جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۷:۱۲ - ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۱۰۲۵۶۶
رادیو و تلویزیون

عصر جدید در صداوسیما؛ وقتی «افق» در سایر شبکه‌ها تکثیر می‌شود!

کارشناسان صداوسیما,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
پذیرفتنی نیست که مسئولان برنامه مختص نیمه شعبان و مسئولان رده بالاتر صداوسیما ندانند که میهمان برنامه شان چه نظراتی درباره موضوعی مانند ظهور دارند و باز هم پذیرفتنی نیست که این مسئولان ندانند که این تفکر در میان حوزویان، کارشناسان مذهبی کشور و حتی بسیاری از مسئولان، جایگاه بسیار محدودی داشته و در اقلیت محض است. فراتر از آن، بسیاری از حوزویان با نوع نگاه به ظهور به طور کامل مخالفند. بنابراین فرضیه تصادفی بودن حضور او در چنین برنامه ای مردود است.

به گزارش انتخاب، شامگاه روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین، برنامه «با تو حالم خوبه» شبکه سوم سیما با محوریت بحث مهدویت و متناسب با ایام نیمه شعبان یک گفت و گوی غیرمنتظره با یکی از شاگردان حسن عباسی داشت تا او درباره علائم ظهور برای بینندگان میلیونی برنامه سخن براند.

حضور چنین فردی که نماینده یک نوع تفکر و نگاه خاص در جامعه به شمار می رود و افکار عمومی سردسته این تفکر را حسن عباسی می داند، سوالات متعددی میان کارشناسان ایجاد کرده است.

فارغ از سخنانی که او در این گفتگو بر زبان راند، بی تردید برای سخن گفتن از علائم ظهور کارشناسان متعددی از تحصیلکردگان حوزه و دانشگاه در دسترس صدا و سیما بوده؛  اما صداوسیما ترجیح داده برای یک بحث تخصصی دینی، فردی را دعوت کند که مشخص نیست تحصیلات دینی‌اش چیست و به گفته خودش، در همان برنامه، حسابداری خوانده و البته چند واحد «اقتصاد مقاومتی» گذرانده است.

اما چرا صداوسیما در برنامه خود در یکی از پرمخاطب ترین شبکه های تلویزیون، از چنین فردی دعوت کرده؟ پاسخ را می توان در نکته های زیر جست و جو کرد.

یک - پذیرفتنی نیست که مسئولان برنامه مذکور و مسئولان رده بالاتر صداوسیما ندانند که رائفی پور و افراد هم فکر او چه نظراتی درباره موضوعی مانند ظهور دارند و باز هم پذیرفتنی نیست که این مسئولان ندانند که این تفکر در میان حوزویان، کارشناسان مذهبی کشور و حتی بسیاری از مسئولان، جایگاه بسیار محدودی داشته و در اقلیت محض است. فراتر از آن، بسیاری از حوزویان با این نوع نگاه غیرعلمی به ظهور به طور کامل مخالفند. بنابراین فرضیه تصادفی بودن حضور او در چنین برنامه ای مردود است.

دو - صداوسیما شبکه خصوصی نیست که بخواهیم آن را در انتخاب میهمان برای برنامه های خود مستقل و آزاد بدانیم و نتوانیم بر آن خرده بگیریم. فراتر از آن، نه تنها شبکه خصوصی نیست بلکه هیچ شبکه خصوصی دیگری هم در کشور امکان قانونی تاسیس و در نتیجه رقابت با آن را ندارد که بتوان گفت آن شبکه ها نیز با امکاناتی مشابه، امکان پاسخگویی به مواضع صداوسیما را دارند.

سه - افرادی با تفکر خاص، مدتی است که حضور پررنگ تری در صداوسیما دارند. حتی جابجایی هایی که در این چند سال پس از حضور علی عسگری در صداوسیما انجام شده، در جهت سلطه همین تفکر بر صداوسیما بوده. نماد این مدیران وپرسروصداترین آنها، علی فروغی، مدیر شبکه سه است که در دوره او، برنامه پرمخاطب نود، به طور کامل تعطیل شد.

چهار - شبکه افق از دوره قبلی مدیریت صداوسیما، لقب سیاسی ترین شبکه تلویزیون را به خود گرفته. اکنون نیز نوع مدیریت و عملکرد این شبکه به گونه ای است که گویی جدا از سایر شبکه های سیما سیاستگذاری مستقل خود را دارد. تعلق خاطر به اصولگرایان جوان و تندرو و رواج آزادانه تفکر این جریان در برنامه هایی مانند «جهان آرا»، مهمترین خصیصه این شبکه است.

پنج - خط فکری مهمان صداوسیما به مناسبت نیمه شعبان به گونه ای است که تاکنون امثال او، در شبکه افق دیده می شدند نه دیگر شبکه های سیما. حتی افکار عمومی نیز با این موضوع کنار آمده؛ به گونه ای که شبکه افق مخاطبان خاص و اختصاصی خود را دارد هرچند به دلیل مواضع سیاسی خود، بسیار پرسروصداتر از دیگر شبکه هاست.

شش- اکنون برای یافتن پاسخ این پرسش که چرا آنتن تلویزیون در یک شبکه پرمخاطب برای صحبت درمورد موضوعی مانند ظهور آن هم در آستانه نیمه شعبان، در اختیار چنین فردی قرار گرفته، صرفا به یک نتیجه می توان رسید و آن اینکه شبکه افق در حال تکثیر شدن در دیگر شبکه های تلویون است. به بیان ساده تر، آن تفکر خاص با مخالفان بسیار زیاد در میان سیاسیون و حوزویان، سهم خود را از صداوسیما به اندازه ای بیشتر کرده که به تدریج در حال تسخیر کل صداوسیماست.

بردیا دانش

  • 11
  • 7
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۹
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش