جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۴:۳۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۶۰۵۱
رادیو و تلویزیون

نگاهی به گزارشگران صعود ایران به جام جهانی

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,گزارشگران فوتبال
جواد خیابانی برای دومین بار گزارشگر صعود به جام جهانی شد، آن هم در شرایطی که امروز بیشتر از آن که با خاطره بازی با استرالیا به یاد مانده باشد با جملات قصار و سوتی هایش شناخته می شود.

هرکدام از این گزارشگران با عبارات و اصطلاحاتی که در این مسابقات به کار بردند خود را بیشتر به مردم معرفی کردند و از همین جهت است که هنوز بسیاری از مردم صدای عطا الله بهمنش و جواد خیابانی را با گزارش صعودشان به جام جهانی می شناسند. 

 

 مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ 

عطاء الله بهمنش گزارشگر بازی ایران و استرالیا که چند روز گذشته خبر فوتش در بیمارستان تکذیب شد، در ۵۴ سالگی گزارشگر بازی ایران و استرالیا و پیام رسان گل غفور جهانی بود.

 

در آن بازی که در حضور بیش از ۹۵ هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی فعلی برگزار شد در اواخر نیمه اول روی پاس زیبای علی پروین، غفور جهانی دروازه استرالیایی ها را باز کرد.

 

عبارت معروف بهمنش برای آن دیدار، بازی با کلمات «غفور جهانی جام جهانی» بود که آن را برای مهاجم انزلی چی تیم ملی ماندگار کرد. 

 

 مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ 

هرچند بهمنش اولین گزارشگر صعود تیم ملی به جام جهانی بود اما جواد خیابانی بدون شک ماندگارترین صدای صعود به جام جهانی را به خود اختصاص می دهد. خیابانی در دوره ای حضور داشت که تلویزیون نسبت به گذشته در دسترس بیشتر مردم قرار داشت و پیامش مثل بمب خیابان های ایران را منفجر کرد.

 

وی تنها گزارشگری است که پیام صعود ایران به جام جهانی در خارج از کشور را به طور زنده از ورزشگاه مخابره کرده است. خیابانی که بازی رفت ایران و استرالیا را هم گزارش می کرد در هر دوبازی به شدت معتقد بود که ایران باید از روی زمین فرصت های گلزنی را مهیا کند و برای همین وقتی خداداد عزیزی گلش را به ثمر رساند عبارت «بازهم روی زمین» را به کار برد تا حرف خود را اثبات کند.

 

او در بازی برگشت بعد از پاره شدن تور ایران توسط یک هوادار دیوانه استرالیایی به شدت علیه استرالیایی ها موضع گرفت و بعد از گل دوم نیز ۶۰ هزار هوادار استرالیایی را هواداران بی ادب خواند که موقع سرود تیم ملی ایران سروصدا کردند.

 

عبارت غزال تیزپای فوتبال ایران نیز بعد از این بازی در مورد خداداد ماندگار شد. خیابانی بعد از بازی همراه با بازیکنان تیم ملی به شادی پرداخت و که اشک شوق او در تصاویر ارسالی رسانه ای شد. 

 

مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ 

عادل فردوسی پور که در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ در بازی مقابل بحرین نتوانسته بود خود را به عنوان گزارشگر صعود معرفی کند، دوباره در بازی مقابل بحرین که یک تساوی هم ایران را به جام جهانی سوق می داد گزارشگر بازی معرفی شد.

 

در مقدماتی جهانی ۲۰۰۲ بعد از بازی بحرین، در بازی های ایران مقابل امارات و ایرلند جنوبی وی دیگر گزارشگر بازی نشده بود اما بحرین فرصتی بود که عادل فردوسی پور نیز خودش را به عنوان گزارشگر صعود معرفی کند. فریاد گل عادل فردوسی پور.

 

کشیدن این کلمه تا حدودی وی را از گزارشگران دیگر صعود به جام جهانی متمایز کرده است که از اصطلاح «توی دروازه» برای گل ها استفاده می کردند. البته او بعد از گل بارها تاکید کرد که چه کسی فکر می کرد محمد نصرتی گل صعود به جام جهانی را به ثمر برساند.

 

رابطه او و محمد نصرتی بعد از این گل هیچ گاه خوب به نظر نمی رسید و نصرتی همیشه معتقد بود که مادرش عادل را نفرین کرده است! 

 

 مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ 

مزدک میرزایی بعد از دو تجربه ناموفق در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ گزارشگر صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ شد. آن هم در بازی که بازهم کسی شانس چندانی برای ایران قائل نبود؛ ایران باید کره جنوبی را در زمین خودش شکست می داد.

 

خود مزدک میرزایی هم بعد از گل بر باور نکردنی بودن این اتفاق تاکید می کرد. شاید گل قوچان نژاد آن چنان از روی حادثه و اتفاق شکل گرفته بود که خود مزدک هم نتوانست به خوبی آن را توصیف کند و جمله ماندگار از خود خلق کند. 

 

مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ 

جواد خیابانی برای دومین بار گزارشگر صعود به جام جهانی شد، آن هم در شرایطی که امروز بیشتر از آن که با خاطره بازی با استرالیا به یاد مانده باشد با جملات قصار و سوتی هایش شناخته می شود.

 

با این حال خیابانی در گزارش مقابل ازبکستان توانست خودش را با همان حماسه سرایی مخصوص به خودش نشان دهد. برخلاف دو دوره گذشته که مردم هیچ اصطلاح خاصی از صعود به یاد ندارند، او دو واژه «گل خوشبو» را بعد از گل اول و «سلام به جام جهانی و سلام به مسکو» را بعد از گل دوم به کار برد.

 

البته این سلام گفتن های خیابانی دیگر آن چنان ادامه داشت که به سن پطرزبورگ هم رسید که به طور مشخص زاید بود. عبارت «ما که رفتیم روسیه، کره می مونه و چین و قطر و سوریه» هرچند تا حدودی عجیب به نظر می رسید اما از لحاظ قافیه ای مورد استقبال قرار گرفت.

 

در مجموع خیابانی برای این بازی نسبت به خیلی بازی های دیگر نشان داد تا حدودی با هدف وارد شده بود. هرچند هنوز بازار گرفتن سوتی های او داغ به نظر می رسد.

 

 

faradeed.ir
  • 12
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش