شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۰۱:۲۴ - ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۱۰۳۰۶۸
رادیو و تلویزیون

سیروس مقدم پاسخ می دهد؛

«پایتخت» و این همه حاشیه؛ چرا؟!

سریال پایتخت 5,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
پنجمین فصل از سریال «پایتخت» را می‌توان پُرحاشیه‌ترین فصل این سریال دانست؛ جدل‌های سیاسی، اعتراض‌ برخی از بازیگران به سانسور بخش‌هایی از این سریال، ایفای نقش منشی رییس شبکه تلویزیونی «جم»، طرح مسائل جنگی در یک سریال نوروزی و انتقاد از آسیب‌های احتمالی به کارخانه سیمان شهرری با پیشینه‌ تاریخی ۱۰۰ ساله از جمله مواردی است که این سریال نوروزی را در این مدت به یکی از موضوعات اصلی شبکه‌های اجتماعی و گفتمان مردمی تبدیل کرده بود.

سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری که پنجمین فصل آن نوروز ۹۷ از شبکه یک سیما پخش شد، با شخصیت‌های اصلی «نقی»، «ارسطو»، «هما» و «باباپنجعلی» برای بسیاری از ما شناخته شده است. سریالی که توانست با ترویج مضمون اصلی خانواده و اتحاد در شرایط سخت، حس هم‌ذات‌پنداری را در میان مخاطبان برانگیزد.

 

اما در پنجمین فصل، شرایط سخت خانواده «معمولی»، با «داعش» و مسائل جنگ منطقه‌ای آمیخته شد؛ موضوعی که با توجه به همکاری این سریال با موسسه رسانه‌ای «اوج» باعث ایجاد حاشیه‌های زیادی شد. تا جایی که قصه‌های شبانه «پایتخت ۵» بویژه در قسمت‌های آخر، بهانه خوبی برای جدل‌های سیاسی و جناحی در شبکه‌های اجتماعی بود.

 

به همین منظور سیروس مقدم، کارگردان سریال پنجگانه «پایتخت» که در کارنامه حرفه‌ای خود کارگردانی مجموعه‌های دیگری چون «روزهای زندگی»، «نرگس»، «تا ثریا»، «چک برگشتی»، «بچه‌های نسبتا بد»، «مدینه»، «میکائیل» و «علی‌البدل» را دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا از حواشی سریال «پایتخت ۵» و شروط ساخت فصل بعدی این سریال سخن گفت.

 

سریال پایتخت 5,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

نمی‌توان با دعواهای سیاسی کلیت یک سریال را زیر سوال برد

مقدم با اشاره به حواشی و انتقادهای مطرح‌شده درباره سریال «پایتخت ۵»، گفت: قطعا اگر نقد از موضع دلسوزانه و نقد رفیقانه باشد، هیچ‌وقت ما را ناراحت نمی‌کند؛ چراکه اساسا معنی نقد این است که اثری را از ابتدا تا انتها ببینی، بشنوی و بخوانی و بعد کل اثر را نقد کنی و به چالش بکشی. این در حالی است که متاسفانه برخی از حواشی ایجاد شده درباره «پایتخت ۵» خیلی عجولانه و شتاب‌زده مطرح شدند و نگذاشتند که سریال به پایان برسد و بعد بررسی کنند که آیا این اثر توانست حرف‌هایش را بزند یا خیر.

 

او با بیان اینکه سریال «پایتخت ۵» خیلی زود قضاوت و برای آن حکم صادر شد، ادامه داد: در طول سریال مشخص شد که اصلا برخی از انتقادها زودهنگام بودند و با گذشت قسمت‌ها خودشان متوجه شدند که اصلا هدف از طرح برخی از موضوعات در سریال در واقع نقد و به چالش کشیدن آنها بوده است. نقدهایی که با اغراض سیاسی، دعواهای جناحی، حسادت و به بهانه حضور یک موسسه فرهنگی همانند «اوج» برای زیر سوال بردن کلیت سریال مطرح می‌شود طبیعتا آدم را اذیت می‌کند. به هر حال فکر می‌کنم باید هر اثری را منصفانه نقد کرد.

 

 چرا «پایتخت ۵» درگیر حاشیه شد؟

این کاگردان در پاسخ به این پرسش که چرا فصل پنجم «پایتخت» تا این اندازه درگیر حاشیه شد؟، مجموعه‌ای از عوامل را در این موضوع سهیم دانست و توضیح داد: یکی از دلایل مهم را می‌توان ماهیت سریال «پایتخت» دانست که سریالی پُربیننده است؛ سریالی که در جذب مخاطب موفق بوده و توانسته در جامعه ایجاد جریان کند. به هر حال همین که جامعه درباره‌ی این سریال صحبت می‌کند و آن را به نقد می‌کشد، نشان‌دهنده این است که این سریال دیده شده است. 

 

او فضای مجازی را از دیگر دلایل زیاد بودن حواشی سریال «پایتخت ۵» برشمرد و یادآور شد: در سال‌های اخیر فضای مجازی بسیار رونق گرفته است. پیشتر وقتی سریالی ساخته می‌شد، رسانه‌های رسمی درباره آن نظر می‌دادند و ما هم می‌خواندیم و مورد بررسی قرار می‌دادیم. اما در چند سال اخیر فضای مجازی به عنوان عامل سوم به حلقه ارتباط ما با مخاطب اضافه شده است که به حق و ناحق باعث ایجاد حاشیه‌ و ضررهایی می‌شود که به نفع هیچکس نیست.

 

مقدم با تاکید بر اینکه صحت اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی مشخص نیست، گفت: ممکن است فردی مطلبی را بر اساس حدسیات خود در فضای مجازی منتشر کند و همان مطلب در رسانه‌های اجتماعی تبدیل به یک جریان می‌شود و عده‌ای هم آن مطلب را تفسیر و نقد کنند. در حالی که اصل مطلب از پایه اشتباه است. به هر حال وقتی منبع موثقی برای گرفتن اخبار موثق وجود نداشته باشد، خود به خود در این شرایط به حاشیه‌ها دامن زده می‌شود.

 

او خاطرنشان کرد: از طرفی به جای آنکه ما در جامعه اختلاف‌ها و مشکلاتمان با یکدیگر را کنار بگذاریم و به حل بحران‌ها بپردازیم، یک سریال را بهانه می‌کنیم تا جناح دیگر را بکوبیم. «پایتخت ۵» هم بهانه‌ای برای حساب‌کشی‌های جناحی شد؛ به عنوان مثال فلان گروه، حزب یا جناح با سازمان «اوج» مشکل دارد و حالا «پایتخت ۵» بهانه‌ خوبی است که این موسسه را زیر سوال ببرد؛ یا به عنوان مثال جناحی با تلویزیون مشکل دارد و اساسا دوست ندارد که تلویزیون ارتباط خوبی با مخاطب داشته باشد و چون «پایتخت» توانسته این ارتباط را برقرار کند، مجبورند که سریال را بزنند. چون عذاب می‌کشند از اینکه تلویزیون باعث شده که مردم سرگرم بشوند. در کل دلایل مختلفی دارد، ولی واقعا هیچ‌کدام از آنها به خود «پایتخت» مربوط نمی‌شود.

 

سریال پایتخت 5,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

جای داعش در سریال «پایتخت» بود؟

مقدم همچنین با اشاره به انتقادهایی که درباره طرح مسائل جنگی در سریال نوروزی «پایتخت ۵» عنوان شد، توضیح داد: در همه قسمت‌ها و فصل‌های «پایتخت»، داستان به گونه‌ای طراحی شده که این خانواده را در شرایط بحرانی خاصی قرار می‌دهد و آنها را محک می‌زدند تا به توانایی‌ها و نقطه‌ضعف‌هایشان پی ببرد؛ به عنوان مثال در «پایتخت ۳» وقتی بحث کشتی و بحران «نقی» پیش می‌آید، خانواده نیز دچار چالش می‌شود، اما در کنار هم اختلاف‌ها را کنار می‌گذارند و به این نتیجه می‌رسند که تا وقتی «نقی» خودخواهی را کنار نگذارد و خودش را قوی نکند، نمی‌تواند برنده کشتی باشد. در سایر فصل‌ها نیز این شرایط بحرانی به گونه‌های مختلفی وجود داشت.

 

او یادآور شد: در «پایتخت ۵» نیز خانواده در شرایط سخت‌تری مثل داعش و جنگ سوریه قرار گرفته است. اتفاقا روابط خانوادگی و دوستی این خانواده در مواجهه با این بحران بهتر و بیشتر بیان می‌شود. خانواده در خطر است و ما می‌بینیم اعضای خانواده که پیش از آن مدام با هم کل‌کل داشتند، چطور در این شرایط بحرانی و برای حفظ کیان خانواده با هم همدرد می‌شوند و جانشان را برای هم می‌دهند. بهتر از این چطور می‌توان یک خانواده را در شرایط سخت ارزیابی کرد و به تصویر کشید؟

 

حضور داعش در سریال هیچ ارتباطی با «اوج» ندارد

مقدم در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تاثیرات همکاری با سازمان «اوج» در متن و ساختار سریال، گفت: آقای تنابنده یک طرح سینمایی «پایتخت» را داشت. قصه نسخه سینمایی که قرار بود حدود یک سال و نیم پیش آن را بسازیم و آن زمان اوج و تلویزیونی در کار نبود، به این صورت بود که خانواده «پایتخت» به دلایلی از کشوری هم‌مرز سوریه سر در می‌آورند و از آنجا با داعش مواجه می‌شوند. از همان ابتدا خط اصلی قصه همین بود.

 

او با اشاره به اینکه به تصویر کشیدن این قصه پروژه‌ای پرهزینه بود، افزود: طبیعتا تولید این قصه کار سخت و پرهزینه‌ای بود و نیاز به تجهیزات و ادوات جنگی و مشاوره‌های نظامی و سیاسی داشت. بر همین اساس ما با موسسه «اوج» ارتباط گرفتیم و از آنها کمک خواستیم. موسسه «اوج» سوژه را پسندید و اعلام آمادگی کرد. وقتی هم که سوژه را به تلویزیون دادیم، تصمیم گرفته شد که این نسخه تبدیل به سریال شود. در نهایت «پایتخت» در تعامل سه‌گانه‌ای میان ما، تلویزیون و موسسه «اوج» ساخته شد؛ بنابراین نه کسی سفارشی داد و نه موضوعی به ما اعمال شد. درست است که همکاری وجود داشت، ولی هیچ اجحاف و اجباری در کار نبود.

 

سریال پایتخت 5,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

از ساخت «پایتخت ۵» پشیمانید؟

کارگردان سریال‌های «علی‌البدل» و ««مدینه» در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود این حجم از حواشی، از ساخت سریال «پایتخت ۵» پشیمان هستید؟، بیان کرد:  نه تنها پشیمان نیستم، بلکه به آن افتخار هم می‌کنم و با گردن افراشته می‌گویم که «پایتخت ۵» قوی‌ترین فصل این سریال است و از چهار فصل قبلی به مراتب خوش‌قصه‌تر و خوش‌ساخت‌تر است.

 

مقدم یادآور شد: استقبال گسترده مردم از جناح‌های مختلف داخلی و خارجی بیانگر موفق بودن سریال «پایتخت ۵» است. برخی از هموطنان ما در خارج از کشور فارغ از اختلاف‌های سیاسی و اعتقادی که ممکن است با ما یا جمهوری اسلامی داشته باشند و از آن سو کسانی که جانشان را در این مسیر گذاشتند و شهید مدافع حرم شدند و طیف مذهبی کشور، با این سریال ارتباط برقرار کردند و این نشان می‌دهد که فصل پنجم قوی‌ترین فصل از مجموعه «پایتخت» است.

 

محال است بخشی از سریال بدون هماهنگی حذف شده باشد، مگر یک مورد

مقدم درباره اعتراض برخی از بازیگران سریال مبنی بر حذف بخش‌هایی از سریال «پایتخت ۵»، گفت: امکان ندارد قسمتی از سریال بدون هماهنگی روی آنتن برود یا از پخش حذف شود؛ یعنی امکان ندارد سانسور و ممیزی اتفاق افتاده باشد که من در جریان آن نباشم؛ البته به جز یک مورد که آن حذف رقص «ارسطو» در مراسم ختنه‌سورون «بهروز» بود که در بازپخش حذف شد و من نیز به این موضوع اعتراض کردم و دیگر تکرار نشد.

 

او گفت: مطمئن باشید که در سایر موارد عنوان شده که تصمیم نهایی را بنده گرفتم. در «پایتخت»‌های دیگر نیز این حرف‌ها مطرح شد، ولی به جرأت می‌گویم که «پایتخت ۵» کمترین سانسورها و ممیزی‌ها را داشته است. به این علت که تلویزیون، دوستان پخش و موسسه «اوج» این سریال را دوست داشتند و پای کار ایستادند تا سریال با کمترین آسیب روی آنتن برود.

 

کارگردان مجموعه‌های «پایتخت» تاکید کرد: اگر بخش‌هایی از سریال حذف شده بنا به مصالحی بوده که بنده به تشخیص خودم اجازه حذف دادم؛ البته این بخش‌ها و موارد بسیار جزئی بودند. 

 

فصل ششم «پایتخت» ساخته می‌شود؟

اما سیروس مقدم در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ساخت فصل ششم سریال پایتخت گفت: اگر سه شرط برآورده شود؛ حتما. شرط اول اینکه آیا مردم تمایلی به دیدن ادامه «پایتخت» دارند؟ و آیا مردم دوست دارند باز هم از خانواده «پایتخت» حرف‌های جدید را بشنوند؟. شرط دوم اینکه آیا مدیران فرهنگی، مدیران سازمان و مدیران تربیتی و آموزشی ما اعتقادی به برآورده کردن این نیاز مردم دارند که بخواهند روی آن سرمایه‌گذاری کنند؟؛ و شرط سوم که مهمترین است، آیا نویسندگان «پایتخت» حرف جدیدی برای گفتن دارند؟ چراکه به هر حال توقعات مردم از «پایتخت» به مراتب بالاتر رفته است و اگر قرار است به ورطه تکرار بیفتیم، ترجیح می‌دهیم که ادامه ندهیم  و مردم خاطرات خوشی از همین پنجگانه «پایتخت» داشته باشند. 

 

فاطمه خلیلی

 

 

isna.ir
  • 17
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۱۰
جدیدترین
قدیمی ترین
عزيز جان تو رو خدا يمن رو هم آزاد كنيد
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش