پنجشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۳
۱۵:۳۳ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۸۰۳۲۴۳
رادیو و تلویزیون

عباس بهروان: صداوسیما گزارشگران فوتبال را راحت از دست می‌دهد

عباس بهروان,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
بازی استقلال‌ و تراکتورسازی تبریز هفته گذشته به شکلی گزارش شد که بار دیگر خلاء حضور گزارشگران ورزشی توانمند و با درک درست از شرایط کشور در حوزه فوتبال به چشم آمد.

گزارش‌های فوتبالی استاندارد، باکیفیت و بدون جانبداری را این روزها در تلویزیون و رادیو کمتر شاهد هستیم. مسابقه فوتبال تراکتورسازی تبریز با استقلال تهران را می‌توان مثالی برای این ماجرا دانست؛ بازی که باعث شد هشتاد و یک درصد مخاطبان به ضعیف بودن گزارشگر رأی بدهند. تا جایی که برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند به دلیل اظهارات تند و حتی ضد ایرانی، مدیران صداوسیما قصد برخورد با این گزارشگر را دارند. اما با نگاهی به گزارشگران و مجریان برنامه‌های ورزشی باسابقه صداوسیما، متوجه می‌شویم این مشکل در میان آنان کمتر وجود داشته است. رزومه این پیشکسوتان نشان از تلاش، سخت‌کوشی، حرفه‌ای‌گری و عشق این افراد نسبت به این حرفه دارد.

عباس بهروان یکی از پیشکسوتان گزارشگری و اجراست؛ کسی که او را از پیشگامان گزارشگری و تحلیل ورزشی هم می‌دانند. وی در گفت‌وگو با ایرناپلاس به بررسی وضعیت گزارشگران برنامه‌های ورزشی تلویزیون، نظارت صداوسیما و دیگر مسائل این حوزه پرداخته است.

کلاس‌های آموزشی که نباید از آنها غافل می‌شدیم

عباس بهروان، گزارشگر و مجری برنامه‌های ورزشی درباره روند گزارشگر شدنش و همچنین ویژگی‌هایی که لازمه این حرفه است، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: کار اصلی من، هنر و اجرای برنامه‌های صحنه‌ای بوده است، ولی بعد از آن با توجه به اینکه کارشناس تربیت‌بدنی هستم، به گزارشگری روی آوردم. داستان گزارشگر شدنم از اینجا شروع شد که یک روز گوینده ورزشگاه تختی اصفهان بودم، یک آقایی آمد فیلم گرفت و این‌گونه شد که صدای من را مسئولان وقت در تهران شنیدند. بعد از مدتی مرا از تهران خواستند و گفتند که ما به تو نیاز داریم و حتی خانه و مکان زندگی هم می‌دهیم که در تهران بمانی. اما من گفتم نمی‌خواهم در تهران بمانم، ولی قول می‌دهم که با شما همکاری کنم.

 فکر نمی‌کردم به‌زودی بگویند باید هر هفته در تهران حضور داشته باشم. بعد از مدتی، برنامه «ورزش و مردم» را اجرا کردم و بعد گزارش فوتبال و از آنجا که کارشناس تربیت‌بدنی بودم، گزارش رشته‌های دیگر و اجراهای دیگری هم انجام دادم. فن بیان، صدا و داشتن اطلاعات عمومی و آشنایی به رشته‌های ورزشی و قوانین، جزو مواردی هستند که قطعاً باید مورد توجه قرار بگیرد. ضمن اینکه مسئله‌ای که در زمان ما وجود داشت، کلاس‌های آموزش ضمن خدمت بود که نباید از آنها غافل می‌شدیم.

با چه توجیهی عادل فردوسی‌پور را کنار می‌گذاریم؟

گزارشگر باسابقه برنامه‌های «ورزش با مردم» و «همگام با ورزش» درباره رعایت نکردن اصول بی‌طرفی برخی از گزارشگران در مسابقات فوتبال داخلی افزود: یکی از کارهایی که گزارشگران باید انجام بدهند رعایت بی‌طرفی است. البته باید به این نکته توجه کنیم وقتی می‌گوییم «گزارشگر» این واژه را فقط به ورزش فوتبال منحصر نکنیم. ما در رشته‌های ورزشی دیگر مثل کشتی، وزنه‌برداری، شنا، ژیمناستیک و ... هم گزارشگر داریم و اتفاقاً گزارشگران مسلطی هم هستند مانند آقای عامل، محتشمیان، خرسندل و .... .اما باید توجه داشت که کلاً سیستم گزارشگری ما باید به‌گونه‌ای باشد که گزارشگران از فیلترهای درستی عبور کنند.

وی با اشاره به این که صداوسیما باید به این نکته توجه کند که برای مجریان، گزارشگران، مفسران و کارشناسان هزینه کرده‌ است و به‌راحتی نباید آنها را از دست بدهد، افزود: بارها مطرح کرده‌ام یک شخصی مانند عادل فردوسی‌پور و برنامه موفق ۹۰ که بسیار هم محبوب بود، ۲۰ سال روی آنتن بوده است. با چه توجیهی او را کنار می‌گذاریم و جدیداً هم شاهد هستیم که برخی از گزارشگران و کارشناسان فیلشان هوای هندوستان می‌کند و به خارج از کشور می‌روند؛ همه این افراد سرمایه‌های مملکت هستند و باید از آنها استفاده بهینه شود.

این مجری پیشکسوت تلویزیون درباره نظارت صداوسیما بر کار گزارشگران چنین نظری دارد: صداوسیما وظیفه دارد روی کار گزارشگران اشراف داشته باشد. این وظیفه صداوسیماست و این کار باید به نحو مطلوب انجام شود.

چرا کسی مثل عادل گزارشگری نمی‌کند؟

بهروان در پاسخ به این پرسش که چرا تا به امروز کسی مانند عادل فردوسی‌پور در حرفه گزارشگری نتوانسته به مهارت و محبوبیت بالا دست پیدا کند، گفت: برای گزارشگر شدن فقط داشتن صدای رسا، فن بیان و اطلاعات و آشنایی به قوانین ورزش کافی نیست. فاکتورهای دیگری هم لازم است که متأسفانه گاهی به آن توجه نمی‌شود. این فاکتورها شامل آشنایی با زبان انگلیسی، شناخت فدراسیون‌های ورزشی، قهرمانان و هیئت‌های مختلف ورزشی و خیلی عوامل دیگر می‌شود.

بین کارشناس، مفسر و گزارشگر تفاوت بگذاریم

وی با تأیید اینکه این روزها اشتباهات فاحشی را از گزارشگران با تجربه شاهد هستیم، خاطر نشان کرد: نمی‌خواهم نام ببرم، ولی متأسفانه شاهد این هستیم که کار گزارشگران کامل نیست. باید به این نکته توجه داشته باشند که بین گزارشگر، کارشناس و مفسر باید تفاوت بگذاریم. این روزها می‌بینیم هر کسی راجع به یک رقابت ورزشی به‌راحتی صحبت می‌کند و در همه امور آن هم دخالت می‌کند که به نظر من غلط است.

وی در پایان و در خصوص حضور بانوان در حرفه گزارشگری بیان کرد: کشور ما منبع استعداد است، خانم‌ها هم می‌توانند با رعایت قوانین و  قواعد این کار را انجام دهند.

irna.ir
  • 17
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش