سه شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۳
۱۰:۳۶ - ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۳۷۷۷
رادیو و تلویزیون

آیا محمدحسین میثاقی پل‌های پشت سرش را خراب کرده است؟

محمدحسین میثاقی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
محمدحسین میثاقی در آخرین باری که بیرون از استودیوی «فوتبال برتر» رؤیت شد، تنهاتر از همیشه بود. آیا او تمام پل‌های پشت سرش را خراب کرده است؟

سرپوش هنری - «در قرن سوم پیش از میلاد، ژنرال ژیانگ یو ارتش خود را از روی رود یانگ تسه عبور داد تا با امپراتوری کین نبرد کند. در حالی که لشکریان او خوابیده بودند، دستور داد تمام کشتی‌ها را به آتش بکشند. روز بعد به آنها گفت: «حال تنها یک انتخاب دارید: فقط می‌جنگید؛ یا پیروز می‌شوید یا کشته.» او با حذف کردن گزینه عقب نشینی، حواس سربازان را بر تنها چیزی که اهمیت داشت جمع کرد: جنگیدن.»

به نظر می‌رسد محمدحسین میثاقی هم درست از چنین دستور العملی برای پیشرفت استفاده کرده است. بعد از تغییراتی که سال پیش در مدیریت شبکه سه سیما به وجود آمد، محمدحسین میثاقی تبدیل به سوگلی مدیر جدید در بخش ورزش شد. می‌گویند در همان روزهای ابتدایی ورود علی فروغی به سازمان صداوسیما، او هم میثاقی و هم محمدرضا احمدی را به دفترش فراخوانده و به آنها اعلام کرده است که قصد جوانگرایی دارد و می‌خواهد از آنها حمایت کند. اقبال میثاقی در این بین بلندتر بود. فروغی و عادل فردوسی‌پور خیلی زود با هم به مشکل خوردند و میثاقی ذره ذره خود را به صندلی برنامه ورزشی اصلی تلویزیون نزدیک‌تر کرد.

ابتدا اجرای برنامه «فوتبال برتر» را به جای زوج خیابانی- یوسفی به دست گرفت و بعد با ساختن آیتم‌های جذاب برای این برنامه، فوتبال برتر را تبدیل به رقیب برنامه نود کرد. عادل فردوسی‌پور از همان روزها بود که متوجه شد میثاقی راهش را از او جدا کرده. در ابتدا باورش سخت بود اما رفته رفته حقایق خود را با بی‌رحمی هرچه تمام‌تر نشان دادند. میثاقی دیگر برای برنامه نود آیتم نساخت و شروع کرد به تیم جمع کردن و حتی چند نفر از نویسندگان برنامه فوتبال ۱۲۰ و برنامه نود را با خود به برنامه جدیدش برد.

بعد هم ساخت و اجرای برنامه جام ملت‌های آسیا را به دست آورد تا بیشتر از گذشته خودش را به مدیریت نشان دهد و البته بیشتر از گذشته پل‌های دوستی خودش با عادل فردوسی‌پور را خراب کند. روزهای پایانی سال ۹۷ دیگر ماهی پشت ابر نمانده بود. فروغی دستور تعطیلی برنامه نود را داد و فوتبال برتر برنامه تحلیلی‌اش را شروع کرد. ابتدا بعد از بازی‌های بزرگ و بعد هم در برنامه‌ای با ماهیت جدا. امسال دیگر همه چیز برای تیم فروغی-هاشمی- میثاقی فتح شده به‌نظر می‌رسد. فوتبال برتر در همان شب‌های دوشنبه معروف با همان رویکرد پخش می‌شود و عادل فردوسی‌پور و تیمش در همان ساعتی که روزگاری یک ملت را میخکوب می‌کردند، در سالن‌های ورزشی شهر مشغول بازی فوتسال هستند.

در این ۶ ماه چیزهای زیادی تغییر کرده است. همان‌هایی که بعد از تعطیلی برنامه نود، درخواست تحریم میثاقی و فوتبال برتر را داده بودند، هر دوشنبه می‌نشینند و برنامه را به دقت تماشا می‌کنند. درباره‌اش توییت می‌کنند و ویدئوهایش را دست به دست می‌کنند.

نسبتاً تمامی اهالی فوتبال با برنامه فوتبال برتر در ارتباط هستند. غیر از یکی دو کارشناس داوری که همان ابتدا حضور در برنامه را تحریم کردند، دیگر صحبتی از این حرف‌ها نیست. انگار آنتن شبکه سه با ارزش‌تر از این است که بخواهد به خاطر رفاقت با عادل از بین برود. آنها نهایتاً هروقت جلوی سؤالات میثاقی کم آوردند، تکه‌ای به او و گذرش از عادل فردوسی‌پور می‌زنند و اینگونه در فضای مجازی و بین هواداران فوتبال برای خود طرفدار می‌خرند. در این مدت حتی چند نفر از نویسنده‌های اصلی برنامه‌ نود و فوتبال ۱۲۰ هم به تیم میثاقی پیوسته‌اند و دوشنبه این هفته مشخص شد یکی از گزارشگران قدیمی برنامه نود هم در برنامه مجری یاغی فعالیت می‌کند.

برنامه تحلیلی «فوتبال برتر» دارد آرام آرام جایش را در بین مخاطبان باز می‌کند. هیچ‌کدام از برنامه‌های ورزشی تلویزیون در این مدت نتوانسته‌اند حتی چند درصد از بیننده‌های برنامه نود را به سمت خود جذب کنند و انگار این مأموریت افتاده است به دست رقبای اصلی عادل در این چند ماه. میثاقی هم در این مدت تغییرات بسیاری کرده. پسرک پرانرژی و عشق فوتبالی که در ابتدا تقلیدش از سبک اجرای فردوسی‌پور توی ذوق می‌زد حالا تبدیل شده به یک مجری پخته که متین‌تر حرف می‌زند، کمتر در فضای مجازی می‌چرخد و دوستان کمتری دارد.

میثاقی این روزها علی‌رغم اینکه یکی از برنامه‌های پربیننده تلویزیون ایران را اجرا می‌کند و حداقل به خاطر پخش زنده بازی‌های پرسپولیس و استقلال هر هفته میلیون‌ها نفر چهره او را در قاب جادویی می‌بینند، تنهاتر از همیشه شده است: تنهای تنها. او سه‌شنبه عصر درحالی که کلاهی بر سر داشت به مراسم ختم مهدی شادمانی، خبرنگار مرحوم ورزشی آمد. هیچکس همراه او نیامده بود و نسبتاً هیچ‌کدام از هم‌صنفانش او را آنطور که باید تحویل نگرفتند. این در حالی بود که اندکی قبل عادل فردوسی‌پور به همراه جمع زیادی از دوستان و همکارانش به مراسم آمده بود و مورد استقبال حاضرین قرار گرفته بود.

میثاقی چند هفته پیش در جمعی دوستانه گفته بود برایم فحش‌هایی که در صفحات مجازی می‌خورم مهم نیست. مهم این است که در جایی قرار دارم که هرکسی من را در بیرون می‌بیند دوست دارد با من عکس بگیرد. با این همه ظاهراً او آنطور که فکر می‌کند در فضای بیرون از توییتر و اینستاگرام هم محبوب نیست. حداقل فعلاً محبوب نیست. او به شهرتی بی‌حد و حصر رسیده اما محبوبیتش را از دست داده.

میثاقی که به دلیل روابط عمومی بالایش همیشه چندین و چند نفر از بچه‌های تحریریه نود و فوتبال ۱۲۰ دورش بودند، این روزها تنهاتر از همیشه به کارش ادامه می‌دهد. او که علاقه خاصی به کتاب خواندن دارد، حتماً جملات ابتدایی این گزارش را قبلاً در کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» رولف دوبلی خوانده است. کتابی که در ایران با ترجمه عادل فردوسی‌پور به شهرت رسید. میثاقی تمامی پل‌های پشت سرش را خراب کرده و حالا راهی جز جنگیدن و جلو رفتن به شیوه خودش ندارد. شیوه‌ای که تنها‌تر از همیشه‌اش کرده اما او را نشانده در جایی که همیشه آرزویش را داشته؛ تکیه بر صندلی اجرای پربیننده‌ترین برنامه ورزشی تلویزیون.

خبری از بازگشت عادل نیست

عادل فردوسی‌پور ۶ ماه است که روی آنتن زنده صداوسیما دیده نشده. نه فوتبالی را گزارش کرده و نه برنامه‌ای را اجرا کرده است. همین هم باعث شده تا شایعات زیادی درباره او منتشر شود. چند هفته پیش جواد خیابانی در مصاحبه‌ای اعلام کرد فردوسی‌پور با شروع لیگ برتر به تلویزیون برمی‌گردد اما نزدیکان عادل به خوبی می‌دانستند که هرگز قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. فردوسی‌پور البته ممنوع‌التصویر نیست و می‌تواند برای برنامه فوتبال ۱۲۰ که خودش تهیه می‌کند، گزارش‌های تصویری بگیرد و بعد از بازبینی توسط ناظران روی آنتن ببرد اما اجرا یا گزارش زنده برای او قدغن شده. بر اساس شنیده‌های ما، علی‌رقم شایعات چند روز اخیر فعلاً هیچ برنامه‌ای برای بازگشت چهره و صدای عادل به صداوسیما در دستور کار این سازمان نیست و حتی برنامه فوتبال ۱۲۰ هم که فردوسی‌پور تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده دارد، با پیگیری ویژه احسان شیعه، مدیر شبکه ورزش روی آنتن رفته است.

شایعات درباره جابه‌جایی علی‌ عسکری، رئیس سازمان صداوسیما هم هنوز به حقیقت تبدیل نشده و اساساً به نظر می‌رسد رئیس جدیدی هم اگر در کار باشد بیشتر به نظرات و دیدگاه علی فروغی و یارانش نزدیک است تا مدیران قدیمی طرفدار فردوسی‌پور. با این حساب فعلاً باید به نبودن عادل عادت کرد. او حتی در شبکه ورزش هم اجازه ندارد بازی‌های خارجی را گزارش کند و اگر قرار باشد تغییری در وضعیتش رخ دهد، قاعدتاً از آنجا شروع می‌شود. غیبت اجباری فردوسی‌پور، رفتن مزدک میرزایی به آن‌سوی آب‌ها و گرفتن اجرای فوتبال برتر از جواد خیابانی و پیمان یوسفی باعث شده تا در یک سال گذشته میثاقی به یکه‌تاز فوتبال ایران در تلویزیون تبدیل شود.

شهاب اخلاقی

newspaper.iran-varzeshi.com
  • 12
  • 8
60%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۱۱
جدیدترین
قدیمی ترین
ما که بعد از نود فقط خود بازیها رو می بینیم
هیثم بن طارق آل سعید
بزرگمهر بختگان
صبا آذرپیک
یاشار سلطانی
زندگینامه امام زاده صالح
شاه نعمت الله ولی
نیلوفر اردلان
حمیدرضا آذرنگ
محمدعلی جمال زاده
بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش