سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۲:۰۲ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۳۰۶۹۲۴
رادیو و تلویزیون

گفت‌وگو با جواد افشار - کارگردان «گاندو»

اضطراب‌ ساخت سریال ضدجاسوسی/از خروج کالا و ارز تا ماجرای آقازاده‌ها

سریال گاندو,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

فضای امنیتی و ضدجاسوسی سریال «گاندو» باعث شده تا با پخش قسمت‌های ابتدایی حواشی و در عین حال سوالاتی متفاوت برای مخاطبان در فضای مجازی شکل بگیرد، حاشیه‌هایی که دست به دست می‌چرخید بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با کارگردان این مجموعه داشته باشیم. یکی از بخش‌ها و حاشیه‌های این سریال پرداختن به عملکرد آقازاده‌هاست.

این کارگردان با اشاره به دشواری‌های ساخت سریال‌های امنیتی ضدجاسوسی مطرح کرد که سریال «گاندو» ده‌ها برابر بیشتر از سریال «کیمیا» که دشواری‌های زیادی در تولید آن وجود داشت و در چندین فاز ساخته شد، او را اذیت، خسته، نگران و مضطرب کرده است.

نعل به نعل گاندو برگرفته از پرونده‌های واقعی است

جواد افشار - کارگردان سریال گاندو - در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره اینکه این سریال تا چه میزان به واقعیت نیروهای امنیتی و ضدجاسوسی نزدیک شده است؟ اظهار کرد: سریال گاندو در ژانر جاسوسی و ضد جاسوسی تعریف شده است. ما در پخش این مجموعه، همان اول تیتراژ تکلیف را معلوم کردیم؛ یعنی ابتدای تیتراژ اعلام شده است که این سریال بر اساس پرونده‌ای واقعی اتفاق افتاده است؛ بنابراین تمام ماجرای آن واقعی است و فقط شخصیت‌ها، اسامی، فهرست و اسامی کشورها به دلایل امنیتی تغییر کرده است وگرنه همه چیز آن بر اساس اتفاقاتی است که چند سال پیش در کشور ما رخ داده است و ما نعل به نعل طبق آن پرونده پیش رفتیم.

فعالیت نیروهای امنیتی ما به همین شکل است که نمایش دادیم

او افزود: برای جذابیت‌های بیشتر و پرداختن دراماتیک به قصه، تغییراتی اندک در آن داده شده است اما کاملاً واقعی است. فکر نمی‌کنم نکته‌ای وجود داشته باشد که تخیلی و غیرواقعی و تصنعی به نظر برسد. فعالیت نیروهای امنیتی ما به همین شکل است که نمایش دادیم. نیروهای امنیتی نه تنها در کشور ما بلکه در بیشتر کشورهای دنیا، بسیار جوان و پرانرژی و پویا هستند که از هوش و اقتدار ویژه‌ای برخوردارند. نیروهای امنیتی و ضد جاسوسی معمولاً جزو نخبگان جامعه هستند که از هوش و استعداد بالایی برخوردارند؛ البته نیروهای امنیتی مختلفی داریم که شامل نیروهایی چون نیروهای امنیتی عملیاتی، فرهنگی، رسانه‌ای، سایبری، اقتصادی، نظامی و همچنین نیروهای ضدجاسوسی است که اساساً با یکدیگر متفاوت هستند. یعنی نیروهایی که در گاندو می‌بینید قرار نیست وارد کارهای زد و خورد شوند. آنها فقط و فقط از هوش و مغز و استعدادشان استفاده می‌کنند که به زبان‌های مختلف دنیا مسلط و با روش‌های نوین اطلاعاتی آشنایی کامل داشته که نمونه آن را در سریال گاندو می‌بینید.

سریال گاندو,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

توضیحاتی درباره نحوه نشان دادن جاسوسان خارجی در «گاندو»

کارگردان سریال‌های «مادرانه»، «کیمیا» و «برادر» در پاسخ به این پرسش که برخی مطرح می‌کنند «گاندو» تصویری از نیروهای ضدجاسوسی غرب را بیشتر نشان می‌دهد، توضیح داد: برخی متهمان که تعداد آنها هم کم نیست در این مجموعه خارجی هستند. به همین دلیل دستورالعمل بین‌المللی است که متهمانی که به عنوان مثال در زندان به سر می‌برند باید در رفاه کامل باشند و اتاق‌هایشان باید ویژگی‌هایی داشته باشد و از امکانات ویژه‌ای برخوردار باشد ما هم سعی کردیم این امکانات را به نحوی که وجود داشته به شکل واقعی به نمایش بگذاریم که به لحاظ سخت افزاری و امکانات از کارهای مشابه خارجی فاصله زیادی نگیریم.

این کارگردان در بخش دیگری از گفتگوی خود درباره علت استفاده نیروهای امنیتی در این سریال از گوشی‌هایی که از آنها به عنوان گوشی‌های جاسوسی یاد می‌شود، توضیح داد: شما اگر دقت کرده باشید نیروهایی که در این بخش فعالیت می‌کنند هر کدام دو عدد گوشی تلفن همراه دارند که یک گوشی معمولی بدون ردیاب که ساده است و فقط تلفن و پیام ساده انتقال می‌دهد و یک گوشی هم که دارای سیستم عامل بوده و می‌توانند از آن استفاده‌های سایبری کنند.

سریال گاندو,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

«گاندو» خشونت و انتقام‌جویی را ترویج نمی‌کند

افشار در ادامه پاسخ به این پرسش که آیا علاوه بر بزرگسالان کودکان نیز می‌توانند مخاطب سریال «گاندو» باشند؟ اظهار کرد: این سریال برای تمام سنین و اقشار مختلف جامعه است و محدودیتی در تماشای آن وجود ندارد. در ارتباط با بحث خشونت نیز ما فقط یک صحنه داشتیم که در آن درگیری و اکشن داشت و غیر از آن چیز دیگری نبوده است؛ البته متأسفانه بحث خشونت مدتی است که در سریال‌ها دیده می‌شود، اما در ارتباط با سریال «گاندو» باید بگویم که ما قصد نداریم انتقام‌جویی، کتک‌کاری‌های خیابانی و جنگ‌های خانوادگی را ترویج کنیم؛ نه، اینگونه نبوده است.

علت انتخاب دوباره لیلا اوتادی در ظاهر پلیس

این کارگردان درباره‌ی انتخاب لیلا اوتادی در نقش پلیس که پیش‌تر هم در سریال «زخم» در این نقش حاضر شده بود، اظهار کرد: لیلا اوتادی بیش از یک بار این نقش را ایفا نکرده است؛ ضمن اینکه من اطلاعی از بازی ایشان در این نقش نداشتم و وقتی که فهمیدم ناراحت شدم و گفتم ای کاش به من گفته بودید که من یا نقش شما را با رُلدیگری تغییر می‌دادم یا اینکه از بازیگر دیگری استفاده می‌کردم. اما ایشان عنوان کردند که آن نقش در سریال «زخم» یک افسر پلیس انتظامی بود؛ بنابراین دیدم با توجه به تفاوت شخصیت‌ها و اینکه شخصیت ایشان در گاندویک نیروی امنیتی ضدجاسوسی است، نمی‌شود خرده گرفت. ضمن اینکه بازیگر زمانی در نقشی کلیشه می‌شود که بارها به تکرار افتاده و در آن نقش مشهور شده باشد.

افشار در پاسخ به این پرسش که چقدر از گاندو طبق نوشته نویسنده پیش رفته و یا سانسور شده است؟ توضیح داد: من همیشه در همه کارهایم به اصل فیلمنامه و سوژه مرتبطی که چاشنی کار است وفادار هستم اما به هر حال همواره با نویسنده‌ای که کار می‌کنم تعامل بسیار بالایی دارم و احیاناً اگر خلأهایی وجود داشته باشد یا در فراز و نشیب شخصیت و قصه لازم به پرداخت بیشتر باشد همدیگر را پوشش می‌دهیم و سعی می‌کنیم به کیفیت اثر فکر کنیم این تعامل همیشه وجود داشته است. به ویژه با آرش قادری که پیش از این نیز در دو سه کار با یکدیگر همکاری داشتیم.

سریال گاندو,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

خروج کالا و ارز و پرداختن به ماجرای آقازاده‌ها

وی با بیان اینکه پرداختن به ماجرای آقازاده‌ها و یا خروج کالا و ارز یکی از سرنخ‌های سریال بوده است، توضیح داد: پرونده‌ای که در این سریال داریم، آقازاده یکی از سرنخ‌ها بوده است که فساد اقتصادی انجام می‌داده است و از طرفی به شبکه جاسوسی هم وصل است و می‌بینیم که دو اداره مفاسد اقتصادی و بچه‌های ضد جاسوسی آن را رصد می‌کنند. از آنجا که همواره عملیات‌ها و رهگیری‌های اطلاعاتی نیروها کاملاً سکرت و پنهان است، حتی از عملکرد همدیگر هم مطلع نیستند، موقعی که به هم می‌رسند، متوجه می‌شوند که طرف هم فساد اقتصادی داشته و هم به شبکه جاسوسی متصل است. بنابراین سر نخی می‌شود که ما از طریق آن به یک شبکه گسترده‌ای پی می بریم که در ادامه سریال «گاندو» آن را خواهید دید. این ماجرا پازل‌های زیادی دارد که رفته‌رفته تکمیل می‌شود تا ما به یک فرآیند کلی از وجود یک شبکه جاسوسی پیچیده و بین المللی پی می بریم.

گاندو برگرفته از عملیات ریگی است؟

افشار سپس در پاسخ به این پرسش که مطرح می‌شود بخشی از عملیات‌های سریال برگرفته از عملیات ریگی است، اظهار کرد: ما درخصوص پرواز دو جنگنده در سریال گاندو اولین گامی که برداشتیم به ارتش روی آوردیم.

این عزیزان هم به هر حال چون سرمایه‌گذار ما نبودند و فقط قرار بود به ما کمک کنند طبیعتاً برای تحلیل و بررسی کارهای بروکراسی که رایج است، یک فرصت و زمان می‌خواستند. متأسفانه چون این صحنه در قسمت اول سریال بود و فیلمبرداری آن به روزهای آخر کار رسیده بود، در یک محدودیت زمانی قرار گرفتیم که نتوانستیم بیش از این معطل شویم تا این عزیزان هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. بلافاصله به سپاه روی آوردیم و آنها نیز بلافاصله با ما همکاری کردند. این ناهماهنگی در فرصت زمانی باعث شد تا این اتفاق بیفتد وگرنه عزیزان ارتشی کاملاً با روی باز با ما برخورد کردند و ما هم از آنها ممنونیم. اما خیلی فرقی در اصل ماجرا نمی‌کرد چرا که قرار بود دو جنگنده بلند شوند که در یک عملیات پیچیده هوایی یک هواپیمایی را با تهدید بنشانند. که نشان دهنده اقتدار و آمادگی نیروهای نظامی ما در کنار نیروهای امنیتی است.

سریال گاندو,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

«گاندو» من را اذیت خسته و مضطرب کرد

کارگردان سریال «گاندو» در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با اشاره به تجربه ساخت کار امنیتی ضدجاسوسی این سریال که در ساخت آن با دشواری‌هایی مواجه شده است، اظهار کرد: ساخت سریال ضد جاسوسی کار بسیار سختی است. دلیل آن هم کاملاً مشخص است؛ حساسیت‌های امنیتی و موضوعی باعث می‌شد که مراقب باشیم در عین نمایش واقعی اقتدار نیروهای گمنام امنیتی کشور با دیگر نهادها و ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه اصطکاک پیدا نکرده و موجب سو تفاهم شخص یا اشخاصی و یا سیستمی نشود ضمن آنکه در نمایش برخی رویدادها، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به دلایل امنیتی، محدودیت وجود داشت.

در پایان از تمام همکاران عزیزم در این مجموعه و تمامی کسانی که پشتیبان ما در ساخت این سریال بودند نهایت تقدیر و تشکر را دارم.

  • 12
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش