دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۱۸ - ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۴۶۶۵
رادیو و تلویزیون

علی عسگری در برابر باند سياسی جام‌جم/ صداوسیما خود را از نگرش جناحی خلاص کند

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

همزمان با وقوع سیل در کشور و نیاز مناطق سیل‌زده به کمک نهادهای دولتی و نظامی، جریانی در صداوسیما در اقدامی غیرحرفه‌ای به نوعی علیه دولت و نیروهای دولتی مشغولند. اگرچه پیش از این نیز این موضوع در رسانه‌ای که باید ملی باشد، دیده می‌شد اما اخیرا این روند شدت گرفته و بسیاری از برنامه‌های غیرسیاسی سیما نیز به اظهار نظر و تخریب درباره عملکرد دولت می‌پردازند. این اتفاق در حالی می‌افتد که رئیس سازمان صداوسیما نیز در قامت یک منتقد ظاهر شده و ضمن ابراز نارضایتی از تخریب دولت، در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور با اذعان به اشتباه بودن رفتار زیر مجموعه‌اش، وعده اعمال اصلاحات در این سازمان را داده است.

 

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این خصوص گفت: «رئیس صداوسیما از برخی، برنامه‌های این سازمان که زنده پخش می‌شود و اظهاراتی علیه دولت دارند، رضایت ندارد. همان‌طور آقای علی‌عسگری از برخی مجریانی که خودشان هم خیلی آدم‌های سیاسی به معنای کلمه نیستند ولی صحبت‌هایی را به طنز یا لحن دیگری بیان می‌کنند، رضایت ندارد. طبق گفته‌های آقای علی‌عسگری در جلسات هیات دولت، خودشان هم از این اتفاقات در صداوسیما رضایت ندارند ولی تلاش‌شان اصلاح این برنامه‌ها و روند است.»

 

اخیرا مجری یکی از برنامه‌های اجتماعی شبکه۳ سیما در برنامه زنده گفته بود: ‌«لعنت به مسئولی که کمک نکرد و لعنت به مسئولی که در این شرایط کار را رها کرد و رفت». مهران مدیری، مجری برنامه دورهمی در شبکه نسیم نیز به تندی از دولت انتقاد و اظهار کرد: «سال ۹۷ دیگر شاهکار کردید. این وضعیت اقتصاد است، این وضعیت معیشت مردم است، این وضعیت قیمت ارز است و این وضعیت زلزله و جدیدا سیل است و این وضعیت هزار تا چیز دیگر است. چکار می‌کنید با خودتان، چکار می‌کنید با ما؟» گفتنی است که این اظهارات مدیری بی‌پاسخ نماند و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور خواستار تنبیه این مجری تلویزیون شد.

 

یک گام به جلو

مصطفی ایزدی، فعال سیاسی و کارشناس رسانه در این خصوص به «آرمان» گفت: «صداوسیما همیشه برنامه‌ها را به گونه‌ای می‌سازد که فعالیت‌های مثبت دولت نادیده گرفته و اقدامات نادرست پررنگ شود. برای مثال چند روز قبل برنامه خبری بیست و سی، در گزارش بازدید رئیس‌جمهور از مناطق سیل زده، صرفاً به نمایش تصویر آقای روحانی درون هواپیما اکتفا کرد. در حالی که بخش‌های دیگر خبری حضور رئیس‌جمهور در میان مردم را نشان می‌داد. این اقدامات در رسانه‌‌ای که ملی است برای تخریب دولت انجام می‌شود».

 

این کارشناس رسانه افزود: «طبیعی است که در این شرایط وزرا و رئیس‌جمهور به انتقاد از رئیس صداوسیما روی بیاورند. او نیز که پاسخی برای این انتقادات ندارد، در قامت منتقد ظاهر شده و با ابراز نارضایتی از عملکرد برخی برنامه‌ها وعده اصلاحات می‌دهد. آیا رئیس سازمان صداوسیما نمی‌تواند سیاست‌‌گذاری صحیح داشته باشد و با نظارت بر عملکرد کارمندانش آن سیاست‌ها را اجرا کند که در جلسه هیات دولت به انتقاد از خود روی می‌آورد؟» ایزدی تأکید کرد: «به‌رغم انتقاداتی که بیان شد، پذیرش ناراضی بودن مخاطب طرفدار دولت از برنامه‌های صداوسیما، توسط رئیس این سازمان، خود گامی رو به جلو است».

 

صداوسیما در قانون اساسی

مصطفی ایزدی یکی دیگر از مشکلات صداوسیما در کشور را انحصارطلب بودن این نهاد توصیف کرد و افزود: «قانون اساسی ما تأکید کرده که این سازمان با نظارت قوای سه‌گانه اداره و رئیس آن توسط مقام معظم رهبری منصوب شود. این تأکید قانون اساسی به این معنا نیست که دیگر جریان‌ها، احزاب قانونی، نهادها و بخش خصوصی حق داشتن تلویزیون ندارند. این تفسیر مانند آن است که بگوییم چون مسئولیت روزنامه‌های کیهان و اطلاعات به رهبری واگذار شده، دیگران حق انتشار روزنامه ندارند. قانون اساسی اجازه تأسیس شبکه تلویزیونی را به بخش خصوصی می‌دهد».

 

باوجود انتقاد بسیاری از نهادها و شخصیت‌های سیاسی با حق انحصاری صداوسیما، کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در شهریورماه ۱۳۹۷ طرح جدیدی را در این خصوص تصویب کرد. طبق مصوبه کميسيون فرهنگی در ماده چهار طرح نظارت بر صداوسيما، پخش فراگير برنامه‌های راديويی يا تلويزيونی در داخل و خارج از کشور در انحصار سازمان صداوسيما خواهد بود. همچنين هرگونه ارائه خدمات نوين پخش فراگير راديويی و تلويزيونی الزاما بر بستر شبکه ملي اطلاعات منحصر و محدود مي‌شود. احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اما این مصوبه را محدودکننده و تحدیدگر الیت رسانه‌های دیگر ندانسته و گفته بود: «انحصار صدور مجوز صوت و تصوير فراگير در مصوبه کميسيون فرهنگي مجلس به معناي تحديد امکان ايجاد تلويزيون خصوصي نيست. بلکه تنها مسئوليت صدور مجوز آن بر عهده اين سازمان گذاشته شده است».

 

این اظهار نظر با رئیس کمیسیون فرهنگی واکنش وزیر ارتباطات را در پی داشت. آذری جهرمی مصوبه مجلس را خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی دانسته و تصریح کرده بود: «این طرح کمیسیون فرهنگی مجلس، ضمن تصدی‌گری، سبب رقابت حاکمیت با بخش خصوصی نیز می‌شود که خلاف قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است.

 

در عین حال برای فعالان بخش خصوصی نیز هزینه دارد و بازار آنها را کوچک می‌کند.» رئیس‌جمهور نیز پیش از این بارها به وضوح به انتقاد از برخی موضع‌گیری‌های سیاسی صداوسیما پرداخته و در یکی از سخنرانی‌های خود در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ در آخرین روزهای تبلیغات انتخاباتی خطاب به طرفدارانش گفته بود: «همه کارمندان صداوسیما افراد خوبی هستند و ما خبرنگاران و تولیدکنندگان این سازمان را دوست داریم، اما این رسانه گرفتار یک باند سیاسی شده است.»

 

رعایت اعتدال و بی‌طرفی

رئیس اسبق صداوسیما هم به «انتخاب» گفت: صداوسیما یک رسانه ملی است. حالا مدیران با هر گرایشی که در صداوسیما باشند. محمد هاشمی ادامه داد: امام یک فرمایشی در این باره دارند که همیشه می‌تواند ملاک عمل باشد. می‌فرمودند «حالا کسانی در چارچوب نظام هستند ممکن است نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی داشته و عضو احزاب و گروه‌های مختلفی باشند این فکر و اندیشه برای خودشان محترم است، اما نباید در برنامه‌های صداوسیما نظریات و عقاید گروه‌ها و احزاب اعمال شود. آنجا باید سیاست‌های نظام باشد، متعلق به مردم است و باید سیاست‌های کل نظام مطرح باشد. آموزنده باشد و بد آموزی نداشته باشد».

 

صداوسیما یک دانشگاه عمومی و سراسری است. باید ویژگی‌های دانشگاه و اعتدال و بی‌طرفی را رعایت کند. عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حالا یک مدیر ممکن است وابسته به جبهه اصولگرا باشد یا جبهه تندرو یا معتدل یا هر گرایش دیگری داشته باشد، که مساله‌ای شخصی است، اما مدیریت سازمان صداوسیما و شورای نظارت باید بر محتوا نظارت و در راستای فرمایش امام عمل کنند. هاشمی تاکید کرد: صداوسیما رسانه شخصی و گروهی نیست. کسانی که می‌خواهند استفاده گروهی و شخصی کنند از نظر امام صلاحیت حضور در صداوسیما را ندارند.

 

هاشمی درباره تبعات سپردن صداوسیما به یک جریان خاص سیاسی تصریح کرد: تبعاتش این است که صداوسیما را از رسانه ملی به رسانه گروهی تبدیل می‌کند و خسارت آن این است که مردم دیگر به این رسانه اعتماد ندارند و به رسانه‌های دیگر مراجعه می‌کنند مخصوصا رسانه‌های خارجی. بنابراین وقتی که یک مخاطب برود سراغ آن شبکه‌ها طبعا به جای خودی‌ها، دیگران تغذیه‌اش می‌کنند. هاشمی با اشاره به تاکید رهبری بر بحث تهاجم فرهنگی گفت: اگر این موضوع اتفاق بیفتد ما خودمان مردم را به طرف مهاجمین هل می‌دهیم که هرچه می‌خواهند به جوان‌های ما، تلقین و تفهیم کنند.

 

گرامی مقدم: علی‌عسگری قادر به اداره صداوسیما نیست، استعفا دهد

افزایش حجم هجمه‌های رسانه‌ای صداوسیما به دولت همزمان با شرایط اضطراری کشور پس از وقوع سیل، با واکنش وزرا و رئیس‌جمهور روبه‌رو شده است. صبح روز گذشته محمود‌واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما در واکنش به انتقادات اعضای کابینه اعلام کرد که خودش نیز از برخی برنامه‌های این سازمان ناراضی است و وعده اصلاح این برنامه‌ها را به دولت داده است.

 

ظهور رئیس سازمان صداوسیما در شمایل منتقد عملکرد این سازمان در حالی صورت می‌گیرد که او با اختیارات کامل به سمت ریاست صداوسیما منصوب شده و اختیارات کافی برای اصلاح این روند را دارد اما تاکنون هیچ فعالیت و اقدام خاصی در جهت بهبود عملکرد این سازمان در حوزه سیاسی و به ویژه در مواجهه با دولت منتخب مردم مشاهده نشده است.

 

«آرمان» در گفت‌وگو با اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به بررسی این موضوع پرداخته است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 

واکنش رئیس سازمان صداوسیما به انتقاد اعضای دولت از عملکرد این سازمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این اظهارات به هیچ وجه قابل قبول نیست. آقای علی‌عسگری به عنوان رئیس سازمان صداوسیما مسئول وضعیت این سازمان به خاطر نزدیک به جریانی خاص در این رسانه است، رسانه‌ای که باید ملی باشد و گاه برعکس اکثریت رفتار می‌کند. اگر او انتقادی دارد و نمی‌تواند در برابر هزینه‌هایی که از جیب ملت در سازمان صداوسیما می‌شود، پاسخگو باشد، بهتر آن است که استعفا دهد و صندلی ریاست را ترک کند. صداوسیمای امروز که کمترین محبوبیت را دارد و بسیاری از مخاطبان خود را از دست داده، در سایه مدیریت آقای علی عسگری به این وضع افتاده است.

 

وقتی در این سازمان، جریانات قانونی کشور اجازه حضور و اظهارنظر ندارند نتیجه می‌شود همین که رسانه‌ای که به همه تعلق دارد، به مداحی یک جریان سیاسی خاص بپردازد و منافع کشور را نادیده بگیرد. دولت تا گامی در جهت رضایت مردم برمی‌دارد، با هجمه روبه‌رو می‌شود، به نوعی که انگار صداوسیما در جایگاه اپوزیسیون دولت قرار دارد.

 

هدف علی‌عسگری از انتقاد به خود و اظهار نارضایتی از عملکرد صداوسیما در برابر انتقادات دولت چیست؟

هدف رئیس سازمان صداوسیما گریز از پاسخگویی است. او می‌داند که جامعه رضایتی از عملکرد نهاد تحت نظرش ندارد و نمی‌تواند پاسخ مناسبی به انتقادات بحق اعضای کابینه داشته باشد، در نتیجه با انتقاد از عملکرد زیردستانش، خود را از پاسخگویی خلاص می‌کند. آقای علی عسگری باید ببیند آیا توان سیاست‌گذاری صحیح و اجرای این سیاست‌ها را دارد یا خیر. اگر توان ندارد، استعفا دهد و اگر توانمند است با هر بخشی که این سیاست‌ها را اجرا نمی‌کند برخورد کرده و او را اخراج کند. کاهش و ریزش مخاطبان صداوسیما و تمایل مخاطبان به تماشای تلویزیون‌های خارج از کشور از حد گذشته است.

 

رئیس‌جمهور در سال ۹۶ اعلام کرد که صداوسیما در انحصار باندی سیاسی گرفتار شده است. این گزاره تا چه میزان منطبق بر واقعیت است؟

هرکسی که ساعاتی به تماشای برنامه‌های این رسانه بنشیند، متوجه می‌شود که این گزاره صحیح بوده و صداوسیما نه تنها عملکردی فراجناحی ندارد، بلکه به وضوح از جناحی خاص حمایت می‌کند و در همین راستا برنامه می‌سازد. اینکه نهادی تمام ابزارهای اقتصادی کشور را در اختیار می‌گیرد و حتی یک کلمه هم از او انتقاد نمی‌شود، نشانه چیست؟ در بسیاری از موضوعات حیاتی کشور صداوسیما به طور یکجانبه به ارائه نظرات و دیدگاه‌های جناح اقلیت پرداخته است.

 

مسائلی چون اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، مذاکره با قدرت‌های جهانی و قراردادهای بین‌المللی از جمله این مسائل هستند. در نتیجه جامعه اقناع نشده است. این گروه خاص که اختیارات صداوسیما را هم بر عهده دارد، دنبال تمجید و ستایش از هم‌جناحی‌های خود و تخریب جناح مقابل هستند.

 

با توجه به قوانین و مصوبات موجود، آیا راهی برای خلاصی از این وضعیت وجود دارد؟

هیچ راهی برای نجات صداوسیما از این وضعیت وجود ندارد. همواره یکی از مطالبات اصلاح‌طلبان این بوده که این سازمان رسانه عموم ملت ایران باشد، نه یک اقلیت خاص. تنها راه این است که ریاست صداوسیما و مدیران این سازمان منتقدان را به رسمیت بشناسند و در جهت تأمین رضایت عموم ملت ایران گام بردارند که چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد. آنها نیز محدودیت‌هایی دارند و با فشارهایی از سوی برخی نهادها و جریان‌های بیرون از صداوسیما مواجهند که مانع گذار از سازمانی مداح و رخوت‌انگیز به سوی سازمانی زنده و پویا می‌شوند.

 

البته باید گفت که در شرایط فعلی اراده‌ای نیز برای انجام چنین تغییر و تحولی در بدنه مدیریتی این سازمان دیده نمی‌شود و مدیران صداوسیما از هیچ تلاشی برای هجمه و تخریب دستاوردهای دولت فروگذار نکرده‌اند. معتقدم با توجه به شرایط، صداوسیما حداقل در کوتاه مدت از این باند سیاسی خلاصی ندارد.

محمدحسین لطف‌الهی

 

  • 19
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش