دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۹:۲۲ - ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۱۵۳۴
رادیو و تلویزیون

یکی از این دوشنبه‌ها منتظر ورژن تازه برنامه نود باشید

میثاقی - فردوسی پور و فروغی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

از پیش از شروع دربی تا پس از آن یکی از دغدغه‌ها این بود که حالا کدام برنامه قرار است این بازی ‏را تحلیل کند و به موارد داوری بپردازد و حاشیه‌ها را به تصویر بکشد. البته یک جواب دم‌دست و ‏قدیمی، همین برنامه‌های روتینی است که از شبکه‌های مختلف پخش می‌شوند و نه اعتبار لازم را دارند و ‏نه جامعیتی که همه مردم به تماشای‌شان بنشینند و جدی‌شان بگیرند. حتی اگر این جدی گرفتن دلخوری ‏از قضاوت یک‌طرفه‌ای باشد که هوادارها همیشه احساسش را دارند. اعتباری که در تمام این سال‌ها ‏برنامه نود را از دیگر برنامه‌های سیما متمایز کرده است.

 

لابد هر کدام از ما بارها این واکنش و جملات را ‏دیده‌ایم و شنیده‌ایم که: «حالا نود نشان می‌دهد و معلوم می‌شود حق با کی بود» یا «قضاوت را ‏می‌گذاریم برای دوشنبه شب که نود پخش شد». یعنی حتی کسانی که برنامه را قبول ندارند ‏‏(نداشتند؟) می‌دانستند که بهترین محکمه، جایی که منصفانه‌ترین قضاوت را می‌شود انتظار کشید و ‏جایی که همه با هم به تماشایش می‌نشینند، برنامه‌ای جز برند دوشنبه‌شب‌ها نیست. اما با تعطیلی این ‏برنامه و رفتن ناگهانی عادل، این خلأ احساس می‌شد که خب حالا با دربی چه کنیم؟ کدام برنامه دوباره ‏سراغ حاشیه‌های بازی می‌رود و دنبال می‌کند که بیست سی‌هزار تماشاگر اضافه بر سازمان چطور ‏داخل ورزشگاه شده‌اند. که آن بیست‌هزار بلیت فروخته نشده دست کی رسیده. که وضع استادیوم ‏برای برگزاری بازی مناسب بوده یا نه. کولینا کجا بوده و چکار کرده. لابد عادل بود خودش را به در ‏و دیوار می‌زد تا یک مصاحبه از کولینا بگیرد. حالا کدام برنامه قرار است صحنه‌های مشکوک را ‏آنقدر نشان بدهد و با کارشناس داوری ور برود تا آخر  برای همه جا بیفتد که ماجرا چی باید باشد. ‏چی می‌توانسته باشد.

 

این‌که برنامه‌ای بازی و دو تیم را تحلیل کند تا کمی دست مخاطب بیاید که ‏بالاخره ضعف کجا بوده. برتری کجا بوده. چطور شده که یک مربی دست آن یکی را خوابانده. لابد اگر ‏عادل بود سر پنالتی زدن فرشید اسماعیلی زمین و زمان را به هم می‌دوخت و تا ته ماجرا را پیگیری ‏می‌کرد که بالاخره کی جر زده. کی اشتباه کرده. شفر که پنالتی‌زن‌اش را معلوم نکرده. رحمتی که در ‏هجده قدم حریف داشته چانه‌زنی می‌کرده. پاتوسی که بی‌خیال زدن پنالتی شده یا فرشید که خودش ‏توپ را برداشته تا به هوا بکوبد. حالا گیریم همه اینها به نتیجه مشخصی هم ختم نمی‌شد. اما بیننده ‏کمی ارضا می‌شد که یک برنامه، به شکلی حرفه‌ای و بی‌طرفانه سعی کرده سیراب و شیردان ماجرا را ‏جلوی چشم همه بیاورد. حالا که نود نیست همه اینها چه می‌شود.‏

 

اما خبر (خوب یا بد؟) این است که ظاهرا برنامه‌ای تحلیلی-فوتبالی برای دوشنبه شب‌ها تدارک دیده شده ‏و قرار است کمی از همین‌ها را برای مردم اجرا کنند. باید دید چقدر جدی و چقدر حرفه‌ای است. اسم برنامه ‏قرار نیست نود باشد. حالا یا به احترام عادل (واقعا؟) یا به خاطر این‌که کسی جسارتش را ندارد ‏بیاید بنشیند روی صندلی که هنوز از حضور مجری بیست‌ساله‌اش گرم است. گویا محمدحسین میثاقی ‏که در ماه‌های گذشته همه مسیرها را برای پر کردن جای عادل به سرعت طی کرده این بار هم می‌آید ‏تا کسی احساس دلتنگی دوشنبه‌شبانه نداشته باشد. لابد با کمی تواضع و کمی درخواست بخشایش که ‏‏«چاره‌ای برایم نمانده بود» و این حرف‌ها برای این‌که کمی کمتربا طعنه مواجه شود. خدا بهش رحم کند. ‏

 

دیروز با محمدحسین تماس گرفتیم تا از جزییات ماجرا بپرسیم اما همان‌طور که انتظار داشتیم جواب ‏رفقایش را نداد. شاید هم همه این شایعات نادرست باشد و او اصلا برنامه را قبول نکرده و از ‏خودش جنمی نشان داده باشد. اگرنه آدم چطور می‌تواند همه چیز را خرج ‏یک برنامه کند. به قول سر‌توماس مور، اگر کسی روحش را در مقابل دنیا هم بفروشد ارزان ‏فروخته، آن وقت در مقابل نود؟!  ‏

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 21
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۹
جدیدترین
قدیمی ترین
خیلی دیگه دارید تند میرید، به هرحال بد سلیقگی اتفاق افتاد ولی اینکه میثاقی یا هرکسی دیگه بیاد و برنانه جایگزین نود رو اجرا کنه چه عیبی داره؟ مگه قرار بوده تا ابد عادل نود اجرا کنه؟ نباید جانشین داشته باشه؟؟ عادل خیلی خوب و درجه یک بود ولی قبول کنیم برخوردهای زننده هم کم نداشت، اشتباهاتش هم ببینیم، نود هم قرار نبود تا ابد برا اون باشه...
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش