یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۷:۱۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۱۷۹۸
رادیو و تلویزیون

حذف تدریجی عادل!

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

محسن تنابنده و مهراب قاسمخانی به روش خود از غیبت عادل گفته اند، برخی عدمِ حضور او را به جوانگرایی در صدا و سیما ربط داده اند و حتی آنهایی که عینکِ ته استکانیِ روی صورت‌شان همه مسائل را سیاسی تحلیل می‌کند! به دو قطبی فردوسی پور ـ فروغی دست انداخته‌اند و اما برای مردم ایران گزارش نکردن بازی‌های مهم جام ملت‌ها توسط یکی از محبوب ترین گزارشگران تاریخ رسانه در این کشور؛ همچنان در‌ها‌له ای از ابهام قرار دارد.

 

گزارش بازی ژاپن ـ ویتنام توسط این گزارشگر محبوب و سرشناس هم افکار عمومی را راضی نکرد زیرا، مردم انتظار داشتند بازی‌ها‌ی زیبای تیم ملی در جام ملت‌ها همراه با گزارش زیباتر فردوسی پور، به یادماندنی‌تر شود و اما آن چه رخ داده حکایتی دیگر را روایت می‌کند.

 

تغییراتی که عادل را از جام جم دور کرد!

آیند و روندهای چند ماه اخیر ـ بنا به هر دلیلی که انجام شده از جمله جوانگرایی! ـ حرف و حدیث‌ها‌ی بی‌شماری به دنبال داشته است. طبیعی نیز به نظر می‌رسد چون پای یکی از عریض و طویل‌ترین سازمان‌هایی در میان است که همچنان در برخی معادلات، تعیین کنندگی خود را به رخ می‌کشاند. روی آوردن به برنامه‌هایی که همچنان پای جوایز میلیونی در میان است، آنتن فروشی تنها به این دلیل که اسپانسر دست به جیب شده است و جایگزینی برنامه‌ها‌ی کم محتوا با مجری‌ها‌یی که جذابیتی کاذب به رسانه ملی داده‌اند به جای برنامه‌هایی که محتواهایی قابل قبول تر داشته اند حکایت از آن دارد که در رسانه اتفاقاتی عجیب و غریب رخ داده که خیلی هم بی ارتباط به جا به جایی‌ها‌ی اخیر نیست اما فرآیند و برآیند این تغییرات، کام مردم را کم کم رو به تلخی می‌برد چون آنها سال‌ها است هم به نودِ فردوسی‌پور خوگرفته اند هم با گزارش‌ها‌ی خاص عادل، خاطره‌ها‌ دارند.

 

برخی شنیده‌ها، بعضی اخبار رد و تایید شده و بسیاری از ابهامات به این سمت و سو در جریان است که یک حرکت خزنده در آزمون و خطایی به غایت بدفرجام می‌کوشد مردمی ترین‌ها‌یی که همراهانی میلیونی با خود پای جعبه جادویی می‌نشاندند را کم‌کم از جام جم دور کنند و از بدِ حادثه، اولین ترکش چنین رویکردی، محبوب‌ترین چهره سال‌ها‌ی اخیر را نشانه رفته، پسرک عاشق فوتبالی که همه زندگی‌اش فوتبال است.

 

مصاحبه با ظریف تاوانی سخت دارد؟!

مصاحبه با ظریف اگرچه هیچ گاه پخش نشد اما برای فردوسی پور خیلی گران حساب شد، مصاحبه‌ای که اگر از تلویزیون پخش شده بود بسیاری از معادلات حتی سیاست داخلی را دچار دگرگونی می‌کرد و اما از همان زمان بود که «آزادیِ عمل» 

 

همواره در اختیار فردوسی پور به یکباره از او سلب شد. «عادل فردوسی پور خلاف اصول حرفه‌ای رفتار کرده است!» این محکم‌ترین پاسخ از جانب کسانی بود که ماه‌ها‌ قبل پروژه حذف این چهره محبوب را استارت زدند.

 

عادل فردوسی پور این روزها غایبی سرشناس است آن هم در فوتبالی ترین روزها و شب‌ها‌ی تلویزیون. به درستی نمی‌دانیم آیا این پروژه ختم به خیر خواهد شد یا ختم به شر(پروژه حذف تدریجی عادل را می‌گوییم!) اما این را به خوبی می‌دانیم که حذف این گزارشگر سرشناس از رسانه به منزله از دست دادن سرمایه‌ای اجتماعی است که به این آسانی‌ها جایگزین نخواهد داشت، سرمایه ای عظیم و صد البته ارزشمند.

 

عادل به یک معنا به این سادگی‌ها حذف شدنی نیست! این را نه از روی احساس که به تجربه می‌گوییم زیرا تا اینجای ماجرای ندیدن‌ها‌ و حذف‌کردن‌ها، تمامی پروژه‌ها‌ی حذف چهره‌ها‌ی مردمی، نتیجه ای عکس برجای گذاشته تا جایی که حذف‌کننده‌ها بعدها مجبور شده اند خود و البته با دست بردن در انبان بیت‌المال، هزینه‌ها‌ی خطایی که صدها بار هشدار داده شده بود را مضاعف تر از چند برابر بپردازند.

 

دلخوشی‌ها‌ی مردم را پاس بداریم!

اوضاع و احوال فعلی خیلی خوب نیست این را نه دشمنان که دوستان دلسوز نیز اذعان و اعتراف دارند، در برخی مسائل دچار ضعف‌ها‌ی ساختاری و بنیادی هستیم. اقتصاد و معیشت و اعتماد عمومی جامعه به یکباره دچاره مشکل شده است. پایگاه‌ها‌ی اجتماعی برخی و بعضی در حال از بین رفتن است پس بی‌تجربگی و بد سلیقگی است که بکوشیم دلخوشی‌های باقی مانده برای مردم که هزینه ای نیز در بر ندارد را از آنها سلب کنیم در حالی که در این اوضاع و احوال بد؛ به جدیتی مثال زدنی باید دلخوشی‌های کم هزینه این مردم خوب و دوست داشتنی را پاس بداریم.

 

مردم عادل را دوست دارند در این میانه چه اصراری است با بهانه قرار دادن هر توجیه و تحلیلی یکی از باسابقه‌ترین و ارزشمندترین چهره‌های تلویزیونی را از گردونه ی تماشای مردم خارج کنیم.؟ به راستی در همه سطوح جوانگرایی داشته‌ایم که به ناگاه یکی از کارکشته‌ترین‌ها و در عین حال جوان ترین گزارشگران را به تیغ نادیده‌انگاری بسپاریم.

 

رصد فضای اجتماعی بهترین دلیل است تا کسانی که در آن پس و پشت‌ها، تصمیماتی شاذ اتخاذ می‌کنند در یابند که حذف عادل به نفع هیچکس نیست چه آنهایی که در فکر تصاحب آخرین خاکریزهای این سازمان هستند و چه مردمی که دل خوش داشته اند به دلخوشی‌هایی که برای حداقل دولت هیچ بار هزینه‌ای ندارد.

 

حذف عادل تدریجی باشد یا دفعی چندان تفاوتی ندارد مهم آن است که اوقات تلخ مردم، تلخ تر می شود و چه بسا حتی قهرمانی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا در سایه غیبت عادل نیز نتواند برخی ابهامات را تا همیشه پیش رو رفع کند.

 

شاید آنهایی که می‌گویند گزارش بازی‌های آسیایی برای عادل جذابیتی ندارد و هیچ وقت نیز نداشته راست بگویند اما تماشای جام ملت‌های با گزارشگری عادل فردوسی پور قطعا برای مردمی که او را دوست دارند و با او صدها خاطره تلخ و شیرین، جذابیتی غیر قابل وصف خواهد داشت.

 

 

aftabeyazd.ir
  • 25
  • 8
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش