جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۰۹ - ۲۳ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۶۰۵۸
رادیو و تلویزیون

محمود کلاری در برنامه دورهمی: اولین نفری بودم که فرو ریختن دیوار برلین را ثبت کردم

برنامه دورهمی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
مدیری شب گذشته، میزبان محمود کلاری عکاس و فیلمبردار سینمای ایران شد و این هنرمند خاطرات خاصی را از دوران کاری‌اش تعریف کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهران مدیری مجری و کارگردان برنامه تلویزیونی دورهمی، شب گذشته میزبان محمود کلاری عکاس و فیلمبردار سینمای ایران شد.

 

محمود کلاری در ابتدای گفتگوی خود به چگونگی ورودش به عرصه عکاسی و فیلمبرداری اشاره کرد و گفت: عشق به عکاسی من را وارد این حرفه کرد. من در خانواده سنتی و مذهبی متولد شدم و هیچ تصویری از عکاسی و عکس نداشتم؛ اما تصورم این است که شاید عکاسخانه ای که در دوران کودکی رفتم، در ذهنم ثبت شده یا شاید این ماندگار شدن تصاویر در عکاسی است که من را جذب کار کرد.

 

وی افزود: سال ۱۳۶۳ با فیلم «جاده های سرو» شروع به کار کردم و پس از آن مدیر فیلمبرداری ۸۰ فیلم سینمایی شدم.

 

کلاری در خصوص اینکه کدام فیلم برای او ماندگارتر شده است، بیان کرد: کمی سخت است؛ اما دو فیلم بخصوص هستند؛ یکی کار اصغر فرهادی و دیگری فیلم داریوش مهرجویی که فیلمبرداری خاصی داشتند و در بین فیلم‌ها به نظرم چشمگیرتر به نظرم می رسد.

 

وی با اشاره به اینکه اولین نفری بود که فرو ریختن دیوار برلین را ثبت کرد، توضیح داد: بسیار اتفاقی وقتی فیلمبرداری فیلم «کرخه تا راین» تمام شد، بحث دیوار پیش آمد و فکر کردم به برلین بروم. بعد از یک هفته حضورم در این شهر دیوار فرو ریخت و موفق به ثبت آن لحظه شدم.

 

کلاری با توجه به تجربه‌های متفاوت حضور خود در جشنواره‌های بین المللی درباره جایزه کن و اسکار گفت: دریافت جایزه کن خیلی حس عجیبی بود. ما فکر می‌کردیم آنجا آخر سینماست و خیلی برایمان غرور آفرین بود؛ اما در اسکار این اتفاق فرق می‌کند. بین همه فیلم های دنیا، یک جایزه برای فیلمی به زبان غیر انگلیسی است که آن هم نصیب فیلم یک ایرانی شد. واقعا احساس خوبی داشتم و حتی خاطره‌اش برام جذاب است.

 

مدیر فیلمبرداری فیلم های معروف سینمایی ادامه داد: ما خودمان می‌دانیم تصویری که ضبط می‌کنیم، فیلم است و ساختگی است؛ اما احساساتی می‌شویم. مثلاً در صحنه‌ای که پیمان معادی در «جدایی نادر از سیمین» پدرش را حمام می‌کرد؛ از بس گریه کردم خودم کار را ندیدم و یاد پدر خودم و کارهایی که برایش انجام می دادم، افتادم. یا برعکس آن سر کار «ساعت ۵عصر» به خاطر خنده های مکرر من بارها تصویربرداری قطع شد‌!

 

وی در پاسخ به سوال معروف مدیری درباره عشق اظهار کرد: بیش از ۴۰ سال است که ازدواج کردم و همسرم خواهر یکی از صمیمی ترین دوستان من بود که در یک اتفاق تراژیک از او درخواست ازدواج کردم و نزدیک به نیم قرن است، با هم زندگی می کنیم.

 

کلاری با اشاره به جوایز متعدد داخلی و خارجی خود عنوان کرد: در لهستان جشنواره‌ای برای فیلمبرداری هست که آنجا یک بار برای فیلم مرحوم عباس کیارستمی کاندیدای دریافت جایزه شدم و سال آینده‌اش داور بودم. سال های بعد برای فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه نقره‌ای دوم را کسب کردم. همچنین در فرانسه و انجمن فیلمبرداران فرانسه از من تقدیر شده است.

 

مدیری در یک حرکت غافلگیرکننده با مسعود کیمیایی به صورت تلفنی تماس گرفت و کیمیایی درباره خصوصیت اخلاقی کلاری گفت: محمود پشت دوربین شناخته شده است و یکی از بزرگترین ویژگی‌هایش لهجه تهرانی اوست. وقتی می‌خواستم او را برای فیلم «سرب» انتخاب کنم، قبل از هر چیز عاشق عکس‌ها و نگاه زیبای او شدم و همانجا با یک استعدادی که پر از انفجار بود، روبرو شدم.

 

مدیری در تماس تلفنی که با کیمیایی داشت از او برای حضور در برنامه دورهمی دعوت کرد.

 

کیمیایی در بین صحبت‌هایش به بیماری خود اشاره کرد و گفت: این روزها قدری به دلیل مشکل دیسک کمر حالم خوب نیست.

 

کلاری بعد از تماس تلفنی با مسعود کیمیایی با اشاره به خاطرات دوران دبیرستان خود گفت: زمانی که من در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کردم، یک روز در راه برگشت گروه فیلمبرداری آقای کیمیایی را برای تصویربرداری فیلم «قیصر» دیدم و چند سال بعد من با کیمیایی برای انتخاب لوکیشن به همان محله و همان نقطه رفتیم. همیشه به کوچکترها می‌گویم که فاصله ای بین ما و آنها نیست و این خاطره را برایشان تعریف می‌کنم.

 

وی در ادامه سینمای ایران را در جهان دارای مقام بالایی دانست و درخصوص تفاوت‌ کار در ایران و خارج از کشور بیان کرد: سینمای ایران پیشرفت خیلی خوبی کرده است. همه پذیرفتند که سینمای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد اما باید بگویم تفاوت‌های اساسی در شیوه ساخت فیلم در ایران و کشورهای دیگر است. تفاوت‌هایی که بیشتر به قواعد سینما برمی‌گردد که هنوز در سینمای ایران جا نیفتاده است؛ مثلاً ما برنامه ریزی و یا هیچ نوع ساعت کاری و تعطیلاتی نداریم و ساعت هیچ چیزی از پیش تعیین نشده نیست.

 

همچنین کلاری یکی از قدیمی‌ترین دوربین‌های خود را به موزه دورهمی اهدا کرد.

 

مدیری در پایان این برنامه علاوه بر تماس تلفنی با مسعود کیمیایی، از بهار روح افزا کوچکترین نابغه ریاضی ایران برای حضور به روی صحنه دورهمی دعوت کرد تا دسته گلی را به نابغه سینمای ایران بدهد. او با این کار برای دومین بار کلاری را غافلگیر کرد.

 

گفتنی است؛ شب گذشته محمود کلاری با بیان خاطره‌ای از فیلمبرداری «ساعت ۵ عصر» از همکاری با مدیری گفت و پس از آن مجری دورهمی برای همه مهمان‌های حاضر در استودیو آش گرفت!

 

 

 

  • 11
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش