شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳
۱۱:۳۷ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۲۰۲۸۲۸
رفاه و آسیب های اجتماعی

چرا جامعه شناسان به سیاه‌نمایی و بدبینی متهم هستند؟

سارا شریعتی,اخبار اجتماعی,خبرهای اجتماعی,آسیب های اجتماعی

برخی «امید» را با «حماقت» پیوند می‌زنند؛ همچون استاد ملکیان که امید را به «امید احمقانه» و «امید عاقلانه» تقسیم می‌کند. ما نیز به‌ نسل امیدوار دیروز تعلق داریم و امید ما هیچگاه عاقلانه نبود؛ امیدواری عاشقانه‌ای داشتیم که به فکر آخر و عاقبت امیدواری‌اش هم نبود و در آن حماقت، خوشبینی و طنین اتوپیایی وجود داشت. امروز هم اگر که باز به امید برمی‌گردیم با همین وجه آرمانخواهی و خیال‌پردازانه‌اش است و نه الزاماً واقع‌گرا. اتفاقاً ادبیات علوم‌ اجتماعی به‌ ما می‌آموزد که خیالپرداز باشیم.

 

قصد من در این بحث پرداختن به مفهوم امید اجتماعی در فلسفه و روان‌شناسی نیست بلکه می‌خواهم از امید اجتماعی در جامعه‌شناسی بحث کنم. کوشش من بر این است که بررسی کنم «آیا جامعه‌شناسی دانشی امیدوار است؟» کسانی که جامعه‌شناسی خواندند و کسانی که در دانشکده‌های علوم‌ اجتماعی هستند با این پرسش کم و بیش مواجه شده‌اند که البته این مسأله مختص به کشور ما هم نیست.

 

در مقام پاسخ به این پرسش باید گفت موضوع جامعه‌شناسی «واقعیت اجتماعی» است، واقعیت اجتماعی هم اغلب ناامیدکننده است. موضوع آن ساخته‌ها و نهادهایی است که گاه همچون تخته‌سنگ بر عاملیت ما آوار می‌شوند. در نتیجه همواره در جامعه‌شناسی این بحث مطرح است که بعد از یک مدت تحصیل جامعه‌شناسی کم و بیش افراد، به افرادی ناامید بدل  یا حداقل منفعل می‌شوند و احساس می‌کنند در برابر این ساختارها کاری از آنان ساخته نیست.

 

سیاستگذاران هر زمانی که می‌خواهند در مورد فقر، اعتیاد، گسل‌های اجتماعی و نسلی و جنسیتی صحبت کنند، در وهله نخست به سراغ جامعه‌شناسی می‌آیند و جامعه‌شناس هم به ناچار همواره این امور منفی را مورد مطالعه قرار می‌دهد و در نهایت بعد از مدتی دچار انفعال و بدبینی می‌شود.

 

جامعه‌شناسان را حتی گاه متهم به سیاه‌نمایی می‌کنند. این در حالی است که آنان تنها «واقعیت» را توصیف می‌کنند. به همین دلیل همواره این پرسش مطرح است که امیدهای جامعه‌شناسی و وجه رهایی‌بخش آن چیست؟ واقعیت این است که جامعه‌شناسی ما خصوصاً امروز، به دانشی «سوگوار» بدل شده است، چراکه موضوع کارش بر نابرابری، ناهنجاری‌ها، گسست‌ها، جرم و جنایت، فقر، اعتیاد و... متمرکز شده است.«پی‌یر بوردیو» از جمله متفکرانی است که بر موقعیت «سیاه‌نمایی جامعه‌شناسی» اشاره دارد و می‌گوید؛ جامعه‌شناسی منجر به بدبینی و نوعی افسون‌زدایی می‌شود چرا که بر نقش تعین‌های اجتماعی تکیه دارد و زمانی که می‌بینیم تعینات اجتماعی بسیار سنگین‌تر و مؤثرتر از عاملیت ما هستند، هرگونه تغییری را ناممکن می‌بینیم.

 

به‌گفته «فیلیپ کورکوف» از دهه نود به بعد، با ظهور جنبش‌های اجتماعی، پرسش از تعهد در جامعه‌شناسی مجدداً در مرکز مباحث اصحاب علوم‌ اجتماعی قرار گرفت. به باور بوردیو، همواره ذهن اغلب اصحاب علوم‌ اجتماعی با یکسری دوگانه‌ها از جمله دوگانه‌ «دانش / تعهد» مواجه است. او بر این باور است که باید از این دوگانه خارج شد و از «دانشِ متعهد» دفاع کرد. به زعم او، این دوگانه‌ها هستند که ما را مجاز به استعفای مدنی می‌کنند. در حال حاضر، دانشمند خود را به شکل مضاعفی دانشمند می‌داند چون دانشش به کاری نمی‌آید؛ با زندگی اجتماعی، سیاسی و اخلاقی جامعه‌اش فاصله دارد و در آن مداخله نمی‌کند و هر چه بیشتر فاصله می‌گیرد، بیشتر مورد تأیید آکادمی است!

 

از دیگر دوگانه‌ها، دوگانه تفکیک «علم/ عمل»، «تفسیر/ تغییر» و «توصیف/ تجویز» است. این تفکیک‌ها، با فهم و کاربردی که امروز یافته است، عملاً «سوسیولوژی» را به «پاتولوژی» بدل کرده است؛ بدین معنا که کارش تشریح کالبد جامعه، بی‌توجه به اصل حرکت، زندگی، کنش و توصیف آسیب‌ها شده است. در نتیجه راه هرگونه چشم‌انداز کنش و تغییر و رهایی‌بخشی را می‌بندد.

 

اینجاست که مجدد پرسش از «کارایی جامعه‌شناسی» مطرح می‌شود و جامعه‌شناسی را با «بحران مشروعیت» مواجه می‌کند؛ این پرسشی است که در مه ۱۹۶۸ طرح شد. پرسشی که پنجاه سال بعد باز تکرار شد و در  ۲۰۰۴،  ۱۰ جامعه‌شناس ناگزیر به آن پاسخ دادند. پرسشی که از اصحاب جامعه‌شناسی در ایران نیز باید پرسیده شود و برای آن پاسخ یافت.

 

شاید یکی از راه‌حل‌های مبارزه با این دوگانه‌ها «دیالکتیزه» کردن آنان باشد، تا از تفسیرهای ساده‌سازانه این مفاهیم فاصله بگیریم. اگر بپذیریم دانش جامعه‌شناختی امروز به «دانشی ناامید» بدل شده است، عملاً به انفعال می‌انجامد و متعاقب آن فراخوان امید در جامعه‌شناسی چگونه ممکن خواهد شد؟ بر این باورم که می‌توان با بازخوانی و تأمل در دوگانه‌های «علم/عمل»، «تفسیر/ تغییر» و «توصیف / تجویز» شرایط بازگشت امید به دانش جامعه‌شناسی را فراهم کنیم.

 

 امید در عصر ما مفهومی مقصر است. امروز از امید معقول، امید واقعی، امید انضمامی صحبت می‌کنند، تا دیروز اما، امید، امید نسل پیش، امید عاشق مجنون بود، امیدی خیال‌پرداز و آرمانخواه، امیدی همسو با اتوپی و ایدئولوژی بود.این امید، امروز متهم شده است؛ متهم به بی‌مسئولیتی است.

 

به‌نظر می‌رسد قرن ما برخلاف قرن بیستم، قرن امید نیست، قرن «تعهد و مسئولیت» است. چون تاریخ امید، تاریخ شکست، سرخوردگی و ناامیدی است. در نتیجه، برای اینکه از امید اعاده حیثیت شود ضرورت دارد آن را با مفهوم «مسئولیت در برابر جامعه» بازخوانی کنیم تا بتوان جامعه را به سمت چشم‌اندازهای نو هدایت کرد. در نتیجه فراخوان به امید در جامعه‌شناسی، فراخوان به «امید مسئول» است.

 

مکتوب حاضر متن ویرایش و تلخیص شده «ایران» از سخنرانی دکتر سارا شریعتی است که هفتم اسفند ماه در نخستین همایش ملی «امید اجتماعی در ایران» در دانشکده علوم‌ اجتماعی دانشگاه تهران ارائه شد.

 

 

 

iran-newspaper.com
  • 19
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش