جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۷:۵۰ - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۲۲۵۸۳
چهره ها در سینما و تلویزیون

علی نصیریان: وقتی حال مردم ایران خوب نیست، نباید جشن بگیریم

علی نصیریان در هفدهمین شب بازیگر,نارضایتی علی نصیریان از وضعیت اقتصادی مردم
علی نصیریان در هفدهمین شب بازیگر از حال و احوال فعلی مردم ابراز ناراحتی کرد و گفت: وقتی حال مردم، خوش نیست، نباید جشن بگیریم.

به گزارش ایسنا، جمع بزرگی از بازیگران نسل های گوناگون با حضور در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر در هفدهمین شب بازیگر شرکت کردند.

این برنامه بخش های گوناگونی همچون اجرای موسیقی، سیاه بازی، شعرخوانی، استداپ کمدی و ... داشت ولی طولانی شدن روند برنامه با انتقاداتی همراه شد وعلی نصیریان نیز تذکراتی به برگزارکنندگان داد.

بعد از دو سال وقفه به دلیل شرایط دشوار کرونایی، هفدهمین شب بازیگر میزبان هنرمندانی بود که در این سالها کمتر در مجامع هنری شرکت می کردند.

در آغاز این برنامه که شامگاه شنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار شد، گلاب آدینه و رضا بابک همراه با نوای موسیقی، چراغ صحنه را روشن کردند.

سپس امیر غفارمنش که اجرای برنامه را بر عهده داشت، روی صحنه آمد و درباره شرایط دشوار تئاتر در دوران کرونا نکاتی را بیان کرد.

در ادامه موسیقی آذری همراه با حرکات موزون این خطه، اجرا شد.

سپس سید محمود انوشه، نویسنده و پژوهشگر طی سخنانی، یاد و خاطره هنرمندان بزرگ را گرامی داشت و هنرمندان را کد ملی و شناسنامه هر کشوری دانست.

او در سخنانی گفت: انسان به سعادت نمی رسد مگر اینکه دو بار زاده شود؛ اول از مادر و بعد از خویشتن خویشتن که این دومی، به واسطه هنر رخ می دهد و هنر واسطه ای است میان انسان و خداوند.

او با ابراز تاسف از وضعیت نامطلوب تئاتر اضافه کرد: حریم تئاتر و جایگاه هنر کجاست، حقوق شاخه های مهم تئاتر کجاست. چرا باید بیشتر حقوق اهالی تئاتر نصیب غیر تئاتری ها شود.

انوشه، ریشه گرفتاری هنرمندان در این کشور را در بعضی مدیریتهای ناکارآمد و نااهل دانست که جامعه امروز را با الگوهای دیروز راهبری می کنند که این شیوه، راه به جایی نمی برد.

سپس شهرام شکوهی، خواننده پاپ، به اجرای قطعه ای موسیقی پرداخت.

بخش بعدی برنامه به آیین بزرگداشت از هنرمندان پیشکسوت اختصاص داشت که در آن از تانیا جوهری، محمد ساربان دو هنرمند پیشکسوت تئاتر تهران در کنار بدرالسادات برنجانی، هنرمند پیشکسوت تئاتر اهواز و سلمان صالح زهی، هنرمند باسابقه تئاتر سیستان و بلوچستان تقدیر شد.

این تقدیر با حضور جمع پرشماری از بازیگران باسابقه همچون علی نصیریان، محمود دولت آبادی، اسماعیل خلج، اکبر زنجان پور، محمود عزیزی، ایرج راد و ... برگزار شد.

علی نصیریان: بهتر بود فقط با هم صحبت می کردیم

بعد از انجام مراسم تقدیر، علی نصیریان با ابراز ناراحتی از حال بد مردم در این روزگار گفت:  شرکت من در چنین مجالسی از حوصله و روحیه من در این روزگار خارج است و این روزها این گونه مراسم ها از حوصله مردم نیز خارج است چراکه روحیه آنان مناسب نیست.

او با اشاره به اینکه بخش زیادی از برنامه های شب بازیگر به اجرای قطعات موسیقی اختصاص داشته است، تاکید کرد: در چنین شرایطی نباید جشن بگیریم وقتی روحیه مردم ما خوب نیست، می توانستیم به جای اجرای موسیقی، با هم حرف بزنیم. می توانستیم در این شب که شب بازیگر است، درباره بازیگری صحبت کنیم که چرا بعد از کار معدن، سخت ترین کار است.

نصیریان با تاکید بر دشواری های کار بازیگری افزود: بازیگری، زایش است و بازیگر، مولف است چراکه با تصویر کردن و تجسم یک کارکتر، آن نقش را می آفریند و این کار ساده ای نیست که مقابل هزاران چشم آن را به نمایش بگذارد.

او بازیگری را نوعی عریان کردن روح دانست که کاری است بسیار سخت و به جسارت زیادی نیاز دارد.

نصیریان با اشاره به زحمات بسیاری که برای برگزاری برنامه «شب بازیگر» کشیده شده، اضافه کرد: قصد انتقاد ندارم. برای این برنامه خیلی زحمت کشیده شده ولی هر چیزی جایی دارد. الان که مردم گرفتاری دارند، بهتر بود فقط با هم صحبت می کردیم. من به دعوت آقای راد به این مجلس آمدم ولی فقط بخش هایی مانند ارایه بیانیه خیلی خوب بود چون دردهای تئاتر را بیان کرد.

در ادامه این سخنان، ایرج راد، رییس هیات مدیره خانه تئاتر با قدردانی از سخنان نصیریان توضیح داد: هدف ما گردهمایی بود. فکر کردیم به اندازه کافی غمگین بوده ایم ولی دست کم در یک شب کمی لطافت داشته باشیم و لا به لای این لطافت، حرفهایمان را بزنیم. عنوان این برنامه، جشن نیست بلکه شب بازیگر است که به انگیزه بزرگداشت روز جهانی تئاتر برگزار می شود.

او ادامه داد: تعدادی از مهمانان ما به دلیل همان مشکلاتی که استاد نصیریان مطرح کردند، تمایلی به حضور در این برنامه نداشتند و اکبر زنجان پور نیز تمایلی به حضور در جشن نداشت اما به همه دوستان توضیح دادیم که گردهمایی است و جشن نیست.

راد توضیح داد: شب بازیگر به مناسبت روز جهانی تئاتر است که در همه کشورهایی که تئاتر جایگاه مهمی دارد، جشن گرفته می شود چراکه آنان برای تئاتر ارزش قائلند و در این کشورها، هنرمندان تئاتر جایگاه ویژه ای دارند و  القاب بسیار بزرگی به آنان اعطا می کنند.

او اضافه کرد: درود می فرستم به کسانی که در دو سال کرونا با تمام خطراتی که بود، کار کردند و خطر کردند و بسیاری از انان از میان ما رفتند.

راد با ابراز تاسف از اینکه هنرمندان تئاتر همواره با تنگناهای مالی رو به رو بوده اند، اضافه کرد: کسانی که کار تئاتر می کنند، در دوران پیش از کرونا هم نتوانستند از تئاتر درامدی درخورد داشته باشند و از جیب خود برای اجرای آثارشان گذاشتند.

او با اشاره به هزینه های بالای ساخت یک نمایش ابراز تاسف کرد که همه نمایش ها بعد از چند ماه تمرین، ممکن است اجازه اجرا پیدا نکنند و آنها هم که اجازه اجرا می گیرند، مورد حمایت قرار نمی گیرند. حال آنکه هنرمندان تئاتر در کشورهای دیگر به اقشار ضعیف کمک می کنند اما اینجا بسته حمایتی می گیرند.

راد با انتقاد از قطع حمایت دولت از تئاتر و کسر مالیات، خطاب به هنرمندان گفت: درود بر شما که چراغ صحنه را روشن نگه داشتید. حتی در زمان جنگ هم بزرگداشت روز جهانی تئاتر گرامی داشته می شود ولی این بیماری از جنگ بدتر بود و در این دو سال این برنامه را برگزار نکردیم.

او با ابراز تاسف از درگذشت بسیاری از هنرمندان تئاتر در دوران کرونا افزود: باید نام کسانی که در این دو سال ارتباط تئاتر را با جامعه حفظ کردند، چه روی صحنه و چه در فضای مجازی، قدر دانسته شود.

سپس هوشمند هنرکار به نمایندگی از هیات مدیره انجمن صنفی بازیگران تئاتر بیانیه این انجمن را خواند.

شهره سلطانی، دبیر هفدهمین شب بازیگر هم یادداشت خود را خواند.

در ادامه سخن او، زنجان پور گفت: روزی در کار نیست و همه داریم در شب زندگی می کنیم. امیدوارم مسئولیت سالن های تئاتر به خانه تئاتر سپرده شود تا شاهد این همه اهمال کاری نباشیم.

سپس غلامرضا پودینه، بازیگر نمایش «دکتر نون» که به هنگام بازی در نمایش در تالار اصلی دچار حادثه شد، مورد تقدیر قرار گرفت.

او در سخنانی گفت: با همین کمر و پای شکسته حاضرم به بچه هایی که در این شرایط کار تئاتر می کنند، تعظیم کنم.

محمد ساربان هم به هنگام مراسم تقدیرش از انجمن بازیگران برای انجام این تقدیر گفت:  در این ۱۷ سال در مراسم های تئاتری فقط مرثیه خوانده شده اما امیدوارم هفدهمین شب بازیگر به هزارمین جشن بازیگر تبدیل شود.

اجرای قطعاتی شعرخوانی توسط عبدالجبار کاکایی، شاعر، از دیگر بخش های این برنامه بود که به علت طولانی شدن برنامه، شعر کوتاهی را در توصیف این روزهای مردم ما خواند.

تقدیر از مونا فرجاد و افشین هاشمی که با نگارش و اجرای ۳۲ قطعه تک گویی زنانه در فضای مجازی تئاتر را زنده نگه داشتند، از دیگر بخش های این برنامه بود.

مونا فرجاد با قدردانی از خانه تئاتر، از پدرش تشکر کرد و جای مادر درگذشته اش را خالی کرد.

او از افشین هاشمی، نویسنده این قطعات نمایشی هم تشکر کرد.

افشین هاشمی نیز نامش را به عنوان نویسنده این قطعات نمایشی، علنی نکرده بود، با ابراز خشنودی از حضور در این برنامه گفت: خیلی خوشحالم که نامم به عنوان نویسنده این قطعات، در اینجا برای اولین بار گفته می‌شود چون این کار را بدون نام آغاز کردم. خوشحالم که با شما در تئاتر همخانه ام.

آزیتا حاجیان که برای تقدیر از این دو هنرمند روی صحنه رفته بود، در سخنان کوتاهی گفت: چه خوب است که بعد از این همه غم، دور هم جمع می شویم و همدیگر را می بینیم. ما همدرد مردم هستیم و اگر لبخندی به زور بر لبمان بیاید، برای این است که بتوانیم مشکلات را تحمل کنیم.

افسر اسدی هم که برای این تقدیر روی صحنه حضور داشت، گفت: با حال ناخوشی که داشتم، تصور نمی کردم بیش از ۵ دقیقه در سالن بمانم ولی با انرژی های خوبی که گرفتم، توانستم در مجلس بمانم.

حاشیه ها:

این برنامه با حضور جمع بزرگی از هنرمندان همچون علی نصیریان، محمود دولت آبادی، اکبر زنجان پور، تانیا جوهری، محمود عزیزی، اسماعیل خلج، آزیتا حاجیان، آتش تقی پور، گلاب آدینه، فرزانه کابلی، منیژه محامدی، اکبر رحمتی، رضا بابک، جلیل فرجاد، اصغر همت، مهوش وقاری، هوشنگ توکلی، عباس محبوب، خسرو حکیم رابط، هایده حائری، ناصر آقایی، احمدرضا اسعدی، مجید قناد، افشین هاشمی، ندا مقصودی، نگار عابدی، سروناز نانکلی، رضا ایران منش، و ... برگزار شد اما طولانی شدن برنامه سبب شد که تعدادی از آنان در میانه برنامه، سالن را ترک کنند.

گرچه قرار بود با پخش یک تیزر یاد هنرمندان درگذشته گرامی داشته شود، اما این تیزر پخش نشد و در عوض مجری برنامه از حاضران می خواست نام هنرمندان درگذشته را بگویند.

اجرای یک قطعه استداپ کمدی توسط امیر کربلایی‌زاده، اجرای دو قطعه شعر دیگر، اجرای چندین برنامه موسیقی توسط گروه هایی از بوشهر، بجنورد، کردستان، آذربایجان و ... از دیگر بخش های این مراسم بود که سبب شد بیش از اینکه برنامه ای تئاتری باشد، به برنامه ای برای اجرای موسیقی های محلی تبدیل شود.

از آنجاکه در میانه برنامه، تعداد زیادی از حاضران سالن را ترک کردند، شهره سلطانی، دبیر شب بازیگر با گله از این وضعیت گفت: ما تئاتری ها به نظم و انضباط مشهوریم. برای آماده سازی تک تک این برنامه ها زحمات زیادی کشیده شده و اگر شرایط جسمانی دوستان پیشکسوت اجازه نمی دهد در سالن بمانند، خوب نیست که به خاطر گرفتن عکس یادگاری، سالن را ترک کنیم چون فرصت زیادی برای عکس گرفتن وجود دارد.

  • 11
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش