دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳:۲۹ - ۱۰ دي ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۱۰۰۸۵۲
چهره ها در سینما و تلویزیون

«عباس نادران» آقازاده جنجالی نماینده مجلس چگونه تهیه کننده سینمای ایران شد؟

عباس نادران,تهیه کنندگی عباس نادران در سینما
عباس نادران فرزند الیاس نادران در فرآیندی عجیب اکنون به تهیه کننده سینما تبدیل شده و امسال هم در جشنواره فیلم فجر با فیلم شادروان حضور دارد. او فرزندی است که خیلی مبانی سیاسی را نمی‌شناسند؛ چه آنکه هر زمان پدر در خانه صحبتی کرده و سفره درد دل باز کرده، او همان‌ها را توییت کرده و انتشار داده است. با این سابقه سیاسی شاید او در سینما موفق‌تر باشد!

به گزارش رویداد۲۴، اسامی حاضران در جشنواره فیلم فجر امسال که منتشر شد و نام چند آقازاده هم در میان آن دیده می‌شد؛ از جمله فرزند الیاس حضرتی و فرزند الیاس نادران که معلوم نیست با چه تخصصی به عنوان تهیه کننده در جشنواره حضور داشتند! هرچند در این جشنواره نام بسیاری از بزرگان سینمای کشور غایب بود. اما رسانه‌های اصولگرا، از این جشنواره استقبال کردند. مثل روزنامه فرهیختگان که در صفحه اول خود با تیتر «چهل سالگی، فصل نو سینما» به استقبال فیلم‌های حاضر در جشنواره رفته است.

روزنامه قدس با تیتر یک «ویترین متنوع چهلمین فجر سینمایی» از معرفی فیلم‌ها استقبال کرده است. روزنامه صبح نو هم با تیتر «سینما زنده می‌شود» نوشته است «حوزه هنری چهار فیلم در این دوره از جشنواره دارد که خودش احتمال پررنگ شدن فیلم‌هایی با فضای ارزشی را تقویت کرده است. از سوی دیگر، فیلم‌هایی در ژانر دفاع‌مقدس و موضوعات انقلاب هم وجود دارد. باتوجه به ضعف جشنواره در دوره‌های مختلف، این میزان فیلم در موضوعات گفتمانی را باید ارج نهاد. هرچند هنوز با نظر به اکران نشدن این فیلم‌ها، نمی‌توان نظری قطعی درباره کیفیت‌شان داد، اما لااقل تا بدین‌جا و از نظر حضور و ترکیب، باید این مساله را به فال نیک بگیریم که باتوجه به سیاست‌گذاری‌های نهاد‌های مختلف و از سوی دیگر، توجه هیات انتخاب به این موضوع، با ترکیب قابل‌توجهی روبه‌رو هستیم. امسال بیش از پنج فیلم با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس در جشنواره حضور دارند که می‌تواند نویدبخش جدی‌تر شدن این فضا در سینمای ایران و آینده آن باشد. عمده فیلمسازانی که این فیلم‌ها را ساخته‌اند کارگردانانی جوان و تازه‌نفس هستند که در این جشنواره می‌توانند چشم‌انداز امیدبخشی از سینما داشته باشند.»

همانطور که صبح نو نوشته است، یکی از مهمترین اتفاقات جشنواره چهلم، حضور برخی نهاد‌ها در جشنواره است. حوزه هنری، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی که تعداد زیادی از سالن‌های سینما در تهران را نیز در اختیار دارد، با ۴ فیلم در جشنواره حاضر است. این چهار فیلم شامل «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری، «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران است. حسین نمازی کارگردانی که سرمایه فیلمش را از فرزند نادران گرفته است نیز پیش از این فیلمی به نام آپاندیس ساخته بود که در جشنواره فجر پذیرفته نشد و همچنین سریالی با موضوع حادثه منا ساخته است.

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات می‌نویسد «شادروان از فیلم‌های قابل تأمل جشنواره است» کارگردان نسبتا گمنام این فیلم، حسین نمازی است که فیلم قبلی‌اش در جشنواره پذیرفته نشده بود، اما حالا با استفاده از یک تهیه‌کننده با نفوذ! شانس رقابت در این جشنواره را به دست آورده است!

شادروان به گفته کارگردانش روایتی شیرین از یک ملودرام اجتماعی در بستر خانواده‌ای حاشیه‌نشین است. سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری و بهرام ابراهیمی در آن به ایفای نقش می‌پردازند. اما مشهورترین نام در این فیلم برای اهالی سیاست، نام تهیه‌کننده آن است: عباس نادران فرزند الیاس نادران

الیاس نادران نماینده اصولگرای مجلس را بسیاری می‌شناسند. نادران تنها فردی بود که زمان بسته شدن لیست‌های انتخاباتی، هم مورد تایید جریان پایداری بود و هم مورد تایید تیم قالیباف. در نهایت البته یک لیست منتشر شد، اما مشخص نشد طی چه تحولاتی، هر دو گروه روی کنار گذاشتن نادران به توافق رسیدند و دست الیاس نادران از مسئولیت‌های حساس مجلس، خالی ماند. از همان زمان توییت‌های انتقادی عباس نادران علیه اصولگرایان شروع شد.

عباس نادران در صفحه توییتر خود به شدت به فرایند انتخابات ۱۴۰۰ انتقاد کرد و اعلام کرد در این انتخابات رای سفید به صندوق انداخته است. او همچنین برخی اکانت‌های پربازید جریان اصولگرا را اکانت‌های غیر رسمی یاسر جبرائیلی خوانده است که از طریق این اکانت‌ها، رفقای سابق خود را تهدید می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ زمانی هم که پدر به ریاست یکی از کمیسیون‌های اقتصاد یا برنامه و بودجه و صنایع در مجلس نرسید، ماجرا کمی پیچیده‌تر شد. آن زمان رابطه نادران و قالیباف خیلی شکرآب شد؛ این در حالی بود که قبل از آن هنگام رقابت حاجی بابایی و قالیباف برای ریاست مجلس، الیاس نادران مدام توییت می‌کرد و حمایت تمام‌قد خود از قالیباف را نشان می‌داد. اما وقتی ریاست هیچ کمیسیونی به نادران رسید، ناگهان عباس نادران توییتی تند علیه هیات رییسه مجلس منتشر کرد که در آن را به لابی بر سر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس متهم شده بود. در آن توییت گفته شده بود کارچاق‌کن‌ها دخالت داشته‌اند و بعد هم از شخصیتی تاثیرگذار نوشته بود بدون اینکه نامش را بنویسد و تنها از عبارت «شیخ» استفاده کرده بود. البته برای اهالی سیاست این کلمه یک معنی خاص داشت، با این حال در فضای عمومی همه سعی کردند چشمشان را به روی این نام ببندند و خیلی پیگیر آن نباشند.

دعواها بالاخره پای پدر هم به توییتر باز کرد و وقتی محمد مهاجری توییت کرد که «اگر آقای احمد توکلی رئیس سازمان دیده بان شفافیت، از الیاس نادران عضو دیگر این تشکیلات بخواهد درآستانه ورود به مجلس، لیست کلیه اموال منقول و غیرمنقول از جمله آپارتمان‌ها و املاک خود، همسر و فرزندانش در تهران و... را کاملاشفاف منتشر کند، حتما اطلاعاتش برای آقای توکلی هم جالب خواهد بود.» نادران پاسخ خود را با هشتگ همیشگی مهاجری آغاز کرد که «ما اصولگرا‌ها عادت کردیم هر وقت علیه فساد داد زدیم، فریاد عده‌ای به ظاهر خودی بلند شده! مهاجری، اطرافیانش و رئیسش را به مباهله دعوت می‌کنم مردم ما و شما را بهتر بشناسند! محمدرضا رحیمی زندگی‌ام را شخم زد. وزارت اطلاعات احمدی نژاد بازجویی کرد چیزی پیدا نکردند. شما هم چیزی گیرت نمیاد!»

بعد از این درگیری‌ها و به ویژه زمانی که فرزند نادران اتهامات تندی علیه اطلاعات سپاه مطرح کرد، رسانه‌های اصولگرا به شدت علیه عباس نادران موضع گرفتند. روزنامه جوان درباره فیلم اول نادران به نام شاه‌کش نوشت «در جدیدترین نمونه از حضور افراد نامربوط به سینما، شاهد تهیه‌کنندگی فیلمی از سوی یکی از وابستگان به چهره‌های مشهور سیاسی هستیم. فرزند ذکور یکی از چهره‌های شاخص یکی از دو جریان سیاسی غالب در کشور که سابقه سال‌های طولانی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، به واسطه تهیه‌کنندگی یک مستند، این بار قرار است تهیه‌کنندگی یک فیلم سینمایی را بر عهده بگیرد. این کار در حالی صورت می‌گیرد که گرفتن مجوز تهیه‌کنندگی برای فیلم اول، کمی پیچیده است.»

قبل از تهیه کنندگی فیلم شاه‌کش، فرزند الیاس نادران، هیچ سابقه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری در فیلم‌های سینمایی نداشته و تنها یک مستند با نام «لبیک» به کارگردانی وحید امیرخانی را در سال ۹۲ تهیه کرده که به راهپیمایی روز اربعین می‌پردازد و به همین دلیل مشخص نیست که چگونه سازمان سینمایی بدون توجه به قوانینی که وجود دارد، برای نادران مجوز تهیه کنندگی صادر کرده است.

عباس نادران در پاسخ به مدیرمسئول سایت انتخاب که از او پرسیده بود چطور مجوز تهیه کنندگی را به دست آورده است، نوشته «تنها در صورتی به این سوال پاسخ می‌دهد که اگر پاسخش قانع‌کننده بود، سوال کننده از شغلش استعفا بدهد!» بعد هم نوشته «فرزند عارف و داماد شریعتمداری چهره‌های سیاسی در سینما هستند اما او جز این گروه ژن برتر نیست!»

این مجادله البته با همین یکی دو توییت هم تمام نشد و ادامه یافت. یکی از سوال‌های فقیهی از نادران پرسید، این توییت بود: «ژن خوب محترم، مستاصل نشوید! به جای خلط عامدانه مبحث و فرار کم‌خردانه از پاسخ‌گویی، بفرمایید چگونه پروانه ساخت فیلم «شاه کش» را با وجود مخالفت شورای پروانه ساخت گرفتید و آقای داروغه‌زاده شخصاً پروانه داد؟ این چگونه سفارشی بود که همه را دور زدنند تا آقازاده پروانه بگیرد؟»

عباس نادران در زمان ارائه فیلم شاه‌کش به جشنواره فجر گفته بود اگر آقازاده بودم، این فیلم در بخش مسابقه جشنواره پذیرفته می‌شد. به نظر می‌رسد حالا این اتفاق افتاده است و در دوره ریاست اصولگرایان بر جشنواره فیلم فجر، امکان حضور فیلم فرزند الیاس نادران در جشنواره فراهم شده است.

  • 13
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش