دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۹:۲۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۹۰۱۴۲۴
رادیو و تلویزیون

مردم تلویزیون نمی بینند، اما بودجه سال آینده اش ۵۰درصد زیاد می شود

بودجه صدا و سیما,افرایش بودجه رادیو تلویزیون
در جدید ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، ادعا شده که تلویزیون محبوب تر از شبکه های اجتماعی است. روایت مرکز تحقیقات صداوسیما ادعا دارد که ۴۵.۹ درصد مردم در تابستان تلویزیون دیده اند و بعد از آن اینترنت با حدود ۲۵ درصد، شبکه های اجتماعی ۱۴ درصد، رادیو ۶ درصد و روزنامه و مجله ها با حدود ۱٫۵ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

به گزارش روزنامه ایران، فصل تابستان سال جاری محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران ، آماری را بیان کرد که حاکی از استقبال مخاطبان از فضای مجازی بود. او در دهمین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران خاطرنشان کرد که بر اساس آمار از بین جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور، حدود ۵۹ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد که ۳۳ میلیون نفرشان کاربر شبکه های اجتماعی هستند و رشد کاربران نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ حدود ۲٫۵ درصد است. او این آمار را نشان دهنده پتانسیل بسیار بالای توسعه فضای مجازی خواند. پارسال هم ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، اعلام کرد که طبق نظرسنجی تلفنی ۷۰ درصد مردم ایران، حداقل از یکی از شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کنند.

مقایسه این آمارها نشان می دهد که مرکز نظر سنجی صدا و سیما با مخاطب خود را نمی شناسند و به همین دلیل مردم به سمت شبکه های مجازی یا پلتفرم هایی راهنمایی می شوند که توانسته اند بخوبی مخاطبان خود را جلب کنند.

طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در پاسخ به اینکه « اگر قرار باشد فقط یک شبکه سیما را انتخاب کنید کدام شبکه را انتخاب می کنید» ۲۵٫۴ درصد شبکه سه سیما را انتخاب کرده اند. این در حالی است که چندی پیش مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه اعلام کرد برخلاف تلاش هایش رضا عطاران حاضر به بازگشت به تلویزیون نشده است. عطاران که سریال های محبوب و پرتماشاگر« متهم گریخت»،« خانه به دوش» و« بزنگاه» را ساخته حالا حاضر نیست به شبکه سه برگردد. و البته این همان شبکه ای است که خود را از حضور عادل فردوسی پور و برنامه بسیار پرمخاطبش محروم کرده است. عطاران و فردوسی پور از برنامه سازهای موفق تلویزیون بودند و عدم پخش آثارشان ریزش چشمگیر مخاطب را به دنبال داشته است. همانطور که از برخورد مسئولان سازمان با این دو چهره مشهود است، صداوسیما یا از میزان و نوع علاقه مندی مخاطبان بی اطلاع است یا اساساً مسأله اش جلب رضایت مخاطب نیست!

بر اساس این نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در فصل تابستان که کرونا مردم را خانه نشین کرده بود و انتظار می رفت مخاطب تلویزیون هم افزایش یابد، ۳۳.۷ درصد مردم به اخبار صداوسیما را دنبال کردند و از بین این مخاطبان، در بین قسمت های مختلف خبری سیما، بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو با ۳۴.۷ درصد مخاطب، زیادترین میزان بیننده پیگیر را داشته است. اکنون اگر به بودجه ای که سال جاری برای صداوسیما به تصویب رسیده نگاهی بینداریم شاهد خواهیم بود که سهم سازمان صداوسیما در بودجه ۱۴۰۰ برای تولید برنامه های صوتی و تصویری ۲ هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. پارسال بودجه سازمان ۱۷۴۵میلیارد تومان بوده است.

رقم بودجه سازمان در سال ۱۳۹۸، ۱۸۴۲ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۷، ۱۶۴۶ میلیارد تومان و سال ۱۳۹۶، ۱۵۹۸ میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر تنها سال ۹۹ بودجه صداوسیما مقدار بسیار ناچیزی کم شده، در حالی که هر سال بودجه این نهاد افزایش یافته است.

باید گفت که شیب افزایش بودجه سازمان با نظر مردم هم گرایی ندارد و عملکرد صدا و سیما باعث نشده است که میزان علاقه مردم به تلویزیون بیشتر شود. تا وقتی استاندارهای حرفه ای رسانه ای در صداو سیما رعایت نشود و رضایت عموم مردم هدف تصمیم گیرندگان اصلی سازمان نباشد طبیعی است که مردم از تلویزیون دور و دورتر می شوند و بودجه این نهاد هدر می رود.

  • 15
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش