معاونت سیما نیز آش همان آش بود و کاسه همان کاسه، وضع مالی تلویزیون که بهتر نشده هیچ، ساختن سریال های تلویزیونی در دوره ریاست علی عسگری بیشتر از قبل شد و به قول معاون سیما از اعدادی حدود ۳۰ سریال به ۱۰۰ سریال رسید اما با جیب خالی، نمی توان کتمان کرد که بی پولی تمرکز را از مدیر می گیرد و عملاً این مسئله روی بحث وسواس در تولید کیفی آثار بی تأثیر نخواهد بود.

 

مرتضی میرباقری اگر چه با ساختاری جدید به دنبال ساخت سریال ارزان رفت اما خود او به عنوان کارشناس این حوزه بیش از هر کسی می داند در حوزه فیلمسازی هر چقدر پول بدهی همانقدر آش خواهی خورد. سریال ارزان تولید کردن در روزگاری که بسیاری از ستاره های تلویزیون دستمزدهای مشخص و گاهی نجومی دارند کار را به جایی می رساند که بسیاری از کاربلدان خوش نام در شبکه های نمایش خانگی فعالیت می کنند و معدودند افرادی که با این ارقام تن به همکاری با رسانه ملی بدهند. پول کم یعنی فیلمنامه های ضعیف، کارگردان سردستی، بازی های نامرغوب و پشت صحنه های نه چندان دلسوزانه، که نتیجه اش می شود ساخت سریال هایی که در کارنامه فلان کارگردان برای خودش هم جای سوال دارد.

 

وقتی کار امروز آقای کارگردان به گرد پای سریال ۱۰ سال پیش خودش هم نمی رسد و مخاطب علاقمند است سریال هشت سال پیش وی را در پخش مجدد ببیند و سریال فعلی را دنبال نکند، یعنی اینکه کاش درجا می زدیم و با این افت مواجه نمی شدیم. باید به مدیران سازمان در این اوضاع و احوال بی پولی حق داد، اما چرا در این شرایط با سیلی صورتمان را سرخ نگه نمی داریم؟ چرا برای درآمدزایی تدبیری اندیشیده نمی شود؟ چرا وقتی حکم این است که ۷۵ درصد پول مورد نیاز سازمان باید درآمدزایی شود کار به جایی می رسد که ۷۵ درصد آنتن تلویزیون به فروش قابلمه، برنامه های کنکوری، پیامک بده فلان خودرو را ببر، فلان سامانه، فلان ارزش افزوده و… صرف می شود و این در شأن جایگاه رسانه ملی نیست.

 

حداقل می توان تمهیدی اندیشید تا این تبلیغات به قول میرباقری بسیار نامحسوس و زیرپوستی در دل برنامه های تلویزیونی جای بگیرد و لطمه ای به محتوای تولیدات نزند.

 

در پایان امیدواریم در سال جدید تلویزیون همان شود که مدیران آن قولش را داده اند، با تولید آثار جدید بخصوص مخاطب اعتماد از دست رفته اش در حوزه نمایش را دوباره پیدا کند و تلویزیون با تولید آثار جذاب و گیرا بتواند صاحب جایگاه واقعی اش شود. توقع می رود در سال جدید با برنامه ای که مرتضی میرباقری در بحث تولید برای سال آتی (در نشست معاون سیما) بخصوص در حوزه تولیدات نمایشی اعلام کرد، تلویزیون سال پر و پیمانی را تجربه کند.

 

 

 

 

 

banifilm.ir
  • 9
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش