سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۹:۲۴ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۳۰۴۷۵۵
رادیو و تلویزیون

گفت‌وگو با مرتضی فاطمی، تهیه‌کننده و مجری برنامه‌ای که ابعادی جهانی پیدا کرد

چه شد که اختیاریه پربیننده‌ترین برنامه قبل از افطار شد؟

مرتضی فاطمی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

سال‌هاست که متخصصان حوزه‌های مختلف برای حل معضلات اجتماعی بر روی فرهنگسازی تأکید می‌کنند. با  این‌که در سال‌های اخیر کمتر شاهد مشارکت نهادهای رسمی کشور با حوزه‌های فرهنگی بودیم اما مشارکت بزرگترین نهاد مردمی با برنامه‌ای که محوریتش روایت معضلات اجتماعی بود، اهمیت این موضوع را اثبات کرد.

برنامه اختیاریه که در ماه مبارک رمضان با همکاری مشترک جمعیت هلال‌ احمر ایران ٣٠ شب تمام روی آنتن تلویزیون رفت، طبق آمارهای غیر رسمی پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون قبل از افطار شده و اتفاق‌های خوبی را رقم زده است. سید مرتضی فاطمی، تهیه‌کننده اجرایی و مجری برنامه اختیاریه، از روند پرفرازونشیب ساخت این برنامه می‌گوید؛ برنامه‌ای با روایت زندگی آدم‌هایی که اگر در قاب تلویزیون دیده نمی‌شدند، هیچ‌ وقت صدای‌شان شنیده نمی‌شد.

تیمی ٨٠ نفره متشکل از روزنامه‌نگاران و افراد رسانه‌ای با کمک اعضای جمعیت هلال‌ احمر در همه شهرهای ایران ناشناخته‌ترین آدم‌هایی را پیدا کردند که حالا قصه زندگی‌شان ابعاد جهانی پیدا کرده تا برنامه اختیاریه بی‌اختیار یکی از موفق‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان شود.

 

آقای فاطمی برنامه اختیاریه قبلا هم در چند قسمت از تلویزیون پخش شده بود؛ اما به مناسبت ماه مبارک رمضان هر شب روی آنتن رفتید. از سبک و سیاق جدید این برنامه و همکاری مشترکش با جمعیت هلال ‌احمر بگویید.

قبل از ماه مبارک رمضان، برنامه اختیاریه در ٢٠ قسمت ساخته و پخش شده بود و در آن گفت‌وگوهای صریح و چالشی با چهره‌ها و اقشار مختلف سیاسی و فرهنگی داشتیم که جریان‌ساز شدند؛ مثل آقای جاسبی، مسعود ده‌نمکی، ابطحی، مرحوم جمشید مشایخی، کامبیز دیرباز. یکی از این میهمانان برنامه اختیاریه آقای دکتر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌ احمر بودند و در بخشی از گفت‌وگو با ایشان درباره یک‌سری از حواشی که در زمان سیل گلستان برای‌شان پیش آمده بود، صحبت کردیم. در عین حالی که خیلی از مسئولان و مدیران کشور دوست ندارند به چالش کشیده شوند.

 

ظاهرا دو سه هفته مانده به شروع ماه مبارک رمضان پیشنهاد ساخت این برنامه به شما داده شد. با این فرصت کوتاهی که برای پیش‌تولید داشتید، مشکلی پیش نیامد؟

برنامه‌سازی روتین در ٣٠ شب کار سخت و طاقت‌فرسایی است؛ اگر پیش‌تولید مفصل نداشته باشد. ما در یک ماه گذشته کل ایران را گشتیم؛ خانم خضرآبادی بازیگر تلویزیون و سینما و یک تیم مستندساز به تمام مناطق سیل‌زده رفتند. ساخت مستند در این فرصت کوتاه با این کیفیت واقعا کار سختی بود؛ اما یک تیم ٧٠، ٨٠ نفره جوان باانرژی پشت کار اختیاریه بودند و با وجود آنها یا علی گفتیم و شروع کردیم؛ هر چند که معمولا ویترین کار مجری برنامه است اما تک تک این بچه‌ها که بعضا از روزنامه‌نگاران و اهالی تلویزیون و سینما بودند، نقش پررنگی در دیده‌شدن برنامه داشتند و اگر آنها نبودند، اختیاریه، اختیاریه نمی‌شد.

 

آقای فاطمی بخشی از برنامه اختیاریه گفت‌و‌گومحور بود؛ درواقع شبیه خیلی از برنامه‌هایی که در سال‌های اخیر از تلویزیون پخش شده و یک‌سری میهمان دعوت می‌شوند و قصه زندگی‌شان را روایت می‌کنند مثل برنامه ماه عسل و فرمول یک که از شبکه‌های ٣ و یک پخش شدند. برنامه اختیاریه چه فرقی با برنامه‌هایی از این دست داشت؟

پرداخت و نوع زاویه دید ما زاویه دید اختیاریه بود؛ درست مثل این‌که فردا تیتر یک همه روزنامه‌ها می‌شود حضور وزیر امور خارجه ژاپن به ایران، تمام روزنامه‌ها عکس جلد و موضوع‌شان یکی است اما پرداخت‌های‌شان متفاوت است. یا اگر قصه‌ای اجتماعی را دست چند کارگردان بدهید، هر کدام‌شان با توجه به شناخت و جهان‌بینی خودشان خروجی از کار درمی‌آورند که با دیگری متفاوت است.

 

جهانی‌بینی و زاویه دید اختیاریه چه بود؟

پرداخت اختیاریه به موضوعات اجتماعی، پرداختِ از جنس اختیاریه بود؛ نوع تفاوتش هم این بود که شادی و غم را در کنار هم داشت و سعی می‌کرد که به واقعیت‌های زندگی آدم‌ها نزدیک شود و نگذارد آدم‌ها خودشان را سانسور کنند.

 

میهمانان و سوژه‌های برنامه‌تان را چطور پیدا می‌کردید؟

مجموعه‌ای از دوستان رسانه‌ای را جمع کرده و کشف سوژه‌ها را به آنها سپردیم؛ درنهایت بانک عظیمی از سوژه را پیدا و در چند مرحله آنها را غربال کردیم و قصه‌های دراماتیک‌تر و تأثیرگذارتر برای شرکت در برنامه انتخاب شدند.

برنامه اختیاریه قبل از افطار پخش می‌شد. برنامه گفت‌وگو‌محور آن هم قبل از افطار سخت بود یا نه؟

این ساعت برای مخاطب ساعت خوبی است؛ مخاطبی که زبان روزه است و دلش رقیق‌تر و نازک است، لحظات عاطفی خوبی نزدیک افطار دارد و بیشتر لذت می‌برد؛ ولی طبیعتا برای گروه برنامه‌سازی کار سختی است؛ چون عوامل برنامه با زبان روزه کار می‌کردند گاهی نزدیک ساعت‌های رفتن روی آنتن کارایی لازم را نداشتند و فقط خداوند به کار ما برکت داد.

 

خودتان فکر می‌کنید چقدر موفق شدید و مردم چقدر استقبال کردند؟

استقبال مردم و بینندگان تلویزیون از برنامه اختیاریه خیلی چشمگیر بود.

 

ظاهرا برنامه اختیاریه پربیننده‌ترین برنامه قبل از افطار بود؛ درست است؟

بله؛ من هم شنیدم ولی هنوز به‌ طور رسمی چیزی به ما اعلام نکردند.

 

یکی از ویژگی‌های برنامه‌تان ترویج فرهنگ کمک‌رسانی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی بود؛ این اتفاق چطور رقم خورد؟

امسال توفیق داشتیم که در تعامل و همکاری با جمعیت هلال احمر بخشی از این برنامه رو به جمع‌آوری کمک‌های مردمی به نفع مردم مناطق سیل زده اختصاص بدیم .

البته شبکه ۵ سیما هم بدون رویکرد صرف اقتصادی وارد این تعامل شد و هدف هم مجموعه صدا و سیما و هم جمعیت هلال احمر، جمع‌آوری کمک به نفع مردم سیل زده از یک طرف و  افزایش سرمایه اجتماعی جمعیت هلال احمر از سوی دیگر بود.

روال کار به این صورت بود که ما در ۳۰ شب پخش،  هر شب را به یک شهر و روستای سیل زده اختصاص دادیم.گزارش های اختصاصی تولید شد و  هر شب هم برنامه را به مردم یک منطقه تقدیم کردیم.

 چندین بار هم از مردم دعوت می‌شد که به مردم کمک کنند . علاوه بر این مهمان و شاهد برنامه هم در هر قسمت به عنوان سفیر جمعیت هلال احمر معرفی می شد تا بر توزیع کمک ها نظارت کند. اینکه جمعیت هلال احمر با شفافیت مالی سراغ این موضوع رفت باعث شد که بسیاری از مردم به ما اعتماد کنند و با اینکه تقریبا زمان قابل توجهی از سیل گذشته بود اما کمک هایشان را از مردم سیل زده دریغ نکنند‌. ما روزانه میزان کمک‌های مردمی را اعلام می‌کردیم و در قسمت آخر آقای نصیری رئیس سازمان داوطلبان گزارش دادند که در ایام ماه مبارک رمضان از مسیر ستاره ۷۸۰ مربع نزدیک ۴ میلیارد تومان به جمعیت هلال احمر کمک شده که رقم قابل توجهی است. من این همکاری را باعث افتخار می دانم و خوشحالم که توانستیم در این مسیر حرکت کنیم.

 

با اتفاق خوبی که برای برنامه اختیاریه افتاد و مردم از آن استقبال کردند، این برنامه در زمان یا مناسبتی دیگر باز هم ساخته خواهد شد؟

من اختیاریه را دوست دارم و مثل بچه من است؛ البته همه کارهایی که کرده ام را دوست دارم و به همه آنها علاقه قلبی دارم. درباره برنامه اختیاریه باید بگویم که ادامه‌اش منوط به خواست سازمان صداوسیما و تعامل و همکاری مدیرانش است. مادامی که مدیران سازمان بخواهند و مردم ما را دوست داشته باشند، ما هستیم،  اما اگر روزی که سازمان به جمع‌بندی برسد که نباشیم یا مردم دوست نداشته باشند، نیستم؛ به‌ طور قطع نمی‌دانم برای اختیاریه چه اتفاقی رخ خواهد داد.

به‌ناز مقدسی

shahrvand-newspaper.ir
  • 15
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش