یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۱:۴۵ - ۳۰ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۷۹۳۹
رادیو و تلویزیون

حذف تدریجی «عادل فردوسی پور» از شبکه سه/ چتر حمایتی فروغی بر سر اصولگرایان

عادل فردوسی‌پور,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

 عادل فردوسی‌پور را همه می‌شناسند حتی در دورترین روستاهای کشور هم بعید است که جوانان و میانسالان گزارشگر معروف فوتبال را نشناسند، اما چند زمانی است که چهره و صدای او از رسانه ملی کمتردیده و شنیده می‌شود که همین غیبت شائبه عبور از او جدی کرده است. البته محدودیت درگزارشگری و حضور در برنامه‌های ورزشی که ظاهرا ریشه در اختلافات با مدیران شبکه سه صداوسیما دارد! اوکارگردان برنامه‌ساز و مجری است اما اکنون در جایگاه‌ها مشاهده نمی‌شود.

 

بی‌تعارف محدودیت فردوسی‌پور را نمی‌توان بدون توجه به نقش‌آفرینی مدیر جدید شبکه سه ارزیابی کرد؛ از همان زمان انتصاب فروغی به عنوان مدیر شبکه سه انتقادات زیادی روانه مدیریت صداوسیما شد. فروغی پیش از این رئیس مرکز بسیج سازمان صداوسیما بود و بنابراین نمی‌توان او را فرد باتجربه‌ای در اداره یکی از مهم‌ترین شبکه‌های سیما دانست.

 

او فارغ‌التحصیل کارشناسی ‌ارشد حقوق عمومی دانشگاه امام‌ صادق(ع) است. فروغی سر ناسازگاری با فردوسی‌پور را از همان ابتدا عیان کرد چنانکه در ابتدا به کارلوس پویول، ستاره مطرح فوتبال جهان اجازه حضور در برنامه ویژه جام جهانی را نداد که با دلخوری و قهر فردوسی‌پور همراه شد. پخش نشدن دو هفته‌ای برنامه ۹۰ که با بهانه همزمانی با مسابقات لیگ ملت‌های اروپا آغاز شد و با دامن زدن به یک اظهار نظر فردوسی‌پور کش پیدا کرد، ادامه پروسه عبور از فردوسی‌پور بود. عادل که نمی‌خواست برنامه محبوبش که سال‌ها برای آن زحمت کشیده را از دست بدهد، حتی تن به اجرای برنامه زیر ۶۰ دقیقه برای اولین بار هم داد.

 

‌ ‌سپردن برنامه به شاگرد فردوسی‌پور!

بعد از برنامه موفق بیست هجده ویژه جام جهانی پیش‌بینی می‌شد تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه جام ملت‌های آسیا هم به او سپرده شود، اما فردوسی‌پور جایی در پازل مدیران تلویزیون نداشت و شاگرد او میثاقی اجرای برنامه «آسیا ۲۰۱۹» را برعهده گرفت و با سپردن گزارش بازی‌های ایران به محمدرضا احمدی به بهانه حضور او در امارات، ردی از فردوسی‌پور در جام ملت‌های آسیا باقی نماند. برخی معتقدند میثاقی با علم به اینکه قرار است از او برای کمرنگ کردن فردوسی‌پور استفاده شود، اجرای برنامه «آسیا ۲۰۱۹» را پذیرفته است. با وجود همه حمایت‌های آشکار و پنهان، به نظر نمی‌رسد صداوسیما در غیاب عادل فردوسی‌پور توانسته باشد رضایت مخاطبانش را جلب کند. شاید یکی از نشانه‌های نارضایتی، آمار کسانی باشد که در مسابقه پیش‌بینی برنامه «آسیا ۲۰۱۹» شرکت می‌کنند؛ کمتر از ۴۰۰ هزار نفر در شب بازی تیم ملی آن هم برای مسابقه‌ای که جوایز ۲۰ و ۳۰ میلیون تومانی دارد!

 

‌ ‌آقای فروغی چه در ذهن دارید؟

سکانسی از پروژه عبور از فردوسی‌پور با اعلام نتایج نظرسنجی سازمان صداوسیما رقم خورد، جایی که برنامه ۹۰ که همواره در سال‌های اخیر در جمع پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون بود، این‌بار جایی در فهرست بالانشین‌ها ندارد و پایین‌تر از خندوانه، برنده‌باش و حالا خورشید در رده چهارم قرار گرفته است. برنامه‌ای که با میزان پیامک‌ها و بازخوردها نشان داده که چه میزان طرفدار دارد و حتی در روزهای جام ملت‌های آسیا هم خلأ این برنامه حس می‌شود و حداقل در زمینه فوتبال هیچ‌کدام از برنامه‌ها نتوانسته‌اند جای خالی ۹۰ را پر کنند، فعلاً محبوب مدیران شبکه سه نیست و باید دید این روند تا چه زمانی ادامه دارد.

 

در نهایت پس از مدت‌ها سیاسی‌ترین بازی جام ملت‌های آسیا به فردوسی‌پور رسید تا گزارش کند. دیدار تیم‌های عربستان و قطر از دور سوم رقابت‌های گروهی جام ملت‌ها را گزارش کرد و البته در بخشی از آن انتقادات خود به کی‌روش را علنی کرد و در شرایطی که بازی با نتیجه یک بر صفر به سود قطر در حال پیگیری بود، فردوسی‌پور با اشاره به حرف‌های مسئولان عربستان درباره جدایی ورزش و سیاست گفت: «این جوری هم نبود که عربستانی‌ها باید به قطر ۱۰ تا بزنند و مثلا امارات را یک بر صفر ببرند.» در شرایطی که واکنش‌ها نسبت به حرف‌های مسعود ده‌نمکی پایان ندارد، قطر با پیروزی ۰-۲ مقابل عربستان به مصاف عراق رفت و عربستان نیز به ژاپن برخورد کرد.» اما این گزارش به معنای بازگشت عادل فردوسی‌پور به روزهای اوج و فراغ بال در گزارش و برنامه سازی و... نیست چرا که سایه سیاست ورزی فروغی بر سر فردوسی‌پور است.

 

‌ ‌چتر حمایتی فروغی بر سر اصولگرایان

به هر حال مدیر شبکه سه از هر ابزاری به نمایان ساختن ارادت خود به اصولگرایان استفاده می‌کند، چنانکه حتی شاید اگر از او پرسیده شود دلیل کمرنگ شدن حضور فردوسی‌پور چیست پاسخی خواهد داد که به مسعود ده‌نمکی پاسخ داده است: «زیاد تمایل ندارم در خصوص این مساله اظهارنظر کنم اما برای من و علاقه‌مندان اخراجی‌ها اصلا مهم نیست که عادل فردوسی‌پور در برنامه نود چه چیزی گفته است، فردوسی‌پور عددی نیست که بخواهد درباره اخراجی‌ها حرفی بزند.»

 

عادل فردوسی‌پور با زیرکی خاصی کنایه‌ای به رقیب جدی فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» زد و در بخش معرفی برنامه نود گفت: «اخراجی‌ها اصلا فیلم خنده‌داری نیست.» مسعود ده‌نمکی که از این ماجرا به شدت ناراحت است، درباره جمله معروف عادل فردوسی‌پور که در برنامه نود علیه اخراجی‌ها به کار برد و گفت: «اگر کسی به اخراجی‌های۳ نخندید، به این ماجرا خندید» می‌گوید: «زیاد تمایل ندارم در خصوص این مساله اظهارنظر کنم اما برای من و علاقه‌مندان اخراجی‌ها اصلا مهم نیست که عادل فردوسی‌پور در برنامه نود چه چیزی گفته است، فردوسی‌پور عددی نیست که بخواهد درباره اخراجی‌ها حرفی بزند».

 

‌ ‌نخبه‌کشی با چه هدفی؟

اثرات منفی تلاش برای عبور از فردوسی‌پور از برنامه‌های ورزشی شبکه سه و شبکه ورزش تبعات خودش را نمایان کرد چنانکه با وجود اینکه صداوسیما تمام بازی‌های جام ملت‌های آسیا را تحت پوشش قرار داده و پخش می‌کند، ولی گویا استقبال خاصی از این بازی‌ها نشده است. برنامه‌ای، چون فوتبال آسیایی کمتر از ۲۰۰، ۳۰۰ هزار پیامک دارد در حالی که در گذشته و برنامه‌هایی، چون ۹۰ بیش از ۱/۵ میلیون نفر پیامک می‌زدند و مورد توجه قرار می‌گرفت. دلیل این کاهش مخاطب جز بی‌علاقگی جامعه از رفتارهای سیاسی و تلاش برای محدودکردن نخبگان رسانه‌ای ندارد.

 

نکته قابل تامل و علنی کردن مخالفت مدیر جوان اصولگرا با فردوسی‌پور آن زمانی بود که روابط عمومی شبکه سه صداوسیما اعلام کرد برنامه ۹۰ به دلیل «رفتار غیرحرفه‌ای تهیه کننده و مجری» آن دوشنبه شب پخش نمی‌شود. در بیانیه تند و کم سابقه شبکه سه آمده است که رفتار عادل فردوسی‌پور در پی توقف پخش این برنامه در بعد از بازی انگلیس و اسپانیا «غیرحرفه‌ای» بوده و فردوسی‌پور برخلاف ابلاغ گروه ورزش به رفتار خارج از عرف خود ادامه داده است. البته رفتارهای فروغی در زمانی که هنوز کلید ریاست شبکه سه را دریافت نکرده بود، قابل مشاهده است به عنوان نمونه یکی از مستنداتی که زمان مدیریت فروغی در بسیج صداوسیما به کارگردانی مهدی نقوی ساخته و با حاشیه‌های فراوانی همراه شد، «خارج از دید» بود.

 

موضوع این مستند، روایت انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و حوادث پس از آن بود که از پنجم تا نهم دی‌ماه سال گذشته هرشب روی آنتن شبکه سه سیما رفت. شب نهم دی‌ماه، در‌حالی‌که قرار بود پنجمین قسمت از این مستند ۱۰قسمتی پخش شود، پخش نشد. پس از انتصاب فروغی به عنوان مدیر شبکه سه برخی چنین عنوان کردند: «تغییر مدیریت شبکه سه صداوسیما، آخرین سنگری بود که فتح شد.» بی‌تردید یک آفتی که در سیاست هست به تدریج در حال رخنه به ورزش است و آن هم حذف نخبگان و شخصیت‌های محبوب جامعه.

 

روزی جواد خیابانی تصمیم به ترک عرصه گزارشگری ورزشی گرفت، اما روزی جریانی مشکوک به دنبال کمرنگ شدن حضور عادل فردوسی‌پور است و این تلاش در شرایطی صورت می‌گیرد که پروژه عبور فردوسی‌پور امروز و فردوسی پورهای فردا را کلید زده‌اند. هرچند با این روند مخاطبان صداوسیما که طی سال‌های اخیر با کاهش مواجه شده، به مرز بحران می‌رسد، اما هدف چیست که حاضر است به علی انصاریان میدان بدهد تا ناخواسته به اتباع افغانی توهین کند اما حاضر نیستند فردوسی‌پور کارگردان و گزارشگر با تجربه و محبوب کشور را تحمل کنند؟

 

به عبارتی باید به این سخن دکتر محمدرضا تاجیک بازگشت که چندی قبل به «آرمان» گفته بود «نخبه‌کشی در ذات هر ایرانی است». در نهایت سکوت عادل فردوسی‌پور در قبال رفتاری که با او می‌شود هم محل تامل است. البته در پس پرده پنهان نخواهد ماند. مدیر شبکه ورزش می‌گوید: «عادل فردوسی‌پور در این مدت مشغولیت‌های دیگری داشته‌اند که بهتر است خود ایشان در این زمینه توضیح بدهند. به دلیل همین مشغولیت ایشان کمتر در شبکه ورزش گزارش کردند، اما با اصرار ما قرار است از این هفته بازی‌ها را گزارش کنند.» اما او بهتر از هر فردی دلیل امتناع فردوسی‌پور از حضورش را می‌داند و شاید تصور می‌کند مصلحت آن است که از مخاطبان کم شود اما عادل لب به سخن دراین باره نگشاید.

 

armandaily.ir
  • 28
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۱۲
جدیدترین
قدیمی ترین
آقا جان شما دنبال کار خودتان باشید اگه یک تشکیلاتی به بزرگی سازمان صدا و سیما بخواهد فردوسی را کنار بذاره منتظر نق زدن من و سرپوش نمیمونه افتاد ؟اگه افتاد حالشو ببر ببو جان. من اصلا از فردوسی پور خوشم نمیاد اصلا باید فردوسی پور اخراج گردد
آقا جان شما دنبال کا...
شما مگر چیزی هم حالیت هست که بخوای حالش رو ببری یت نبری ؟ هر رو از بر تشخیص نمیدی و بعد اظهار نظر می کنی . بهتره توی همان ادبیات حاشو ببر زندگی و کنی و نق نزنی اقای مسلم خان
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش