جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۹:۰۸ - ۰۲ مهر ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۷۰۱۲۳
چهره ها در سینما و تلویزیون

عسگرپور: دوران فیلتر به سر آمده است/ چاره‌ای جز پذیرش عصر جدید نداریم

محمد مهدی عسگر پور,صحبت های محمد مهدی عسگر پور در مورد فیلتر و سانسور
هفتادمین قسمت کافه آپارات با حضور محمد مهدی عسگر پور کارگردان سینما و تلویزیون برگزار شد.

به گزارش سرنا، در این قسمت از برنامه کافه آپارات فریدون جیرانی میزبان محمد مهدی عسگر پور دبیر انجمن صنفی VOD بود که در رابطه با آینده این صنعت با او به گفت و گو نشست.

 عسگر پور در مورد انجمن صنفی شبکه نمایش خانگی گفت: این انجمن دو سالی هست که تاسیس شده است اما فعالیت چندانی نداشتند. البته خود پلتفرم‌ها به صورت جدا فعالیت داشته‌اند اما این فعالیت‌ها در قالب انجمن صنفی نبوده است. 

این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: با توجه به مسائل به وجود آمده در یکی، دو سال اخیر و رابطه این پلتفرم‌ها با ارشاد و ساترا، این موسسه‌ها احساس کردند که باید انجمن جدی گرفته شود. 

دبیر انجمن صنفی VOD افزود: بعد از جلسات مختلف، دبیری این صنف به من پیشنهاد شد و آن را پذیرفتم. بر اساس پیشنهادها قرار شد که انجمن به صورت رسمی و جدی روی مسائل صنفی متمرکز و در قالب انجمن آنها را پیگیری کند. 

وی خاطر نشان کرد: من با توجه به سابقه‌ای که در خانه سینما به آن رسیده‌ام و در انجمن صنفی هم به شدت به دنبال آن هستم پیگیری اشتراکات و اختلاف‌های این موسسات با حاکمیت، مخاطبان و خود پلتفرم‌‎ها هستم. 

الان مسائل مختلفی وجود دارد به ویژه با نهادهای حاکمیتی مثل صداوسیما، مجلس که باید حل شود. اینکه پلتفرم‌ها از کجا مجوز بگیرند یا اینکه صوت و تصویر فراگیر هستند و باید زیر نظر تلویزیون باشند یا نه باید روشن شود. 

عسگرپور گفت: نهادهای حاکمیتی فکر می‌کنند مسئله مجوز حل شده است اما واقعا معلوم نیست برای ساختن سریال و یا فیلم از کجا باید مجوز گرفت. ساترا؟ ارشاد؟

پلتفرم‌ها نمی‌توانند به صورت جداگانه به این مسائل رسیدگی کنند و مسائلی که در بالا مطرح شد را باید ما به عنوان انجمن رسیدگی کند. 

این کارگردان سینما گفت: کار سختی در پیش داریم. مسئله‌ای که نه تنها در پلتفرم‌ها بلکه در تمام مسائل فرهنگی ما قابل توجه است، ورود به عصر جدید است. عصری که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا در برابر آن مقاومت وجود دارد. 

وی خطاب به جیرانی گفت: اگر یادتان باشد که در زمان تبدیل سینما از نگاتیو به دیجیتال مقاومت وجود داشت و خیلی‌ها گفتند باید فاتحه سینما را بخوانیم و هنر در حال از بین رفتن است ولی اتفاق افتاد و الان بدون هیچ مشکلی آن را پذیرفته‌ایم. 

عسگرپور افزود: قبل از کرونا در اروپا به این نتیجه رسیده بودند که سینماها با وجود تکنولوژی‌های جدید در حال نابودی هستند. ما این مسئله را در کشور مطرح کردیم اما گفتند نه سینمای ما خوب می‌فروشد و هیچ وقعی به این ماجرا نگذاشتند. کرونا آمد و حالا سینماها با بحران جدی روبرو هستند. 

ما باید ارتباط خودمان را با این عصر جدید معلوم کنیم. البته تا به مسئولان می‌گویید سری یک نهاد تشکیل می‌دهند، قیچی به دستش می‌سپارند و می‌گویند سانسور کن. نمی‌دانند که عصر سانسور به پایان رسیده است. 

دبیر انجمن صنفی VOD خاطر نشان کرد: تصور کنید کرونا به پایان خود رسیده است. با سینما چه خواهیم کرد؟ همین الان مدلی از نمایش در حال شکل گیری است که برخی می‌گویند ما می‌خواهیم در خارج از سالن سینما در کنار خانواده و دوستان لذت فیلم دیدن را در خانه تجربه کنیم. 

من نمی‌گویم که سینما در حال نابودی است.نه، سینما پاره تن ماست اما باید آمادگی روبرو شدن با مسائل جدید را داشته باشیم و دست از مقاومت بچه‌گانه برداریم. متاسفانه همین نگاه باعث شده است که برخی با شکبه نمایش خانگی دچار دشمنی شوند. 

وی ادامه داد: نه بسیاری از ما سینماگرها و نه حاکمیت، آمادگی تغییر را نداریم. معمولا ما بعد از بستن، فیلتر کردن و سانسور تغییر را با تاخیر می‌پذیریم. در حالی که می‌شد در همان ابتدا راه گفتمان را باز کرد و آن مسئله را در جامعه نهادینه کرد. 

این کارگردان تلویزیون گفت: با توجه به این مسائل و تغییرها نهادهای صنفی قوام یافته باید به صحنه بیایند و به اصناف مختلف کمک کنند. اگر آنها نباشند هرکس مجبور است از شغل خود مراقبت کند. 

وی ادامه داد: وقتی کرونا شروع شد و سینماها تعطیل شدند، در همین صنعت نمایش خانگی چهار هزار نفر از اهالی سینما مشغول به کار شدند. اگر این پلتفرم‌ها که نمایه‌ای از عصر جدید هستند، نبودند چه بلایی سر این افراد می‌آمد. سینما که تعطیل بود. تلویزیون هم که خودی و غیر خودی دارد و دایره بزرگی از همکاران ما باید بیکار می‌ماندند.

عسگر پور خاطر نشان کرد: اگر حاکمیت نقش بازدارنده نداشته باشد و دست از سانسور بردارد، می‌شود به گفت‌وگو فکر کرد. سانسور که کاری ندارد ما هم بالقوه سانسورچی هستیم. الان ساترا به خوبی سانسور را بلد است و قیچی برنده‌تر از آنچه در تلویزیون دارد وارد شبکه نمایش خانگی کرده است. 

دولت و مجلس می‌تواند این ظرفیت را ایجاد کند که گفت‌وگو در مورد مسائل جدید در کشور انجام شود. بخواهیم یا نخواهیم به زودی نمی‌توانیم جلوی ارتباطات و اطلاعات را بگیریم. دیگر مردم با وی‌پی‌ان سرکار نخواهند داشت و به راحتی به هرچه می‌خواهند دست پیدا می‌کنند. 

قائم مقام  سابق مدیر شبکه ۲ سیما افزود: الان برخی از حرف‌ها را می‌شنویم که نشان می‌دهد به جای رفتن به جلو در حال برگشت به عقب هستیم. این روزها برخی خود را انقلابی معرفی می‌کنند. وقتی از آنها می‌پرسی منظور شما از انقلابی چیست؟ می‌گویند زیاد کار کند، زود بلند شود و… خوب این نشان مدیر ژاپنی است نه انقلابی. هروقت اینها دم از مدیر انقلابی زدند، ما چند سال بعد دیدیم که آن مدیر با تصویر شطرنجی در دادگاه حاضر شد یا به کانادا رفت.

کارگردان فیلم مهمان داریم افزود: در حال بازگشت به عصر شعار هستیم و در این وضعیت آیا می‌شود در مورد عصر جدید حرف زد؟ هر مدیری می‌آید می‌گوید می‌خواهیم ریل گذاری جدید کنیم. انقلاب دست نااهلان افتاده است. بعد همان افراد  هم ریل قدیم را خراب می‌کنند و هم ریل جدید نمی‌سازند و این رفتار بخشی از زیست جامعه ما شده است. 

دبیر انجمن صنفی VOD خاطر نشان کرد: با توجه به شرایطی که عرض شد اگر می‌خواهیم با این مسائل روبرو شویم باید گفتمان جمعی داشته باشیم و از تک گویی دست برداریم. یکی از دلایل موفقیت ما هم در خانه سینما همین بود که توانستیم یک گفتمان جمعی ایجاد کنیم. ما باید دست از اعتراض و غر زدن برداریم و راهکار و پیشنهاد ارائه دهیم. تا پیشنهاد نباشد، حرف‌های‌مان به جایی نخواهد رسید. 

عسگرپور به تجربه موفق جهانی در مورد فیلم سازی اشاره کرد و گفت: مسئولیت فیلم ساختن باید از دست نهادهای حاکمیتی گرفته شود و به فیلمساز واگذار شود. مسئولیت سریال‌های ساخته شده باید به پلتفرم‌ها داده شود که آنها در برابر دادگاه پاسخگو باشند نه نهادی که مسئول نظارت است. 

الان نهاد نظارتی چون باید جواب دادگاه را بدهد، قیچی را به دست می‌گیرد و تا جایی که می‌تواند سانسور می‌کند چون معتقد است او باید جواب دادگاه را بدهد. 

وی در مورد فعالیت‌های انجمن در ماه‌های اخیر گفت: جلسه گذاشتن با ساترا وظیفه ما نیست. ما در جال تنظیم روابط با حاکمیت هستیم. به خاطر همین جلساتی را هم در مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده‌ایم که قرار است با اعضای کمیسیون فرهنگی هم دیدار کنیم. می‌خواهیم به پیش نویسی برسیم که بتوانیم در آن روابط بین پلتفرم‌ها و حاکمیت را ترسیم کنیم تا وظایف هر سازمانی مشخص شود. 

  • 19
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش