جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۸:۵۰ - ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۷۴۳۵
رادیو و تلویزیون

انتقاد جامعه شناسان از رویکرد صداوسیما در نگاه‌های کلیشه‌ای به مسأله جنسیت؛

صداوسیما و دامن زدن به مرد سالاری

برنامه دورهمی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

صداوسیما خواسته یا ناخواسته دیدگاه‌های جامعه شناختی را در قالب برنامه‌های اجتماعی و تولیدات داستانی به مخاطب عرضه می‌کند. دیدگاه‌هایی که الزاماً نگاه رسمی رسانه ملی نیست ولی از رسانه ملی منتشر می‌شود و بیننده را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. تأثیرات اجتماعی صداوسیما برمخاطبانش موضوعی است که از اوایل دهه پنجاه شمسی در ایران باب گفت‌و‌گو درباره آن باز شد و هنوز هم جامعه شناسان پیگیر این تأثیر هستند.

 

 

یکی از آخرین نمونه‌های پرداخت علمی به برنامه‌های صداوسیما و تأثیر اجتماعی آن در نشست تخصصی حلقه مطالعاتی مسائل اجتماعی زنان انجمن جامعه شناسی ایران، انجام شد. نشست تخصصی «بازنمایی جنسیت در برنامه‌های سیمای ملی با تأکید بر برنامه دورهمی»، با حضور استادان جامعه شناسی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

مهران مدیری و نگاه صداوسیما به مسأله جنسیت

در این نشست برنامه تلویزیونی «دورهمی» که عنوان پر بیننده‌ترین برنامه تلویزیون در نوروز امسال را به دست آورد، از نگاه جامعه شناسی نقد شد. دورهمی نمونه خوبی از یک برنامه پر طرفدار تلویزیونی است که در آن مسائل روز جامعه در استندآپ‌های مهران مدیری بیان می‌شد.

 

 نویسندگان این برنامه همچنین تلاش می‌کردند متناسب با موضوع انتخابی برنامه، سؤالاتی را از حضار در استودیو مطرح کنند و آنان را به چالش بکشند. اما این برنامه لایه زیرینی داشت، که توجه جامعه شناسان ایرانی را به خود جلب کرد.

 

دکتر مهدی منتظرقائم عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، با تأکید بر نقش صدا و سیما در تثبیت این کلیشه‌ها گفت گفتمانی در برنامه دورهمی بین مجری و سازنده این برنامه مهران مدیری که یک مرد متوسط سنتی و عرفی ایرانی است و زنان شرکت‌کننده به‌عنوان میهمان برنامه که نقش کلیشه‌های جنسیتی در جامعه را پذیرفته‌اند، شکل می‌گیرد که نشان می‌دهد این گفتمان بر اساس نگاهی مشترک از هر دو طرف شکل گرفته است.

 

وی ادامه داد: باید در تحلیل هر دو طرف را مد نظر قرار داد صرف اینکه یک برنامه ساز را مورد نقد قرار داد، در واقع نادیده گرفتن قالب مشارکتی برنامه است. هرچند در این آیتم مشارکتی نوع مخاطب، پوشش و... پیش‌بینی شده و صداوسیما جانب احتیاط را رعایت می‌کند اما با این حال نقش‌ها و گفت‌و‌گوهایی که در این فضا شکل می‌گیرد خواسته یا ناخواسته پذیرش تسلط مردانه و فرودستی زنانه است.

 

تضاد زن سنتی و مدرن در رسانه ملی

دکتر اعظم راودراد عضو هیأت علمی دانشگاه تهران دیگر سخنران نشست «بازنمایی جنسیت در برنامه‌های سیمای ملی با تأکید بر برنامه دورهمی»، درباره نقش مهران مدیری دربرنامه دورهمی، گفت: مهران مدیری به‌عنوان یک هنرمند، شخصی خلاق است و بحث ما اینجا بحث ارزشیابی توان هنری او نیست بلکه هدف ما پرداختن به مسائل اجتماعی نهفته در این آثار است. معمولاً رسانه‌ها کمتر باورهای موجود را به چالش می‌کشند و این چندان عجیب نیست. پس ابتدا باید درباره تحلیل جنسیتی در برنامه‌های صداوسیما سخن گفت البته در این باره تحقیقات مفصلی شده اما در جمع‌بندی می‌توان گفت تضاد بین زن سنتی و مدرن در سیمای ملی مشهود است.

 

راودراد در بخش دیگری از سخنانش به نقش رسانه ملی در بازتولید کلیشه‌های جنسیتی پرداخت و درباره نمونه‌هایی از پرداختن به این کلیشه‌ها در برنامه دورهمی، گفت: از سوی مهران مدیری؛ مجری این برنامه با مفاهیم جنسیت زده‌ای مانند مردان مطیع زنان به مثابه امری طنزآلود مطرح می‌شود، که البته طرح این موضوع به جا بوده اما نه با کلامی غیر تخصصی.

 

این ضعف به‌دلیل فقدان کارشناس‌ها و متخصصین حوزه جنسیت در نظارت بر محتواست که در اکثر نقاط جهان به‌دلیل اهمیت توسعه جنسیتی، این نظارت در حوزه فرهنگی وجود دارد. اما در سیمای ملی ما و برنامه‌های پرمخاطب، مثل دورهمی دیده نمی‌شود یا اینکه در جای دیگری در واکنش به زنانی که برای حضور در ورزشگاه دست به تغییر چهره یا به عبارتی مقاومت زده‌اند، دست به تمسخر می‌زند و آن را بی‌مورد می‌داند. از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد طرح موضوع«صیغه» به‌عنوان یک امرپذیرفته اجتماعی و در راستای حمایت از زنان است.

 

چرا مهران مدیری سراغ «زن ذلیلی» می‌رود؟

استاد مطالعات فرهنگی با اشاره به سابقه تولیدات تلویزیونی مهران مدیری از دهه ۷۰ تاکنون، اذعان کرد: در تمامی این برنامه‌ها تاکنون که تحلیل برنامه دورهمی مدنظر ماست، همچنان غلبه زن سنتی را می‌بینیم، همراه با اغراق‌هایی که به طنز برمی‌گردد. البته او هم زن و هم مرد را هجو می‌کند. اما بحث این است که در عین این هجوسازی، کلیشه‌های مسلط جنسیتی را همچنان پررنگ و موقعیت مسلط مردانه را می‌بینیم که در برنامه دورهمی به شکل آشکار و نهان، حمایت می‌شود.

 

وی ادامه داد: مثلاً مهران مدیری از واژه «زن ذلیلی» زیاد در برنامه‌هایش استفاده می‌کند. یا وقتی در سریالی دیگر از او، مردی با همسرش با محبت رفتار می‌کند، مورد تمسخر قرار می‌گیرد. بنابراین مدیری در کل دفاع مردانه از موقعیت مردانه مسلط در جامعه می‌کند و این در برنامه دورهمی نیز دیده می‌شد. تصویری که او از مردان مطیع در برنامه‌ها و ساخته‌هایش نشان می‌داد و به تمسخر می‌کشید تاحدی پارادوکسیکال بود.

 

راودراد، با اشاره به بخش نمایشی برنامه دورهمی، گفت: در دورهمی، مردان فرصت طلب و مادی‌گرا اما زنان ساده لوح و فاقد قدرت تشخیص، نشان داده شدند. همین خصوصیات را در یکی از بخش‌های دورهمی، کاراکتری به نام«قیمت» وجود داشت که ویژگی بارز او زرنگی است اما همسری کاملاً مطیع داشت که معایب شخصیتی او را حسن می‌دید.

 

صداوسیما و دامن زدن به مرد سالاری

شیما شعاعی، کارشناس علوم ارتباطات و عضو حلقه مطالعاتی مسائل اجتماعی زنان نیز در این نشست، درباره کارکرد صداوسیما در ساخت و بازنمایی باورهای فرهنگی، تأکید می‌کند: از آنجایی که سیمای جمهوری اسلامی یک رسانه ملی و سراسری است، بازنمایی‌های آن شناخت و باور عمومی درباره واقعیت را شکل می‌دهد و تجربه ما از بررسی برنامه‌های مختلف تلویزیون نشان می‌دهد بازنمایی‌های جنسیت زده و تبعیض‌آمیزی در این رسانه تولید و بازتولید شده است. پس می‌توان نتیجه گرفت سیمای ملی ما طی ۴۰سال گذشته برخلاف آنچه در قانون اساسی مبنی بر برابری زنان و مردان و همه احاد جامعه آمده است، عمل کرده البته در این راستا باید در نظر داشت این بازنمایی بر مبنای گفتمان موجود که همان مردسالاری است، شکل گرفته است.

 

پارسا احمدی

 

 

iran-newspaper.com
  • 12
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش