جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۱۴ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۷۶۸۳
رادیو و تلویزیون

یک منتقد با اشاره به برنامه‌های ماه رمضان سیما:

کیفیت سریال‌های تلویزیونی پایین آمده است

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,برنامه‌های ماه رمضان سیما
یک منتقد در نقد برنامه‌های ماه رمضان سیما با اشاره به آثار نمایشی سال‌های اخیر، تصریح کرد: به شخصه حتی وقتی تیزر یک سریال تلویزیونی را هم می‌بینم، تصمیم می‌گیرم که آن سریال را در کل تماشا نکنم؛ چراکه سطح کیفی آثار نمایشی تلویزیون در این سال‌ها بسیار پایین آمده است.

شاهین امین در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی سریال «نفس» که در شب‌های ماه رمضان با موضوعی انقلابی راهی آنتن شبکه سه سیما می‌شود، اظهار کرد: سریال «نفس» مشکل فیلمنامه دارد و در روند داستان برای مدت‌ها اتفاق‌های ویژه و دارماتیکی رخ نمی‌دهد یا اگر رخ می‌دهد اتفاق‌هایی هستند که مدام در طول داستان تکرار می‌شوند. در واقع می‌توان گفت یک دور تسلسلی در روند داستان وجود دارد. قاعدتاً وقتی می‌خواهیم داستانی با این فضای سیاسی، پلیسی و تاریخی مطرح کنیم، می‌توان گره‌های زیادی را در داستان طراحی کرد، ولی عملاً در این سریال گره‌ای وجود ندارد و آن گره‌هایی هم که وجود دارد به سادگی باز می‌شوند و با آنها بسیار ساده‌انگارانه برخورد می‌شود که خیلی باسمه‌ای است.

 

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,برنامه‌های ماه رمضان سیما

او ادامه داد: بازآفرینی فضاهای اینچنین در آثار نمایشی بسیار خوب است، اما باید بدانیم که چطور این کار را انجام دهیم. ظاهراً آقای سامان (کارگردان سریال «نفس») در سریال «ارمغان تاریکی» توانستند در ایجاد فضای آن دوران موفق باشند، اما به نظر می‌رسد در ایجاد فضای سریال «نفس» باز به همان شیوه تکراری بسنده کرده‌اند.

 

معتقدم مشکل اصلی سریال «نفس» به فیلمنامه آن باز می‌گردد که پرورش نیافته است. ممکن است در طول سریال اتفاقات زیادی هم رخ دهد، اما این اتفاقات پرورش نیفتاده هستند و بسیار ساده‌انگارانه با آن‌ها برخورد می‌شود. اگر گره‌ای در داستان به وجود آمده این گره بسیار ساده و بدون منطق حل می‌شود و به همین دلیل هم داستان برای مخاطب قابل باور نیست.

 

این منتقد آثار نمایشی با بیان اینکه مشخص است که برای سریال «نفس» زحمات زیادی کشیده شده است، یادآور شد: کاملاً مشخص است که به عنوان مثال زحمات زیادی برای طراحی صحنه این سریال کشیده شده است و در این راستا تصاویری را هم از ارمنستان ضبط کردند، ولی به دلیل تصمیمات مدیران سازمان پخش این تصاویر نیمه‌کاره باقی ماند و این زحمات آن‌ها هم بر باد رفت. در کل خیلی خوب است که برنامه‌سازان برای تولید، سخت‌گیری‌هایی از این دست را برای خودشان دارند.

 

امین با تاکید بر اینکه پرورش فیلمنامه در یک بافت دراماتیک بسیار حائز اهمیت است، افزود: گره‌های داستان باید واقعی و قابل درک باشند و در ادامه هم گره‌افکنی‌ها نیز باید پردازش شده و قابل باور باشد، نه اینکه گره‌ها به سادگی و در یک قسمت حل شوند. مثل اینکه در روند داستان می‌بینیم که یک روز یک نفر را دستگیر می‌کنند و روز بعد از ساواک آزاد می‌شود یا اینکه پدری با سابقه سیاسی و لطمه‌ای که از این سابقه خورده است، به راحتی و فقط بعد از اندکی اصرار اجازه می‌دهد که دخترش با یک چریک ازدواج کند. در کل باید حل گره‌های داستان به گونه‌ای باشد که با منطق مخاطبان جور دربیاید.

 

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,برنامه‌های ماه رمضان سیما

این منتقد درخشان‌ترین برنامه تلویزیون در ماه رمضان امسال را «هزار داستان» دانست و در این باره گفت: «هزار داستان» برنامه‌ای جذاب است که حتی از بسیاری از سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون جالب‌تر است و حداقل در آن داستان‌های واقعی و جذابی روایت می‌شود و از طرفی هم همانند برنامه‌های دیگر نیست که بخواهد با این داستان‌های واقعی اشک مردم را دربیاورد یا اینکه با آوردن برخی از هنرمندان و ورزشکاران فقط الکی و بدون هدف مردم را نصیحت کنند؛ البته این دست از برنامه‌ها به درد دنیای این دوستان برنامه‌ساز می‌خورد، ولی به درد دنیا و آخرت مخاطبان نمی‌خورد.

 

امین افزود: به این دلیل برنامه «هزار داستان» موفق است که یک برنامه‌ساز درجه یک همانند آقای صفاریان‌پور پشت کار است و با دانش عمل می‌کند. این افراد وقتی برنامه‌ای تولید می‌کنند با دانش جلو می‌روند و مفید هستند. متأسفم که تعداد این دست برنامه‌سازان در سازمان صداوسیما بسیار کم است و شاید در حال حاضر تعدادشان به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد. در این شرایط بودجه سازمان هم صرف برنامه‌های بی‌محتوا و ساعت پرکن می‌شود و فقط به درد دنیای تولیدکنندگان آن‌ها می‌خورد و بس.

 

 

  • 9
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش