شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۰:۰۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۹۰۰۸۳۱
رادیو و تلویزیون

مركز افتاد برون بس كه شد اين دايره تنگ/ پاسخ اهالی هنر به بازدهی بودجه ۲۶۱۹ ميليارد تومانی صدا و سيما!

اختلاف عادل فردوسی پور و علی فروغی

روزنامه اعتماد نوشت: علي فروغي، مدير شبكه ۳ بعد از گذشت تقريبا يك سال به تعطيلي برنامه نود واكنش نشان داد. او كه در تمام اين مدت سوال‌هاي مردم درباره چرايي تعطيلي پرمخاطب‌ترين برنامه تاريخ صداوسيما را ناديده گرفته بود در يك ويديو كه در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود، دليل اصلي كنار رفتن فردوسي‌پور و برنامه نود را «خارج شدن از مدار» عنوان و تاكيد كرد اگر برنامه نود ادامه پيدا مي‌كرد تمام صداوسيما «از هم مي‌پاشيد.»

فروغي در اين رابطه فردوسي‌پور را به دروازه‌باني تشبيه كرد كه در خطوط ديگر بازي مي‌كند و در نتيجه بايد يك نفر جايگزين او بشود. فروغي گفت:«من مي‌خواهم بگويم درباره ايشان مهم‌ترين بحث اين بود كه كار از مدارش داشت خارج مي‌شد و بقيه هم نگاه مي‌كردند و مي‌گفتند اگر كسي به خاطر محبوبيت مي‌تواند از مدار خارج شود، ما هم اين كار را بكنيم. اصلا صداوسيما از هم مي‌پاشيد.» فروغي در بخش ديگري از اظهاراتش به پرداخت شدن مطالبات عادل و درخواست او براي برنامه «فوتبال ۱۲۰» اشاره كرد. فروغي همچنين فردوسي‌پور را شخصي خواند كه «مظلوم‌نمايي» مي‌كند و به وسيله رسانه‌هاي زنجيره‌اي و صفحه‌هاي مجازي عليه صداوسيما هجمه مي‌سازد. در نهايت فروغي با اشاره به اينكه سرش خيلي شلوغ است و فرصت پرداختن به مسائلي نظير برنامه نود را ندارد، گفت:«ما كارهاي زيادي داريم و از كارهاي خود مي‌مانيم، اداره شبكه از هفت صبح تا يك و نيم شب كه فوتبال‌هاي خارجي تمام مي‌شود همه‌اش گرفتاري است.»

به جرات مي‌توان گفت تنها بخش كوچكي از صحبت‌هاي فروغي مربوط به شخص عادل فردوسي‌پور مي‌شود. اظهارات صريح فروغي در وهله اول خطاب به مردم ايران است. فروغي در اين ويديوي كمتر از دو دقيقه‌اي ذهنيت غالب بر صداوسيماي ايران را نشان مي‌دهد. اينكه چه كساني و با چه طرز تفكري هر روز براي بيش از ۸۰ ميليون نفر آدم برنامه مي‌سازند. اينكه اين افراد از برنامه‌سازان خود چه انتظاري دارند، براي‌شان چه چارچوب‌هايي در نظر مي‌گيرند و در صورت مغاير بودن ديدگاه‌ها چگونه برخورد مي‌كنند. اظهارات صريح فروغي همچنين نشان مي‌دهد مردم به عنوان مخاطبين برنامه‌هاي صداوسيما چه جايگاهي دارند.

تمام اين پرسش‌ها بارها و بارها توسط كارشناسان رسانه، توليدكنندگان و خود مردم در سال‌ها و ماه‌هاي گذشته پرسيده شدند و بر اساس شواهد و قرائن پاسخ‌هاي مشخصي هم دريافت كردند. اما اين بار اوضاع كمي متفاوت است. ديگر كسي حدس نمي‌زند يا تحليل نمي‌كند. اين يك پيام واضح و شفاف از سوي يكي از مديران رده بالاي صداوسيماست كه خطاب به مردم ارسال شده. تمام اظهارات فروغي را بايد به عنوان يك فكت در نظر گرفت.  عادل فردوسي‌پور از مدار خارج شده بود. به همين علت چاره‌اي جز كنار گذاشته شدن او نبود. احتمالا همان طور كه خيلي از ممنوع‌التصويرهاي ايران از «مدار» خارج شدند. تفكر جزمي مديران صداوسيما از همين يك جمله كاملا به چشم مي‌آيد. اينكه راه مستقيمي از نظر ايشان وجود دارد و هر كس از اين مسير خارج شود بايد كنار برود. آن هم نه خارج شدن به معنايي كه عامه در ذهن دارند. با توجه به آنچه از فردوسي‌پور در اين بيست‌وچند سال ديديم، مي‌توان گفت از نظر مديران صداوسيما نگاه كردن به چپ و راست هم «خارج شدن از مدار» در نظر گرفته مي‌شود. 

بله! فردوسي‌پور يك بار در برنامه نود اسم «اصغر فرهادي» را آورد. چند بار هم گفت در اين روزهاي بد تنها فوتبال مي‌تواند به مردم شادي بدهد. كل اكت اجتماعي عادل در اين سال‌ها به همين موارد و موارد مشابه برمي‌گردد. هيچ اشكالي ندارد اما همه مي‌دانند عادل فردوسي‌پور هر چقدر در حوزه فوتبال صريح بود و مديران را با قدرت به چالش مي‌كشيد در ساير موارد آدمي به‌ شدت محافظه‌كار بود. او هرگز وارد مسائل سياسي نشد. در نزاع‌ها و جناح‌بندي‌ها حضور پيدا نكرد و هميشه خودش را به عنوان يك آدم فوتبالي و دانشگاهي نشان داد. با اين وجود باورنكردني است كه همين آدم محافظه‌كار هم مي‌تواند از مدار صداوسيما خارج شده باشد.

اختلاف عادل فردوسی پور و علی فروغی

شايد چون در مراسم بهترين‌هاي صداوسيما گفت: «راي مردم براي من از همه ‌چيز مهم‌تر است.» به جرات مي‌توان گفت مدار صداوسيما آن قدر تنگ است كه بيم آن مي‌رود هر لحظه خود مديران ارشد سازمان و بلندپايه‌ترين مسوولان نظام هم از آن خارج شوند.

 به قول بيدل دهلوي «مركز افتاد برون بس كه شد اين دايره تنگ» مداري كه هر لحظه تنگ‌تر مي‌شود و رويكرد حذفي تنها بخشي از رويه‌اي است كه صداوسيما پيش گرفته. فروغي در اظهاراتش پرداخت شدن مطالبات فردوسي‌پور و ارتقاي شغلي او در موعد مقررش را با لحني منت‌گذارانه بيان مي‌كند. اينكه مدير شبكه ۳ پرداخت كردن پولي كه حق طرف بوده را جزو لطف‌هاي خودش در نظر مي‌گيرد قسمت ديگري از تفكر حاكم بر سازمان را نشان مي‌دهد، تفكري منت‌گذارانه. انگار همين كه يك نفر كارش را به درستي انجام مي‌دهد براي داشتن استحقاق دريافت دستمزد كافي نيست و بايد براي دست‌بوسي هم اقدام كند. اما از اين مهم‌تر جايي است كه فروغي مي‌گويد هجمه‌اي كه عليه صداوسيما راه افتاده حاصل رسانه‌هاي زنجيره‌اي فردوسي‌پور و صفحات مجازي هماهنگ است.  فروغي به عنوان مدير پرمخاطب‌ترين شبكه تلوزيوني ايران به گواه آمار خود صداوسيما به‌ طور مشخص هيچ‌گونه دركي از سليقه مردم ندارد. او نمي‌خواهد بشنود مردم چه مي‌گويند.

معلوم نيست مردم بايد به چه زباني حرفشان را بزنند كه فروغي و امثالهم بفهمند. از روزي كه برنامه نود تعطيل شده به شكل‌هاي مختلف مردم و طرفداران اين برنامه نشان دادند كه از اين كار ناراضي‌اند. توفان توييتري به راه انداختند. براي عادل در خيابان جشن تولد گرفتند. هنوز بعد از يك سال دوشنبه‌شب‌ها مي‌نويسند «به ياد نود.» هنوز اگر عادل اظهارنظري حتي در مورد مرگ مارادونا بكند به سرعت فضاي مجازي و رسانه‌اي را درمي‌نوردد. جشن امضاي كتابش غلغله مي‌شود. هزار و يك كنش مشخص در حمايت از عادل فردوسي‌پور انجام مي‌گيرد اما همه اينها از نظر صداوسيما هماهنگ شده و غيرواقعي است. كاش صداوسيما حداقل در اين زمينه به آمار خودش استناد كند. ببيند برنامه‌اي كه به جاي «نود» روي آنتن مي‌برد حتي از برنامه «كودك‌شو» و «طبيب» هم كم‌مخاطب‌تر است. شايد مردم با اينكه «فوتبال برتر» را نگاه مي‌كنند عمدا به آن راي نمي‌دهند اما همين هم نشان‌دهنده اعتراض مردم است. آقاي فروغي مي‌گويد هجمه‌ها عليه صداوسيما در حمايت از ۹۰ غيرواقعي است اما گويا يادش رفته چه تلاش‌هايي براي راه‌اندازي كمپين در فضاي مجازي براي حمايت از برنامه «فوتبال برتر» انجام داد كه به بن‌بست رسيد.

واقعيت اين است كه شايد مردم خيلي از پيج‌ها و صفحات زرد را دنبال كنند. شايد يك نفر بتواند با مسخره‌بازي فالور جمع كند. درست است كه شاخ‌ها و شارلاتان‌هاي مجازي چند ميليون فالور دارند اما همين مردم وقتي بخواهند نشان بدهند كه با چيزي مخالف هستند با صراحت اين كار را انجام مي‌دهند. اينكه فروغي و همكارانش نمي‌خواهند ببينند و متوجه شوند ديگر مشكل مردم نيست. مردم و صداوسيما اين روزها دو گروه كاملا مجزا از هم هستند. فروغي در اظهاراتش اين را ثابت كرده است.  مديران صداوسيما فكر مي‌كنند كار خيلي بزرگي انجام مي‌دهند. فكر مي‌كنند بودجه گرفتن و پول دادن به ديگران و برنامه ساختن و تاختن در يك فضاي بي‌رقيب و نظارت قيم‌مابانه كار خيلي سختي است. البته كه كار سختي است اداره نهادي كه مي‌تواند پول‌سازترين نهاد ايران باشد و كسري بودجه آوردن! همين مي‌شود كه فروغي با لحني كه قرار است به ما ثابت كند خيلي زحمت مي‌كشد، مي‌گويد:«ما كارهاي زيادي داريم و از كارهاي خود مي‌مانيم، اداره شبكه از هفت صبح تا يك و نيم شب كه فوتبال‌هاي خارجي تمام مي‌شود همه‌اش گرفتاري است.» واقعا كاش آقاي فروغي و همكارانش اينقدر علاقه نداشتند به مردم خدمت كنند. كاش بروند دنبال همان كارهايي كه به خاطر كارهاي صداوسيما از انجامش باز مانده‌اند. به خدا مردم هم راضي نيستند فروغي و دوستانش اين همه به زحمت بيفتند.

*علي ولي‌اللهي

واکنش محمد هاشمی مدیر اسبق صدا‌وسیما به حمله مدیر شبکه ۳ به فردوسی پور: نمی‌دانم «از مدار خارج شدن» به چه معناست 

اختلاف عادل فردوسی پور و علی فروغی

«عادل فردوسی‌پور از مدار خارج شده بود.» این نوع الفاظ و ادبیات را در زمان مدیریت من در صداوسیما نداشتیم. بنابراین خودم به شخصه نمی‌دانم «از مدار خارج شدن» به چه معناست.

صداوسیما با وجود بودجه‌ای که می‌گیرد، توانایی مقابله با رقبا را ندارد.

صداوسیما نتوانسته بر رقبایش پیروز شود. صداوسیما نه توانسته مخاطبان رقبایش را جذب کند و نه توانسته برنامه‌های ضد ایرانی و اسلامی که در شبکه‌های خارجی ساخته می‌شود را خنثی کند. در واقع صداوسیما بیشتر به مسائل جناحی می‌پردازد. صداوسیما امروز به عنوان یک رسانه ملی کارکرد ندارد.

  • 19
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش