سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۰۸:۳۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۹۰۱۸۳۰
رادیو و تلویزیون

بازار داغ فردوسی پور و دست خالی فروغی

عادل فردوسی پور,گزارش فوتبال

یکی از اتفاقاتی که در کشورمان به رویه ای دایمی و جاری تبدیل شده و انگار قرار نیست حدی بر آن گذاشته شود، حذف افراد توانمند و سالم از عرصه عمومی به هر شکلی است؛ افرادی که در کار خود خلاق و توانا هستند قاعدتا سفارش های بیرونی و کم مایه را نمی پذیرند و سعی دارند کارخود را با بهترین کیفیت انجام دهند. با کنار گذاشتن این استعدادها در هر موقعیتی، طبیعتا از یک طرف مردم و جامعه از امکانات و توانایی بیشتر محروم میشوند و از طرف دیگر کیفیت خود به خود پایین می آید و کم کم میان مایگی به رویه ای عادی بدل می شود.

حالا اگر این کار در جایی صورت گیرد که طیف مخاطب بیشتر و متنوع تری داشته باشد، بی شک خسارت و تبعات بیشتری دارد. صداوسیما از آن جاهایی است که با شدتی عجیب در این سالیان طولانی سعی در کنار زدن چهره های مطرح و خلاق و توانا داشته و با این کار مخاطبان زیادی را از دست داده است. بی شک برای یک رسانه، مخاطب از اهمیت فراوانی برخوردار است و رسانه ها با انواع تبلیغات و ترفندها سعی در بالا بردن کیفیت کار خویش و جذب مخاطب دارند، اما در کشور ما به خصوص در صداوسیما جریان کاملاً بر عکس رقم می خورد؛ اینجا به شکلی عجیب تلاش می کنند هر برنامه جذاب و پر بیننده ای را از آنتن پایین بیاورند و هر فرد محبوب و خلاقی را بی انگیزه و نومید کنند. عادل فردوسی پور از چهره هایی است که در تلویزیون و با برنامه نود مطرح شد و هر چه جلوتر آمد کارش را به شکل پخته تر و حرفه ای تری انجام داد. گزارش های خلاقانه و پرهیجان فوتبال او در کنار اجرای بی نقص برنامه نود ، فردی را به جامعه معرفی کرد که می شد سال های متمادی از حضورش استفاده کرد و پای گزارش ها و برنامه هایش نشست.

اطلاعات جذاب و کامل به همراه هنر روایت و لحن شیرین، از او مجری ای منحصر به فرد ساخته بود که جای خالی اش بعد از این همه بی مهری به شدت احساس می شود. حتی با متنوع شدن برنامه های فوتبالی شبکه های مختلف تلویزیونی و پخش مرتب و زیاد فوتبال و حواشی اش، باز هم هیچ کس به پای عادل نمی رسد؛ این را همه می دانند؛ چه دست اندرکاران و چه مردم و خود مجریان و گزارشگران هم. اما به مصداق این بیت مشهور« پری رو تاب مستوری ندارد/در ار بندی سر از روزن برآرد» فردوسی پور هر بار از جایی سر برمی آورد و زخم تلویزیون را نمایان می کند. استعداد و توانایی اش به هر شکلی خودش را نشان می دهد و پشت تنگ نظری ها و حصار رسانه ای نمی ماند. او که توانایی و شهرتش از کشور ما فراتر رفته است، درست در جایی دعوت به کار می شود که باید و درموقعیتی دیده می شود که نشان از برتری اش دارد.

در آستانه فینال لیگ قهرمانان آسیا (AFC Champions League) و در موقعی که صداوسیمای ما از پخش بازی فینال محروم است و به گزارشگرانش اجازه گزارش بازی داده نمی شود، ای اف سی برای اینکه دیدار فینال، که یک طرف آن ایرانی است به زبان فارسی هم گزارش شود، از او دعوت می کند این کار را انجام دهد و این درست نقطه ای است که باید بر آن انگشت گذاشت و گفت ما با خود چه می کنیم. با پخش این خبر در رسانه های داخلی، عادل فردوسی پور گزارشگر فوتبال و تهیه کننده تلویزیون درباره سفرش به قطر خاطرنشان کرد:« به دعوت ای اف سی و برای گزارش بازی فینال می روم که از اینستاگرام رسمی ای اف سی به صورت زنده پخش خواهد شد و از این بابت خوشحالم که می توانم این مسابقه را برای مردم گزارش کنم.» وی در ادامه در واکنش به برخی شایعاتی که در برخی کانال های تلگرامی درباره مذاکره این مجری و برنامه ساز مطرح تلویزیون با شبکه فارسی زبان مطرح شده بود، گفت:« با هیچ شبکه فارسی زبان خارج از کشور قصد مذاکره ندارم و قبلا هم گفتم که در شبکه های فارسی زبان خارج از کشور قصد فعالیت ندارم.» عادل فردوسی پور در پایان گفت:« دوستان مغرض چون گذشته جوسازی و شایعه پراکنی نکنند.» دیدار پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی روز شنبه ۲۹ آذر( امروز) ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه برگزار خواهد شد.

در صورت برنده شدن پرسپولیس در این دیدار حساس، این اولین قهرمانی یک تیم ایرانی در شکل جدید مسابقات است. در ماجرای دوگانه فروغی و فردوسی پور اینک ماجرا به آنجا رسیده که فروغی و شبکه تحت نظرش دست شان برای ملت ایران خالی است و علاقه مندان ایرانی به فوتبال باید به لطایف الحیلی دست به دامن شبکه های خارجی و فضای مجازی شوند تا شاید بتوانند مهم ترین بازی بین المللی تیم محبوب شان را تماشا کنند و تیمی که البته در این کارزار سفیر فوتبال ایران است، از آن طرف عادل فردوسی پور بازار داغی دارد. از یک سو هواداران فوتبال در حسرت گزارش این بازی با صدای او آن را به مطالبه ای ورزشی و رسانه ای تبدیل کرده اند و از آن سو مهم ترین سازمان فوتبالی آسیا برای به دست آوردن دل میلیون ها هوادار ایرانی فوتبال دست به دامان فردوسی پور می شود تا در صفحه این نهاد مهم بین المللی مخاطب فارسی زبان به تماشای این مسابقه مهم بنشیند.

این همان عادلی است که علی فروغی مدیر شبکه سه با پشتوانه ای غیرورزشی و غیررسانه ای و با مقداری چاشنی حسادت، او را از مهم ترین جایگاه رسانه ای- که خودش طی بیش از دو دهه برای خودش ساخته بود- برکنار می کند. و این یعنی هجوم میلیونی مخاطبان رسانه ملی به یک صفحه اینستاگرامی غیرایرانی، براثر بی تدبیری سیاسی. به طوریکه تا ظهر روز گذشته صفحه اینستاگرام ای اف سی فارسی بعد از اعلام گزارشگری عادل فردوسی پور برای فینال جام باشگاه های آسیا از ۱۸۰هزار عضو به بیش از ۶۰۰ هزار عضو در کمتر از چند ساعت رسید.

hamdelidaily.ir
  • 16
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش