اولین برنامه ساعت ۲۵ در سال جدید که با حضور پیروز ارجمند آهنگ ساز و مدیر کل اسبق دفتر موسیقی ارشاد و علیرضا بدیع شاعر و ترانه سرا روی آنتن رفت، با انتقاداتی تند از سیاست های موسیقایی سازمان صدا و سیما همراه شد. بعضی از این انتقادهای تند و تیز این برنامه را که هر جمعه ساعت ۳۰ دقیقه بامداد با اجرای امیرحسین مدرس از شبکه ۵ پخش می شود در ادامه می خوانید.
پیروز ارجمند و علیرضا بدیع مهمانان برنامه این هفته ساعت ۲۵ بودند که با موضوع نقد و بررسی تیتراژهای نوروز ۹۷ و تحلیل نقش موسیقی در برنامه های تلویزیون در کنار امیرحسین مدرس قرار گرفتند و به گپ و گفت پرداختند. در آغاز این گفت وگو امیرحسین مدرس نظر مهمانان برنامه را درباره نحوه پرداخت سیما به مقوله موسیقی درایام عید جویا شد. پیروز ارجمند در این باره گفت: در مجموع اتفاقات خوبی در این دو هفته رخ داد و از همه ژانرهای موسیقی و همه طیف ها خوانندگان خوبی به سیما دعوت شدند و در مجموع تنوع خوب بود. اما شاهد حضور برخی از هنرپیشگان بودیم که خواننده شده اند و این که بگوییم آیا خوانندگان خوبی هستند، جای پرسش دارد.
وی افزود: جای موسیقی محلی و سنتی ما خالی بود و این پرسش پیش می آید که چرا صدا و سیما به موسیقی محلی و سنتی ما بی مهری می کند که همه افتخار و دارایی ماست و فقط به پاپ می پردازد و این نقطه ضعف سازمان در این ایام بود.
تا به کی سازمان قصد دارد ساز را در سیما نشان ندهد؟
ارجمند درباره سیاست های سازمان صدا و سیما در زمینه موسیقی اظهار کرد: تا به کی سازمان قصد دارد ساز را در سیما نشان ندهد، آیا با نشان دادن اسلحه، مردم اسلحه به دست می گیرند یا با نشان دادن مواد مخدر مردم معتاد می شوند. اگر ساز هم نشان دهد، مردم با دیدن ساز، ساز به دست نمی گیرند.
به ما موسیقی دانان بگویند دلایل نشان ندادن ساز چیست؟ !
این آهنگ ساز در ادامه گفت: مقام معظم رهبری درباره موسیقی نظرات روشنگرانه ای دادند و در مورد موسیقی فاخر و ارزشمند نظرات روشنی داشته اند. زمانی که شهرام ناظری با صدای خود شعر حافظ و مولانا را در کنار نوازنده ای که او هم در کمک به ارائه این موسیقی عرفانی می نوازد، هنرنمایی می کند چرا باید نوازندگی او را نشان ندهیم. من به عنوان موسیقی دانی که سی ویک سال است کار حرفه ای می کنم این تقاضا را دارم که به ما موسیقی دانان بگویند که چرا سازمان ساز را نشان نمی دهد و دلایل این کار چیست؟
سهم ما از موسیقی ملی چقدر است؟
علیرضا بدیع در تکمیل سخنان پیروز ارجمند افزود: این که سهم ما از موسیقی ملی چقدر است باید مشخص شود. موسیقی ملی چه نوع موسیقی است؛ آیا موسیقی است که گروه ها یک شبه در آن مد می شوند و همه گیر می شود و میزان اتمام خرید بلیت در کسری از دقیقه مد نظر است یا خیر موسیقی فاخری که ریشه آن در آثار گذشتگانی نظیر همایون خرم بودو اکنون عزیزانی نظیر آریا عظیمی نژاد آن را راهبری می کنند. مقصود شکل دوم است اما متأسفانه جای آن در تلویزیون خیلی خالی است.
چرا ابراهیم تاتلیس آری، شجریان نه؟
پیروز ارجمند در تکمیل سخنان علیرضا بدیع گفت: اتفاق جالبی که امسال در یکی از سریال ها افتاد، این بود که ما صدای خواننده ترک ابراهیم تاتلیس را در یکی از سریال ها شنیدیم؛ این خواننده خوبی است اما فکر کردم که چرا استاد شجریان در سیما نمی خواند؛ ابراهیم تاتلیس قابل احترام اما چرا به این طرف توجه نمی کنیم؟ چرا به خوانندگان جوان فرصت نمی دهیم؟ ما تعداد زیادی خواننده خوب داریم و موسیقی محلی ما موسیقی غنی و سرشاری است و مردم لذت می برند. چرا به ظرفیت های موجود کم توجهی می کنیم؟
تیتراژ «پایتخت» به دلیل اصالت و محلی بودن، در ذهن مخاطب جا باز کرد
پس از صحبت های این هنرمند و پخش تیتراژ مجموعه «یک یک» با صدای علیرضا عصار و قطعه «مه دخت» از حجت اشرف زاده، تیتراژ سریال «پایتخت» با صدای حمید ترکاشوند پخش شد و علیرضا بدیع درباره این کار گفت: این اشعار از ادبیات کلاسیک ماست و برخی از این اشعار برگرفته از ادبیات شفاهی مازندران است و این کار دستکاری شده و ممکن است با این دستکاری برخی کلمات تغییر نادرست پیدا کند. اما در مجموع کار خوبی بود.
ترانه «عید» آشتی سیما با جوانان است
پس از این کار علیرضا بدیع درباره قطعه عید تیتراژ برنامه «اینک بهار» با صدای کامران تفتی و رستاک حلاج اظهار نظر کرد. پیروز ارجمند هم در این باره گفت: به نظر من این کار جوانانه ترین موسیقی عید بود.
قطعه «فصل بی تکرار» از رضا یزدانی که تیتراژ سریال «تعطیلات نوروزی» بود، کار دیگری بود که مورد نقد مهمانان برنامه قرار گرفت. پیروز ارجمند ضمن تسلیت به رضا یزدانی بابت درگذشت پدر این هنرمند و تبریک به علی اوجی در حمایت از موسیقی کار این تیتراژ را از کارهای خوب امسال دانست.
تیتراژ سریال هیئت مدیره با صدای احسان کرمی قطعه دیگری بود که به معرض نقد مهمانان این برنامه گذاشته شد. علیرضا بدیع در این باره گفت: این کار موسیقی فولکلور و محلی خراسانی است و بسیار کار زیبایی است و با تنظیم جدیدی احسان کرمی آن را خوانده است. احسان سعی کرد لهجه بیرجندی را تقلید کند که موفق بود و ترانه موفقی دارد.
پیروز ارجمند هم در این باره گفت: کاش احسان کرمی این کار را نخوانده بود زیرا در کار محلی ظرافت خاصی وجود دارد و ظرایفی در این گویش است که کاش خواننده محلی این کار را خوانده بود.
«آرزو این است» با صدای فریدون آسرایی و ترانه حسین قیاسی، قطعه دیگری بود که از نظر مهمانان برنامه کار موفقی بود و به عقیده علیرضا بدیع این ترانه دومین کار موفق در تیتراژهای نوروزی بود و دکتر ارجمند هم این کار را موفق دانست.
- 14
- 1