شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
۰۹:۱۹ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۵۱۲۷۰
چهره ها در سینما و تلویزیون

انتقاد لیلی رشیدی از روند واکسیناسیون و بعضی کج‌سلیقگی‌ها

انتقاد از روند واکسیناسیون در ایران,لیلی رشیدی
لیلی رشیدی که این روزها در نمایش «در انتظار گودو» بازی می‌کند، با تاکید بر لزوم تسریع در روند واکسیناسیون، از نوعی کج‌سلیقی در بعضی فعالیت‌های هنری انتقاد می‌کند.

این بازیگر با ابراز تاسف از روند کُند واکسیناسیون که موجب از دست رفتن تعداد زیادی از هوطنان‌مان شده، به ایسنا می‌گوید: این وضعیت غم‌انگیز است. چرا ما باید در زمینه واکسن این اندازه عقب باشیم؟ چرا باید این همه لطمه بخوریم و هر روز شاهد از دست رفتن تعداد زیادی از هوطنان‌مان باشیم؟! در این مدت چه دوستان عزیزی از دست دادیم! کسانی که به سختی می‌توان برایشان جایگزینی پیدا کرد. بعضی از آنان هنوز خیلی جوان بودند و کارهای انجام نشده بسیاری داشتند ولی ما با شیوه‌ای که در واکسیناسیون در پیش گرفته‌ایم، این سرمایه‌های ارزشمند را از دست می‌دهیم و این مایه تاسف است.

رشیدی ادامه می‌دهد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی وظیفه همه ماست ولی در زمینه واکسیناسیون کاری از دست ما برنمی‌آید و کسانی دیگر تصمیم‌گیرنده هستند که باید هر چه زودتر سر و سامانی به این وضعیت بدهند و مراقب جان مردم ما باشند. نمی‌توان از همه مردم خواست از خانه‌هایشان بیرون نروند چون ناچارند برای ادامه زندگی کار کنند. بنابراین واکسینه شدن هر یک از ما به توقف چرخه کرونا کمک می‌کند.

این بازیگر با اشاره به انتشار خبری مبنی بر اینکه گروه‌های نمایشی که نمایش‌هایی را روی صحنه دارند، در اولویت واکسیناسیون قرار می‌گیرند، تاکید می‌کند: اتفاق بسیار درستی است چون کار تئاتر خیلی پرخطر است. هر چند عده‌ای شغل ما را غیر ضروری می‌دانند. در حالیکه تئاتر شغل سرگرم کننده‌ای نیست بلکه بسیار پرخطر و پر زحمت است. گروه‌های نمایشی باید زودتر از اینها واکسینه می‌شدند ولی می‌بینیم که تازه صحبتش مطرح شده و معلوم نیست چه زمانی اجرایی شود.

او با اشاره به اینکه نمایش «در انتظار گودو» جزو معدود آثاری است که در دوران کرونا برای اجرا در فضای باز تدارک دیده شده، اضافه می‌کند: ما سعی کردیم ریسک ابتلا به بیماری را به این شیوه پایین بیاوریم. این نوع تئاتر در دوره کرونا می‌توانست جان بگیرد و به عنوان یک امکان نمایشی امن مورد توجه قرار بگیرد ولی سال گذشته در تعطیلی‌های تئاتر، ما را هم تعطیل کردند. در تمام مدتی که اجرا داشتیم، هیچ یک از مدیران به تماشای کار ما نیامدند تا این امکان تازه را ارزیابی کنند. در صورتی که ما کاملا فضایی را برای اجرای نمایش آماده کرده بودیم و تصورمان این بود که بعد از ما گروه‌های نمایشی دیگری در این فضا کار خواهند کرد اما از هیچ وزارتخانه‌ای هیچ گونه همراهی برای فراهم شدن شرایط اجرا صورت نگرفت و بعد از ما اجرای نیمه کاره ما هم ،هیچ نمایش دیگری در این فضا اجرا نشد.

رشیدی یادآوری می‌کند: سال گذشته اجرای ما بعد  از ۲۰ شب به دلیل تعطیلات تئاتر متوقف شد و هیچ استثنایی برای ما که در فضای باز کار می‌کردیم، قائل نشدند. امسال هم از تیر ماه آماده اجرا بودیم که به دلیل اوج گیری دوباره کرونا، مدام اجرای‌مان را به تاخیر انداختیم و حالا هم هیچ اطمینانی نداریم که تا چه زمانی می‌توانیم به کارمان ادامه دهیم. در سخت‌ترین شرایط خطر کرونا را به جان خریده‌ایم ولی هیچ چشم‌اندازی برای ادامه فعالیت‌مان نداریم و این دور از انصاف است.

انتقاد از روند واکسیناسیون در ایران,لیلی رشیدی

او ادامه می‌دهد: تصور بعضی این است که مشاغل هنری مانند تئاتر سرگرم کننده‌ هستند ،در صورتی که آماده کردن یک اثر نمایشی بسیار سخت است و در دوران کرونا بارها هم سخت‌تر شده. ضمن اینکه عده زیادی از این راه زندگی می‌کنند. همه تئاتر که بازیگران نیستند. در این کار اصناف گوناگونی وجود دارند که در شرایط فعلی هیچ برنامه‌ای برای اشتغال آنان نداریم و اصلا کسی از بچه‌های تئاتری نمی‌پرسد شما در این  مدت و با این تورم چگونه زندگی کردید؟

این بازیگر با یادآوری تعطیلات پیاپی تئاتر در یک سال و نیم گذشته می‌گوید:در دوران کرونا ثابت شد تئاتر هرگز در اولویت نبوده است و اصلا به حساب نمی‌آید. همانطور که آقای وزیر بهداشت هم در سخنرانی سال گذشته خود از تمام مشاغلی که زیان دیده بودند، یاد کردند، به جز تئاتر در حالیکه تئاتری‌ها هم بیشترین ضررها را متحمل شدند.

او خاطرنشان می‌کند: می‌دانم که مشاغل زیادی در این مدت ضربه خورده‌اند و اگر ما درباره تئاتر صحبت می‌کنیم، چون شغل ماست و از نزدیک دیده‌ایم چقدر لطمه خورده است.

رشیدی در پایان با ابراز خوشنودی از ساخت دو سالن تئاتر در باغ کتاب از بعضی کج سیلقگی‌ها ابراز تاسف می‌کند و ادامه می‌دهد: در مجموعه باغ کتاب دو سالن تئاتر بسیار خوب درست شده است، استودیویی ساخته شده و فضای بازی که برای اجراهای نمایشی بسیار مناسب است ولی در فضای مجاور، محلی برای پارک ترافیک کودکان درست کرده‌اند و هیچ درک نمی‌کنم این چه مدل طراحی است؟ یعنی پارک ترافیک کودک باید کنار سالن‌های تئاتر باشد؟! کنار جایی که می‌تواند ویژه تئاتر تعریف شود. متاسفانه همیشه در کنار اتفاقات خوبی که می‌افتد، یکسری کارهای اشتباه هم داریم و نمی‌دانم در این میان چه کسی تصمیم‌گیرنده است و با چه نگاهی چنین کاری انجام می‌دهد.

نمایش «در انتظار گودو» نوشته مشترک امیررضا کوهستانی و کیوان سررشته است که بر اساس نمایشنامه مشهور ساموئل بکت نگاشته شده و با کارگردانی امیررضا کوهستانی اجرا می‌شود.

این نمایش هر شب ساعت ۲۰ و سی دقیقه در فضای باز پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب اجرا دارد. الهام کردا، مهین صدری و مونا احمدی دیگر بازیگرانی هستند که همراه با لیلی رشیدی در این اثر نمایشی بازی می‌کنند.

  • 13
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش