پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳
۱۷:۵۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۱۲۰۲۷۳۴
رادیو و تلویزیون

فصل دوم «عصر جدید» با چه تغییراتی همراه است؟

فصل دوم عصر جدید,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
فصل دوم برنامه تلویزیونی عصر جدید از امروز روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود اما تفاوت این برنامه با فصل اول آن چه نکاتی است؟

به گزارش فارس، یکی از گونه های برنامه سازی در اغلب کشورهای دنیا گونه مسابقه است. مسابقه هایی که عمدتا هدفی جز سرگرمی و القای آموزش‌های مورد نیاز در بخش‌های مهم را به مردم ندارند و هر کدام در بخش هایی می توانند جریان سرگرمی را در بین مخاطبان خود ایجاد کنند.

این روزها نیز رسانه ملی بیش از هر زمانی به سمت تولید مسابقه های مختلفی رفته است، مسابقه هایی که یکی از اصلی ترین گزینه های موجود در آن حضور مردم و مخاطبان است و اینکه سازندگان از حضور مردم و مشارکت آنها در برنامه سازی استفاده می کنند و در حضور مردم علاقه مند برنامه را ضبط می کنند. یکی از این مسابقه ها عصر جدید است که بخش راستی آزمایی آن قبل از شروع پخش فصل دو پخش شد و فصل دو این برنامه از ۱۷ و ۱۸ اسفندماه همزمان با میلاد حضرت علی (ع) در ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه سه پخش می شود. همچنین این برنامه در ایام نوروز هر شب بعد از خبر شبانگاهی میزبان مخاطبان خواهد بود.

** توقف ضبط برنامه به دلیل شیوع ویروس کرونا

احسان علیخانی چندی پیش در فضای مجازی ویدئویی منتشر کرد و در آن به ضبط تنها ۶ قسمت از عصر جدید به دلیل شیوع بیماری کرونا اشاره کرده بود. همچنین وی بیان داشت: چهار قسمت از برنامه راستی آزمایی و تمام برنامه های اصلی که قرار است از ۱۷ اسفند پخش شود دی و بهمن ماه و قبل از شیوع ویروس کرونا ضبط شده است و ما به دلیل رعایت حال شما مخاطبین و تماشاچی هایی که قرار است روی این صندلی ها حاضر شوند مجبوریم ضبط برنامه را متوقف کنیم.

اما او در ادامه توضیحاتی مبنی برچگونگی پخش این برنامه ارائه کرد.

**تفاوت این فصل با فصل قبلی در چیست؟

در فصل جدید یک دکمه برای آغاز و پایان برنامه طراحی شده که در کنار دست مجری قرار دارد.اگر در زمانی که اجرا در حال انجام روی صحنه است، با پایان اجرا زمان رای دادن به پایان رسیده است و دیگر داور نمی تواند رای خود را ثبت کند.

همچنین یک دکمه طلایی دیگر نیز روی میز داوران و همچنین روی میز مجری به عنوان میزبان قرار داده شده که اگر برای شرکت کننده ای به صدا در بیاید به این معنی است که مستقیم به مرحله نیمه نهایی راه پیدا می کنند و دیگر در مرحله دوم با کسی رقابت نمی کنند. این زنگ برای هر داور فقط یکبار قابل استفاده است.

همچنین تلفنی نیز روی میز مجری قرار داده شده است که اگر همراهان نکته ای داشته باشند یا مربی با استدلال داوران مشکل جدی پیدا کنند، که آن استدلال برای مجری قانع کننده باشد، می توانند با او تماس بگیرند و رای داور به شور تماشاگران گذاشته می شود و آنها نظرشان را می دهند و اگر داور خواست می تواند رای خود را تغییر بدهد. البته تماشاگر نمی تواند روی رای داور تاثیر بگذارد ولی نظرشان را اعلام می کنند.

سازندگان تصمیم گرفته اند با راه اندازی این بخش، چالش جدیدی میان داوران، شرکت کنندگان و تماشاچی ها ایجاد کنند.

**تغییر دکور و افزایش تعداد تماشاچی ها

همچنین در این بخش دکور برنامه تغییر کرده است، طبقه دوم برای حضور تماشاچی ها اضافه شده است و هزار نفر می توانند در برنامه به عنوان تماشاچی حضور داشته باشند.

همچنین دکور برنامه ۷۰ متر بزرگتر شده و میز داورها ۳ متر عقب تر آمده است.

** عصر جدید در راستای استعدادیابی مردم

یکی از مسابقه هایی که هدفگذاری اصلی آن در راستای استعدادیابی مردم و مخاطبین طراحی شده است، «عصر جدید» است. احسان علیخانی بعد از تجربه سالهای اجرا و تهیه کنندگی برنامه «ماه عسل» برای بار اول به سمت طراحی مسابقه ای با مضمونی متفاوت رفت و در دومین برنامه مستقل خود به استعدادیابی مردم در بخش های سرگرمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و ... پرداخت.

** قسمت اول در نوروز ۹۸/ نوروز فرصتی بهتر برای دیده شدن برنامه‌ها

فصل اول و قسمت اول این برنامه درست چند روز مانده به نوروز سال ۹۸بروی آنتن رفت و مخاطبینی که هیچ تصوری از چنین مسابقه ای نداشتند را طوری با خود همراه و درگیر کرد کهالان تعداد بسیاری از آنها از عصر جدید به عنوان یکی از بهترین برنامه های تلویزیونی یاد می کنند. شاید بهترین زمان برای دیده شدن هر برنامه، سریال و یا مسابقه ای نوروز باشد چراکه زمانی است که مخاطبین با فراغ بال بیشتری به تماشای تلویزیون می نشینند و راحت تر درباره انتخاب آنچه که می خواهند ببینند تصمیم می گیرند. عصر جدید نیز این شانس را داشت که اولین قسمت هایش در تعطیلات نوروز ۹۸ پخش شود.

**‌ برنامه‌ای که ایرانیزه شده است

فرمت ساختاری این برنامه وام گرفته از یکی از برنامه های پرمخاطب خارجی است که البته در اینجا ایرانیزه شده است. برنامه که شروع می شود چهار داور از بخش های مختلف (روانشناسی، بازیگری، آهنگسازی) پشت یک میز بزرگ نشسته اند و بنا بر راستی آزمایی که توسط گروه تهیه و تولید قبل از شروع برنامه انجام شده است، در هر برنامه چند نفر از همین شرکت کننده ها روی سن برنامه می آیند و استعداد خود را برای داوران برنامه و همچنین مردمی که روی صندلی های مخاطبین نشسته اند به اجرا می گذارند.

** شرکت کننده کمتر، رقابت سخت تر

شاید از میان صد نفر که به این برنامه آمده و البته در بخش راستی آزمایی قبول شده اند، ۲۰ نفر از آنها به مرحله بعدی راه پیدا کنند. مرحله به مرحله با اینکه تعداد برنده ها کمتر می شود رقابت نیز بین آنها بیشتر شده و هر کدام باید مهارتی از خود را خرج کنند که بیشترین میزان توجه مخاطبان منزل و داخل استودیو و البته داوران را به خود جلب کند.

** داورانی با دقت و حساسیت بالا

یکی دیگر از موضوعاتی که درباره این برنامه مطرح است، داورانی هستند که بسیار نکته سنج و با دقت داوری می کنند و در راس آنها نیز رویا نونهالی بازیگر تلویزیونی است که بسیار موشکافانه و با ظرافت خاص زنانه خود هر کدام از این شرکت کننده ها را آنالیز رفتاری و شخصیتی می کند. بعد از اجرای هر کدام از شرکت کننده ها، داوران موظفند تا با فشار دادن دکمه ای که در جلوی دستشان قرار گرفته نظر خود را اعلام کنند و نظر آنها روی ضربدری که دقیقا رو به مخاطبان است مشاهده می شود.

** سازندگانی که برای مخاطب رو بازی کردند

اما این روزها که نزدیک به نوروز و پخش فصل جدید از این برنامه است، سازندگان بر خلاف فصل قبلی با مخاطب تلویزیونی رو بازی کردند و حتی بخش راستی آزمایی که مرحله قبل از تولید است را برای مخاطبان ضبط و پخش می کنند. این بخش که به صورت ویژه برای مردم پخش می شود نکات منفی و مثبتی را به همراه دارد. اینکه مخاطبین در جریان صفر تا صد همه امور برنامه و سیاست گذاری های تهیه کننده و داوران قرار می گیرند و از طرفی هم میزان توقعشان از سازنده ها بالاتر می رود و ارتباطشان را با عوامل برنامه تعاملی تر می بینند و تصور می کنند که باید در هر بخش، در جریان همه امور قرار بگیرند.

** یکی از جنس خود مردم

شاید یکی از دلیل هایی که عصر جدید را برای مردم جذاب کرده است، حضور مردمی از جنس خودشان به عنوان شرکت کننده و استعداد برتر روی سن برنامه است. قطعا وقتی مردم یکی از خود را در برنامه تلویزیونی ببینند میزان ارتباطشان با آن برنامه بیشتر می شود.

** راستی آزمایی در چهار شب

مرحله راستی آزمایی و سنجش شرکت کننده های این برنامه در ۴ شب پخش شد. ۶،۱۰،۱۱،۱۳ اسفند از شب هایی است که مخاطبین شبکه سه و برنامه عصر جدید می توانند مرحله انتخاب برترین های استعدادیابی قبل از ورود به مرحله اصلی برنامه را توسط داوران ببینند و با حساسیت هایی که پیش از شروع برنامه و حضور شرکت کننده ها روی آنها وجود دارد آشنا شوند.

** انتخاب ۲۰۰ نفر از میان ۱۲۰۰۰ شرکت کننده

ارسال فیلم و ویدئو از مراحل ابتدایی شرکت در مسابقه عصر جدید است. به این طریق که مخاطبان ابتدا فیلم های خود را به سامانه برنامه ارسال کرده و بعد از قبول شدن به استودیو دعوت می شوند. تاکنون حدود ۱۲ هزار فیلم به این برنامه ارسال شده و حدود ۱۰۰۰ نفر از میان این تعداد به برنامه دعوت شدند. از همین تعداد ۴۰۰ نفر به مرحله بعدی خواهند رفت. در بخش راستی آزمایی نیز ۲۰۰ نفر حذف شده و ۲۰۰ نفر باقی مانده همان شرکت کنندگان عصر جدید در فصل دوم هستند.

** نظر نهایی به عهده علیخانی است/ برترین‌های فصل گذشته در قامت کمک داور

با اینکه علاوه برچهار داور اصلی (سید بشیر حسینی، امین حیایی، آریا عظیمی نژاد و رویا نونهالی) افراد متخصص دیگری گروه را در بخش راستی آزمایی همراهی می کنند، اما نظر نهایی را احسان علیخانی مجری و تهیه کننده این برنامه اعلام می کند. از دیگر افراد متخصص می توان به چهار نفر برتر در فصل گذشته اشاره کرد. فاطمه عبادی هنرمند نقاشی با شن ، محمد زارع هنرمند سیرک و آکروبات، پارسا خائف کودک خواننده خوش صدا، سعید فتحی روشن شعبده باز و ذهن خوان و گروه دختران نینا از افرادی بودند که در فصل گذشته به مرحله فینال رسیدند و منهای نفر پایانی همه رتبه های یک تا چهار را کسب کردند.

** تغییری در ترکیب داوران دیده نمی شود

از تغییرات فصل جدید برنامه باید این نکته را عنوان کرد که در ترکیب داوران هیچ تغییری رخ نداده است و همان چهار داور فصل قبلی در این فصل نیز به داوری می پردازند.

** دکوری جدید در همان لوکیشن قبلی

یکی از تغییرهایی که در سری جدید برنامه به شدت به چشم می خورد، دکور جدید این برنامه است. درست است که ساختار عصر جدید به گونه ای طراحی شده که نمی توان در ساختار تغییراتی اعمال کرد اما سازندگان برای احترام به مخاطبان تلاش خود را به کار بسته و دکوری جدید را در همان لوکیشن قبلی طراحی و اجرا کرده اند.

** منتظر اتفاقی غیر منتظره باشید

حال باید دید بعد از حدود شش ماه از پایان فصل یک و آغاز فصل دو، ‌گروه سازنده عصر جدید با چه تغییراتی برنامه خود را شروع کرده و پیش می برند. قطعا برنامه ای که در شروع پر قدرت عمل می کند انتظار مخاطبانش را بالاتر برده است. اما از آنجایی که اتاق فکر این برنامه ماه ها است روی جزئیات در حال فکر و برنامه ریزی است باید منتظر یک اتفاق غیر منتظره در عصر جدید باشید.

برنامه «عصر جدید» به کارگردانی و اجرای احسان علیخانی شنبه و یکشنبه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه سه پخش می شود.

  • 15
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش