پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
۱۸:۰۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۰۸۰۲
رادیو و تلویزیون

مدیر رادیو ایران:

دوره «سلام کوچولو» تمام شده/موسیقی «جمعه ایرانی» مشکل داشت

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,رادیو ایران
مدیر رادیو ایران صبح امروز در نشست خبری به منظور اعلام ویژه برنامه نخستین جشنواره فرهنگی هنری مردم و رادیو با عنوان «ایران من» با اعتقاد بر اینکه رادیو همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده است، اظهار کرد: نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد طی ۱۵ سال گذشته مخاطبان رادیو تغییر و ریزشی نداشته است. رادیو بین ۲۸ تا ۳۱ درصد مخاطب دارد و دلیل آن هم مزیت نسبی است که از آن برخوردار است و همچنان جایگاه خود را در سپهر رسانه‌ای مردم دارد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری نخستین جشنواره فرهنگی هنری مردم و رادیو با عنوان «ایران من» صبح امروز ـ سه شنبه ـ با حضور بهنام احمدپور، مدیر رادیو ایران و همچنین مدیران گروه این شبکه رادیویی در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

 

بهنام احمدپور در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره لزوم حفظ برنامه‌های نوستالژیک رادیو در شرایطی که به تازگی با خداحافظی یکی از این برنامه‌ها ـ‌ «سلام کوچولو» ـ و پیش‌تر هم برنامه «جمعه ایرانی» مواجه بوده‌ایم، اظهار کرد: در حال حاضر دوره برنامه‌هایی از جنس «سلام کوچولو» تمام شده است و ما باید تغییر رویکردی نسبت به این برنامه می‌داشتیم که تصمیم گرفتیم آن را در قالب یک برنامه دیگر و با فضای جدیدی ادامه بدهیم. از خانم وکیلی هم درخواست کردیم در فضای جدید برنامه را ادامه بدهند. فرزند خود من «سلام کوچولو» را نمی‌شنود و وقتی این برنامه شروع می‌شود سراغ تلویزیون می رود. نیاز بود ما تغییراتی در رادیو داشته باشیم که در راستای این تغییرات مدت برنامه «خانه و خانواده» افزایش پیدا کرد و طبیعتا «سلام کوچولو» هم دستخوش این تغییرات شد. به هر حال برای یک مدیر آسان‌ترین کار این است که هیچ تغییری ایجاد نکند تا با چالش جدیدی مواجه نشود اما ما با توجه به بازخوردهایی که داریم تغییراتی در کنداکتور برنامه ایجاد می‌کنیم که خروجی موفقی هم در قبال این تغییرات داشته‌ایم.

 

موسیقی «جمعه ایرانی» مورد تایید نبود

وی سپس به برنامه «جمعه ایرانی» هم اشاره کرد که در حال حاضر نمونه مشابه آن با عنوان «رادیو جمعه» با همان هنرمندان در رادیو ایران فعالیت می‌کند و گفت: بارها و بارها با دوستان «جمعه ایرانی» در تعامل بوده‌ایم و از تک تک آن‌ها خواسته‌ایم که با رادیو همکاری خود را ادامه بدهند. برنامه «جمعه ایرانی» هم از دیدگاه‌های نظارتی مشکل خاصی در زمینه موسیقی داشت و موسیقی که در برنامه استفاده می‌شد طبق مراجع نظارتی مورد تأیید نبود و این از دسترس ما خارج بود که برنامه را با همان شیوه قبلی به رادیو بازگردانیم. از طرفی بسیاری از هنرمندان این برنامه دوره‌شان به پایان رسیده و برخی دیگر نیز همکاری خود را با رادیو ادامه می‌دهند و در حال حاضر نیز مشکلی برای بازگشت سایر اعضا و هنرمندان تیم «جمعه ایرانی» ‌به رادیو وجود ندارد و شرایط برای آن‌ها فراهم است. همانطور که پیش از این هم گفته شده است اکثر هنرمندان اکنون در «رادیو جمعه» مشغول به کار هستند. فقط سه نفر از دوستان خودشان علاقه‌ای نداشتند که به رادیو برگردند.

 

صداوسیما در فکر ارجاع برنامه‌ها به خارج از سازمان

احمدپور در ادامه با بیان اینکه سازمان صداوسیما همواره در طول این سال‌ها با مشکل مالی مواجه بوده است، اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که صداوسیما به دنبال آن است، استفاده از ظرفیت‌های برون‌سپاری تولیدات تلویزیونی و رادیویی است. البته صداوسیما سال‌ها به دنبال این تفکر بود و بیشتر هم در تلویزیون این تفکر جای افتاده است که از این پس رادیو هم از این ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد. سازمان صدا و سیما در شرایط فعلی در هیچ حوزه‌ای جذب نیرو ندارد و بیشتر ساماندهی نیروهای قبلی مورد توجه است اما سازمان، برنامه‌هایی برای برون سپاری تولیداتش دارد تا نیروهایی را در بیرون شناسایی کرده و پروژه‌ها را خارج از سازمان به آنها ارجاع دهد.

 

پرداختن به قتل آتنا در رادیو

مدیر رادیو ایران در بخش دیگری از این نشست، از پرداختن رادیو ایران به معضلات و مشکلات مبتلابه جامعه از جمله‌ موضوع قتل آتنا خبر داد و افزایش آموزش مسائل ایمنی جنسی در رادیو را ضروری دانست و اظهار کرد: این تمایل رسانه‌ای و پرداختن به معضلاتی از این جنس در حال حاضر در رادیو بیشتر شده است. در این راستا رادیو ایران با برنامه‌هایی که تدارک دیده، تلاش کرده است آرام آرام وارد چنین حوزه‌هایی بشود. در حال حاضر رادیو ایران با برنامه‌هایی که در این زمینه به روی آنتن می‌رود به دنبال آن است بحث‌های چالشی و موضوعات روز را بیش از گذشته بررسی کند.

 

او تأکید کرد:‌ نگاه رادیو ایران در حال حاضر این است که به سمت طرح مسائل و آسیب‌های اجتماعی بیشتر گرایش پیدا کند. رادیو در حال حاضر اگر نتواند این خلأ رسانه‌ای را پر کند جامعه با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

 

 

احمدپور در این نشست همچنین با اشاره به طرحی با موضوع کودکان کار در رادیو، اظهار کرد: مدتی است که در رادیو ایران طرحی را با عنوان کودکان کار مطرح کرده‌ایم. این طرح از ابتدای ماه میارک رمضان درخواست شده است و تاکنون در برخی از برنامه‌های رادیو اجرایی شده است. یکی از این برنامه‌ها برنامه سحرگاه بود که مریم نشیبا اجرای آن را بر عهده داشت و در زمینه کودکان کار در این برنامه گفت‌وگوهایی مطرح شد.

 

وی سپس تأکید کرد که در ارتباط با طرح کودکان کار با مسؤولان و سازمان‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تعاملاتی هم خواهیم داشت و قرار است نگاه علمی‌تری را نسبت به این موضوع تبیین کنیم و این حرکت را در طرحی تازه ارائه دهیم. رادیو همواره در زمینه حل چنین معضلاتی نمی‌تواند کار اجرایی انجام دهد اما با پرداختن به این مسائل می‌تواند توجه مردم و مسؤولان را به این معضل جلب کند.

 

مدیر رادیو ایران در بخش دیگری از این نشست به تشریح برنامه‌های جشنواره «ایران من» پرداخت و گفت: رادیو ایران برای تعامل بیشتر با مخاطبان تصمیم گرفت این جشنواره را که یک جشنواره مردمی است به راه بیاندازد. پیش از این رادیو جشنواره‌ای از جنس جشنواره جوانه را داشت که توانست تأثیرات عمیقی بر روی مخاطب داشته باشد و همین طور انرژی بسیار زیادی را به مجموعه رادیو تزریق کند. در راستای این تجربه موفق تصمیم گرفتیم تجربه جدیدی را در رادیو ایران بنا کنیم که نتیجه آن برای ما و مخاطبان قابل قبول باشد.

 

او گفت: یکی از مباحث و هدف عمده برگزاری جشنواره «ایران من» بحث حضور جایگاه مخاطب در عرصه برنامه‌سازی است.

 

احمدپور درباره این جشنواره تأکید کرد: جشنواره «ایران من» یک جشنواره کاملا مردمی است و برنامه‌ای در خصوص تقدیر از پیشکسوتان رادیو در این جشنواره وجود ندارد. شناخت و آشنایی مخاطبان با مولفه‌های اقتدار ملی، تبیین مفاهیم اقتصاد مقاومتی و اقتدار ایران، شناسایی نیروهای مستعد در حوزه برنامه‌سازی، ترسیم نگاهی واقع‌بینانه از نیازهای مخاطب ایرانی، تعمیق شناخت مخاطب از رسانه از اهداف جشنواره ایران من است.

 

احمدپور گفت: جشنواره «ایران من» با بهره‌گیری از پشتوانه چهار ساله در حوزه برنامه‌سازی و تلاش رسانه‌ای طراحی شده است و بر آن است تا زمینه‌های لازم را برای هنرنمایی مخاطبان در عرصه رسانه فراهم آورد و دریچه نو برای تعامل بگشاید.

 

مدیر رادیو ایران سپس گفت: جشنواره «ایران من» در بخش اصلی خود در قالب‌های پادکست، گزارش و متن رادیویی، عکس، شعر و فضای مجازی طراحی شده است. بخش ویژه هم با موضوع تولیدات ایرانی و کارآفرینی در قالب‌های مستند رادیویی، داستان کوتاه و آنونس برگزار خواهد شد. این جشنواره در بخش آزاد هم در قالب برنامه طنز، قطعه موسیقی و کاریکاتور آثار می‌پذیرد.

 

احمدپور در پایان اظهار کرد: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در سه مرحله انتخاب آثار، داوری مقدماتی و داوری نهایی بررسی می‌شوند و در پایان ۱۰ اثر به عنوان کاندیدا معرفی می‌شوند و سپس نفرات برتر از میان آن‌ها معرفی می‌شوند و در مجموع برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته ۳۲ جایزه به برگزیدگان جشنواره «ایران من» تعلق می‌گیرد.

 

 

 

 

 

  • 14
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش