سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۲۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۳۰۴۲۷۰
رادیو و تلویزیون

تهیه‌کننده برنامه صبح جمعه با شما:

منتقد برنامه ما مسئولان هستند/ حقوقم خنده‌دار است، نمی‌گویم که آبرویم نرود

برنامه رادیویی صبح جمعه با شما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
ساجد قدوسیان می‌گوید: رادیو در بین رسانه‌ها از همه آسیب‌پذیرتر است. در شرایط اقتصادی کنونی کاش اتفاقی بیفتد و وضعیت معیشت کسانی که در رادیو کار می‌کنند، بهتر شود.

ساجد قدوسیان(تهیه‌کننده برنامه رادیویی صبح جمعه با شما) درباره این برنامه که یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های رادیو به شمار می‌آید، به ایلنا گفت: برنامه صبح جمعه با شما از حدود سال ۶۳ آغاز به کار کرده و هنرمندان بسیاری در این برنامه بودند و حتی اگر از کسانی که اهل رادیو گوش کردن نیستند هم درباره رادیو بپرسیم، شاید تنها بتوانند از برنامه صبح جمعه با شما نام ببرند. البته در طی سال‌های گذشته تغییرات بسیاری در این برنامه انجام شده و حتی چند بار اسم آن تغییر کرده است.

اما در نهایت تقریبا ماهیت این برنامه از دست نرفت. البته در برهه‌ای داشت رو به بیراهه می‌رفت ولی از اردیبهشت سال ۹۷ که ما مجددا با نام صبح جمعه با شما برنامه را روی آنتن بردیم، سعی کردیم رویکرد قدیمی برنامه که همان کمدی انتقادی بوده را دوباره سرلوحه کار خود قرار دهیم. در طی این چند مدت هم با همین رویکرد کار را انجام دادیم.

وی افزود: ما حتی هنرمندان قدیمی این برنامه که سال‌ها بود دیگر با برنامه‌های این چنینی رادیو همکاری نمی‌کردند را به برنامه برگرداندیم. در کنار این دوستان و باتوجه به اینکه برنامه باید زایش هم داشته باشد، یک سری جوان تئاتری را هم در کنار پیشکسوتان خود قرار داده و اکنون با ترکیبی از پیشکسوتان و جوانان برنامه صبح جمعه به کار خودش ادامه می‌دهد و خدا را شکر مورد اقبال عمومی هم قرار گرفته است. البته نقدهای بسیاری به ما وارد است و بخشی از نقدها را از بابت اینکه برای کیفیت کار لازم است، می‌پذیریم اما یک سری از نقدها را کسانی انجام می‌دهند که مورد نقد برنامه قرار می‌گیرند و بیشتر این دوستان هم در قالب مسئولین می‌گنجند. اما به هر حال ما سعی کردیم عقب نشنینیم چراکه روحیه برنامه انتقادی بوده و در قالب طنز حرف مردم را به گوش مسئولان می‌رساند.

قدوسیان همچنین درباره حمایت‌ها از این برنامه در مقابل بازخوردهای مسئولان نسبت به انتقاداتی که در برنامه مطرح می‌شود، اظهار داشت: این رویکرد انتقادی در برنامه از زمانی اتفاق افتاد که آقای دکتر محمدزاده مدیر شبکه ایران شدند و ایشان خودشان سال‌های متوالی جز مسئولان طراز اول نظام بودند و هنوز هم در ارشاد فعالیت‌هایی دارند و اتفاقا رویکرد خودشان نیز به همین صورت است. حتی برخی از بحث‌هایی را که من برای کار کردن آنها دو به شک هستم و درباره‌اش با ایشان مشورت می‌کنم، ایشان می‌گوید مشکلی نیست و با قدرت به کار خود ادامه دهید. چراکه اگر قرار باشد ما این حرف‌ها را نزنیم، پس چه مسائلی را باید نقد کنیم. خوشبختانه خود آقای محمدزاده هم این رویکرد را دارند اما بالاخره یک‌سری نکاتی هم اتفاق می‌افتد. یعنی برنامه روی آنتن می‌رود اما خب تیر و ترکش‌های آن نیز به سمت‌مان می‌آید. درنهایت خدا را شکر حمایت از برنامه در حال حاضر خوب است.

وی همچنین با بیان اینکه از پیشکسوتان برنامه صبح جمعه برای حضور مجدد در آن دعوت کرده است، گفت: بعد از اینکه ما این برنامه را با اسم خود روی آنتن بردیم، حتی لوگوی قدیم برنامه را با تغییراتی برای این برنامه آماده کردیم تا مردم بدانند که این برنامه همان برنامه است و همچنین تقریبا از همه پیشکسوتانی همچون بیوک میرزایی، مهین برزویی و حسین محب اهری که در برنامه صبح جمعه قدیم مشارکت داشتند و در قید حیات بودند دعوت کردم که باز به این برنامه بیایند. البته لازم است درباره حسین محب اهری نکته‌ای را بگویم. ایشان خیلی با تیم قدیم صبح جمعه با شما همکاری نکرده بودند ولی با احترام به تمام عزیزانی که با آنها کار کردم باید بگویم که حسین محب اهری حرفه‌ای‌ترین هنرمندی بودند که با برنامه صبح جمعه همکاری کردند. ایشان با اینکه بیماری سختی داشتند ولی امکان نداشت که سر جلسه تمرین، کوچکترین تاخیری داشته باشند و ذره‌ای معترض شوند. در عین حال نقش را به دقیق‌ترین شکل ممکن اجرا می‌کردند و سر سوزنی حاشیه نداشتند. چون این روحیه وجود داشت، به خاطر همین ما از ایشان دعوت کردیم که در برنامه حضور داشته باشند.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه ترجیحمان این بود که قدیمی‌های برنامه را به صبح جمعه با شما برگردانیم، عنوان کرد: بر این اساس حتی به سراغ حسین عرفانی رفتیم. خیلی جالب است؛ حسین عرفانی گفت من درگیر کار دوبله‌ای هستم و از یک ماه دیگر همکاری خود را با صبح جمعه شروع می‌کنم. ولی اجل مهتلش نداد و ما کمتر از یک ماه حسین عرفانی را از دست دادیم و حالمان خیلی بد شد. به هر حال در حال حاضر شرایط خیلی خوبی داریم و بازخورد مخاطبانمان خیلی خوب است. ولی می‌دانیم که همچنان جا برای کار بسیار داریم. زمانی که صبح جمعه قدیم پخش می‌شد، زمان اوج رادیو بود، به این دلیل که رسانه خیلی کم بود و رادیو کارایی داشت ولی کار در شرایط فعلی خیلی سخت شده است.

قدوسیان همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود مزایای مالی محدود رادیو، بسیاری از هنرمندان بهترین دوره زندگی خود را زمان کار کردن در رادیو معرفی می‌کنند، گفت: هنوز هم بودجه در رادیو کم است و هنرمندان رادیو به سختی امرار معاش می‌کنند اما یک عشقی آنها را به کار می‌کشاند. حتی کسانی که به تلویزیون و مدیوم‌های دیگر رفتند، عِرقی به رادیو داشتند. به نظر من دلیل آن هم به بحث تفاوت تئاتر و سینما مربوط می‌شود. فضای تئاتر فضای گرم و صمیمی است و چون باید ارتباط مستقیم با تماشاگر داشته باشید و یک کار را کامل اجرا می‌کنید و حستان درگیر می‌شود، اصولا برای کسی که در حال کار کردن است، فضای جذابتری نسبت به تلویزیون و سینما ایجاد می‌شود. در رادیو نیز به همین صورت است.

وی ادامه داد: آدم‌های رادیو ناخودآگاه یک خانواده می‌شوند و همبستگی پیدا می‌کنند و در کنار هم اتفاقی را خلق می‌کنند. به این صورت نیست که ما بیاییم در رادیو و بگوییم این تیکه از کار را جدا بگیریم. در صورتی که در کار تصویر امکان دارد دو نفری که در مونتاژ ماجرا رو به روی هم بازی کرده‌اند، کار خود را به طور جداگانه در دو روز مختلف ضبط کرده باشند. ولی در رادیو این اتفاق نمی‌افتد. البته به تازگی در رادیو هم چنین موضوعاتی وارد شده ولی در گذشته اصلا چنین اتفاقاتی نمی‌افتاد. یعنی اگر قرار بود نمایشی ضبط شود، قطعا همه تیم باید حضور می‌داشتند. رج زدن و راش زدن اصلا در رادیو وجود نداشت و الان هم اگر وجود داشته باشد خیلی کم است. این همبستگی و گرم بودن رادیو سبب می‌شود که آدم‌ها از کنار هم بودن خیلی لذت ببرند. علاوه بر این رادیو معروف به رسانه گرم است.

این تهیه‌کننده در ادامه بیان کرد: نمی‌دانم چرا ولی در چند برنامه‌ای که در تلویزیون داشته‌ام، انگار زرق و برق و فضا شما را از مردم جدا می‌کند. ولی در رادیو وقتی طرف زنگ می‌زند و با شما صحبت می‌کند، نه اینکه هیچ تصویری وجود ندارد، انگار به پدر یا مادرش زنگ زده و با آنها حرف می‌زند. یک صمیمیتی در آن وضعیت هست که شما نمی‌توانید آن را با هیچ رسانه دیگری مقایسه کنید. این اتفاق در رادیو بسیار تجربه می‌شود و به همین دلیل به طور ناخودآگاه آدم آن را دوست دارد. یک صمیمیتی اتفاق می‌افتاد که شما در درازمدت می‌گویید حال اگر درآمدی هم نداشت و کم هم بود، عیبی ندارد، لااقل حالم در این فضا خوب می‌شود.

قدوسیان در پایان گفت: اتفاقا من از بابت وضعیت درآمد نگرانم. چون اخیرا که وضعیت اقتصادی به این صورت شده، همیشه می‌گویند که قشرهای ضعیف آسیب‌پذیرتر هستند. رادیو هم در بین رسانه‌ها از همه آسیب پذیرتر است. یعنی یک تشنجی اتفاق می‌افتد که امیدوارم این قضیه بیرون نزند و به این صورت اتفاق بدی را شاهد نباشیم که بچه‌های رادیو هم حالی برای تولید برنامه‌های رادیویی نداشته باشند. اینکه می‌گویند رادیو عشق است، درست بوده و رادیو در وهله اول عشق است.

ولی به عنوان کوچکترین عضو رادیو می‌گویم که اگر بشود اتفاقی بیفتد و وضعیت کسانی که در رادیو کار می‌کنند، مقداری از لحاظ معیشت بهتر شود، خیلی خوب است. البته قبل از من خیلی‌ها گفتند و بعید می‌دانم اتفاقی بیفتد. اگر من بخواهم رقم دستمزدها را بگویم، به موضوع پی خواهید برد. چند بار به خود من گفتند که فلانی تهیه‌کننده و سردبیر برنامه صبح جمعه با شماست و مگر می‌شود این میزان دستمزد بگیرید؟ چراکه رقم دستمزد من خیلی خنده‌دار است و نمی‌گویم که آبرویم نرود.

  • 12
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش