دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۵:۰۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۵۰۰۸۹۱
رادیو و تلویزیون

چرا صداوسیما آیینه تمام‌نمای وضعیت فعلی کشور نیست؟

تلویزیون,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
یک مدرس دانشگاه و روزنامه‌نگار پیشکسوت بر این باور است که وقتی انتقادها و نظرات مردمی درباره موضوعات مختلف در صداوسیما جایی ندارد، طبیعی است که مردم به صداوسیما نیز معترض باشند.

بیژن نفیسی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه چرا برنامه‌ها و خصوصا بخش‌های خبری صداوسیما آیینه تمام‌نمای وضعیت فعلی کشور نیست؟، اظهار کرد: نگاه مدیران بخش خبری صداوسیما، جامع و فراجناحی نیست و تا زمانی هم که این نگاه فراجناحی وجود داشته باشد، صرفا آن بخشی از اخبار انعکاس داده می‌شود که برای نگاه مدیریتی بیشتر حائز اهمیت است؛ البته این مشکل تنها شامل صداوسیما نمی‌شود و هر رسانه‌ای که این نگاه جامع و فراجناحی را نداشته باشد، درگیر مشکلات زیادی خواهد شد.

 

او با تاکید بر لزوم رعایت اصل چندصدایی در صداوسیما، یادآور شد: شاید اگر از تمام جناح‌های مطرح نمایندگانی در صداوسیما حضور داشته باشد یا به آنها فرصت ابراز عقیده داده شود، تا اندازه‌ای مشکل برجسته‌سازی اخبار در صداوسیما برطرف شود.

 

این روزنامه‌نگار پیشکسوت خاطرنشان کرد: عملکرد صداوسیما باید به گونه‌ای باشد که مردم را از مراجعه به رسانه‌های خارجی برای دریافت اخبار و اطلاعات بی‌نیاز کند. این در حالی است که عملکرد صداوسیما اصلا به‌گونه‌ای نیست که مخاطبان را جذب کند و منعکس‌کننده تمام رویدادهای جامعه باشد. امروزه ما برای دریافت اطلاعات باید به منابع دیگری جز صداوسیما رجوع کنیم تا جزئیات رویدادها را متوجه شویم و این اصلا اتفاق خوبی نیست.

 

نفیسی با تاکید بر اینکه حق مسلم افراد است که بدانند در جامعه‌شان چه اتفاقاتی در حال وقوع است، گفت: به عنوان مثال اگر قیمت اقلام گوناگون تغییر می‌کند باید در صداوسیما به این موضوع پرداخته شود، با کارشناسان گفت‌وگو شود و تحلیل‌هایی نیز ارائه شود. اما در این میان باید به این نکته نیز توجه کرد که در این تحلیل‌ها نباید همه یک‌نظر باشند و باید حتما موافق و مخالف در کنار هم قرار بگیرند و تشخیص درست یا غلط بودن هر موضوعی بر عهده مخاطبان گذاشته شود.

 

این مدرس ارتباطات با اشاره به گفته امام خمینی (ره) درباره صداوسیما مبنی بر اینکه صداوسیما باید دانشگاه باشد، اظهار کرد: حضور عقاید و جناح‌های فکری مختلف مخاطب را مجبور به تفکر می‌کند و همین امر به افزایش درک و سواد رسانه‌ای جامعه نیز کمک می‌کند و به نوعی شبیه‌سازی محیط دانشگاهی محسوب می‌شود.

 

نفیسی همچنین با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی درست در صداوسیما، خاطرنشان کرد: هر اندازه که ما در رسانه‌های رسمی و به ویژه صداوسیما اطلاع‌رسانی درستی داشته باشیم، سازمان‌ها و نهادهای خارجی را از دستیابی به اهدافشان دورتر می‌کنیم. در حال حاضر تلویزیون و رادیوهای زیادی به زبان فارسی در خارج کشور در حال فعالیت هستند و به تازگی نیز خبرهایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه قرار است شبکه‌ای ۲۴ ساعته به زبان فارسی راه‌اندازی شود و روزنامه ایندیپندنت (Independent) نیز می‌خواهد نسخه‌ای به زبان فارسی منتشر کند.

 

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه «قطعا اگر رسانه‌ای نتواند اطلاع‌رسانی درست داشته باشد، با مشکلات زیادی در جامعه مواجه می‌شود»، اظهار کرد: ما باید مردم خودمان را محرم بدانیم و بگذاریم آنها نیز در جریان امور قرار بگیرند. درست همانند این است که پدر خانواده‌ای با مشکلات مالی زیادی مواجه باشد، ولی بخواهد به زور در مقابل خانواده اینگونه وانمود کند که انگار اصلا هیچ مشکلی وجود ندارد؛ در صورتی که باید همه خانواده را در جریان بگذارد و از گمراهی آنها جلوگیری کند.

 

او با اشاره به جایگاه اعتراض‌های مردمی در اخبار صداوسیما، تاکید کرد: اگر مردم نسبت به کمبودی اعتراض دارند و این اعتراض آنها در صداوسیما پوشش داده نشود، ولی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بیگانه با بازخورد زیادی همراه شود، طبیعتا مردم به این رویکرد صداوسیما نیز اعتراض خواهند کرد. صداوسیما باید بداند که خیلی بهتر است اگر خودش به سراغ مردم برود و دغدغه‌های آنها را پوشش دهد تا اینکه این فرصت را در اختیار رسانه‌های بیگانه قرار بدهد تا آنها نیز به هر صورت که می‌خواهند رویدادها را منعکس کنند.

 

نفیسی در پاسخ به این پرسش که صداوسیما چقدر با جامعه همراه است؟، گفت: گاهی این همراهی وجود دارد، اما متاسفانه با افراط و تفریط؛ به این معنی که برخی از رویدادها با مقصودهای سیاسی در این رسانه منعکس می‌شود و برخی رویدادها نیز با مقصودهای دیگری اصلا پوشش داده نمی‌شود. این درحالی است که باید حد میانه‌ای در پوشش اخبار وجود داشته باشد و برجسته‌سازی‌ها بر اساس ارزش خبر باشد و موضوعی که اصلا ارزش خبری ندارد برجسته‌سازی نشود! چراکه مخاطب این اخبار را باور نمی‌کند و نسبت به رسانه بی‌اعتماد می‌شود.

 

 

  • 20
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش