شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۱:۱۴ - ۱۳ دي ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۰۰۰۶۰۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

ثریا قاسمی:

هیچگاه دنبال شهرت نبودم/ بازیگری حرفه آسانی نیست

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,ثریا قاسمی

بانوی بازیگر و پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی، بازیگری را حرفه ای مشکل توصیف کرد و گفت: در دوران فعالیتم در سینما همواره در پی آموختن بودم و هیچگاه به شهرت فکر نکرده ام.

شاید کمتر کسی را بتوان یافت که با نقش‌ آفرینی های او خاطره نداشته باشد. ۵۵ سال است به عنوان بازیگر در سینما فعالیت می کند و همچنان با عشق در مورد حرفه خود حرف می‌زند.

ثریا قاسمی ۲۸ آذر سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. اوایل دهه ۴۰ با گویندگی رادیو کار حرفه ای خود را اغاز کرد و سپس به تئاتر رو آورد. 

در همان سال ها به دوبله نیز پرداخت و در نمایش هایی مانند «آنتیگون»، «از پشت شیشه ها» و «آندورا» به صحنه رفت. 

گذشته از فیلم کوتاه «تلفن»، با ایفای یکی از نقش های اصلی «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی عرصه جدی سینما را آزمود و آنقدر قدرتمند ظاهر شد که پس از گذشت این همه سال ـ همچون عزت الله انتظامی ـ با اولین فیلم بلند خود به یاد آورده می شود. 

کسب جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر جرقه‌ای بود تا ثریا قاسمی به فکر ایفای نقش های دیگر هم بیافتد که نتیجه آن بازی در «شام آخر» و «دختر شیرینی فروش» بود. 

او حالا در سن ۷۶ سالگی با بازی در بیش از ۲۹ فیلم سینمایی و ۱۱ مجموعه تلویزیونی کارنامه درخشانی در هنر بازیگری دارد. 

ثریا قاسمی در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا به بیان تجربیات طولانی بازیگری خود در سینما، تئاتر و تلویزیون پرداخت که متن این گفت وگو در پی می آید.

** سوال: خانم قاسمی، شما جزو یکی از بازیگران ماندگار عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون هستید، رمز ماندگاریتان چیست؟

- جواب: به نظرم محبوب بودن مهم است مثلا اگر شما همین امشب در تلویزیون دیده شوید طبیعی است که ۷۰ میلیون نفر شما را می بینند و مشهور می شوید. اما خیلی از بازیگران جوان امروز فکر می‌کنند اگر دیر سر صحنه بیایند و یا فیلمنامه را نخوانند هنرمند شناخته می‌شوند، در حالیکه این طور نیست. هر کاری یک آدابی دارد، بازیگر باید به حرفه و نیز مخاطبان خود احترام بگذارد.

به قول آقای علی نصیریان زمانی که کار خود را در سینما شروع کردیم، به هیچ عنوان به تجلیل و چنین روزهایی فکر نمی‌کردیم، فقط عشق داشتیم. اصلاً به اینکه چقدر دستمزد قرار است بگیریم فکر نمی‌کردیم اما حالا همه به این نکته فکر می‌کنند و دغدغه‌شان این است که چقدر فلان مجموعه برایشان شهرت می‌آورد و متاسفانه کمتر کسی به محبوبیت فکر می کند. به شهرت رسیدن کاری ندارد خیلی‌ها مشهور هستند اما آیا محبوب و ماندگار خواهند بود!

** سوال: اساساً نسل شما همگی ماندگار شدند و این خیلی جای تامل دارد؟

- جواب: چون نسل ما ولع آموختن و بیشتر دانستن داشت و اصلا شهرت برای مهم نبود. آن قدر شوق کارم داشتم که در رادیو خیلی زود نقش یک را به من دادند. به هرحال برعکس نسل امروز که خیلی برای به دست آوردن همه چیز عجله دارد، این طور نبودیم ضمن اینکه بازیگران جوان امروز خیلی شم اقتصادی دارند برای همین هم بیشتر آنها شغل دیگری در کنار این حرفه دارند که البته این خوب است اما نسل ما بیش از هر چیز دیگری آموختن برایش مهم بود. 

** سوال: حضور در نقش مادر در این سه دهه برایتان چه جذابیت‌‌هایی داشته است؟

- جواب: بازیگر حرفه‌ای هستم، بنابراین نقش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود و من هم نقش‌ها را می‌خوانم و در صورت مناسب بودن قبول می‌کنم. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مادران در همه جای دنیا شبیه به یکدیگر هستند و فقط مشکلات آنها با یکدیگر فرق می‌کند. این بازیگر است که باید با زیرکی و درایت نقش‌ها را از یکدیگر جدا سازد.

** سوال: بیشتر دوست دارید نقش چه مادرانی را بازی کنید؟

- جواب: برایم تفاوتی ندارد. داستان خوب و کنش‌های شخصیتی که بازی می‌کنم مهم است. ما بازیگران کمتر قدرت انتخاب داریم و بیشتر انتخاب می‌شویم. بازار کار هم چندان پر رونق نیست که خود را مقید کنم فلان نقش را بازی کنم. 

شیک و پیک بودن و یا فقیر وغنی بودن شخصیتی که قرار است بازی کنم موقعیت کلی نقش است. 

اکنون خیلی از بازیگران قدیمی و باسابقه خانه نشین شده‌اند و سعی می‌کنم بین پیشنهادات، بهترین‌‌ها را انتخاب کنم.

** سوال: در مراسم بزرگداشتتان در جشنواره یاس به این موضوع اشاره کردید که باید از هنرمندان پیشکسوت و بیکار حمایت بیشتری شود. برای حل بهتر این موضوع چه راهکاری می‌توانید ارائه دهید؟

- جواب: نمی توانم چیزی بگویم چون این کار ما نیست، در وهله اول حامی دولتی می‌خواهیم. حامی‌که قوی و البته امین باشد. امین بودن خیلی مهم است، چون هنرمندان زیادی هستند که در فضاهای مختلف به امید کسب چیزهای مختلف مثل، خانه و پول سرمایه گذاری کرده اند اما در نهایت چیزی عاید آنها نشده است. 

کسی باید حامی ما باشد که اشراف کامل روی وضعیت معیشتی هنرمندان پیشکسوت داشته باشد و باید این مسئله خیلی نظام مند باشد. اکنون خیلی از هنرمندان در حوزه های مختلف بیکار هستند که امیدوارم در آینده اتفاقات خوبی برای آنها بیافتد.

** سوال: تا به حال پیش آمده از بازی در اثری پشیمان شوید و کار را نیمه کاره رها کنید؟

- جواب: بارها پیش آمده اما کار را نیمه کاره رها نکرده‌ام. در پشت صحنه خیلی از فیلم‌ها شرایط غیرحرفه‌ای تولید حاکم است و برای آفیش کردن بازیگران کلی اتفاق نامناسب می‌افتد و به نوعی همه را آزرده می‌کند و این برایم خیلی آزاردهنده است.

** سوال: در اینگونه مواقع که سر کار هستید، چه می کنید؟

- جواب: اوقات تلخی می‌کنم و برخلاف اغلب کارهایم که با هیجان و شوق سرصحنه می‌روم، در این کارها با بی میلی کار می‌کنم. اما از بازیم کم نمی‌گذارم. به هرحال وجدان کاری دارم و تجربیات سال ها کار، پخته‌ام کرده است.

** سوال: به نظر شما یک بازیگر برای به روز بودن و فراموش نشدن چه باید بکند؟

- جواب: معتفدم هر فردی در هر شغلی باید ورزش و تقویت روح و تن را در کنار هم داشته باشد. اما درباره خودم باید بگویم هنوز تمرین دارم و این تمرین‌ها به ورزیده شدن و تقویت حافظه‌ام کمک می کند. برای همین هم خوشبختانه هنوز حافظه‌ام را از دست نداده‌ام البته از فردا خبر ندارم اما بطور قطع تمرین داشتن بسیار موثر خواهد بود. 

** سوال: از تقدیری که در جشنواره فیلم یاس از شما شد، راضی بودید؟

- جواب: خیلی سال است که دیگر این چیزها خوشحالم نمی‌کند. البته جشن و شادی همیشه خوب و دلپذیر است اما اکنون در سنی هستم که خیلی کم مسئله‌ای من را خوشحال می‌کند. در واقع این تقدیرها یک جورهایی حکم مسکن را برایم دارد و اکنون هم دو سه سالی هست که کمتر جایی می‌روم.

** سوال: چرا کمتر جایی می‌روید؟

- جواب: چون سعی می‌کنم انرژیم را برای کارها و نقش‌هایم حفظ کنم اما بطور قطع این بزرگداشت‌ها حالم را خوب می‌کند و به من انرژی می‌دهد.

** سوال: همچنان بازیگری جذابیت دهه‌‌های گذشته را برای شما دارد؟

- جواب: اگر همه چیز کار درست و مناسب باشد همچنان از بازی کردن لذت می‌برم. سکانسی که خوب نوشته شده و کارگردان برای آن میزانسن خوبی طراحی کرده را با انرژی و تمام توان بازی می‌کنم. از حاشیه‌‌ها ناراحت می‌شوم.

** سوال: به جوانان توصیه می‌کنید که وارد حرفه بازیگری شوند؟

- جواب: نه چون بازیگری حرفه مشکلی است و فقط عاشقان می توانند سختی این حرف را به جان بخرند. توصیه می‌کنم اگر جوانان عاشق این کار نیستند و فقط تجربه کردن برای آنها مهم است، اصلا از همان ابتدا ورود نکنند. کسی که می‌خواهد بازیگر شود باید استعداد این کار را داشته باشد در غیر اینصورت به صرف دانشگاه رفتن کسی هنرمند نمی شود. به هرحال هر چیزی اصولی دارد که باید رعایت شود.

** سوال: چقدر مخاطب شبکه نمایش خانگی هستید؟

- جواب: اگر کار خوبی تولید شود حتما می‌بینم. معتقدم کاری ارزش دیدن دارد که در آن به سلیقه مخاطب احترام گذاشته شود و مردم آن را دوست داشته باشند. مثل سریال «شهرزاد»، اما بطور قطع کاری که فقط برای برگشت سرمایه و تفنن تولید شده باشد ارزش دیدن ندارد چه در سینما و چه در تلویزیون و رسانه خانگی.

** سوال: بهترین نقشی که تا به حال بازی کرده اید کدام بوده است؟

- جواب: بطور قطع بیشتر نقش‌هایم را دوست دارم چون برای آنها زحمت کشیده‌ام اما فکر می‌کنم فیلم «خواستگاری» و «دختر شیرینی فروش» بیشتر در ذهن مردم باقی مانده است.

irna.ir
  • 17
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش