دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳
۰۰:۳۶ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۷۰۶۹
رادیو و تلویزیون

دلیل توپیدن تنابنده به تلویزیون چه بود؟

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

در یکی دو روز اخیر در فضای رسانه‌ای کشور بخصوص در رسانه‌های اجتماعی فضای مجازی صحبت‌هایی از قول ‏محسن تنابنده دست به‌دست می‌شود که شائبه بروز مشکل بین سازندگان سریال پایتخت با صداوسیما را ایجاد کرده و باعث ‏ شایعاتی در این زمینه شده است. اما آیا واقعا این اتفاق افتاده و پایتختی‌ها با مدیران تلویزیون به مشکل برخورده‌اند؟

داستان از آن‌جا آغاز شد که محسن تنابنده اعلام کرد که «اگر‌ شرایط مهیا نشود، پایتخت ۶ آخرین حضور من در تلویزیون است.» ‏در ادبیات رسانه‌ای چهره‌های سینما- تلویزیون هم می‌دانیم که مهیا شدن شرایط یا به حل شدن مسائل مالی اشاره دارد یا به ‏دشواری‌ها و چالش‌های ممیزی؛ و این در حالی ا‌ست که بخصوص در مورد پایتخت تاکنون نه شایعه بدقولی صداوسیما وجود ‏داشته و نه سختگیری در مبحث ممیزی که حتی در پایتخت ٥ این سریال شماری از قرمزترین خطوط (!) تلویزیون را هم رد ‏کرده بود و کسی هم متعرض این کار نشد!‏

بهترین کسی که در این زمینه می‌تواند اطلاعات خوبی به رسانه‌ها بدهد، الهام غفوری است. تهیه‌کننده پایتخت؛ که در ارتباط ‏مستقیم با مدیران صداوسیما کارهای تولید این سریال را پیش می‌برد. الهام غفوری اما در گفت‌وگو با «شهروند» منکر هر نوع اختلافی ‏در مورد پایتخت می‌شود: «نمی‌دانم منظورشان چه بوده. ولی ما درحال حاضر با کسی مشکلی نداریم و کارهای پایتخت ٦ را ‏داریم طبق زمان‌بندی پیش می‌بریم.» تهیه‌کننده پایتخت ادامه می‌دهد که «در حال حاضر قراردادهای عوامل همه تنظیم شده و آماده ‏شروع کار هستیم.» او به صراحت وجود هر نوع مشکلی را با مدیران تلویزیون تکذیب می‌کند! این یعنی که محسن‌خان تنابنده که ‏ید طولایی در انتقاد از مدیران دارد، تا این‌جای بازی یک گل عقب افتاده است!‏

صحبت‌ها و در حقیقت درد دل‌های محسن‌ تنابنده‎ ‎‏(اگر نخواهیم به‌سیاق عده‌ای که به این ماجرا بدبین هستند، آن را تهدید تنابنده ‏بخوانیم) از این قرار بود که «اگر شرایط لازم مهیا نشود فصل ۶ پایتخت آخرین حضور من در تلویزیون خواهد بود.» تنابنده در ‏ادامه هم دلیل دلگیری‌اش را چنین خلاصه کرده بود: «تلویزیون عاشق محصول است نه سازنده. وقتی محصول تولید شود، ما ‏فراموش می‌شویم. سیاست یک بام و دو هوای تلویزیون، آدم را آزار می‌دهد.»

انتقاداتی کلی که هر برنامه‌سازی می‌تواند داشته ‏باشد و ربط چندانی به مهیا شدن شرایط ندارد!‏ از همان لحظه انتشار این صحبت‌ها مخاطبان این سریال به دو گروه موافق و مخالف تنابنده تقسیم شدند و واکنش‌های مختلفی در این ‏مورد نشان دادند. مخالفان در این میان با اشاره به ماجرای اکران خصوصی فیلم قسم و اعتراضات تنابنده به ممنوع‌التصویری ‏مهناز افشار (که بعدتر معلوم شد خبری نبوده و بیشتر مسائل خبرسازی دوستان و نوعی استفاده تبلیغاتی ‏از محدودیت‌های مشهد بوده) این اعتراضات را هم در همان راستا و به‌واقع خبرسازی تنابنده برای کسب امتیازات بیشتر عنوان ‏کردند؛ به‌خصوص که اتفاقی هم در روزهای اخیر رخ نداده بود و مدیران تلویزیون در چند گفت‌وگوی رسانه‌ای حمایت‌شان را از ‏سری ششم این سریال اعلام کرده بودند.

غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک همین چند روز پیش با اعلام «پرداخت شدن تمام بدهی‌های صداوسیما به ‏سریال‌سازان» عملا دست پایتختی‌ها را از انتقاد به‌دلایل مالی بست. این یعنی پایتختی‌ها حداقل از نظر مالی نمی‌توانند شکایت ‏چندانی داشته باشند. درباره ممیزی هم همان‌گونه که گفتیم، پایتختی‌ها تاکنون در قیاس با دیگر سریال‌ها با دست بازتری به خطوط ‏قرمز تلویزیون نزدیک شده بودند و به‌نظر نمی‌رسد که امسال این قاعده برقرار نباشد و تغییر کرده باشد.‏ در این میان می‌ماند بخش دیگری از سخنان غلامرضا الماسی که درباره نسخه سینمایی پایتخت صحبت از مذاکره با سازندگان ‏کرده و تصریح کرده بود که «مجوز فیلم پایتخت باید از سمت سازمان صداوسیما باشد».

حالا گفته می‌شود تنابنده از این قضیه ‏عصبانی است که چرا باید مالکیت معنوی این برند را با تلویزیون شریک باشد. توپ‌وتشرهای اخیر او را هم باید در این راستا ‏معنی کرد. حداقل این‌که تکذیب‌های الهام غفوری و مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک چیزی جز این نمی‌گویند!‏

  • 19
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش