جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۵:۲۲ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۸۰۳۲۴۱
رادیو و تلویزیون

«گیله وا» می تواند یک کلاس تاریخی باشد/ بازی در نقش دختر ارمنی

پریا مردانیان,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
بازیگر نقش آرویک در سریال «گیله وا» از ورود خود به دنیای بازیگری و حضور در این سریال سخن گفت.

به گزارش صبا، سریال «گیله‌وا» به کارگردانی اردلان عاشوری که این شب‌ها شاهد پخش آن از تلویزیون هستیم روایتگر ماجرای عاشقانه‌ای است که در برهه‌ای حساس از تاریخ کشورمان روایت می‌شود.

آرویک دختری ارمنی است و در سال‌های قحطی در ایران که مصادف بود با جنگ جهانی اول به همراه پدرش میهمان خانواده‌ای گیلانی می‌شوند. احمد پسر خانواده و آرویک به هم علاقمند می‌شوند اما تنفوذ نیروهای انگلیسی به ایران و تصمیم احمد برای ملحق شدن به نهضت جنگل بین این دو دلداده جدایی می‌اندازد و… .

پریا مردانیان بازیگر جوان سینما و تلویزیون که پیش از این نقش آفرینی‌اش را در فیلم «چهل‌ سالگی» دیده بودیم در سریال «گیله‌وا» نقش آرویک را بازی کرده است.

در ادامه گفتگو با این بازیگر را می‌خوانید.

فکر می‌کنم اولین حضور سینمایی و تجربه بازیگری‌ شما به فیلم «چهل سالگی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان باز می گردد. چگونه وارد دنیای بازیگری شدید؟

-«چهل سالگی» اولین حضور من به عنوان بازیگر نبود اما با این فیلم دیده شدم. اولین تجربه بازیگری‌ام بسیار اتفاقی بود و به سریال «داستان پاییزی» برمی گردد. خانه ما یکی از لوکیشن‌های این سریال بود و آقای اسماعیل فلاح‌پور که کارگردان آن سریال بودند به والدین من پیشنهاد کردند که در سریال بازی کنم. بازیگری را از سن پایین و این سریال آغاز کردم و بعد از آن نیز در کارهای مختلفی حضور داشتم.

چطور شد برای بازی در فیلم «چهل سالگی» انتخاب شدید؟

-برای نقش بهار در آن فیلم حدود صد کاندید داشتند. از طرف گروه با ما تماس گرفتند و خواستند برای تست بازیگری به دفترشان بروم. آقای رییسیان چند بار از من خواستند به دفترشان بروم و در مورد نقش با من صحبت کردند و در نهایت برای بازی در نقش بهار انتخاب شدم.

چندسال‌تان بود؟

-۱۰ سال داشتم.

تقریبا بیشتر سکانس‌های حضورتان در این فیلم در کنار لیلا حاتمی می‌گذرد. بازی در کنار ایشان چطور بود؟

-بسیار عالی. خانم حاتمی در بازیگری فوق‌العاده هستند و یکی از شانس‌های من در بازیگری این بود در آن فیلم در کنار ایشان و آقای محمدرضا فروتن بازی کردم. همچنین در زمان بازی در آن فیلم چند بار آقای عزت‌الله انتظامی را دیدم و از همه این عزیزان بسیار آموختم. همه‌شان به من کمک کردند تا از پس نقش بربیایم.

گفتید بسیار اتفاقی وارد دنیای بازیگری شدید. آیا به بازیگری علاقمند هم هستید یا این کار را به دلیل آنکه سرنوشت شما را به این سمت کشانده است، ادامه می‌دهید؟

-در ابتدا علاقه‌ای به بازیگری نداشتم. البته سن و سالم هم کم بود و درک درستی از کار نداشتم اما بعد از آشنا شدن با فضای سینما عاشق بازیگری شدم.

چگونه به گروه ساخت سریال «گیله‌وا» پیوستید؟

از دفتر آقای عاشوری زنگ زدند و چون دو سال بود بخاطر تحصیل در هیچ کاری حضور نداشتم از من پرسیدند که آیا تمایل دارم بازی کنم یا نه. جواب من مثبت بود و با آقای ابراهیم امینی که مسئول انتخاب بازیگران بودند صحبت کردیم و قرار شد در این سریال بازی کردم.

ویژگی‌های نقش آرویک چه بود؟

-برایم خیلی جالب بود که نقش دختری ارمنی را بازی کنم چون کاری متفاوت بود هر بازیگری علاقمند به بازی در نقش‌های متفاوت است. وقتی هم که قصه را برایم تعریف کردند به حضور در کار بیشتر علاقمند شدم. فیلمنامه را که خواندم عاشق نقش شدم. قصه روایتی عاشقانه بود که در ژانر تاریخی می‌گذشت و بسیار جذاب نوشته شده بود.

بازی با لهجه ارمنی احتمالا یکی از چالش‌های بازی در این نقش بوده است. آیا در این زمینه مشاور داشتید؟

-اولین بار بود که با لهجه بازی می‌کردم اما آنقدر نقش را دوست داشتم که سختی کار به چشمم نمی‌آمد. سر کار مربی داشتم. عمو ادموند در طول کار در کنار گروه بودند و من دیالوگ‌هایم را با راهنمایی ایشان تمرین می‌کردم. مشکل این بود که زمان زیادی برای تمرین در اختیار نداشتیم. معمولا هر روز دیالوگ‌های روز بعد را با ایشان تمرین می‌کردیم.

 بازیگرانی از نسل‌های مختلف در این کار حضور دارند. تعامل‌تان با آن‌ها چگونه بود؟

-گروه بازیگری سریال «گیله‌وا» واقعا فوق‌العاده بودند. مخصوصا آقای امیرحسین صدیق بسیار در اجرای نقش من را یاری کردند. همکاری با این گروه برایم آموزنده و شیرین بود.

در مورد آن دوران از تاریخ کشورمان و ماجرای مردم قحطی‌زده اطلاعاتی داشتید؟

-در مدرسه و در درس تاریخ در مورد میرزا کوچک خان جنگلی و دلیل قیام او خوانده بودم اما از عمق ماجرا و سال‌های قحطی و مرگ مردم چیزی نمی‌دانستم و از آقای عاشوری خواستم برایم توضیحاتی در این مورد بدهند. خودم هم در این مورد مطالعاتی کردم که با حال و هوای آن دوران آشنا شوم. ضمن اینکه با خواندن فیلمنامه کلی اطلاعات تاریخی دریافت کردم که در ایفای نقش به من کمک کرد.

با وجود آنکه در رشته غیرسینمایی تحصیل کرده اید،  آیا بازیگری را ادامه خواهید داد؟

-بله حتما. بعد از نقش‌هایی که در دوران کودکی بازی کردم چند سالی در کارم وقفه افتاد و «گیله‌وا» برایم شروعی دوباره در بازیگری محسوب می‌شود. بعد از بازی در این کار وارد یک پروژه سینمایی شدم و امیدوارم روند کاری‌ام همینطور با آثار خوب ادامه داشته باشد.

الگوی خاصی در بازیگری دارید؟ بازیگران مورد علاقه‌تان چه کسانی هستند؟

-من هم مثل همه عاشقان سینما بازیگران مورد علاقه دارم و دوست دارم از آنها بیاموزم از تجارب‌شان استفاده کنم. برخی از آنها از نظر بازیگری سرآمد هستند و برخی هم از نظر اخلاقی برایم قابل احترامند اما هیچوقت برای خودم اسطوره‌سازی نمی‌کنم و دوست ندارم شبیه کسی باشم.

برای مخاطبان سریال «گیله‌وا» صحبتی دارید؟

-«گیله‌وا» سریالی زیباست و بنظرم هر ایرانی باید این سریال را تماشا کند. دیدن این سریال هم می‌تواند جنبه سرگرمی داشته باشد و هم می‌تواند برای مخاطب همانند یک کلاس تاریخی باشد. می‌دانم این سریال در کارنامه کاری‌ام یکی از بهترین‌ها خواهد بود و در آینده به حضور در آن افتخار خواهم کرد. از آقای عاشوری بابت اعتمادی که به من داشتند تشکر می‌کنم.

  • 18
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش