یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۱:۱۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۲۱۹۴
رادیو و تلویزیون

نگاهی به فصل دوم سریال «بچه مهندس»؛ در خانه خورشید

سریال بچه مهندس,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

به گزارش بانی فیلم، قصه سریال «بچه مهندس» بر این موضوع که حتی در سخت ترین و تاریک ترین روزهای زندگی می توان با تلاش، سخت کوشی و امید، آینده ای روشن را برای خود رقم زد، از مهم ترین مضامین این قصه ی ساده و روان است که می تواند پیام امیدبخشی را به مخاطبان خود انتقال دهد.

 

این مجموعه تلویزیونی سعی در به تصویر کشیدن زندگی بچه هایی دارد که به دلایل مختلف به دور از کانون مهر و عطوفت خانواده به سر می برند. جواد شخصیت اصلی این داستان، در نوزادی توسط مادرش به پرورشگاه سپرده می شود،گرچه محیط پرورشگاه با تندخویی و سخت گیری های خانم جاهد (مدیر پرورشگاه) طاقت فرسا به نظر می رسد، اما حمایت های مادرانه یکی از مربیان پرورشگاه (مامان صدیقه) و نیز بابا اسماعیل (آقای سرلک) از جواد، روزنه ای از  امید در زندگی او می گشاید.

 

حکایت زندگی چنین بچه هایی گرچه تکراری است، اما این بار از زاویه ای دیگر به این نوع زندگی نگاه شده است.معطوف بودن قصه به این موضوع که حتی در سخت ترین و تاریکترین روزهای زندگی می توان با تلاش، سخت کوشی و امید، آینده ای روشن را رقم زد، از مهم ترین مضامین این قصه ساده و روان است که می تواند پیام امیدبخشی را به مخاطبان خود انتقال دهد.

 

داستان بچه مهندس صرفاً برای کودکان نیست، بلکه درباره کودکان است و توانسته نظر مخاطب بزرگسال را نیز جلب کند. کاربرد نکات آموزشی و تربیتی که در روند قصه لحاظ شده، از وجوه مثبت قصه است. گرچه این نکات می توانستند با طراحی و هدفمندی بهتری، در قصه تنیده شوند.

 

در وهله اول شاید به نظر برسد موضوع زندگی بچه های بی سرپرست دغدغه عموم جامعه نیست و طیف اندکی از مخاطبان را در برمی گیرد، اما چه تضمینی برای مصون ماندن از چنین وضعیتی در مسیر پرپیچ و خم زندگی و تقدیر، برای تک تک انسان ها وجود دارد؟

 

جواد با همه سختی ها و کاستی هایی که در محیط زندگی دارد، در حالی که به دنبال هویت فردی و خانوادگی خود می گردد، در این مرحله متوقف نشده و همزمان با  کنجکاوی  و تلاشی که از خود نشان  می دهد، راهی به سوی آینده ای روشن برای خود رقم می زند. معطوف بودن قصه به چنین شخصیتی، در صورتی که بتواند به خوبی به او بپردازد و در نهایت شخصیتی موفق و برجسته را از دل تنهایی، محرومیت  و کمبودها بیرون بکشد، می تواند الگوی خوبی برای کودکان و نوجوانان امروز ترسیم کند.

 

اغلب در مواجهه با چنین قصه هایی، به دلیل ماهیت آن، وارد فضایی سرد، تیره و غمگین می شویم، اما وجه مثبت سریال بچه مهندس نسبت به آثار مشابه در این است که قصه در عین غم انگیز بودن، تلطیف و زهر آن گرفته شده است.

 

پرداختن داستان به عوالم نوجوانی و عشق های این دوره که با نگاه بزرگسالانه پوچ و مسخره به نظر می آیند، قصه فاز دوم را به گروه سنی نوجوان نزدیک تر کرده است. جوادکه از کودکی دلبسته مومو شده، بعد از رفتن مومو از پرورشگاه، دائم درخیال دیدن اوست و گمان میکند مومو نیز هنوز او را دوست دارد. مواجهه جواد در نوجوانی با مومو، که در واقع روبه رو شدن او با کودکی خود است، مرزی بین دنیای کودکی و دنیای نوجوانی او می کشد. این فراز (عشقی) از زندگی نوجوانان، تا کنون در فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی کمتر محوریت داشته و مغفول مانده است. گرچه قصه آنچنان که باید روی این بخش تعمق نکرده و از آن عبور می کند، اما می توانست در جهت آگاهی دادن در این زمینه بهتر عمل کند.

 

مهم ترین شاخصه این مجموعه، توجه دادن کودکان و نوجوانان به استعدادها و کنجکاوی هایشان است و چنانچه از اسم سریال پیداست، قرار است شخصیت کودکی که در ابتدای قصه معرفی شده، با وجود نبودن در کانون خانواده و دستخوش ناملایمات تقدیر بودن،  در مسیری حرکت کند که با تکیه بر استعداد و پشتکار خود، نه تنها از بچه هایی که زندگی عادی و حتی سطح بالایی دارند، عقب نماند، که از برخی از آنها نیز پیش گرفته و زندگی بهتری برای خود خلق کند.

 

از وجوه مثبت دیگر این درام اجتماعی، اشاعه فرهنگ کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان است.

 

بازی کودکان در نقش های جواد، رسول و مومو، یکی از عوامل جذب مخاطب کودک و نوجوان بوده و برای مخاطب بزرگسال نیز دلنشین است.

 

قصه های فرعی که به زندگی بزرگسالان در این مجموعه می پردازند، تمرکز داستان را از شخصیت جواد می گیرد و قصه را در سه محدده کودک، نوجوان و بزرگسال به نوسان وامی دارد. به اعتقاد نگارنده، اگر قصه به جای سرک کشیدن به موضوعات و ماجراهای گوناگون، بیشتر به دغدغه و مسائل کودکان و نوجوانان می پرداخت، موفق تر و شاخص تر می شد.

 

 

  • 19
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش