دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۳۷ - ۰۳ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۰۶۳۷
رادیو و تلویزیون

صدا و سیمای افسرده و سریال‌هایی که می‌خواهند اشک بیننده را درآورند

سریال های غمگین,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

در سال‌های گذشته حداقل یک شبکه تلویزیونی تلاش می‌کرد با پخش سریالی کمدی، شور و نشاطی را در ساعت‌های انتهایی شب به خانواده ها هدیه کند، اما مدتی است دیگر خبری از سریال‌های طنز نیست و کارگردان‌ها و بازیگران محبوبی مانند رضا عطاران و سعید آقاخانی عطای تلویزیون را به لقایش بخشیده اند و عمده فعالیت‌شان را معطوف به سینما کرده اند، حتی طنزپردازانی مانند جواد رضویان و مهران مدیری در سریال های تلویزیونی دیده نمی شوند و عیار طنز جعبه جادویی در ایران به شدت افت کرده است. از سوی دیگر سریال های جدید رسانه ملی قصه‌هایی بر پایه اختلاف میان اعضای خانواده، اعتیاد، کلاهبرداری، فساد، قتل، خشونت و ... دارند که نه تنها حال مردمِ خسته از فشارهای اقتصادی را بهتر نمی‌کند بلکه غم سرنوشت نقش اول مجموعه های تلویزیونی هم به غصه‌های‌شان می افزاید.

 

بی‌قراری برای گریه

این روزها سه سریال ملودرام از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود که یکی از آنها «بی‌قرار» است؛ سریالی که فصل دوم آن به نویسندگی و کارگردانی فلورا سام پس از چهار سال وقفه سرانجام روی آنتن شبکه دو رفت. اگرچه وقفه چند ساله در پخش فصل دوم این مجموعه دلیل مشخص و روشنی نداشته و ممکن است همین وقفه طولانی باعث لطمه خوردن به کار هم شده باشد اما تلویزیون با پخش خلاصه‌ای از فصل اول، تلاش کرد داستان را برای مخاطب یادآوری کند. «بی قرار» داستان زندگی زنی به نام «رعنا» با بازی لاله اسکندری را روایت می‌کند که با فرار از خانه پدری در ۱۶ سالگی به امید زندگی بهتر و رفاه درگیر مشکلات و مسائل مختلف می‌شود.

 

همسرش «رامین پایور» با نقش آفرینی کامران تفتی، «رعنا» را وادار به حمل و پخش مواد مخدر کرده و از طرفی تنها دختر دو ماهه‌شان را به خانواده‌ای به نام «فروهر» فروخته و «رعنا» پس از آزادی از زندان درصدد باز پس گرفتن فرزند خود است. او با ترفندی وارد خانواده فروهر شده تا به دخترش «هانیه» نزدیک‌تر شود. «رعنا» در کنار تلاشی که برای بازپس گرفتن فرزندش می‌کند، به دنبال رضایت و حمایت پدرش است که درنهایت تا حدودی می‌تواند این رضایت را به دست بیاورد.

 

فلورا سام، نویسنده و کارگردان سریال «بی‌قرار» درباره‌ علت پخش این مجموعه‌ آن هم در شرایطی که مخاطبان نیاز به تماشای برنامه‌ها و مجموعه‌های نشاط‌آور دارند، به ایسنا گفت: شاید چهار سال قبل که این سریال ساخته شد، این‌قدر فشار عصبی روی مخاطب نبود. اگر مدیریت سازمان صداوسیما را عهده‌دار بودم، پخش سریال‌ها را تقسیم‌بندی می کردم و در کنار کارهای ملودرام جدی، مجموعه‌های طنز نیز پخش می‌کردم؛ بنابراین این مشکل منِ فیلمساز نیست بلکه به عدم برنامه‌ریزی سازمان صداوسیما برمی‌گردد که همزمان چند سریال‌ ملودرام را پخش می‌کند.

 

کارگردان سریال «بی‌قرار» در پاسخ به این سوال که قصه‌ این سریال تا چه میزان در جامعه فراگیر است، گفت: طرحی که ارائه می‌دهیم از سوی تلویزیون تصویب می‌شود، به ما می‌گویند آن را بنویسیم و سرانجام کار به تولید می‌رسد. شخصا در حال حاضر دو کار آماده تولید دارم که یکی از کارها ملودرام است و البته ملودرام آن تا این حد شدید نیست و دیگری کار طنز است که اگر به من بگویند کدام را ترجیح می‌دهید بسازید، ترجیح می‌دهم کار طنز بسازم. چرا فقط از سریال «بی‌قرار» صحبت می‌شود که مناسب جامعه نیست؟! مگر موضوع سریال‌های دیگر بهتر است؟ آنها نیز خیانت، غصه و گریه در قصه‌شان دارند. در هر صورت این مسئله به من ارتباطی پیدا نمی‌کند.

 

تلویزیون نمی‌گذار طنز بسازند!

فلورا سام در ادامه گفت: سال گذشته بر سر ساخت مجموعه طنز، با مدیر مربوطه تلویزیون بحث کردم که به من می‌گفت سلیقه‌اش طنز نیست و من هم گفتم سلیقه شما مهم نیست و جامعه نیاز به طنز دارد. بنابراین این که تلویزیون سریال‌های طنز پخش نمی‌کند و تعداد سریال‌های ملودرام افزایش پیدا کرده، دیگر دست من نیست. این انتقادها نیز متوجه من نمی شود بلکه برای کسانی است که در تلویزیون برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

این کارگردان تلویزیون با تاکید بر اینکه پخش همزمان سه سریال ملودرام در تلویزیون، اتفاقی تعمدی نبوده، در عین حال گفت: اگر عمدی هم نیست پس مدیران در سازمان صداوسیما چه می کنند؟ در حال حاضر سریال «باغ سرهنگ» از شبکه پنج تلویزیون بازپخش می‌شود، بسیاری از مخاطبان ترجیح می‌دهند این سریال تکراری را ببینند تا اینکه یک سریال جدی جدید ببینند؛ چرا که معتقدند سریال طنز حال‌شان را بهتر می کند.

 

یک سال و نیم است، متن ۵۰ قسمت سریال طنز اجتماعی را آماده کرده‌ام، مجموعه‌ای مثل «باغ سرهنگ» اما اجازه ساخت آن را نمی‌دهند. مرتب تولیدات ملودرام و غصه‌دار. این مشکل من فیلمساز نیست، بلکه به خود تلویزیون و مدیران آن برمی‌گردد. تلویزیون در حال حاضر حق انتخابی به بیننده نداده است و مخاطب هر شبکه‌ای را که می‌بیند گریه و زاری است.

 

مردم احتیاج به طنز و شادی دارند

کارگردان «بی‌قرار» درباره محتوای غمگین این سریال و اینکه چرا در شرایطی که مخاطبان این روزها نیاز به تزریق شادی و امید از طریق رسانه‌ها دارند، چرا پس از مدت‌ها دوری از تلویزیون سراغ کار طنز نرفته است؟ اظهار کرد: برای من هم عجیب است در حال حاضر هیچ‌کدام از شبکه‌ها سریال طنز پخش نمی‌کنند! خوب است که یادآوری کنم از سال گذشته بنده نگارش سریال طنزی را آماده کردم اما اجازه تولید به آن نمی دهند و چرای آن را هم نمی‌دانم. در مورد مسئله طنز و شادی مردم، کاملاً موافق هستم و بنا به نیاز جامعه حس کردم طنز احتیاج داریم، نگارش این مجموعه را نیز خودمحور شروع نکردم، بلکه از سوی تلویزیون این طرح سفارش داده شد من نیز طرح را ارائه دادم و تصویب شد.

 

لااقل سال‌های گذشته شبکه سه سیما مجموعه طنز پخش می‌کرد اما در حال حاضر هیچ سریال طنزی از تلویزیون نمی‌بینیم و این اشکال بزرگی است که تلویزیون با آن روبه‌روست و متاسفانه مدیران توجهی به آن نداشته‌اند. البته اینکه مردم احتیاج به طنز و شادی دارند دلیل بر این نمی‌شود که هر مجموعه‌ای که ساخته می‌شود، طنز باشد، بلکه باید همه نوع ژانری در تلویزیون ساخته شود، اما این اشکال وارد است که اگر قرار است دو سریال درام و اجتماعی از تلویزیون پخش شود، یک سریال طنز هم باید در کنار آن‌ها روی آنتن برود.

 

فلورا سام درباره وضعیت تلویزیون با بیان اینکه، متاسفانه در چند سال اخیر در تلویزیون اتفاقات خوبی نیفتاده، گفت جابجایی اخبار تلویزیون، ماجرای مسعود فراستی، آوردن دختر ۱۶ ساله و اعتراف گرفتن از او و ... اتفاقات بدی است و مرتب هم ادامه دارد، کسی هم کاری به کارشان ندارد. اما اشکالش این است که مخاطب را از دست می‌دهند.

 

 

hamdelidaily.ir
  • 71
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۱۱
جدیدترین
قدیمی ترین
صدا وسیما یعنی دشمن شادی ملت ایران ویعنی شکنجه گر روح مردم ونماد مصیبت
والا از نظر من با این اقتصادی که رو به بالاس این صداو سیما نمیدونم مردم در چه حالی هستم فیلم غمگین تو شبکه ایران زیاده متاسفانه باید بگم من یه کم شادی میخوان مه این فیلم های چرت وپرت مثل همین فیلم اهههه حالم بهم زن...
صدا و سیما میلی
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش