چهارشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۳
۲۳:۰۸ - ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۱۵۴۴
رادیو و تلویزیون

چرا علی‌البدل در ناکجاآباد روایت شد؟

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,بازیگران سریال علی البدل
محسن تنابنده اظهار کرد: گر خیلی از کارها در ناکجاآباد روایت می‌شوند به این دلیل است که طاقت مردم، مسئولین و اصناف کم است. به خصوص اگر داستان‌ها کمی رنگ و لعاب سیاسی هم به خود بگیرند.

به گزارش ایسنا، نشست خبری سریال علی‌البدل با حضور سیروس مقدم (کارگردان)، محسن تنابنده (نویسنده و بازیگر)، مهدی فخیم‌زاده، هادی کاظمی، هومن حاجی عبداللهی و بهرام افشاری عصر دوشنبه ۱۴ فروردین برگزار شد.

 

سیروس مقدم در این نشست اظهار کرد: تلاش کردیم در کارهایی که در چند سال اخیر از طرف تیم ما ارائه شده هیچ گاه در یک موقعیت واحد و ژانر به‌خصوص درجا نزنیم و تکرار نشویم.

 

او ادامه داد: ذات هنر به خلق آثار جدید است و همین باعث می‌شود که هنرمندان احساس کنند زنده‌اند. ما نیز طی سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم تا از تکراری‌بودن پرهیز کنیم اما ارزیابی اینکه چقدر برای رسیدن به این هدف موفق بوده‌ایم نیاز به زمان دارد.

 

مقدم با اشاره به نخستین فصل از سریال پایتخت گفت: مجموعه پایتخت نیز در قسمت‌های اول تازگی داشت و مخاطبان با آدم‌های ساده‌ای که قهرمان باشند به سختی ارتباط برقرار کردند اما با مرور زمان ذائقه مخاطب تغییر پیدا کرد و بعد تبدیل به یک عادت شد. در کل ما باید بتوانیم که این عادت‌های مخاطبان را عوض کنیم.

 

کارگردان مجموعه سریال‌های پایتخت با اشاره به سریال علی‌البدل که در نوروز ۹۶ راهی آنتن شبکه یک سیما شد اظهار کرد: ما این مجموعه را با پذیرفتن ریسک‌هایی آغاز کردیم. با توجه به صبغه سریال پایتخت می‌دانستیم که واردشدن به فضای جدید و خلق داستان‌ها و شخصیت‌های جدید با ریسک‌هایی همراه خواهد بود اما این تازگی برای مخاطب به مرور زمان به یک عادت تبدیل می‌شود.

 

او همچنین درباره این موضوع که عده‌ای معتقدند سریال علی‌البدل با رویکرد انتخاباتی تهیه و تولید شده است، بیان کرد: طرح سریال علی‌البدل بیش از دو سال پیش توسط آقای تنابنده ارائه شده بود و واقعا این سریال برای انتخابات نوشته نشده است. دلیل اینکه تولید سریال طی این سال‌ها به طول انجامید این بود که به دلیل موقعیت مکانی تصویربرداری سریال باید منتظر فصل خاصی می‌ماندیم و جمع‌آوری گروه در این شرایط کار را سخت‌تر می‌کرد.

 

مقدم در ادامه سخنانش به غیرواقعی بودن روستای سریال علی‌البدل اشاره و اظهار کرد: داستان‌های این سریال در ناکجاآباد رخ داد تا دیگر به کسی بر نخورد. تلاش کردیم در سریال علی‌البدل مسائل جدی را با زبانی شیرین مطرح کنیم. به نظرم موضوع این سریال برای تمام جوامع بشری مصداق دارد. یعنی داشتن یک ثروت خدادادی که در هر موقعیت جغرافیایی می‌تواند یک چیز باشد و مدیریت غلط آن که باعث از بین رفتن آن ثروت می‌شود.

 

همچنین محسن تنابنده درباره انتقاداتی مبنی بر اینکه شاکله اصلی سریال علی‌البدل پیش‌تر در آثار دیگر سینمایی و تلویزیونی مشاهده شده است گفت: ممکن است بارها قصه‌ای گفته شود ولی لحن و شیوه روایت بسیار اهمیت دارد. ما مدعی نیستیم که این شاکله کاری نو و تازه است بلکه شیوه و لحن روایت این سریال متفاوت است.

 

تنابنده درباره شخصیت‌های سریال علی‌البدل یادآور شد: به نظرم قصه همان‌قدر که لازم است باید حرف بزند. از جایی که قصه می‌طلبد تا جایی که لازم است ما باید از شخصیت‌های داستان اطلاع داشته باشیم. بنابراین گذشته شخصیت‌ها تاثیر چندانی روی داستان نخواهند داشت. در سریال علی‌البدل نیز آنقدر که باید اطلاعات درباره شخصیت‌ها وجود دارد و این اطلاعات به مرور زمان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

 

او ادامه داد: در هیچ کجای دنیا به تمام شخصیت‌های یک داستان به یک اندازه پرداخته نمی‌شود و در این سریال نیز خان‌ها (مهدی هاشمی و مهدی فخیم‌زاده) نقش‌های اصلی را ایفا می‌کردند.

 

این بازیگر همچنین درباره غیر واقعی بودن روستای سریال علی‌البدل گفت: اگر خیلی از کارها در ناکجاآباد روایت می‌شوند به این دلیل است که طاقت مردم، مسئولین و اصناف کم است و چون طاقت وجود ندارد نمی‌توان در جای مشخصی داستان را روایت کرد. به خصوص اگر این داستان‌ها کمی رنگ و لعاب سیاسی هم به خود بگیرند.

 

مهدی فخیم‌زاده نیز در سخنانی درباره حضور خود در این سریال طنز گفت: من این ژانر را اصلا کار نکرده بودم و برایم جالب بود. از طرفی هم، همکاری با آقای مقدم نیز برایم جذاب بود. اما آنچه از ابتدا من را برای حضور در این کار جذب کرد طرح قصه بود.

 

او با اشاره به روایت اصلی سریال علی‌البدل بیان کرد: قصه این سریال را می‌توان به سادگی در دو خط تعریف کرد و این نشان می‌داد که سناریوی بسیار خوبی دارد.

 

این بازیگر همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به انتقاداتی که بعضا به تکراری‌بودن شاکله سریال علی‌البدل وارد شده است، گفت: به قول یک فیلسوف همه چیز گفته شده است و هیچ چیز نویی وجود ندارد بلکه نوع روایت بسیار مهم است.

 

 

 

 

  • 18
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش